Millaista on kasvaa lastenkodissa?
Kommentit (108)
Mä olen lahjoittanut lastenvaatteita, leluja ja pelejä perhekuntoutukseen jossa on päihdeongelmaiset vanhemmat ja heidän lapsensa kuukausia kerrallaan asumassa.
Silloin kun itse olin laitoksessa 2000-luvun alussa meille tuli lahjoituksia lähinnä joistain vaateliikkeistä semmoisia tuotteita jotka ei ole kelvanneet kellekkään. Joskus korujakin. Siinä oltiin sit ku haaskalla tappelemassa kuka saa mitäkin. Nopeimmat söi hitaat.
Mä olen lahjoittanut lastenvaatteita, leluja ja pelejä perhekuntoutukseen jossa on päihdeongelmaiset vanhemmat ja heidän lapsensa kuukausia kerrallaan asumassa.
Silloin kun itse olin laitoksessa 2000-luvun alussa meille tuli lahjoituksia lähinnä joistain vaateliikkeistä semmoisia tuotteita jotka ei ole kelvanneet kellekkään. Joskus korujakin. Siinä oltiin sit ku haaskalla tappelemassa kuka saa mitäkin. Nopeimmat söi hitaat.
Mun aikana lastenkodissa (70-80-luvulla) ei meille lapsille/nuorille annettu mitään vanhaa tavaraa, ei vaatteita tai leluja. Kaikki ostettiin uutena, myös esim. pyörät ja sukset. Ilmeisesti siihen aikaan oli millä mällätä, en muuta syytä nyt keksi?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:08"]
Mun aikana lastenkodissa (70-80-luvulla) ei meille lapsille/nuorille annettu mitään vanhaa tavaraa, ei vaatteita tai leluja. Kaikki ostettiin uutena, myös esim. pyörät ja sukset. Ilmeisesti siihen aikaan oli millä mällätä, en muuta syytä nyt keksi?
[/quote]
Vaikuttaa varmasti koko maan taloudellinen tilanne tiettyinä aikoina. Ja muutenkin osassa laitoksista parempi tilanne kuin toisissa. Itse asuin kahdessa eri laitoksessa. Toisessa joululahjat oli tota omenalinjaa ja toisessa sai toivoa itse max. 50e joululahjan. Ja aiemmassa vaatteita ei saanut vaikka tarvetta olisi ollutkin. Aina sanottiin että "Ihan hyvä toi sun vanha takkis vielä on" ja toisessa taas sai joka kuukausi jotain kivaa ostaa ihan vaan sen takia että nuorista oli mukava saada välillä jotain kivaa pientä itselle. Sitä tuettiin. Eroja siis paljon. Johtunee myös varmaan työntekijöistä että mihin haluavat sitä saatua rahaa laittaa...
Itsellä nämä tapaukset 1998-2005
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:08"]
[/quote]
Meillä ei pölkupyörää tai suksia saanut koska niillä olis päässyt helposti ja nopeesti karkuun. :D Laitos oli siis 26km lähimmästä juna-asemasta.
Me saatiin lahjoituksena kerran piano. Sit tuli myöhemmin poliisisedät käymään ja 5min visiitin perusteella sano että onneks eivät asu täällä että toi pianon pimputus särkee korvat. :D Se oli kato uus lelu sillon ja nuoret harjoitteli buranamainoksen tunnaria ja samassa kohdassa meni aina pieleen. Vaikka tulihan sitä monta kuukautta vaan rämpättyäkin uutuuden viehätyksessä.
Lastenkodissa asuneena -muistot sekä hyviä että huonoja. Sijaisperheistä enemmän huonoa sanottavaa. Olen korkeakoulutettu, kolme lasta, vakityöpaikka ja talon rakennus edessä. Siis melko hyvin elämässä menee:) En sillä ettäkö talon rakennus ja koulutus palkästään mittari. Mutta olen sen elämässäni konenut, että taustoista johtuen en ole ollut koskaan saman arvoinen ns tavis perheistä tulevien kanssa...
Pientä infoa löytyi lokakuun liikkeen sivuilta.
Lapsemme laitoksissa osa 1 - Miten päädytään laitokseen?
