Jos hääkutsussa toivotaan vaan rahaa, niin vietkö vaan pelkkää rahaa?
Eli kutsussa tämä perinteinen litania:
"olemme jo niin monta vuotta yhdessä talsineet, ja astioita on, joten toivoisimme rahaa häämatkaan"
Mutta entäpäs jos minä olen niin kovapäinen pösilö, että en halua antaa vain sitä pelkkää rahaa? Anteeksi vain, mutta uskon tämänkin hääparin 10 vuoden päästä muistavan, (mikäli ovat yhdessä vielä) että tämän saimme "Martalta" häälahjaksi. Häämatkahan olisi tehty ajat sitten....
Ja lahjaksi ajattelin siis jotain neutraalia suomalaista designia. Ja lisäksi sitä rahaa.
Olenko typerä?
Kommentit (96)
on oikein hyvä ja helppo tapa muistaa hääparia, JOS kerran itse ovat sellaisen toiveen esittäneet. Oikeasti häät tulevat maksamaan ihan kauheasti, mutta hääpari haluaa juhlia juuri niiden kutsuttujen kanssa. Ettekö ole mielissänne kutsusta? Ettekö sitten voisi yksinkertaisesti noudattaa rahalahjatoivetta? Kippoja ja kuppeja - vaikka mitä designiä olisivatkin - on kaikilla jo kaapit täynnä, paitsi jos morsmaikku on 17 vee ja muuttaa suoraan kotoa jonkun amislaisen mopopojan kanssa yksiöön. Silloin saattavat tarvita pesukoneen, mikron, astioita, mattoja, petivaatteita, pussilakanoita jne... Tässä siis muutamia lahjavinkkejä ;)
Meillä oli häissä 6o hlöä ja halusimme rahaa häämatkaan siksi koska häiden tarjoilu tuli niin kalliiksi meille ettemme muuten olisi päässeet enää häämatkalle. Meillä tarjottiin alkupalat, pääruuat, kakkukahvit ja montaa laatua juotavaa myös alkoholia. Kaikki vieraat tiesivät tarjoiluista ja teimme myös erikseen ruokia vain joitakin ihmisiä varten esim. allergiat. Hääjuhlamme kesti aamusta yömyöhään eikä kukaan lähtenyt nälkäisenä. Noin puolet vieraista kunnioittivat toivettamme rahalahjasta. Summan suuruus oli 2-10 euroa/hlö. Osa vieraista toi jonkun pienen lahjan esim pieni kangaskassi jossa kynttilä. Lahjojen arvo korkeintaan 10 euroa. Osa vieraista ei antanut rahaa eikä lahjaakaan.
Olimme todella pettyneitä ja meille jäi juhlasta suuret laskut emmekä todellakaan päässeet
mihinkään häämatkalle.
Itse en kehtaisi mennä toisten juhliin syömään ja juomaan koko päiväksi ilman kunnon lahjaa ja jos rahaa toivottaisiin niin se olisi vähintään 50 eur/hlö meidän perheestä jolla kunnioittaisimme hääparia, vaikka olemme vähävaraisia (minä kotihoidontuella ja mies työtön).
kaikkea, eivätkä tarvitse mitään..PAITSI RAHAA. Lahjaksi tytöille koulutuspaikan.
Kumma vain kun hääparit ovat sitten niin naama väärässä, vaikka eiväthän he lahjojen takia halunneet pitää juhlaa ja heillähän oli kaikkea.
Rahaa en anna hääparille itselleen. Moukkamaista kerjätä rahaa
eli teen puolestaan lahjoituksen tyttöjen koulutukseen tms. Kutsun mukaan heillä on jo kaikkea, joten mikä ilahduttaisi enemmän kuin tieto siitä, että lahjaksi saamansa vuohi/marsu/kana tuottaa iloa pitkään. Tosin toisella puolella maapalloa.
olen tarkka tarvaroista, joita kodissani on. Ja tavaraa on ihan tarpeeksi.
