Tosiuskovainen, uskallatko harrastaa joogaa?
Työkaverini yrittää houkutella minua mukaansa alkeisjoogaan ja on vakuuttanut että siihen ei liity muuta kuin venytyksiä, eli idän uskontoja ei tyrkytetä samalla. Pelkään että saatana houkuttelee minua nyt hänen kauttaan. Jooga on salatieteitä ja salatieteillä on omat keinonsa löytää ihmisen sieluun.
Myös työkaverini on uskovaisia, mutta ei samasta uskonyhteisöstä, eikä tosiuskovainen.
Kommentit (223)
En usko, että kyse on siitä uskallatko harrastaa joogaa, vaan moni uskovainen ei halua. Ehkä joku pelkääkin?
Itse en lähtisi leikkimään. Itse pelkät joogan liikkeethän on hyviä, niissä liikkeissä itsessään ei ole mitään pahaa.
Juttelin pitkänlinjan jooga harrastajan kanssa ja kysyin, mitä mieltä hän on, onko joogassa kyse pelkästä liikunnasta ja liikkeistä, vain onko siinä henkinen puoli ja vaikutus. Hän piti minulle pitkän sepustuksen ( tiesi, että olen uskovainen) kuinka mitään vaaraa ei ole, ihan puhdasta hyvää ja tehokasta liikuntaa ja suosittelee sitä kovasti. Sitten hän hiljeni ja sanoi, ei ole näin, kyllä joogassa on vahva henkinen puoli läsnä, kyse ie ole vain liikkeiden toistosta.
Itse en halua ammentaa mitään muuta henkeä, kuin Pyhää Henkeä. Kaikki muu on ihan irvikuvaa Pyhän Hengen ja Jeesuksen rinnalla.
Mutta me saadaan valita. Kukin saa valita mistä lähteestä ammentaa.
En tiedä olenko tosiuskovainen, mutta viimeisten vuosien aikaan olen kyllä fundamentalisoitunut. Olen mieshenkilö, En ole harrastanut joogaa, nykyisin on hankala vääntäytyä noihin asentoihin tai sitten päästä sieltä ylös ja katson uskonnollisista syistä kieroon joogan harrastajia, mutta "Efraim on liitossa epäjumalain kanssa. Anna hänen olla". Jo 70-luvulla ollessani pikkupoika minua varoitettiin vakavasti joogasta. Lisäksi syksyllä 2025 eräässä kristillisessä tilaisuudessa saarnasi Viktor Klimenko. Hän kertoi useiden satojen ihmisten edessä olleensa jooga master eli kykeni irtaantumaan ruumiiistaan. Vielä ollessaan uskossa Saatana hyökkäsi yöllä Klimenkon nukkuessa. Klimenko huusi Jeesusta apuun. Tämä saarna oli hetken aikaa Youtube-tallenteenakin, mutta nyttemmin se on kadonnut tai en ainakaan sitä löydä. Suurin syy joogaamattomuuteeni on se, että en halua palvella vieraita jumalia.
Näkemykset Jeesuksen joogasta ja meditaatiosta vaihtelevat hengellisistä ja metahistoriallisista tulkinnoista teologisiin ja perinteisiin näkemyksiin. Jotkut, kuten Paramahansa Yogananda, väittävät, että Jeesus oli ylivertainen joogi, joka opetti "Kristustietoisuutta" ja syvää, suoranaista meditaatiota Jumalan kanssa yhteyden luomiseksi. Toiset taas katsovat, että Raamatun näkökulmasta Jeesus ei harjoittanut eikä opettanut itämaisia fyysisiä tai hengellisiä joogakäytäntöjä.
Keskeiset näkökulmat:
Jeesus joogina/mystikkona:
Tämän näkemyksen kannattajat, erityisesti Self-Realization Fellowshipin ja samankaltaisten hengellisten liikkeiden piirissä, uskovat, että Jeesus harjoitti Kriya-joogaa vetäytyäkseen aistien tuottamasta elinvoimasta ja ohjatakseen sen sisäänpäin jumalallisen yhdistymisen saavuttamiseksi. Tämä näkökulma tulkitsee ilmaisun "Minä ja Isäni olemme yksi" joogiseksi oivallukseksi.
Hengellinen meditaatio:
Joidenkin näkemysten mukaan Jeesus ei harjoittanut modernia Hatha-joogaa (asanoita), mutta hän osallistui syvälliseen hengelliseen meditaatioon, usein yksinäisyydessä, Raamatun kertomusten mukaisesti. Tätä kuvataan joskus "syvänä Jumalan kanssa yhteisenä kokemuksena", joka muistuttaa joogameditaation tavoitteita.
Teologiset vastaväitteet:
Monet kristityt katsovat, että jooga on itämaisten uskontojen juuriltaan, ja se on ristiriidassa kristillisen uskon kanssa, joka korostaa henkilökohtaiseen Vapahtajaan kohdistuvaa uskoa eikä itsensä valaistumista tai ajatusta siitä, että ihmiset ja Jumala ovat yksi.
Kristillinen jooga/ tietoisuus:
Kasvava suuntaus on, että kristityt käyttävät joogaa ja meditaatiota fyysisen terveyden ja rukouselämän syventämisen välineinä, usein korvaamalla perinteiset mantrat Raamatun jakeilla tai keskittymällä Jeesukseen harjoituksen aikana.
Vastaväitteitä Jeesuksen joogaharjoitukselle:
Ei raamatullista perustaa: Perinteiset kristityt huomauttavat, että evankeliumit eivät mainitse Jeesuksen harjoittaneen fyysisiä harjoituksia tai hengitystekniikoita (pranayamaa).
Eri tavoitteet: Joogakäytäntöjen tarkoitus on tasapainottaa chakroja ja saavuttaa sisäinen valaistuminen, mikä katsotaan perusluonteeltaan erilaiseksi kuin kristillinen tavoite, eli pelastus uskon kautta Kristukseen.