Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi annoin pankin huijata itseni rahastosäästäjäksi?

Vierailija
15.05.2012 |

En tykkää pelata rahalla yhtään. En todellakaan ole kiinnostunut minkäänlaisesta rikastumisesta. Kunhan rahat pysyvät tilillä, niin olen tyytyväinen. Säästän rahaa suoraan säästötilille.

No, kävin pankissa juttelemassa säästämisestä, kun halusin avata toisen säästötilin. Meillä on nyt matkatili ja halusin toisen, mökkitilin.

Pankissa alkoivat tuputtaa rahastosäästämistä. Että kun inflaatio vie säästötileillä makaavista rahoista arvoa koko ajan, niin rahastosäästämisellä saisi vähän parempaa korkoa rahoillensa. Pitkän piinan jälkeen suostuin vähäriskisimpään vaihtoehtoon. Riskiasteikolla 1-5 se oli se 1, eli riskittömin.

NO MITÄ ON SITTEN KÄYNYT KOLMESSA VUODESSA!

Rahastoon on syydetty 6600 euroa ja nyt rahaston arvo on 6111,40 euroa. Ja jos sen haluaisin saada ulos, pitäisi vielä maksaa jotain palkkioitakin.

Ei hemmetti. Näin siinä käy, kun ei itseänsä usko. Jos olisin laittanut tuon sille samalle säästötilille, minulla olisi 6600 euroa PLUS se minimaalinen naurettava 0,1% korko, eli 6,6 euroa senkin päälle. Ja nyt olen menettänyt melkein 500 euroa.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisille kuluttajille ei myydä kannattavia rahastoja - ainoastaan se, joka osaa itse sijoittaa, voi tienata ja yleensä ne hyvät ostot/myynnit on tehneet ammattisijoittajat ennenkuin tavan sijoittaja on edes saanut vihiä asiasta. Tämä onkin tämä ikävä asia, mihin sitä rahaa olisi järkevä sijoittaa, rahan arvokin saattaa romahtaa - tässäpä dilemma?

Vierailija
22/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seligson indeksirahastoja vuodesta 2009 ja nordnetin kautta etf noin satanen kuukaudessa jompaan kumpaan. Tulos tällä hetkellä +3200 ja joitain kymppejä osinkoja maksettu ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut kyllä tuottoa rahoilleni mutta isommalla riskillä.

Vierailija
24/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 20 000€ säätöt kasvaneet korkoa noin 7000€ 10 vuodessa rahastoissa. Ei kaduta yhtään.

Vierailija
25/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin joskus mietin jos sijoittais pankin kautta vähän, mutta tulin siihen tulokseen että pankki vetää niin paljon välistä ettei kannata.

Vierailija
26/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yksi Nordean rahasto, kovasti kehuttu ja suositeltu, sijoitus 4400 euroa. Miten kävi viidessä vuodessa ( sijoitusaika)? Kaikki suli! Jep.

Vierailija
27/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kahdessa rahastossa (Nordeassa) toisessa on alkupääoma yli kaksinkertaistunut, toisessa tippunut melkein puoleen alkupääomasta. Mutta uskon tuon jälkimmäisen nousevan jahka Venäjään kohdistuneet pakotteet lievennetään/puretaan. Tuossa jälkimmäisessä oli isompi riski, ja alkuun oli ihan samoissa tuon ensimmäisen kanssa, no hävinnyt on vasta jos myy pois (tappiolla) ;)

Vierailija
28/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on taas ihan hyviä kokemuksia rahastosta, olen säästänyt lapsille. Ei siellä mitään huimia tuottoja ole kun säästän vain 20 e kk, mutta prosentuaalisesti tuotto ollut hyvä. Mulla on osakerahastoja ja nimenomaan riskirahastoja, esim venäjää. Matalan riskin rahastoja en tekisi, mahdollinen tuotto jää muuten ihan minimaaliseksi.

Vierailija
29/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rahastojen arvot heittelevät markkinoiden mukaan, ja hinnat ovat nyt alhaalla, mutta pitkällä aikavälillä ne kyllä yleensä nousee. Nyt olisi hyvä aika sijoittaa rahastoihin, kun niitä saa halvalla.

