Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä yh:lla on varaa viettää luxuselämää. Eipä meillä muilla

Vierailija
17.05.2012 |

ole vastaavaa. Taas esim. tuossa ketjussa, jossa pohditaan, että koska on äidillä vapaapäivä, huomataan se, että täysyh:tkin viettävät enemmän luxusta kuin kunnollinen naimisissa oleva nainen ja äiti. Yh:t itse kertovat tuossa ketjussa, että järjestävät vapaapäiviä itselleen niin, että palkkaavat hoitajia, käyvät ravintoloissa syömässä, hankkivat siivouspalveluita jne. Sossuko sen kaiken maksaa? Ei ole vain tällaisella keskituloisella varaa moisiin ylellisyyksiin.

Kyllä sapettaa! Itse vain maksaa veroja, jotta luuseriyh:t saavat viettää makeaa elämää.

Kohta kuitenkin joku on urputtamassa, että ainoa yh:n tuki on lapsilisän korotus. sitä ei usko kukaan, että yh:t eivät saisi lisää tukia esim harkinnanvaraisesta sossusta. Ei heillä muuten olisi varaa tuollaisiin!

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka sen verran hyvä eikä asumiskuluihin mene paljoa.

terv. yh

Vierailija
2/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.hyvätuloinen yh-yrittäjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla on joku kompleksi itsesi kanssa. Yh voi tienata tosi hyvin. ja se, että olet namisissa ei tee susta yhtään kunnollisempaa, huh, huh.

Vierailija
4/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämisemme kustannan, saan toki sen lapsilisään korotuksen molemmista, sekä isänsä maksaa elareita yht. 300.

Harmi, että olet kateellinen tämän vuoksi ja sinua harmittaa kustantaa meidän elämää, mutta vastaavasti minäkin maksan veroja, joten voidaan varmaan sanoa, että kustannan teidän ankeaa elämää?

Ihmettelen, jos teidän perheellä ei ole varaa ikinä mihinkään luksukseen, varmasti voisitte jostain säästää? Siis jos näin haluaisitte.

Vierailija
5/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni vain ansaitsen nuo luksukset koska hoidan yksin 4 lasta.

T: yh-mamma

Vierailija
6/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

harkinnanvarainen? Sulle ilmeisesti tuttua toimintaa,ap?

Mulla on hyvä koulutus ja tulen hyvin toimeen. Harmi, että sulla on asiat huonosti, mutta miten se liittyy yksinhuoltajiin ?

Vierailija
7/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella huono yleistieto asioista =).Ei sossusta saa rahaa tuollaiseen.Sossun asiakkaat elävät tosi pienillä tuloilla.Otahan asioista selvää, vaikka netistä..Tänä päivänä ihmiset käyvät töissä,myös yh:t.Palkka ei myöskään liity huoltajuuteen...

Mietin miksi sinulla ei ole varaa käydä ulkona syömässä, jos olet töissä?Oloisiko sinulla ongelmia arjen hallinnassa eli rahan käytössä?

t.velkaneuvoja

Vierailija
8/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni vain ansaitsen nuo luksukset koska hoidan yksin 4 lasta.

T: yh-mamma

Tuo ei ole peruste yhtään millekään.

Vierailija
9/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mikset eroa ja ala nauttimaan ihanasta yh- luxuselämästä! On muuten tosi helppoa olla täys yh ja yksin vastuussa ihan kaikesta. Kannattaa kokeilla, ties vaikka saisit joskus vapaapäiviä ja jopa pääsisit ravintolaan syömään, wau!

Lapsiin ja asumiseen liittyvät menot ovat samat kuin kahden aikuisen taloudessa, tulot vaan yhden. Kannattaa siis kadehtia mahtavia yh- lisiä, nehän menee pelkästään yh-äidin luxuselämään!

Vierailija
10/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valossa en ihmettele ollenkaan, ettet ole saanut itsellesi hankittua kunnon ammattia ja palkkaa.

Lukaisepa mikä tahansa tilasto, niin ymmärrät, että ero ja yksihuoltajaksi päätyminen RASITTAVAT ihmisen taloutta, eivät todellakaan nosta tulotasoa.

Jos yh:lla on varaa lastehoitajiin ja luksukseen, hän on sen ansainnut, sillä hän on ne rahat itse ansainnut. Sosiaalitoimi ei myöskään maksa yh:lle yhtään sen enempää kuin pientuloiselle perheellekään. Sosiaalituet määräytyvät ihan laskennallisen kaavan mukaan (kohtuulliset asumismenot + perusosat perheen pääluvun mukaan). Mitään yh-toimeentulotukea ei erikseen ole.

Vierailija
11/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

elin sossun rahoilla, mulla ei ollut koskaan varaa mihinkään. Hyvä kun ruokaan riitti rahat, ja jos ei ihan riittänyt tingin omasta ruastani. Kirpputoreja kolusin, että sain lapsen pysymään vaatteissa jne.