Osa (aika iso osa) toi kuitenkin lahjan. 15v jälkeen kaikki nämä lahjat on jo laitettu kiertoon. Suurin osa lähti kiertoon heti, kuten pari kamalaa taulua, räikeän väriset pussilakanat. Lopuista on luovuttu sitten vähitellen.
En voi käsittää miksi joku ostaa toiselle esim. taulun. Toisen tyyli ja maku pitäisi olla aika hyvin hanskassa, jotta onnistuu.
eikä koko asiasta ollut mitään mainintaa. On törkeää pyytää itselleen jotain lahjaa. Jos joku haluaa tuoda jotakin mukanaan, se on tosi kivaa, mutta se juhla on pääasia, ei lahjat. Meillä ei ollut myöskään pääsymaksua. Häät ja häämatkan kustansimme ihan itse oman budjettimme mukaan.
Minusta on moukkamaista ja käytöstapojen puutetta, jos kutsussa aletaan määräilemään lahjasta. Kyllä, kyllä, kaikilla meillä on roinaa kaapit täynnä, semmoista se elämä vain on, mutta on epähienotunteisuutta ja sivistymätöntä käskeä antamaan rahaa lahjaksi. Jos satun menemään sellaisiin juhliin, vien juuri sitä mitä haluan lahjaksi (totta kai ajatellen saajaa ja mistä hän /he ilahtuisivat, esim teinille kummitytölle annan rahaa, koska uskon hänen eniten ilahtuvan juuri siitä) mutta en tottele koskaan mitään määräyksiä - joskus ne jopa saavat jättämään koko pippalot väliin !
mitä keneltäkin saatiin lahjaksi, koska anoppi ja appiukko kera kaason pakkasivat lahjat autoon ja osa korteista joko oli tippunut irralleen ja osassa ei ollut ollenkaan. Rahaa ei juurikaan saatu (vaikka meilläkin jo täysi koti ennen häitä), sen sijaan hopealusikoita kaapin täytteeksi pölyyntymään.
lahjaa voi toivoa, mutta vieraiden ei ole pakko noudataa toivetta ja lahjaksi voi viedä mitä itse haluaa.
Rahan toivominen lahjaksi on muutenkin tosi törppöä! Ne, joilla on vähän rahaa, eivät voi osallistua kovin suurella summalla näihin lahjapotteihin ja pelkäävät joutuvansa naurunalaisiksi, kun lahjatililtä on helppo tarkistaa, että kuka antoi minkä ja minkä verran rahaa.
käyttää ne häärahat siihen teidän unelmamatkaan?
Naimisiin pääsee ilman suuria häitäkin, jopa lähes ilmaiseksi.
Ihmettelee... puudäte ne kaverit ja sukulaiset käymään teillä ihan muuten vain, yksi perhekunta kerrallaan.
Saatte oikeasti viettää aikaa heidän kanssaan.
Ei kukaan oikeasti edes pidä häistä.
Pienen budjetin häistä varsinkaan.
Sorry, tää on fakta.
Tämä on asiaa!
JOs rahaa pitää säästää häihin ja sitten kinutaan vierailta häämatkarahat, niin se on jo mielestäni törkeää!
Miksi ette käytä niitä vaivalla hankkimianne rahoja häämatkaan, mikäli se on niin tärkeä, että sinne on pakko päästä heti häiden jälkeen? Ja vastaavasti pidätte pienimuotoisen kahvitteluhetken, siihen ei itse leipomalla tai edes ostamallakaan paljon rahaa hupene.
En vain ymmärräa toimintatapaa, jossa vieraat aivan kuin pyydettäisiin lahjojen vuoksi (tässä siis rahojen vuoksi).
Muutetaan yhteen ja tehdään lapset. Sitten keksitään, että mennään naimisiin ja kerätään rahaa. Jes.
Ennen mentiin ensin naimisiin ja häävieraat toivat lahjaksi tavaroita, joita tarvitaan ensimmäiseen yhteiseen kotiin. Tosin silloinkin jotkut antoivat rahaa, mutta omasta halustaan.