Rahastosijoittaminen kannattaa, jos rahat voi sijoittaa pitkäksi ajaksi ja tietää, ettei tule sellaista hetkeä, jolloin ne on ihan PAKKO lunastaa, riippumatta siitä, onko arvo juuri sillä hetkellä alle sijoitetun summan vai ei. Lisäksi rahastoihin kannattaa sijoittaa esim. kuukaisittain, jolloin tulee hankittua ko. rahastoa myös silloin, kun hinta on alhalla (kertasijoituksena saattaa käydä niin, että ostaa juuri silloin, kun hinta on kalleimmillaan).

Itselläni rahastojen arvot on olleet välillä 50 % pakkasella, välillä 100 % plussalla. En vaan ole myynyt silloin, kun ovat olleet miinuksella, joten voittoa on tullut ihan kivasti.

Viimeisin kappale on kyllä sellaista huttua ku olla ja voi. Eikös ole aika selvää ettei myy tappiolla. Sen lisäksi kukaan ei näytä käsittelevän sitä onko rahastot aktiivisia vai passiivisia tai ovatko rahastot pankin omia tarjoamia vai puhutaanko indeksirahastoista. Selvittäkääpä ensin noi..,. T. Nainen 35

Vierailija
30/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-pankki=huijari pankki kirjoitti:

Mie S-pankin rahastosäästäjä, kun siirsin bonukset toiselle tilille niin 6 kuukaudessa tappiota 44,6 %. ja kyse kohtuullisesta riskistä.

S-pankki mainostaa ettei palvelumaksuja ja se ihan puppua, aina ottaa 5 e vaikka ite teet muutoksia tilillä.

Miulla lähetti vanhan kortin tilalle väärälle tilille uuden kortin, joo jos olisin vaihtanu kortin oikealle tilille olisi maksanu "pienen palvelumaksun" verran eli 5 euroa.

S-pankki huijaa ihmisiä bonuksien kanssa oikeen kunnolla.

Vuosi sitten meitä houkuteltiin S-pankkiin ja kehuttiin kuluttomuutta. Sanoin ykskantaan, etten usko säilyvän pitkään. Nyt S-pankki on nostanut roimasti kuluja. Olen todella tyytyväinen etten siirretty niille. Jos rahaa on jonkin verran niin vaihtoehtoja on. Paitsi ei Danske.

Nainen 35

Vierailija
31/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

noin 10 vuotta sitten Skandian rahastoihin, sekä eläkesäästämiseen (suoraan perkeleestä!!!) että ihan tavalliseen rahastoon. Rahaa sinne on syydetty useita tonneja, molemmat rahastot olleet KOKO AJAN tämän 10 vuoden ajan miinuksilla ja nyt n. 3000 euroa miinuksella. Voi vittu että se vituttaa! Piti olla TODELLA matalariskinen, suorastaan mahdottomuus ettei olisi plussan puolella kun pitkällä ajalla säästää. Pari kertaa on tehty pieniä muutoksia sijoituskohteisiin ja aina vuolaasti vakuuteltu että kyllä se nyt lähtee nousuun. Voi helvetti että osaa ne huijata! Eikä saakeli saa edes niitä sieltä ulos, kun on niin pahasti tappiolla (plus ettei eläkesäästöistä saa muutenkaan, älkää ikinä haksahtako niihin)!

Meillä oli kanssa Skandian eläkevakuutukset, jotka oli roimasti tappiolla vaikka piti tuottaa reilussa kymmenessä vuodessa hyvin. Kun tuli ilmoitus, että vaihtuivat Skandiasta OP:lle, sai ne lopettaa ja nostaa rahat pois vain ilmoituksella. Yleensä pitää olla olla puolison kuollut, tulla ero tai olla yli 2v työttömänä.

Kerran se kirpaisi ottaa tappiot, mutta jos olisi jäänyt vielä rahat sinne, niin siinä vaiheessa olisi varmaan olleet nollilla, kun olis saanut eläkkeenä nostamaan...

Vierailija
32/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen rahastoja teillä on ollut kun "kaikki suli"? Suliko 2009? Nyt ois plussalla taas jos sitä tarkoitat.

Omista säästöistäni indexirahastoni on aika lähellä +-0, yksi plussalla, toinen miinuksella. Riskirahastoni (Venäjä) on +13% tällä hetkellä, ostohetkestä. En ostanut otolliseen aikaan, pikemminkin päinvastoin. Siinä hoitopalkkio taisi olla 1,7% vuodessa, eli on sen 11% plussalla vielä. Lunastus 0,1% eli edelleen yli 11% voitolla.

