Miksi annoin pankin huijata itseni rahastosäästäjäksi?
En tykkää pelata rahalla yhtään. En todellakaan ole kiinnostunut minkäänlaisesta rikastumisesta. Kunhan rahat pysyvät tilillä, niin olen tyytyväinen. Säästän rahaa suoraan säästötilille.
No, kävin pankissa juttelemassa säästämisestä, kun halusin avata toisen säästötilin. Meillä on nyt matkatili ja halusin toisen, mökkitilin.
Pankissa alkoivat tuputtaa rahastosäästämistä. Että kun inflaatio vie säästötileillä makaavista rahoista arvoa koko ajan, niin rahastosäästämisellä saisi vähän parempaa korkoa rahoillensa. Pitkän piinan jälkeen suostuin vähäriskisimpään vaihtoehtoon. Riskiasteikolla 1-5 se oli se 1, eli riskittömin.
NO MITÄ ON SITTEN KÄYNYT KOLMESSA VUODESSA!
Rahastoon on syydetty 6600 euroa ja nyt rahaston arvo on 6111,40 euroa. Ja jos sen haluaisin saada ulos, pitäisi vielä maksaa jotain palkkioitakin.
Ei hemmetti. Näin siinä käy, kun ei itseänsä usko. Jos olisin laittanut tuon sille samalle säästötilille, minulla olisi 6600 euroa PLUS se minimaalinen naurettava 0,1% korko, eli 6,6 euroa senkin päälle. Ja nyt olen menettänyt melkein 500 euroa.
Kommentit (63)
Onneksi en ole lähtenyt noihin rahastoihin. Olen jo asvistellut, että niissä vedätetään rahat pois muka vaivattomalla sijoittamisella riskittömästi. Paskan marjat.
Katsoin tuossa noita rahastoja.Kaukoitä, Pohjois Amerikka, Pohjoismaat Suomi,Maailma, Vakaatuotto ja näkyyhän noita olevan muitakin.Kaikki pitkäaikaisia joten näkyvä korko ei ole vuosikorko vaan koko ajalta. 473
16-32 prosenttia??? Mihinköhän oikein sijoitat? olisi mukava tietää kun meillä noin 5% viimeisen 6 vuoden ajalta - verot