Nämä jotka haluavat antaa "jotain pysyvää" jäävät todennäköisesti mieleen pysyvästi - kielteisessä mielessä.
Tämä kiteyttää minunkin näkemykseni täysin.
Joku toinen kommentoi antavansa vain lahjoja, jotka häntä lahjanantajana ilahduttavat. On kyllä melko erikoinen tapa ajatella tuokin. Itse annan tietenkin mieluiten sellaisen lahjan, jonka tiedän olevan mieluisin lahjansaajalle, oli se sitten rahaa tai jotain lahjalistalta! On täysin toisarvoista, mikä minun henkilökohtainen mielipiteeni siitä lahjasta on - eihän se minulle tule!
Nämä jotka haluavat antaa "jotain pysyvää" jäävät todennäköisesti mieleen pysyvästi - kielteisessä mielessä.
Tämä kiteyttää minunkin näkemykseni täysin. Joku toinen kommentoi antavansa vain lahjoja, jotka häntä lahjanantajana ilahduttavat. On kyllä melko erikoinen tapa ajatella tuokin. Itse annan tietenkin mieluiten sellaisen lahjan, jonka tiedän olevan mieluisin lahjansaajalle, oli se sitten rahaa tai jotain lahjalistalta! On täysin toisarvoista, mikä minun henkilökohtainen mielipiteeni siitä lahjasta on - eihän se minulle tule!
onko rahasumma oikea tai tavara sellainen, jota kaivataa. Olen jo monta vuotta käynyt häissä antamatta lahjaa ihan siksi, että en ole keksinyt yleispätevää sopivaa rahasummaa, jolla kuitata osallistuminen. Sen sijaan minulla on tapana lähettää matkoiltani Etelä-Afrikasta tai Brasiliasta kortti hääparille ja kertoa, että sen sijaan että olisin maksanut teidän matkanne, päätin reissata itse. Kortti olkoot se lahjani jälkikäteen.
Noin puolet vieraista kunnioittivat toivettamme rahalahjasta. Summan suuruus oli 2-10 euroa/hlö.
Hahah sillähän saa jo Tiimaristakin jotain :-D
Aika jännä ystävä- ja sukulaispiiri teillä molemmilla, sinulla ja puolisollasi :-D Kertoo ehkä omaa kieltään......
maininta, että kahden talousen yhdistämisen vuoksi leivänpaahtimetkin löytyvät nyt kahteen kertaan. Sen sijaan toivetta lahjasta ei laitettu (oli myös maininta, että lahja ei ole osallistumisen edellytys). Pari soitti ja kysyi toivetta, ehdotin sitten patalappuja+keittiöpyyhkeitä (niille on aina tarvetta). Loput toivat rahaa kuorissa ja kaveri porukka oli kerännyt kimppalahjana meille isomman lahjakortin sisustuksen yhtenäistämiseen. Tykkäsin.
Raha on oikein hyvä lahja juhlaan kuin juhlaan. Itse annoin juuri sisareni lapselle rahalahjan syntymäpäivälahjaksi, niin että koululainen saa itse ostaa mitä toivoo. Enhän minä "30 v. vanhus" tiedä mikä nyt on in ja lapselle mieluinen lahja. Toisaalta rahalahja helpottaa sisartani; lapselle voidaan nyt ostaa tavara, jolle on oikeasti käyttöä, esim. uusi pyöräilykypärä rikkoutuneen tilalle.
Meidän suvussa rahalahja on muutoinkin ollut aina suosittu lahja. Muistan kun lapsena isovanhempani tulivat kirjekuoren kanssa syntymäpäivilleni ja niillä rahoilla sitten ostin itselleni vaatteita kouluun. Usein kävin jälkikäteen esittelemässä mummolle ja vaarille, mitä vaatteita olin rahoilla ostanut. Olisi ollut tylsää, jos minun olisi pitänyt pitää koulussa 70 v mummoni valitsemaa paitaa. Nyt pääsin itse valitsemaan vaatteeni ja opin samalla säästämistä ja rahan käyttöä.
