Miksi annoin pankin huijata itseni rahastosäästäjäksi?
En tykkää pelata rahalla yhtään. En todellakaan ole kiinnostunut minkäänlaisesta rikastumisesta. Kunhan rahat pysyvät tilillä, niin olen tyytyväinen. Säästän rahaa suoraan säästötilille.
No, kävin pankissa juttelemassa säästämisestä, kun halusin avata toisen säästötilin. Meillä on nyt matkatili ja halusin toisen, mökkitilin.
Pankissa alkoivat tuputtaa rahastosäästämistä. Että kun inflaatio vie säästötileillä makaavista rahoista arvoa koko ajan, niin rahastosäästämisellä saisi vähän parempaa korkoa rahoillensa. Pitkän piinan jälkeen suostuin vähäriskisimpään vaihtoehtoon. Riskiasteikolla 1-5 se oli se 1, eli riskittömin.
NO MITÄ ON SITTEN KÄYNYT KOLMESSA VUODESSA!
Rahastoon on syydetty 6600 euroa ja nyt rahaston arvo on 6111,40 euroa. Ja jos sen haluaisin saada ulos, pitäisi vielä maksaa jotain palkkioitakin.
Ei hemmetti. Näin siinä käy, kun ei itseänsä usko. Jos olisin laittanut tuon sille samalle säästötilille, minulla olisi 6600 euroa PLUS se minimaalinen naurettava 0,1% korko, eli 6,6 euroa senkin päälle. Ja nyt olen menettänyt melkein 500 euroa.
Kommentit (63)
Minulla on Nordeassa rahoja kolmessa eri rahastossa. Yksi on plussalla 36 %, toinen 70 % ja kolmas vähän yli 5 %. Tuota viimeistä rahastoa minulla on ollut vasta vajaa vuosi. Muut ovat pitempiä sijoituksia. On minulla myös suoria osakesijoituksia, mutta ne ovat tällä hetkellä kokonaisuudessaan tappiolla, vaikka olenkin koonut salkun hajauttamalla kaikkien oppikirjojen mukaan. Sen vuoksi suhtaudun aika kriitttisesti neuvoon, jonka mukaan kannattaa suosia suoria osakesijoituksia rahastojen sijaan.
Sen sijaan indeksirahastoja kyllä suosittelen. Niitäkin minulla on Seligsonilla.
Piti ihan käydä katsomassa ja kyllä mulla ne näyttäisi tuottaneen ihan hyvin.
Älkää hyvät ihmiset ottako eläkeVAKUUTUKSIA. Ne eivät ole sijoitus vaan vakuutus ellei ole erittäin merkittävä omaisuus tyyliin Sipilä. Ei ole mitään takeita että pääoma on edes alkuperäisen kokoinen kun jää eläkkeelle. Sijoitusvakuutukset ovat myös kaukaa kierretävä laillistetun huijauksen muoto.
Meillä lasten rahastot on tuottaneet 15 vuodessa jotain 40% ja omani 2 vuoden jälkeen 15% plussalla. Riskitaso 4/5
Vierailija kirjoitti:
S-pankki=huijari pankki kirjoitti:
Mie S-pankin rahastosäästäjä, kun siirsin bonukset toiselle tilille niin 6 kuukaudessa tappiota 44,6 %. ja kyse kohtuullisesta riskistä.
S-pankki mainostaa ettei palvelumaksuja ja se ihan puppua, aina ottaa 5 e vaikka ite teet muutoksia tilillä.
Miulla lähetti vanhan kortin tilalle väärälle tilille uuden kortin, joo jos olisin vaihtanu kortin oikealle tilille olisi maksanu "pienen palvelumaksun" verran eli 5 euroa.
S-pankki huijaa ihmisiä bonuksien kanssa oikeen kunnolla.
Vuosi sitten meitä houkuteltiin S-pankkiin ja kehuttiin kuluttomuutta. Sanoin ykskantaan, etten usko säilyvän pitkään. Nyt S-pankki on nostanut roimasti kuluja. Olen todella tyytyväinen etten siirretty niille. Jos rahaa on jonkin verran niin vaihtoehtoja on. Paitsi ei Danske.
