Ahdistava asuntolaina..
Minulla on velaton omistusasunto n. 100000-120000 arvoinen yksiö. (Tuolla hinnalla alueelta on myyty muita lähes vastaavia asuntoja.) Olen itse työelämässä, nettotulot kk n. 2000e. Nyt uuden asunnon hankinta olisi ajankohtainen mutta arveluttaa saanko asuntolainaa. Millaisia kokemuksia teillä on lainansaannista? Millaisen lainan tilanteessani ottaisitte?
Mietin uudeksi asunnokseni kaksiota/kolmiota hinnaltaan max 170000. Kivoja kaksioita/kolmioita on Espoossa hinnaltaan 160000-200000.
Suuria päätöksiä..
Kommentit (10)
Hmm.. Asun itsekin Espoossa kolmiossa + pieni piha. Meillä lainaa 250 000, joka toki kahteen pekkaan, eli 125 000/lärvi. Ei ahdista yhtään. Ostettiin silloin kun hinnat huipussaan, tuskin tullaan voittoa koskaan saamaan, mutta ehkä omillemme päästään sitten kun tämä vuosien päästä jää pieneksi. Metron jatkaminen Matinkylästä eteenpäin tarkoittaisi osaltamme luultavasti sitä, että Metropysäkki tulisi 700m päähän. Tämä varmaan nostaisi arvoakin vähäsen.
Kyllä 170 000 on yhdelle hengelle kova laina, mutta sullahan lainan suuruudeksi tulisi max 70 000 - mitä siis oikein mietit?!?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 11:05"]
Niin, onhan se suuri päätös päättää pistääkö sen n.1000€/kk oman kodin maksamiseen vai vuokrafirman wc-pyttyyn.
[/quote]Ap asuu jo omassa kämpässä, miksi ja miten hän siis syytäisi rahaa jollekin vuokrafirmalle? En nyt oikein ymmärrä kommenttiasi.
Oletko miettinyt asumisoikeusasuntoa? Yksi vaihtoehto.
Mikä idea on asumisoikeusasunnossa (jos siis saa lainaa)?
Laita se yksiö vuokralle, niin ei tarvitse käyttää aikaa ja energiaa sen myymiseen. Saat kuitenkin kiinnitettyä sen tulevaa 170000€:n lainaa vastaan. Saat siitä kuitenkin hyvin vuokratuloja, joita voit käyttää uuden asunnon lyhennyksiin + vähän lisää omasta pussista. Ja yhtenä päivänä sinulla on kaksi velatonta asuntoja ja rahaa tulee ihan mukavasti.
Yksiö vuokralle ja vakuudeksi uuden asunnon lainalle. Jos siis sinulle on mahdollista lyhentää lainaa ja maksaa yhtiövastiketta n.tuhat euroa kuussa. Jos ei ole mahdollista myy yksiö ja ota pienempi laina. Ei siinä ole riskiä jos otat lainaa n.70 000€ ja itse maksat 100 000€. Hädän tullen voit aina myydä asunnon ja sinulle jää ihan mukavasti käteen rahaa :)
jos hinta on max 170 000 ja vanhasta asunnosta saisi vaikka 110 000 niin eiköhän sitä lainaa tipu, eihän siihen paljoa tarvitse. ainakaan se asia ei selviä kysymättä pankeista
Kiitos kommenteista! unohtui vielä mainita että yksiössä alkamassa se pahin mahd remppa eli putket uusiksi. Velkaosuus kämpälleni tulisi olemaan 15000e joten en usko että minun on fiksua lyhennellä kahta lainaa samaan aikaan tuloillani
Mä tekisin niin, että pistäisin kämpän myyntiin ja muuttaisin vuokralle. Katsoisin sitten ihan rauhassa vuokralta, että löytyykö uusi koti millä aikataululla.
Näin siksi, että vanha koti on menossa putkiremonttiin. Muussa tapauksessa voisi harkita tosiaan vaikka vuokralle laittamista. Jos olet yksin tulojesi kanssa, niin 170 000 laina yhtä aikaa myös vanhan asunnon remppakulujen kanssa voi olla aika taloutta rasittava.
Niin, onhan se suuri päätös päättää pistääkö sen n.1000€/kk oman kodin maksamiseen vai vuokrafirman wc-pyttyyn.