Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tosiuskovainen, uskallatko harrastaa joogaa?

Vierailija
27.02.2014 |

Työkaverini yrittää houkutella minua mukaansa alkeisjoogaan ja on vakuuttanut että siihen ei liity muuta kuin venytyksiä, eli idän uskontoja ei tyrkytetä samalla. Pelkään että saatana houkuttelee minua nyt hänen kauttaan. Jooga on salatieteitä ja salatieteillä on omat keinonsa löytää ihmisen sieluun.

Myös työkaverini on uskovaisia, mutta ei samasta uskonyhteisöstä, eikä tosiuskovainen.

Kommentit (214)

Vierailija
21/214 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaapa kristityt, mitä jos uskottekin väärään Jumalaan...ehkäpä  hindut ovatkin oikeassa...tai buddhalaiset...tai taolaiset...tai sintolaiset...tai juutalaiset...tai islamilaiset...tai juutalaiset...tai jokin luonnonuskonto...

Tai entäpä jos kuulutkin väärään lahkoon? Mitä jos oikeassa ovatkin vanhoillislestadiolaiset...tai helluntailaiset...tai adventistit...tai esikoislestadiolaiset...tai katoliset...tai ortodoksit...tai presbyteerit...tai protestantit...tai jehovantodistajat...tai mormonit...tai viidesläiset...tai körtit...tai mikä vain teidän lukuisista lahkoistanne?

Ei muutakuin helvettiin vaan ikuisesti kärsimään! Kyllä teidän "Jumalanne" on vaativa ja teidän elämänne rajoittunutta ja kaikenmaailman pelkojen täyttämää. Sääli, että ihmiset ovat niin täysin huijattavissa. No, tällä te varmistatte, että pahuus saa maailmassa edelleen jatkua.

Vierailija
22/214 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei tarvitse harrastaa joogaa. Jeesuksessa minulla on kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/214 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooga on uskonto. Kysypä vaikka joltain buddhalta aiheesta.

Vierailija
24/214 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 09:31"]

[/quote]

Joltain buddhalta? Montako tunnet? Jooga ei muuten ole peräisin buddhalaisuudesta.

Vierailija
25/214 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 09:04"]

Hindulaiselta munkilta oli kysytty, että kun täällä länsimaissa harrastetaan joogaa kuntoilumuotona. Hänet oli viety kuntosalille katsomaan tälläistä kuntoilujoogaa ja hän oli heti sanonut, että tottakai tuo on jumalan palvelemista.

Kyllä ne joogaopettajat ovat yleensä hyvinkin perehtyneitä myös näihin joogan henkisiin puoliin. Asanat ovat joogassa tärkeitä. Esim. perinteinen asanaharjoitus on aurinkotervehdys eli surya namaskaar, joka paitsi kunnioittaa auringonjumalaa, myös tarjoaa monipuolista harjoitusta.

Minä en itse halua joogata.

[/quote]

Oletko sitä mieltä, että uskontoa voi harjoittaa vahingossa? Ohhoh...

Vierailija
26/214 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 02:31"]

Oletko kuullut että fysikaalinen liikehdintä antaa aivoille käskyjä ja päinvastoin? Ap, älä usko joogaan johdattelevia vastauksia, näissä voi olla takana asioita, joista emme tiedä. Lue Petri Paavolan kirjoituksia Jeesuksen ja joogan yhteyksistä toisiinsa ja rukoile, että mielesi puhdistuisi itämaisten harhaoppien houkutuksesta.

[/quote]

Tällä asenteella ihmiset asuisivat vielä luolissa kypsentäen ruokansa avotulella.

Vierailija
27/214 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 09:38"]

[/quote]

Joltain buddhalta? Montako tunnet? Jooga ei muuten ole peräisin buddhalaisuudesta.

[/quote]

Eikä buddhalaisuus ole uskonto länsimaisessa merkityksessä. 

Vierailija
28/214 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 10:00"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 09:38"]

[/quote]

[/quote]

Eikä buddhalaisuus ole uskonto länsimaisessa merkityksessä. 

[/quote]

Yläkäsitteen "buddhalaisuus" alle mahtuu aika monenmoista perinnettä, myös sellaisia, joissa on jumaluuksia.

Vierailija
29/214 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa joogatunneista on puhdasta urheilua. Suurin osa joogaopettajista on myös ihan tavallisia kristittyjä tapauskovaisia, joten heidän kyvykkyytensä "huijata" sinut hindulaisuuteen on rajallinen. Meditaatio tms omiin ajatuksiin keskittyminen vastaa mielestäni hyvinkin hiljaista rukousta, jos haluat sen niin ajatella.