Luulen, että suurin osa täällä vastustaa rahalahjaa sen vuoksi, että yleensä kun antaa rahalahjan, joutuu antamaan arvokkaamman lahjan kuin mitä tavaralahja olisi. Olen törmännyt kaveripiirissäni siihen, että kukaan ei haluaisi maksaa 5 euroa enempää lahjasta, mikä minusta on tosi tökeröä. Sopiva rahalahja hääparille lähtee mielestäni 50 eurosta ylöspäin/häävieras. Viimeksi kun olimme serkkuni häissä taisi nuoripari saada 1000 euron shekin. Tämä lahja oli tosin 6 henkilön yhteinen lahja.
Ennen tosiaan on ollut niin, että tavaralahja nuorenparin uuteen kotiin on ollut muistorikas lahja. Nykyään monet kuitenkin asuvat yhdessä pitkään ennen kuin menevät naimisiin. Kodissa on jo kaikki tarpeellinen ostettuna, eikä se seitsemäs maljakko kaapissa paljon mieltä lämmitä.
Toisaalta ennen suku yleensä auttoi paljon häiden järjestelyssä, joko rahallisesti tai työtä tekemällä. Nykyään monet ajattelevat, että hääpari saa itse kustantaa häät, koska ovat jo työelämässä. Vanhemmat eivät enää osallistu häiden kustannuksiin ja muutkin lähisukulaiset odottavat istuvansa valmiiseen pöytään. Eli apuja ruokien laitossa ja muissa järjestelyissä on turha odottaa. Apu joudutaan usein ostamaan ulkopuolelta. Yhä useimmissa häissä ruuat on tilattu pitopalvelusta jne. Minusta on ihan reilua, että hääväki auttaa hääparia rahallisesti, niin että häiden kustannuksia saadaan edes hieman katettua.
Eikö rahalahja ole kaikkien etu? Häävieraiden ei tarvitse miettiä, että mitäköhän hääpari haluaisi tai tarvitsisi lahjaksi. Ja hääpari saa takuuvarmasti mieluisen lahjan. Kaikki ovat tyytyväisiä.
Ennen tosiaan on ollut niin, että tavaralahja nuorenparin uuteen kotiin on ollut muistorikas lahja. Nykyään monet kuitenkin asuvat yhdessä pitkään ennen kuin menevät naimisiin. Kodissa on jo kaikki tarpeellinen ostettuna, eikä se seitsemäs maljakko kaapissa paljon mieltä lämmitä. Toisaalta ennen suku yleensä auttoi paljon häiden järjestelyssä, joko rahallisesti tai työtä tekemällä. Nykyään monet ajattelevat, että hääpari saa itse kustantaa häät, koska ovat jo työelämässä. Vanhemmat eivät enää osallistu häiden kustannuksiin ja muutkin lähisukulaiset odottavat istuvansa valmiiseen pöytään. Eli apuja ruokien laitossa ja muissa järjestelyissä on turha odottaa. Apu joudutaan usein ostamaan ulkopuolelta. Yhä useimmissa häissä ruuat on tilattu pitopalvelusta jne. Minusta on ihan reilua, että hääväki auttaa hääparia rahallisesti, niin että häiden kustannuksia saadaan edes hieman katettua. Eikö rahalahja ole kaikkien etu? Häävieraiden ei tarvitse miettiä, että mitäköhän hääpari haluaisi tai tarvitsisi lahjaksi. Ja hääpari saa takuuvarmasti mieluisen lahjan. Kaikki ovat tyytyväisiä.
myös päättivät, ketä kutsutaan. Hääpari oli vieraan asemassa omissa häissään eli ei paljoa saanut sanoa, mitä halusi ja mitä ei. Talkooväki oli auttamassa morsiamen vanhempia, ei hääparia. Eikä käynyt edes mielessä, että talkooväki olisi työnsä lisäksi antanut vielä lahjankin!