Lapsemme laitoksissa Osa 2 - Mitä laitoksissamme tapahtuu
Itse olin aikanaan lastenkodissa vanhempieni kontrolloimattoman päihteidenkäytön vuoksi, eli ilman omaa "syytä". Olosuhteet kotona olivat sijoituksen aikaan erittäin vaikeat, joten siirto lastenkotiin oli lähinnä helpotus. Vietin laitoksessa kaksi vuotta, aikaa on kulunut jo parikymmentä vuotta.
Elämä lastenkodissa ei ollut itselleni hankalaa, ehkä siksikin, että en ole koskaan ollut huomiota hakeva oireilija, vaan oppinut hillitsemään itseni ja pitämään asiat sisälläni. Rutiineihin perustuva, vaikkakin säännelty laitoselämä oli itselleni helppoa väkivaltaisen, epävakaan ja alkoholistisen perhe-elämän jälkeen. Osa lapsista sen sijaan oirehti selvästi ja näkyvästi, joten arvelen heidän kohdalla syyn sijoitukselle voineen olla juuri kontrolloimaton käytös vanhempien ongelmien lisäksi. Täytyisi aina muistaa, että lastenkodissa on kaikenlaisia asukkaita, eikä kaikkia pidä niputtaa samaan lokeroon.
Aikuisiällä en ole puhunut tuosta ajasta juuri kellekään, kuten en yleensäkään lapsuudestani. Yleensä ottaen ns. tavalliset ihmiset, joiden seurassa teen työtä ja elän, eivät voi käsittää noita asioita, joten olen päättänyt olla hiljaa ja hyväksyä ulkopuolisuuden tunteeni. Tällä en sano, että näistä asioista julkisesti puhuvat olisivat väärässä, oma valintahan se on jos asioista haluaa puhua. Mutta ei pidä yllättyä, jos muiden reaktiot eivät ole sitä mitä itse toivoo.
Terveiset vaan muille "hiljaisille".
Kamalaa :-(
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 23:28"]
mutta toivoisi, että lastenkotiin valittaisiin työntekijöitä jotka kykenevät antamaan lapsille henkistä tukea.
[/quote]
Lastenkodeissa on paljon hyviä ihmisiä, mutta sinne ei tarvita kuin yksi pedofiili/sadisti sekaan, niin se pystyy aiheuttamaan paljon vahinkoa, koska ne muut lastenkotityöntekijät suojelevat sitä mätää omenaa, vaikka se olisi millainen.
Niillä on sellainen tyypillinen meininki ettei ne ilmianna niitä sairaita työntekijöitä, ei edes pedofiilejä, ja jos joku ilmiantaa, niin ne muut tukee sitä pahantekijää, eikä se asia etene sen takia.
[/quote]
Isommat pahoinpitelee, varastaa tavarat ja herkut + rahat. Seksuaalinen väkivalta isompien taholta arkipäivää. Kauheita laitoksia. Isommat myös valehtelevat pienempien päänmenoksi, joten näitä myös rangaistaan henkilökunnan taholta. Tuollaisista paikoista tulee vaan meitä, jotka loppuikämme elämme vain syödäksemme masennus yms lääkkeitä........
Tuo minun tuntemani ihminen on yksi positiivisimmista tuntemistani. Se että on kasvanut lastenkodissa tuli sikälikin ihan puskista.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 08:47"]
Isommat pahoinpitelee, varastaa tavarat ja herkut + rahat. Seksuaalinen väkivalta isompien taholta arkipäivää. Kauheita laitoksia. Isommat myös valehtelevat pienempien päänmenoksi, joten näitä myös rangaistaan henkilökunnan taholta. Tuollaisista paikoista tulee vaan meitä, jotka loppuikämme elämme vain syödäksemme masennus yms lääkkeitä........
[/quote]
Ei kuulosta ihan normimeinigiltä.
Oikeastaan lähes kaikki ketkä ympäristöstäni ovat joskus joutuneet laitokseen, on heidän elämänsä mennyt vain huonompaan suuntaan. Lasten- ja nuorisokotiin on yleensä jouduttu yhdestä alkoholin käyttökerrasta, koulusta lintsaamisen takia tai vanhempien takia. Sitten kun laitokseen on jouduttu, on alkanut heillä varastelu, huumeiden käyttäminen yms.