Suhtautuisin asiaan enemminkin niin, että jos joku ohjaajan sanominen ei sovi sinun ajatusmaailmaasi, antaisin sen vain mennä toisesta korvasta ulos ja toisesta sisään. Näin esim. itse teen joidenkin erikoisten terveydenhoitoohjeiden suhteen joogavana sairaanhoitajana. 

Vierailija
30/214 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tuli tarve rukoilla joogaharkoissa, joten rukoilin. Olen kristitty. Saan joogasta rentoutta niin kroppaan kuin mieleen. En tiedä onko rukoilu joogatessa väärin, mutta tunnen tarvetta rukoilla Jeesusta ja Jumalaa, en esim aurinkotyyppejä tms. Teenkö nyt väärin?

Vierailija
31/214 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on pienestä pitäen peloteltu joogalla, olen siis uskovaisesta perheestä lähtöisin. En ole joogannut kuitenkaan (olen enemmän salilla kävijätyyppiä). Nyt olen kutienkin ajatellut kokeilla sitä, kaikesta peloittelusta huolimatta.

Jos se pitää paikkansa, että jooga on Jumalan palvelemista (tms), niin minä itsehän Jumalani valitsen. Keskitän siis huomioni siihen, mitä haluan. En usko, että mikään ulkopuolinen voi syöttää minuun sellaista, mitä en halua. Jos voi, niin se vie pohjan uskoltani, jonka mukaan ajattelen; jos kymmenen tuhatta kaatuu oikealta puoleltasi ja mitä lie vasemmalta, ei se sinuun satu; kaikki tapahtuu niiden parhaaksi, jotka uskovat.

Vierailija
32/214 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa monta vainoharhaista kirjoitusta. Mikä on tosiuskovainen? Jos uskoo Jumalaan niin miten voi määritellä että uskoo enemmän kuin joku toinen? Mä uskon Jumalaan ja harrastan joogaa, eikä mulle ole koskaan edes pälkähtänyt päähän että noi kaksi asiaa voisivat olla toisensa poissulkevia. Jos mä olisin Jumala mua varmaan ottaisi päähän tyypit jotka julistavat Jumalan nimissä soopaa ja tuomitsevat kanssaihmisiä mitä oudoimmista asioista, esim. liikuntaharrastuksesta.

Vierailija
33/214 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meditaatioko se uskovaisia pelottaa? Siinä kun ollaan vain oman "mielen" kanssa, eikä ulkoapäin sanellun uskonnon kanssa ? Jokainen voi ja saa ymmärtää aurinkotervehdykset ja muut kuten haluaa. Itse en ole huomannut hindulaisuutta tuputettavan. 

Vierailija
34/214 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä todella järkyttynyt tästä ketjusta. Ihanko tosissanne olette nämä jutut tänne kirjoittaneet? Aina vain vaikeampi ymmärtää kaikenmaailman hihhuleita, kristittyjä, horoskooppi tai homeopatiauskovaisia.

Vierailija
35/214 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Parasta av-huumoria :DD

Vierailija
36/214 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien itämaisten voimisteluliikkeiden kerrotaan avaavan tietoisuutta ja minä en ainakaan halua että mun tietoisuudelle tapahtuu mitään. Ei ne ole pelkkiä venytyksiä, siinä takana on paljon muutakin. Elämme lopun aikoja ja juuri näinä aikoina uudet houkuttelevat, vieraat uskonnot rantautuvat meille.

Vierailija
37/214 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä asiaa kannattaa tiedustella intialaisilta kristityiltä, jotka todella tietävät mitä jooga on. Heidän keskuudessaan vallitsee tietääkseni selvä konsensus, että se on epäjumalanpalvontaa/uskonnonharjoitusta eikä siis sovi kristitylle.

Vierailija
38/214 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan kristittynä tuomitse joogaharrastajia. Mielestäni kristinuskoon kuuluu liiaksi ruumiin kieltäminen ja keskitymme pelkästään hengellisyyteen. Ruumis ja mieli on kuitenkin yhteydessä, fyysinen hyvä olo ja liikunta auttaa henkiseen hyvinvointiin ja toisinpäin.

Silti, joogaa en halua harrastaa koska se on lähtöisin idänuskonnoista. En nyt mitenkään täysin sitä vastaan ole koska en ole sitä itse edes kokeillut. Ehkä jokin joogamuoto, jossa ei hengellistä puolta näy, voisi ollakin ihan hyvä.