Mutta nyt kun - korkeakouluopinnot pakerrettuani - tienaan ihan itse rahani hyvässä ammatissa (ja maksan niitä veroja, että toiset saavat nostaa toimeentulotuka) mulla tosiaan riittää rahat monenlaiseen luksukseen. Juuri tässä varailin ja makselin itselleni ja pojalleni luksuslomamatkan kesäkuulle. Jännä juttu, etten tiennyt näistä salaisista yh-tuista, joita jostain syystä ei minulle harkinnanvaraisesti koskaan jaettukkaan vaan jouduin sitkuttelemaan jokusella satasella kuussa...Harmi, nehän olisivat mahdollistaneet tämän nykyisen elintyylin jo vuosia sitten. Ei olisi tarvinnutkaan opiskella ja ryhtyä palkolliseksi vissiin ollenkaan.

Vierailija
12/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itselläni on paljon exää isommat tulot. Päivähoitomaksutkin olen maksanut tulojen vuoksi aina täysmääräisenä. Tulot siis hieman alle 4000 €/kk netto. En ole rikas, mutta tienaan toki paremmin kuin esim. naapurin ydinperhe.

Asuntolaina on iso, kun on iso asunto, mutta onneksi varallisuutta oli ehtinyt kertymään jo avioliiton aikana (mies opiskeli, joten hän ei sitä kasvattanut). Lisäksi käydään kirppareilla, mutta ei säästämisen vuoksi, vaan ekologisen elämäntavan vuoksi. Siivouspalveluita käytän mieluummin kuin matkustellaan ulkomailla. Varaa olisi siihenkin, mutta en halua saastuttaa turhaan ympäristöä. Autoa ei ole ja jos välttämättä sitä tarvitaan, niin vuokrataan se.

Vierailija
13/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta huvitti tuo "kunnollinen naimisissa oleva nainen ja äiti"! Eikö yh-äiti sitten voi olla kunnollinen nainen ja äiti?! :D Yksinhuoltajuus on naisen vika, koska hän on huono nainen?

Vierailija
14/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos yh:kin voi käydä töissä ja tienata omat rahansa.

lämpimin terveisin 3 lapsen iloinen, töissäkäyvä, hyvin lapsensa hoitava yh.

Ps. tänäkin iltana elokuviin ja ulos syömään,lapset tutulle hoiajalle.

Vierailija
15/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn työssäni lasten kanssa, joten en palkasta huolimatta havittele isopalkkaisiin työihin.

Lapseni isä on kuollut.

Mutta en tässä luxusta kaipaakaan, kerran vuodessa päästään pienelle reissulle teinin kanssa, ja hän saa harrastaa, se riittää.

En kaipaa lapsesta "lomaa", toki hän joskus on kavereillaan yökylässä.

Tavallinen perusarki on minulle se pieni kaunis elämä.

Vierailija
16/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en taaskaan viitsi lähteä mihinkään loanheittoon ja ihmettelen tässäkin ketjussa miksei niitä mielipiteitä voi esittää ihan mielipiteinä ilman tollasta "koiran räksytys -tyyliä"... Huh huh.

Mutta joka tapauksessa siis. Totuus kaiketi kuitenkin on, että tottahan se on, että yksinhuoltajilla on yhden tulot kattamassa niitä menoja ja elatusapu ei yleensä kaksinen ole, mutta väitän, että kyllä sitä tukeakin rahallisesti heruu. Ja jos isä on kuvioissa mukana, yh saa sen takuuvarman vapaapäivän tai viikonlopun edes joskus. Jos taas ei, kyllä halutessaan saa sosiaalitoimen, perheneuvolan tm vastaavan kautta esim. tukiperheen, perhetyöntekijän tm. sellaisen, mitä paikkakunnalla on käytänteenä. Ja pienilläkin paikkakunnilla nykyään edes jotain on.

Meillä on ns. ne kahden tulot, mutta niinpä vaan yh-tuttavani osteli lapsilleen joululahjaksi kameroita ja pelikoneita ja vei vapputivoliin. Meillä ei sellaiseen ollut varaa. Ja kyllä vain, hän on myös työtön. Sosiaalitoimi järjesti perhetyöntekijän ja tukiperheen, ja fb-päivitykset viikonloppuisin on yhtä bilettä ja huh huh krapulaa.

Kateellinen? Enpä usko. Satun nimittäin oikeasti tykkäämään tosta könsikkäästä, ja vaikka onkin yrittäjä, tekee viikonloputkin pääsääntöisesti töitä, en ole vielä oikeasti koskaan halunnut erota. Meillä on raha tosi tiukassa, ei saaneet omat lapset pukinkonttiin meidän toimesta mitään, eikä apua tietenkään heru, koska ollaan just siinä tuloluokassa "juuri ja juuri".

Paljon näissäkin tilanteissa on valinnasta kiinni, mutta enemmän mullekin näppiin jäis taloudellisesti ajatellen, jos yh:na olisin.