En ole lunastamassa mitään vielä pitkään aikaan. Sitten joskus viiskymppisenä ehkä. Tai kuuskymppisenä.

Vierailija
33/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niille rahastoilla taida oikein mitään saada ja sinä kannat riskit. Osakkeisiin pitäisi laittaa suoraan.

Vierailija
34/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vasta alkua, kulut juoksevat kokoajan jotka vähennetään joka kuukausi varmasti.

Toisin sanoen pankki haluaa saada itse varmaa tuloa , eikä todellisuudessa ole vastuussa jos rahastosi sopimuksen lopussa olisi esim -30% säästetystä rahasummasta

Esim 10000e maksettu ja 7000e saa ulos. .. kannattiko ? 😀

Vierailija
35/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäriskisin rahasto, mitä on ja sijoitusaika 10 vuotta? En usko. Joko ap:lle on myyty oikeasti vähäriskinen rahasto, joka tarkoittaa korkorahastoa ja sellainen on tosiaan tuottanut viime vuodet huonosti.

Tai sitten ap:n rahasto on osakerahasto, jossa on iso tuotto-odotus mutta myös iso riski ja siksi siihen kannattaa sijoittaa vähintään 5-10 vuotta.

Jos se on osakerahasto, niin sen tuottoa ei todellakaan kannata seurata koko ajan, koska tuotto/tappio voi heilua vuodenkin aikana tosi paljon. Jos sijoituhorisontti on ollut 10 vuotta, on ihan turha kitistä kolmen vuoden kohdalla. Rahasto voi käydä paljonkin tappiolla ja silti olla 10 vuoden päästä tuottoisa.

Tärkein viisaus kaikessa sijoittamisessa on se, että älä sijoita sellaiseen, mitä et ymmärrä.

Vierailija
36/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annarahasi,pankille kirjoitti:

Ahyvät ihmiset. Pankin myyvät niitä palveluitaan saadakseen pankille tuloa, ei rahastosäästäjälle. Jos ostatte rahastoja vaatikaa aina, ja ostakaa vain indeksirahasoja, joissa kulut on pienet. Ne ns aktiivisesti hoidetut on suuri kusetus tietämättömille ihmisille. Itse en rahastoihin rahojani laita enää. Pankin kulut syövät pääomaa kun yrityksillä jokapuolella menee huonosti. NIIHin pankin tyyppeihin ei pidä luottaa yhtään enempää kuin puhelinmyyjiin.

Tässä argumentissa on vain asiaa. Aktiivisesti hoidetut on siis niitä, mitä sieltä tiskin takaa suositellaan ensimmäisenä. Sitäpaitsi, ei siellä ns.Aktiivisesti hoidetussa rahastossa pysty tyypit arpomaan hyviä salkkuja muutenkaan. Muutenhan ne tekis sillä bisneksellä rahaa jossain aivan muualla.Nainen 35

Vierailija
37/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niille rahastoilla taida oikein mitään saada ja sinä kannat riskit. Osakkeisiin pitäisi laittaa suoraan.

Tämä on totta. . Esim 5-10vuoden ajalla todellinen tuotto voi olla jopa yli +8% todistetusti

Avaa arvo-osuustili ja osta joka kuukausi 100-500€ varallisuudestasi riippuen niin silloin ostat taatusti joskus myös halvalla, hajautettu osakesalkku ja suurin osa kotimaisia pörssiyhtiöiden osakkeita. . Ei tarvitse kiittää. T: r k j

Vierailija
38/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niitä osakkeitakaan saa ilmaiseksi ostaa, ja niilläkin on ylläpitokustannuksia.

Vierailija
39/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos totta puhutaan, osakkeet on kyllä isoriskisiä, riippuu tietysti miten salkkuaan hajauttaa/allokoi..

Vierailija
40/63 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme rahastoa, jonne olen kuhunkin laittanut jo vuosia 30 e/kk. Olen laittanut sinne rahaa n. 7000 e tässä vuosien varrella ja rahaston arvo on n. 8000 e. Yksittäin rahasto on joskus ollut miinuksella. Mutta yhteensä ovat aina olleet plussalla. Välillä vain parisataa euroa, välillä tuon 1000 e.

Kannattaa siis ottaa erityyppisiä rahastoja. Minulla on kaksi osakerahastoa (Aasia ja Itä-Eurooppa) ja yksi korkorahasto.

Paremmin tuo raha on pitänyt arvonsa noissa rahastoissa.