Kamalia tarinoita, mutta mitä muutakaan se voisi olla. Lapsi kaipaa hoivaa ja läheisyyttä, lastenkodissa niitä ei saa. Satunnaisia hyviä hoitajia voi toki olla, mutta ovat siellä vain töissä, eivät vastaa äitiä tai isää. Kiintymyssuhde kariutuu lopullisesti.
Minkälaisia lastenkodin lapset ovat aikuisina?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:16"]
Kamalia tarinoita, mutta mitä muutakaan se voisi olla. Lapsi kaipaa hoivaa ja läheisyyttä, lastenkodissa niitä ei saa. Satunnaisia hyviä hoitajia voi toki olla, mutta ovat siellä vain töissä, eivät vastaa äitiä tai isää. Kiintymyssuhde kariutuu lopullisesti.
[/quote]
Nimenomaan.
Joistakin kasvaa järkeviä, vastuuntuntoisia aikuisia, kun taas toiset ajautuu rötöstely- ja päihteidenkäyttökierteeseen. Samastakin lastenkodista voi tulla kaksi täysin erilaista nuorta. Kannattaa sikäli olla varuillaan, jos kuulette jonkun pauhaavan miten tästäkin lastenkodista on tullut asianajajia ja työnjohtajia, kun heistä jotka putoavat yhteiskunnan kelkasta, vaietaan visusti.
Sehän harmillinen juttu näissä laitoksissa on, että samoihin paikkoihin pistetään fiksuja ja vastuuntuntoisia lapsia sekä niitä väkivaltaisia ja mielenterveysongelmaisia... Siinä äkkiä tulee suht. normaalistakin lapsesta väkivaltainen rötöstelijä-päihteidenkäyttäjä, kun ns. sisarukset ympärillä näyttävät mallia.
Minulla oli pahoja ongelmia tämän kanssa. Olin masentunut, epävarma, arka, mutta osasin käyttäytyä, en ollut väkivaltainen tai mitenkään muuten poikkeuksellinen nuori. Menestyin hyvin koulussa. Asuin lastenkodissa, joka oli täynnä väkivaltaista porukkaa, työntekijät vaihtuivat jatkuvasti, yhtäkään pysyvää aikuista ei noina vuosina minulla ollut. Lastenkotivuosien jälkeen olen voinut vain todeta, että sosiaalityöntekijä teki aikamoisen mokan, kun sijoitti minut tuonne. Kokemus vahvisti minua tietyllä tavalla, en hätkähdä enää vähästä ja osaan säädellä tunteitani sekä valehdella paremmin. Osaan arvostaa läheisiä ihmissuhteitani ja hankkiutua eroon tyypeistä, jotka aiheuttavat minulle pahaa oloa (kun sain asua vuosikausia ihmisten kanssa, joita pelkäsin ja vihasin). En myöskään lähde enää niin helpolla ryhmäpaineen mukana typeriin juttuihin. Mutta huonot puolet: luottamus- ja mielenterveysongelmat pahenivat, pelkään ihmisiä enemmän (varsinkin vihaisia), sosiaaliset taitoni surkastuivat, kun koulussa vain kiusattiin lastenkotitaustan vuoksi eikä minulla ollut juuri kavereita,... voisin jatkaa listaa aika pitkään.
Mutta jos pitäisi sanoa keskiverto lastenkotitaustainen aikuinen, niin
- lapset tehty nuorella iällä
- vain toisen asteen koulutus
- mielenterveysongelmia
- vaikeuksia ihmissuhteissa (ei osata luottaa, kiintyä, kohdella toista oikein)
- ongelmia päihteiden kanssa
Mutta korostan, että todella monenlaisia tyyppejä lastenkodeista tulee, tämä pohjautuu vain minun kokemuksiini.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 15:16"]Kamalia tarinoita, mutta mitä muutakaan se voisi olla. Lapsi kaipaa hoivaa ja läheisyyttä, lastenkodissa niitä ei saa. Satunnaisia hyviä hoitajia voi toki olla, mutta ovat siellä vain töissä, eivät vastaa äitiä tai isää. Kiintymyssuhde kariutuu lopullisesti.
[/quote]
Riippuu lastenkodista.... Unkarissa yhden (erittäin hyvän) lastenkodin lapset ovat olleet menestyneempiä kuin keskivertokansalaiset.