Vierailija
17/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en siis saa mitään vapaita päiviä tai viikonloppuja lapsen ollessa isällään... Vapaata saan jos palkkaan kotiin lastenhoitajan (sama mahdollisuushan on myös ydinperheissä).

Minulle jää palkasta käteen n. 2000e, talosta ei ole velkaa, muutakaan velkaa ei ole. Ihan kivasti tuolla makselee elämää ja luksustakin :)

t. hyvin kouluttautunut yh

Vierailija
18/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla sellainen käsitys että kaikki yh:t olisi työttömiä tai pienipalkkaisia sossun varassa eläviä.

Itse olen myös ihan hyvää palkkaa ansaitseva ja avioeroa hain minä, en mies :)

Vierailija
19/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä pitkään kuunnellut hänen valituksiaan kuluista, kun on neljä kouluikäistä lasta, kaikilla harrastukset maksettavana ja nettopalkka nippanappa sen 2000 euroa. Olen yrittänyt tukea ja ottanut kahta nuorinta meillekin hoitoon, kun tilanne on niin hankala. En ole tarkemmin kysellyt ex-miehestä.

Nyt sitten muutama viikko sitten tapasin tämän ex-miehen (hän on mieheni ystävä) ja puhe siirtyi lapsiin. Hän huokaili myös palkkansa vähyyttä (sama kuin ex-vaimollaan eli käteen jää 2000 euroa)ja lasten kalliita harrastuksia. Kävi ilmi, että hän maksoi puolet harrastusmaksuista sekä 200 euroa/lapsi joka kuukausi. Tämän lisäksi lapset olivat hänellä joka toinen viikonloppu pidennetyn viikonlopun eli torstai-illasta maanantaiaamuun, jolloin hän kuskasi lapset kouluun.

Ystäväni tulot siis lisääntyivät yli 1400 eurolla (lapsilisät ja elarit)eli yhteensä hänen nettotulonsa ovatkin 3400 euroa. Vuokraa hän maksaa neliöstä 800 euroa eli 2600 euroa on käytettävissä hänen ja neljän lapsen elämiseen. Puolet lasten harrastuksista maksaa 100 euroa kuukaudessa.

Aika harvalla meistä on asumis- ja harrastuskulujen jälkeen käytettävissä 2500 euroa kuukaudessa ruokaan ja vaatteisiin. Jos ruokaan menee noin 1000 euroa kuukaudessa (ja mielestäni tämä on aika runsaasti) jää tällä "köyhällä" yh:lla vielä 1500 euroa sähkölaskuun, vakuutusmaksuihin ja muihin laskuihin. Veikkaisin, että joka kuukausi jää 800-1200 euroa ihan vain omiin ja lasten menoihin. Säästöön jää varmasti jotain.

Mites sitten ex-aviomies samoilla tuloilla? Ei lapsilisiä eikä elatusmaksuja, nettotulot siis 2000 euroa. Asunto piti hankkia yksityisiltä markkinoilta, kun kaupungin vuokrataloissa ohi menee aina se yh lapsineen eli kaksiosta maksaa 600 euroa vuokraa. Joka kuukausi elatusmaksut ja vuokra lohkaisevat 1400 euroa. Ruoka ja laskut pitää kyetä maksamaan 600 eurolla, mutta kuukaudessa on kuitenkin 8 vuorokautta, jolloin hänellä on neljä lasta, joten tiukkaa tekee. Niin, ja joka kuukausi siitä 600 eurosta lähtee 100 euroa lasten harrastusmaksuihin.

Reilua?

Jos arvioidaan, että yksinelävä pystyy elämään 300 eurolla (ruoka ja laskut), niin miehelle jää lapsipäiviin 200 euroa eli päiväkohtaisesti 25 euroa viidelle hengelle. Ex-vaimolle jää 22 päivää kuukaudessa huoltaa lapsia, joten samalla summalla hänelle kuuluisi jäädä 550 euroa lapsipäiville sekä tietysti tuo sama 300 euroa ruokaan ja laskuihin eli 850 euroa. Mutta sen sijaan hänelle jää samoilla tuloilla 2500 euroa eli yli 1500 euroa enemmän kuin siipallaan.

Ajatteleekohan kukaan yh tätä puolta?

No, lopputulos tarinassani on se, että ystäväni on katkera ja kateellinen, kun mies on muuttamassa elatusmaksuja 150 euroa/lapsi eli yhteensä 600 euroa. Nyt hänen tulonsa nousevat 200 eurolla eli ei vielä lähellekään ystäväni tulotasoa. Mutta hassua kyllä, katkera on nimenomaan ystäväni.

Vierailija
20/35 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos töissä käy.

Minulla ainakin palkka on nettona 1400, lapsilisässä on se 40 euron korotus, yleinen perhe-eläke on 140 ja jotain, ja siinäpä ne hurjat tuloni.

asumismenot ovat n. 680 euroa. Ja lapsen harrastus 250 euroa, joten voinette tästä laskea, että meillä ei luksustella:D