Nainen 35
'
No ei minulla vaan mene S-pankista mitään kuluja.
Rahastot ovat kannattavia rahaston hoitajalle. Kulut ovat suuria säästäjälle. Paljon fiksumpaa säästää vaikka vuosi ihan vaan tilille ja tehdä kerran vuodessa suoria osakeostoja hajauttaen eri aloille eri ostokerroille. Satunnaisgeneraattori tai simpanssi pärjää pikäaikaisessa osakesijoittamisessa ihan yhtä hyvin kuin aktiivinen ammattisijoittaja. Pienempien kulujen vuoksi osakesäästäminen tuottaa enmmän.
Tosi pieniä tuottoja noillakin, joilla on plussan puolella. Miksi iloita jostain satasesta vuosien kuluessa?
Vierailija kirjoitti:
Tosi pieniä tuottoja noillakin, joilla on plussan puolella. Miksi iloita jostain satasesta vuosien kuluessa?
Compound interest is the 8th wonder of the world. He who understands it, earns it. He who doesn't, pays it.
-Big E
Pääomatuotoille tarvitaan joko paljon rahaa, tai sitten paljon aikaa. Markkinat ovat nyt olleet suht hitaita viime vuosina, viitekorotkin nollissa. Mutta kyllä se tilanne siitä vielä kääntyy.
3,5% prosentin tuotoilla pääoma tuplaantuu 20 vuodessa. Nyrkkisääntö reaalituotoille (kustannuksien ja inflaation jälkeen) on ylensä 4-6%, pitkällä aikavälillä. Nyt tuotot ovat matalat, mutta inflaatiokin on nollissa, findikaattorin mukaan viime vuonna inflaatio oli jopa negatiivinen.
Olen alkanut itse ottamaan selvää SIJOITTAMISESTA, aivan pankin ulkopuolella. Vaikkapa kulta- ja hopeakolikkoja. Ainakin ne pysyvät omassa handussa, vaikka toki riskinsä kaikella sijoittamisella on.
Oli järkky kokemus kun koitin saada omia rahojani pankista ulos elämänmuutokseni myötä. Kyse oli ns. eläkesäästöistä. Olen säästäny sinne joitakin vuosia, kun oin töissä. Koska olen sinkku, hieman ihmettelin jo solmiessani sopimusta, että onpa pöllö juttu, että vain avioeron tai työttöyyden takia saa ne rahat sieltä pois.
Joo joo: on muka verohelpotuksia. Suoraan sanoen, palkkani ei ole koskaan ollut niin suuri, että noista säästöistä olisi mitään merkittäviä helpotuksia tullut!
Miten voin erota, kun olen sinkku? Jo tämän vuoksi moinen sopimus on täydellisen epätasa-arvoinen.
Minä päätin muuttaa elämääni kun vielä 50-vuotiaana johonkin kykenen. Sanouduin irti töpaikastani, myin asuntoni ja muutin ulkomaille. Elelin pitkään näillä varoin, eli itse ansaitiuin pennein. Sitten halusin eläkesäästöni, koska aloin perustaa yritystä ja tarvitsoin rahaa. En halunnut lainaa.
Huh huh. Omaa rahaa täzytyi kerjätä pankista! Jouduin menemään paikalliseen työvoimatoimistoon ilmoittautumaan työttömäksi, että saan rahani pankista ulos!
Eikä se riittänyt! Sen lisäksi, että olen tallettanut sinne rahoja, joista olen jo maksanut verot, palkkatuloista kun sinne rahaani pistin. Eikö mitä: taas piti maksaa 30% veroja! Eikä siis vain siitä summasta, mikä oli kertynyt, vaan koko roskasta - myös siitä osuudesta josta olen jo tuloveroa maksanut!!!!! Eli suurimmasta osasta rahaa maksoin yhteensä 60%b veroa. Siksi että olin "hyötynyt" säästöistäni verohelpotuksia!
Miksi ihmeessä säästäisin, ellen haluaisi "hyötyä!? Johan on markkinat!
Tästä tapauksestahan minä tajusin, että Luojan Lykky, että sain sen hölmöyden nyt lopetettua. Nimittäin verottaja ja pankki hyötyivät minun palkkarahoistani nyt 2/3 ja minä sain pienen vaivaisen osuuden takaisin itselleni. Olisi ollut aika järkkyä, että olisin vielä 30 vuotta sinne säästellyt - verottajaa ja pankkia varten!
Älkää missään tapauksessa pistäkö lantin lanttia millekkään "säästösijoituksiin" pankkiin ! Missään nimessä älkää tehkö sitä!
Vuosikymmenet porukka on säästelyt pankkeja ja verottajaa varten!
Sitten ne kehtaa lähetellä kaikenmaailman uhkailukirjeitä kun kerran kymmenessä vuodessa on vaikea tilanne ja maksut viivästyvät.
Minä päätin, että tulen miljonääriksi ja käytän kaikki rahat itse, heti. Ostan asuntoja, timantteja, mitä muuta vaan kunhan pankkiin en rahojani anna! Pankkin pistän vain sen verran että voin maksaa tarvittavat laskut. Muut pidän itselläni, muodossa tai toisessa. Pankkiin en säästä enää pennin hyrrää.
On uskomatonta, että todellakin, kun jokunen lasku myöhästyy, ne lähettelevät kaikenlaisia uhkauksia, mitä hirveää ne tekevät ja mitä tapahtuu elleivät saa rahoja - siis muiden ihmisten rahoja - sillä sekunnilla kun he haluavat. Uskomatonta touhua. Kyllä vähhitellen silmät alkaa aueta mokomalle pöyhkeydelle. Ihan epäeettistä touhua kaiken kaikkiaan.
Pakko korjata että et ole oikeasti maksanut 60 % veroa. Olet saanut verovähennyksen muodossa enemmän rahaa silloin kun säästit vielä eläkevakuutukseen ja nyt kun nostat säästöt niin maksat sen ikäänkuin takaisin valtiolle. Vähän kuin veronmätkyt tai veronpalautus: jos on aiemmin saanut liikaa/liian vähän niin myöhemmin se hyvitetään verovelvolliselle tai joutuu maksamaan takaisin. Eli et ole periaatteessa menettänyt mitään. Paitsi hermosi, ymmärrän hyvin ärsytyksen jos ei omia rahojaan saa pankista pois helpolla.
Oppinsa saanut kirjoitti:
Olen alkanut itse ottamaan selvää SIJOITTAMISESTA, aivan pankin ulkopuolella. Vaikkapa kulta- ja hopeakolikkoja. Ainakin ne pysyvät omassa handussa, vaikka toki riskinsä kaikella sijoittamisella on.
Oli järkky kokemus kun koitin saada omia rahojani pankista ulos elämänmuutokseni myötä. Kyse oli ns. eläkesäästöistä. Olen säästäny sinne joitakin vuosia, kun oin töissä. Koska olen sinkku, hieman ihmettelin jo solmiessani sopimusta, että onpa pöllö juttu, että vain avioeron tai työttöyyden takia saa ne rahat sieltä pois.
Joo joo: on muka verohelpotuksia. Suoraan sanoen, palkkani ei ole koskaan ollut niin suuri, että noista säästöistä olisi mitään merkittäviä helpotuksia tullut!Miten voin erota, kun olen sinkku? Jo tämän vuoksi moinen sopimus on täydellisen epätasa-arvoinen.
Minä päätin muuttaa elämääni kun vielä 50-vuotiaana johonkin kykenen. Sanouduin irti töpaikastani, myin asuntoni ja muutin ulkomaille. Elelin pitkään näillä varoin, eli itse ansaitiuin pennein. Sitten halusin eläkesäästöni, koska aloin perustaa yritystä ja tarvitsoin rahaa. En halunnut lainaa.
Huh huh. Omaa rahaa täzytyi kerjätä pankista! Jouduin menemään paikalliseen työvoimatoimistoon ilmoittautumaan työttömäksi, että saan rahani pankista ulos!Eikä se riittänyt! Sen lisäksi, että olen tallettanut sinne rahoja, joista olen jo maksanut verot, palkkatuloista kun sinne rahaani pistin. Eikö mitä: taas piti maksaa 30% veroja! Eikä siis vain siitä summasta, mikä oli kertynyt, vaan koko roskasta - myös siitä osuudesta josta olen jo tuloveroa maksanut!!!!! Eli suurimmasta osasta rahaa maksoin yhteensä 60%b veroa. Siksi että olin "hyötynyt" säästöistäni verohelpotuksia!
Miksi ihmeessä säästäisin, ellen haluaisi "hyötyä!? Johan on markkinat!
Tästä tapauksestahan minä tajusin, että Luojan Lykky, että sain sen hölmöyden nyt lopetettua. Nimittäin verottaja ja pankki hyötyivät minun palkkarahoistani nyt 2/3 ja minä sain pienen vaivaisen osuuden takaisin itselleni. Olisi ollut aika järkkyä, että olisin vielä 30 vuotta sinne säästellyt - verottajaa ja pankkia varten!
Älkää missään tapauksessa pistäkö lantin lanttia millekkään "säästösijoituksiin" pankkiin ! Missään nimessä älkää tehkö sitä!
Vuosikymmenet porukka on säästelyt pankkeja ja verottajaa varten!
Sitten ne kehtaa lähetellä kaikenmaailman uhkailukirjeitä kun kerran kymmenessä vuodessa on vaikea tilanne ja maksut viivästyvät.
Minä päätin, että tulen miljonääriksi ja käytän kaikki rahat itse, heti. Ostan asuntoja, timantteja, mitä muuta vaan kunhan pankkiin en rahojani anna! Pankkin pistän vain sen verran että voin maksaa tarvittavat laskut. Muut pidän itselläni, muodossa tai toisessa. Pankkiin en säästä enää pennin hyrrää.
On uskomatonta, että todellakin, kun jokunen lasku myöhästyy, ne lähettelevät kaikenlaisia uhkauksia, mitä hirveää ne tekevät ja mitä tapahtuu elleivät saa rahoja - siis muiden ihmisten rahoja - sillä sekunnilla kun he haluavat. Uskomatonta touhua. Kyllä vähhitellen silmät alkaa aueta mokomalle pöyhkeydelle. Ihan epäeettistä touhua kaiken kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
rahastojen arvot heittelevät markkinoiden mukaan, ja hinnat ovat nyt alhaalla, mutta pitkällä aikavälillä ne kyllä yleensä nousee. Nyt olisi hyvä aika sijoittaa rahastoihin, kun niitä saa halvalla.
Rahastosijoittaminen kannattaa, jos rahat voi sijoittaa pitkäksi ajaksi ja tietää, ettei tule sellaista hetkeä, jolloin ne on ihan PAKKO lunastaa, riippumatta siitä, onko arvo juuri sillä hetkellä alle sijoitetun summan vai ei. Lisäksi rahastoihin kannattaa sijoittaa esim. kuukaisittain, jolloin tulee hankittua ko. rahastoa myös silloin, kun hinta on alhalla (kertasijoituksena saattaa käydä niin, että ostaa juuri silloin, kun hinta on kalleimmillaan). Myös pankkilainavertailu ja halpa laina tuohon lisävipua tuomaan kun otetaan kuokkaan on hyvä homma,
Itselläni rahastojen arvot on olleet välillä 50 % pakkasella, välillä 100 % plussalla. En vaan ole myynyt silloin, kun ovat olleet miinuksella, joten voittoa on tullut ihan kivasti.
Kuukausisuunnitelma on paras. Voittoa tulee keskimäärin aina. Säästää vaan täsmälleen saman summan joka kk ilman poikkeuksia. Meillä on molempien vaimon ja minun salkut vihreällä kivasti kun 2011 ollaan aloitettu projekti
10 vuotta piti säästää, nyt on kolme mennyt. Noin 20 000 euroa piti säästää. Ärsyttää vaan katsoa noita lukemia. Meillä menee 200 euroa kuussa tuohon rahastoon.
ap
Ostan suoraan osakkeita pikkuhiljaa, ja katsotaan mitä niistä tulee. Osaamista ei ole, sanon suoraan, mutta ostan kotimaisia yrityksiä. Rahastoihin en mene.
Kuinka helposti rahastosäästötilin saa irtisanottua? Olen miettinyt että haluan lopettaa mut en muista sääntöjä enkä viitsi kaivaa papereita. Säästöpankissa on ja tappiolla ei kovin paljon mutta ei tuotakaan. Kävisi paremmin tavallinen säästötili.
Minulla on muutaman vuoden ollut OP:n Amerikka - ja Venäjarahastoja. Amerikka on 100 prosenttia plussalla ja Venäjä 40 prosenttia, Venäjä jossain vaiheessa oli miinuksella , jolloin ostin sitä lisää. Nyt vaan nautin siitä kun Trump ja Putin jaksavat painaa pitkää päivää varallisuuteni kerryttämisen hyväksi.
On hyvä muistaa yksi perussääntö.
Mikään mitä tarjotaan ja myydään ei ole sijoittajalle paras ratkaisu.
S-pankki=huijari pankki kirjoitti:
Mie S-pankin rahastosäästäjä, kun siirsin bonukset toiselle tilille niin 6 kuukaudessa tappiota 44,6 %. ja kyse kohtuullisesta riskistä.
S-pankki mainostaa ettei palvelumaksuja ja se ihan puppua, aina ottaa 5 e vaikka ite teet muutoksia tilillä.
Miulla lähetti vanhan kortin tilalle väärälle tilille uuden kortin, joo jos olisin vaihtanu kortin oikealle tilille olisi maksanu "pienen palvelumaksun" verran eli 5 euroa.
S-pankki huijaa ihmisiä bonuksien kanssa oikeen kunnolla.
Meillä menee kaikki bonukset suoraan tuohon rahastoon ja ollaan n. 20% voitolla
Vierailija kirjoitti:
Kuinka helposti rahastosäästötilin saa irtisanottua? Olen miettinyt että haluan lopettaa mut en muista sääntöjä enkä viitsi kaivaa papereita. Säästöpankissa on ja tappiolla ei kovin paljon mutta ei tuotakaan. Kävisi paremmin tavallinen säästötili.
Ilmoitat vaan että lopetat sen, laita vaikka viestiä verkkopankin kautta, kyseessä on ihan tavallinen rahastosäästö. Toinen vaihtoehto on se että pidät veloitustilin nollilla silloin kun pankki sen säästösuman velottais jolloin toimeksianto hylätään.
Mut jos sut on huijattu eläkevakuutusrahastosäästäjäksi olet qsessa. Eli tarkista ensin onko kyseeessä tavisrahasto tai joku soppari joka loppuu sanaan "vakuutus".
Vierailija kirjoitti:
Normaalin rahastosäästösopimuksen pystyy irtisanomaan välittömästi, jolloin maksaminen loppuu viimeistään muutaman päivän sisällä. Eläkesäästösopimuksissa ja muissa erityissopimuksissa (esim. vakuutussäästöt) voi olla erilaisia irtisanomisehtoja, joten niissä voi mennä pitempään.
Viisi vuotta oli pankin rahasto ja voittoa taisi tulla n. 1% miinus verot kun nostin rahat pois vuodenvaihteessa. Noita rahoja olen nyt laitellut pari kertaa kk Nordnetin etf:iin ja supereihin ja salkku on tällä hetkellä reilut 5% plussalla.
Tuohon pankin rahaston hommaamiseen lähestulkoon pakotettiin aikoinaan. Harmi, että tuli tajuttua tuo pankin kusetus vasta monen vuoden jälkeen, nyt lähti loputkin rahat huijaripankista.
Kysy suosituksia,osta useampia,säästä kuukausittain, mulla 6 eri rahastoa tuotto 16--32 prosenttia, Säästetty usean vuoden aikana 50-100kuukaudessa.Mutta,nehän on vain lukemia näytöllä kunnes lunastat ne.
Ei mikään ilmaista ole. Riippuen käytettävissä/tilillä olevista rahoista niin pystyt kilpailuttaminen pankkeja jonkin verran.