Sama juttu on lavatansseissa, tanssiminen on ihanaa, mutta koen ristiriitaisena olla lähikontaktissa vieraiden miesten kanssa. Vaikka kuinka olen koittanut ajatella että se on pelkkää urheilua, niin pakostakin se on aistillista ja pientä flirttiä miesten kanssa siitä seuraa. Ikinä en miestäni pettäisi enkä kaipaa mitään flirttiä, mutta harmittaa hieman etten koe tanssimista enää omakseni.

Ateisteille tai New Age -"maailmanlapsille" jotka näköjään toitottavat aina samaa, että kristityille tulee aina käskyt jostain ylhäältä tai uskonjohtajalta, haluan sanoa, ettei meillä tavisluterilaisilla ainakaan mitään sellaista ole. Ei ole yhteisönpaineita käytökseen, eikä lakihenkistä johtajaa. Raamattua luen välillä, joten ehkä sieltä jotain ohjeita tulee imettyä. Uskon myös niin, että Jumala johdattaa oikeisiin päätöksiin, kun vain kuuntelee sisintään. Rukoilu on eräänlaista meditointia, jolloin kiitän kaikesta mitä olen saanut, rukoilen läheisten ja ihan tuntemattomienkin puolesta, kuuntelen sisintäni ja pyydän vastauksia Jumalalta.

Minulla ei ole tarvetta tuomita muita uskontoja, mutten myöskään mahda mitään sille että kristinuskon opin mukaan Jeesus on ainoa tie taivaaseen.

Vierailija
39/214 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 23:02"]

Ei, teissä uskovaisissa ei ole yhtäkään fiksua, omilla aivoillaan ajattelevaa. Kukaan, joka uskoo moiseen soopaan, ei vain yksinkertaisesti voi olla fiksu. Toisaalta olette huvittavia, toisaalta säälittäviä. Aikuisia ihmisiä uskomassa älyttömään satuun, jossa ei ole mitään järkeä ja josta ei ole pienenpientä todisteenmuruakaan. Aivan sama kuin uskoisi, että paskakokkare kykenee korkeampaan matematiikkaan, jos joku on niin sanonut.

[/quote]

KAKSI VAUVAA KOHDUSSA KESKUSTELEVAT:

Olipa muuan äidin kohdussa kaksi vauvaa. Toinen kysyi toiselta: ”Uskotko synnytyksen jälkeiseen elämään?”

Toinen vastasi: ”Totta kai. Kyllä synnytyksen jälkeen täytyy olla jotakin. Ehkä me olemme täällä valmistautumassa siihen, mitä meistä myöhemmin tulee.”

”Hölynpölyä”, sanoi toinen. ”Ei synnytyksen jälkeen mitään elämää ole. MIllaista sellainen elämä olisi?”

”En tiedä, mutta valoa tulee olemaan enemmän kuin täällä. Ehkä me kävelemme kahdella jalalla ja syömme suun kautta.”

Toinen sanoo: ”Tuo on järjetöntä! Käveleminen on mahdotonta. Ja että söisimme suun kautta? Naurettavaa. Ravinto tulee napanuoran kautta. Elämä synnytyksen jälkeen on täysin poissuljettu mahdollisuus. Napanuora on liian lyhyt.”

”Uskon, että jotakin siellä on ja ehkä se on erilaista kuin täällä”, toinen vastaa. ”

”Kukaan ei ole koskaan tullut sieltä takaisin. Synnytys on elämän loppu, ja sen jälkeen on vain pimeyttä ja ahdistusta. Ei se vie meitä mihinkään.”

”No, en minä tiedä”, sanoo toinen, ”mutta ainakin me näemme äidin, ja hän pitää meistä huolen.”

”Äiti! Uskotko sinä äitiin? Missä hän on nyt?”

”Hän on kaikkialla ympärillämme. Me elämme hänessä. Ilman häntä ei olisi tätä maailmaa.”

”Minä en näe häntä, joten järki sanoo ettei häntä ole”

Tähän toinen vastasi: ”Joskus kun on ihan hiljaista, hänet voi kuulla ja aistia. uskon, että synnytyksen jälkeen on toinen todellisuus, ja me olemme täällä valmistautumassa siihen todellisuuteen.".......

Vierailija
40/214 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi.

Tanssitko rakkaudesta Jumalaan ja elämän lahjaan vai jostain muusta syystä? Laulatko ylistääksesi Jumalaa vai jotain muuta? Kohotatko viinilasin, syötkö ruokasi, kosketatko lähimmäistäsi, teetkö työtäsi tai mitä tahansa Jumalalle kunniaksi vai jostain muusta syystä? Sehän se ratkaisee.

Jooga on sitä, mitä sinä siitä itse teet. Niin kuin kaikki muukin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi