Kotiäidin "työpäivä" on työssäkäyvän vanhemman vapaapäivä
Mitä se kertoo kotiäidin "työstä", jos tämä on muiden lomaa?
Kommentit (59)
En tiedä yhtään työssäkäyvää vanhempaa, joka viettäisi lomansa kotona lasten kanssa...Kyllä sitä vähintään lähdetään mummolaan, ruotsin risteilylle, kanarialle tai lappiin hiihtämään.
1-2 arkipäivän vapailla minnekään Lappiin lähteä. Silloin tehdään kotona niitä kotiäidin töitä.
Asian voi nähdä näinkin.
Mulle jokainen päivä on työpäivä, siihen asti kunnes viimeinen lapsi täyttää 18v. Se on mukavaa ja leppoisaa työtä. Työn vastapainoksi harrastan 140 tuntia kuukaudessa jotain sellaista, mitä muut kutsuisivat palkkatyöksi.
ei palkassakaan mitään raskaan tai likaisen työn lisää ole, joten... ei asiassa taida mitään kadehtimista olla.
Jos jollain kotiäidillä / isällä on sen verran ahkera puoliso tai säästöjä tai muita kuin ansiotuloja, että tuollainen kotiloma onnistuu, niin ei se ole toisilta pois. Päin vastoin kotiäiti hoitaa lapsensa edullisemmin kuin yksikään työssäkäyvä vanhempi.
Vapaapäivinä molemmat hoitavat omia lapsiaan ja kotiaan. Työäidin työpäivänä työäidin lapsia hoitaa lastenhoitajat, kotiäidin lapsia kotiäiti itse.
Päiväkotien lastenhoitajat, siivoojat, kokit, apulaiset, kiinteistönhuoltajat, kunnan palkanlaskijat, päiväkodin johtajat eivät ole lomalla vaan ansiotyössä.
Päiväkodissa pystytään tarjoamaan paljon sellaista mitä kotona ei. Siksi monet kotiäidinkin tavis tai erityislapset käyvät osapäivähoidossa. Ja siksi työäidin eikä kotiäidin tarvitse viikonloppuna eikä lomilla huolehtia yhtä paljosta kuin kotiäidin viikolla(jos hoitaa aina itse), tai mitä päiväkodissa tekevät viikolla.
Eli joku aina hoitaa ne lapset, se on lastenhoitoa, kaikilla äideillä vuosia. Lapsettomat työttömät, heillä ei tätä puuhastelua päivästä toiseen ole.
Äidit taas, koti tai työ, yekevät aina ja kokoajan jotain. Ja jostain syystä näköjään haukkuvat toisiaan sen sijaan että muita ryhmiä.
kuin kotiäidin normipäivä. Mulla oli hetkittäin tosi pitkiä päiviä ja kaikki hommat kasaantui, vapaa päivät meni siihen, että yritti antaa aikaa lapsille ja saada kodin kuntoon. Ihanaa olla vain kotona: lapset on iloisempia, koti siistimpi ja vanhemmat myös! Isä pääsee toki helpoiten, kun kotiäiti hoitaa pääsääntöisesti kodin ja lapset.
Se, mitä sinä teet miehellesi lauantai-iltana saunan jälkeen sängyssä on monelle Tatjanalle ja Olgalle työtä...
Päinvastoin, oikein ihanteellinen tilanne lapsille, jos siihen vain on taloudellinen mahdollisuus. Kaikilla ei vain sitä ole.
Se, mitä sinä teet miehellesi lauantai-iltana saunan jälkeen sängyssä on monelle Tatjanalle ja Olgalle työtä...
Pienten lasten äitejä tarvitaan kotona mutta ei aivan jatkuvasti.Australialaiset ystäväni tekevät juuri näin kuten sinä.
Suomessa yleinen tyyli on että otetaan kokopäivätyö ja lintsataan töistä aina kun tarve vaatii;sairaan lapsen hoito vapaa ja omat sairaslomat kukausittain noin viikon kkerrallaan.Työpäivän aikanakin hoidellaan lasten asioita puhelimitse ja netissä etsitään sopivaa haalaria kolme vuotiaalle.Tämä korpeaa muita työpaikalla.
Minä olen ollut kotona kolme vuotta kaksosten kanssa, ja toivoisin pääseväni joskus töihin lepäämään. Vaikka tiedän että sitten töiden jälkeen kotona on hommia, mutta saisi päivällä edes ajatella jotain ihan muuta, ja keskustella aikuisten ihmisten kanssa. Ja mieskin joutuisi sitten tekemään jotain kotitöitä, nyt mun kuuluu ne tehdä kun makaan perse homeessa vaan kotona. Se on niin puuduttavaa tehdä kaikki ne inhoamani kotityöt joka ikinen päivä arjet pyhät, kaikki vaihtelu on mahtavaa kun pääsee pois kotoa.
Koskaan ei saa kotia siistiksi kun kakarat toisesta päästä sotkee ja tiskiä ja pyykkiä tulee kokoajan vaikka mitä teet.
Jos voittaisin lotossa, palkkaisin kokin ja siivoojan heti, kertaakaan en enää tiskaisi enkä kävisi ruokakaupassa!
Kaverit on kaikki töissä, ne muutama joita ehkä on, niitä ei näe koskaan kun ovat niin kiireisiä, ei kehtaa niille enää soitellakaan kun häiritsen kuitenkin..
Yksin vaan tulee mökkihöperöksi.. En tiä onko tää nyt niin kivaa..
ja työssäkäyvän työpäivä lounaineen ja kahvitaukoineen on lomapäivä kotiäidille.
Ap kuitenkin itse huokaisee helpotuksesta omalla tavallaan päästessään taas lomailunsa jälkeen työnsä ääreen.
Hauskaa vittuilua taas tämä huonosta omatunnosta kärsivän äidin tekemä aloitus, koska todellisuuden tietää jokainen äiti. Enpä muista koskaan kuulleeni jonkun sanovan tosissaan, että kotonaolo pienen lapsen tai lasten kanssa voittaisi helppoudessa ansiotyössä olon. Toki se on vaihtelua, mutta jos välillä ei pääse töihin lepäämään, niin raskaaksihan se muuttuu ja "pää hajoaa", kuten tyypillisesti ilmaistaan.
vanhemmat ovat yhtä aikaa lomalla, jolloin tietysti on puolta helpompaa.
Onneksi omat lapset ovat jo isompia, mutta kyllä muistan ajan jolloin lomat eivät tuntuneet lomilta, vaan jatkuvalta työltä, ja tosiaan töihin oli kiva palata lepäämään. Nyt kun nuorinkin on jo viisi, ja lapset touhuavat paljon yhdessä, voi itsekin vähän lojua.
Toisaalta lomalla ei ole samanlaisia paineita lasten suhteen kuin kotiäidillä. Lomalla ruokarytmin ja unirytmin voi antaa mennä, ei ole pakko miettiä harrastetaanko monipuolisesti, luetaanko lapsille riittävästi, askarrellaanko jne, vaan voidaan oikeasti vain olla.
ja työssäkäyvän työpäivä lounaineen ja kahvitaukoineen on lomapäivä kotiäidille.
Minä olen töissä 3 päivää viikossa ja kotona lasten kanssa 2 päivää. Työpäivät ovat lomaa kotonaolosta ja kotipäivät lomaa töissäolosta.
Olen siis lomalla käytännössä koko ajan. ;)
Painan "tykkää" nappia :)
On sitä samaa jota kotiäideillä on päivittäin.
Työssäkäyvän "lomaa" on viikonloput, pekkaset, vuosilomat, arikipyhäpäivät jne, jne!
Itselläni on 3- vuorotyö ja olen kotona äitiyslomalla.
Ei meillä ainakaan lapset erikseen sotke enempää nyt kuin ollessaan hoidossa. Ehkä meillä on jopa nyt siistimpää kuin mitä silloin kun olen töissä ja lapset hoidossa! Nyt on aikaa siivota lapsien nukkuessa ja voin opettaa lapsia tekemään kotitöitä nyt rauhassa kun taas töissä käydessä piti kaikki suhata kiireessä muutamalla tunnilla ja ehtiä harrastaa lapsien kanssa jotain mielekästä.
Minusta kotona oleminen äitiys- ja hoitovapaalla on päivittäistä lomaa työstä, sitä viikonloppua!
Ei se kerro mitä teen; nytkin on remontti menossa. Omassa talossa remonttia pukkaa päälle on töissä tai vapaalla.
Lapsien kanssa on ulkoilua ja askartelua. Ihan samaa minä ainakin teen lapsien kanssa kotona kuin mitä tarhassa tehdään. Jos joku ei tee lapsien kanssa mitään niin se on hänen asiansa mutta minulla on ainakin joka päivä mahdollisuus nimenomaan olla lapsieni kanssa. Ei katsella miten he vaan sotkee!! Jokkut varmaan tarttee piristettä että ymmärtää tämän pointin: kuka on lapsiesi kanssa jos et sinä kotona ollessa. :(
Päiväkodissa pystytään tarjoamaan paljon sellaista mitä kotona ei. Siksi monet kotiäidinkin tavis tai erityislapset käyvät osapäivähoidossa. Ja siksi työäidin eikä kotiäidin tarvitse viikonloppuna eikä lomilla huolehtia yhtä paljosta kuin kotiäidin viikolla(jos hoitaa aina itse), tai mitä päiväkodissa tekevät viikolla.
aika paljon sellaista mitä päiväkodissa ei ;)
Aika vanhanaikainen, aivopesty ja luonnonvastainen käsitys että päiväkoti olisi joku ihmemaa, jota lapset tarvitsevat. Päivähoitopaikka on lapsen säilytyspaikka päivän ajan, ja jottei se olisi aivan sietämätön, koitetaan siihen sisällyttää jonkinlaista toimintaa lapsille. Varhaiskasvatusta, jonka toteuttamisen todellisuus on aika lailla muuta kuin oppikirjoissa.
Pakko kyllä huomauttaa, että kotiäidin ja työäidin "vapaa-aikaa" eli kodin- ja lastenhoitoaikaa ovat yleensä illat ja viikonloput. Taitaa vain unohtua, että kotiäiti tekee sitä samaa työtä myös päivän ajan. Ravaa lasten perässä, pesee pyllyjä, tekee ruokaa, sovittelee riitoja, keksii tekemistä, siivoaa lasten leikkien jälkiä, ruokailujen jälkiä, ulkoiluttaa lapsia, pukee, pesee, hoitaa, sylittelee jne.
Miksi toisen toimistossa istuma sama aika on sen enemmän työtä kuin kotiäidin kotona juoksema aika? Harvassa työpaikassa tehdään yhtä paljon työtä kuin tuona aikana kotona!
ps. työäidin lapset sotkevat 9h päivässä päivähoitopaikassa, ja heidät ruokitaan siellä. Kotiäidin lapset ovat saman ajan kotona aiheuttamassa sotkuja, syömässä jne, joten on oma ja ansiotyöhön liittymätön moka, jos ei ehdi iltaisin ja viikonloppuisin siivota niinä aikoina syntyviä sotkuja.
Ei meillä ainakaan lapset erikseen sotke enempää nyt kuin ollessaan hoidossa. Ehkä meillä on jopa nyt siistimpää kuin mitä silloin kun olen töissä ja lapset hoidossa! Nyt on aikaa siivota lapsien nukkuessa ja voin opettaa lapsia tekemään kotitöitä nyt rauhassa kun taas töissä käydessä piti kaikki suhata kiireessä muutamalla tunnilla ja ehtiä harrastaa lapsien kanssa jotain mielekästä.
kun osaavat jo tehdä kotitöitä mutta ilmeisesti nukkuvat keskellä päivää kun sinulla on oikein siivousaikaa lasten nukkuessa.
On muuten aika mieletöntä raahata lapsia päivähoitopäivän jälkeen vielä harrastuksiin. Milloin raukat saavat levätä?
lastenhoitajan arjesta, että työskentely noissa paikoissa on minusta lomaa?
Esikoinen on koulussa, nuorempi 2v. kotona. Nukkuu esim. päikkäreitä 11-14 eli kolme tuntia ja sitten sopivasti esikoinenkin alkaa jo olla kotona. Istun sohvalla ja surffaan vaan. Tämän kaiken onnen lisäksi äiti jäi eläkkeelle ja VAATII nuorempaa säännöllisesti sinne päiväksi, jotta "saat vähän omaakin aikaa". Eli käytännössä 2 päivää viikossa saan olla ihan itsekseni ja niinä loppuinakin nuorempi nukkuu tosi paljon.
Tiedän, että monilla kotiäideillä lapsia on enemmän kotona ja mummu ei asu lähellä. Siksi nautinkin tästä laiskuudesta täysillä. Töissä olen ollut 12 vuotta ennen tätä nuorempaa, esikoisesta pidin vain lyhyen äitiysloman. Työni on erittäin raskasta, olen esimiestehtävissä yksityisellä sektorilla. Sinne taas vie tie takaisin. Rahaa tulee, mutta tähän laisketteluun tuskin pääsen uudelleen ennen eläkeikää.
Mikä tässäkin hiertää? Se kotihoidon tuki on tarjolla kaikille, jos haluaa olla kotona pienen kanssa. Turha sitä on kadehtia, jos itse ei halua sitä kuitenkaan. Kotiäitiydessä ja töissä käynnissä on molemmissa hyvät ja huonot puolet, miksi niitä pitää yleensäkkään vertailla? Eikö jokainen äiti Suomessa kokeile molempia, ellei nyt jotain super-marjoja lasketa jotka painuu synnäriltä töihin.
En tiedä yhtään työssäkäyvää vanhempaa, joka viettäisi lomansa kotona lasten kanssa...Kyllä sitä vähintään lähdetään mummolaan, ruotsin risteilylle, kanarialle tai lappiin hiihtämään.