Nyt hääpari sekä järjestää juhlan että määrää vieraat, lahjat, pääsymaksun jne. Ennen oli toisin.
itse muistan joka kerta kun liinavaatekaapin avaan sen idiootti-tädin, jolta saimme sen susiruman pellavapöytäliinan joka on kaiken lisäksi aivan liian pieni meidän ruokapöytään... tai miehen serkut joilta saimme 6 snapsilasia, kerran olen yhtä niistä käyttänyt, kun laitoin siihen ruusun joka katkesi varrestaan. Eli vaikka olisi kuinka kiva susta mahdollisesti on aivan kamala vastaanottajasta. "Neutraali suomalainen design" nostaa ainakin mulla oksun kurkkuun jo ajatuksena.
halutaan ihan periaatteesta viedä jotain mikä ei ole lahjan saajan mieleen. Viedään Pentikin kippoja ja hääparilla on Arabiaa tms. Osa ei tietysti tätä ymmärrä, jos kotona on kasa eriparimukeja ja lautasia. Sitten samat ihmiset voivottelee, kun on anopille sanonut lapsen tarvitsevan Reimatec-rukkaset talveksi ja saakin paikatut vintiltä löytyneet tumput. Mutta onhan ne saman väriset!
Omissa häissä kymmenkunta vuotta sitten toivoimme rahaa tai lahjakortteja rautakauppaan. Olimme juuri muuttaneet omaan taloon ja aloittaneet remontin. Saimme rahaa reilut 800 euroa ja sillä saatiin sauna valmiiksi. Meillä saunotaan 3-5 kertaa viikossa ja usein lauteilla istuessa tulee mieleen, että lahjarahoilla tämä on valmiiksi saatu.
Noin puolet vieraista kunnioittivat toivettamme rahalahjasta. Summan suuruus oli 2-10 euroa/hlö.
Hahah sillähän saa jo Tiimaristakin jotain :-D
Aika jännä ystävä- ja sukulaispiiri teillä molemmilla, sinulla ja puolisollasi :-D Kertoo ehkä omaa kieltään......
sitten ystävyyden laatu?
Mieti vaikka tilannetta, jossa kuusihenkisellä perheellä menee ensin iso summa ostaa vaatteet häitä varten, sitten vielä matkakustannukset päälle, jos vaikka pitää parinsadan kilometrin päähän tulla, mahdollinen yöpyminenkin vielä. Sitten pitäisi lahjaksi laittaa vielä 50€/hlö vai?
Omissa häissä kymmenkunta vuotta sitten toivoimme rahaa tai lahjakortteja rautakauppaan. Olimme juuri muuttaneet omaan taloon ja aloittaneet remontin. Saimme rahaa reilut 800 euroa ja sillä saatiin sauna valmiiksi. Meillä saunotaan 3-5 kertaa viikossa ja usein lauteilla istuessa tulee mieleen, että lahjarahoilla tämä on valmiiksi saatu.
Kyllä minäkin muistan, mitä olen saamillani lahjarahoilla ostanut, ja usein olen kertonut rahalahjan käyttökohteen vielä lahjan antajallekin. Eli kyllä rahalahjastakin jää muisto. Eivät ne ole mitään persoonattomia tai unohduksiin jääviä lahjoja. Esim. meillä olohuoneen sohvapöytä on ostettu äidin antamilla syntymäpäivälahjarahoilla. Olohuoneen seinät on puolestaan tapetoitu appiukon antamilla lahjarahoilla. :)
en vaan voi ajatuksilleni mitään.
Meillä oli aikoinaan häälahjalista, jossa oli paljon ns aineettomia lahjoja, esim kutsu pulkkamäkeen ja osviittaa antavia, esim kiva keittiöpyyhe.
Vieraissa oli muutama yh ja työttömiäkin.
Näin taatusti kaikki pääsivät häihin, ei tarvinut lahjan kalleuden takia jäädä tulematta häihin.
Mutta kun hääpari on pyytänyt lahjaksi rahaa, olen sen tietenkin antanut. Mä voin olla erimieltä, mutta häät ovat kuitenkin hääparin, ei mun mielipiteiden ilmaisutilaisuus.