Vein lapsen päiväkotiin ja voi hurjaa sitä menoa :(
Ryhmässä on 16 lasta ja pienten puoli siis kyseessä.
Tyttöni on kolme täyttänyt tammikuussa ja silloin siis meni hoitoon mutta pienten puolelle kun isoilla ei ole tilaa.
Välivuoron hoitaja on kipeänä ja aamuvuoron hoitaja yksin 9.30 asti ja jo vaille kahdeksan 13 lasta paikalla.
Toiset itki, toiset riiteli, muutama leikki kivasti mutta muuten se yleiselo ryhmässä ihan hirveää.
Miksi, miksi mulla ei ole rahaa olla kotona ja hoitaa lapseni itse????
Kommentit (34)
Lapsuusajan sairastelujen määrä on pitkälti vakio. Jos pikkulapsena ei saa vastustuskykyä yleisimpiin pöpöihin, ne taudit sairastetaan sitten kouluiässä.
ja ryhmässä on yli 20 lasta. Aina on hoitajia tarpeeksi.
resurssit mene tasan. Täällä meilläkin on esimerkiksi 5-vuotiaiden ryhmiä, joissa on 3 hoitajaa ja lapsia 20+. Usein joku hoitajista pois. Meidän päiväkodissa taas on 14 lasta 5-vuotiaiden ryhmässä ja niistäkin osa osa-aikaisia. Harvoin ryhmässä on samana päivänä yli 10 lasta, yleensä 7-9. Ja hoitajia on LTO + LH + jatkuvasti joku LH- tai LTO -harjoittelija. Aivan mieletön tilanne. Ihan kuin tuolla kaupungilla ei joku huomaisi tasoittaa resursseja.:)
Asumme isossa kaupungissa, muuttovoittoisessa ja päiväkodit on yleensä ihan täynnä. Meillä on johtaja onnistunut jotenkin hoitamaan sen niin, että henkilökuntaa riittää. Pihallakin meno tosi rauhallista ja tätejä niin, että päät kolisee. Toisaalta erään suositun ja uudemman alueen päiväkodin pihalla on täysi kaaos, kun lapsi oli siellä jonkin aikaa hoidossa. Lapsia kolminkertainen määrä ja muutama hoitaja.
Itse en ainakaan katselisi moista. Mun lapsen päiväkodissa on ns. vakisijainen joka on aina paikalla ja paikkaa siellä missä tarvetta on. Koskaan ei mennä alimiehityksellä.
on lomia, koulutusta, flunssakaudella sairaslomia useampia.
Ja aika harvoin päiväkoti on auki vain 7,5 tuntia päivässä... Joten hoitajat ovat aina vuoroissa, lakisääteistä miehitystä ei ole missään päiväkodissa paikalla koko aukioloaikaa.
Sä vaan et ole ottanut asioista kunnolla selvää, tai sitten harrastat itsepetosta... mikä on aika ymmärrettävää, harvahan sitä mielellään itselleen myöntää, ettei se päivähoitopaikka ehkä KUMMINKAAN ole lapselle paras mahdollinen ;-)
21 lapsen ryhmässä on 3 hoitajaa +avustaja.
Lapsista kolmasosa tulee vasta 9:ksi, jolloin kaikki ovat jo tulleet töihin. Muutama lapsi on puolipäiviäisiä, eli lähtee jo 12.30. Päiväkoti suljetaan klo 17.
Itse en ainakaan katselisi moista. Mun lapsen päiväkodissa on ns. vakisijainen joka on aina paikalla ja paikkaa siellä missä tarvetta on. Koskaan ei mennä alimiehityksellä.
on lomia, koulutusta, flunssakaudella sairaslomia useampia.Ja aika harvoin päiväkoti on auki vain 7,5 tuntia päivässä... Joten hoitajat ovat aina vuoroissa, lakisääteistä miehitystä ei ole missään päiväkodissa paikalla koko aukioloaikaa.
Sä vaan et ole ottanut asioista kunnolla selvää, tai sitten harrastat itsepetosta... mikä on aika ymmärrettävää, harvahan sitä mielellään itselleen myöntää, ettei se päivähoitopaikka ehkä KUMMINKAAN ole lapselle paras mahdollinen ;-)
Meidän kunnassa on ihan poliittinen päätös tehty siitä, että sijainen palkataan AINA jos joku päiväkodin henkilökunnasta on poissa. Koska sijaisten löytäminen nopeasti ei aina ole helppoa, on päädytty pitämään vakituisia sijaistajia kunnan palkkalistoilla. Systeemi toimii hienosti.
Tuollaiset ryhmät ovat laittomia. Eikös ole jotain 4-5 lasta per aikuinen mitä saa olla kun kyse alle 3v ryhmästä?
Ryhmissä on oltava hoitajia tosiaan yksi neljää lasta kohden, kun kyse on alle kolmivuotiaiden ryhmästä - mutta se laskennallinen luku ei käytännössä ole voimassa kuin keskellä päivää, kun kaikki hoitajat ovat terveinä, kukaan ei ole lomalla tai koulutuksessa...Kannattaa ymmärtää, että koska useimmat päiväkodit ovat auki 11 tuntia (klo 6.30-17.30), ja hoitajat tekevät kumminkin vain 7,5 h-päivää, he tietysti ovat vuoroissa. Eli aamulla ja illalla ei ole paikalla kaikkia hoitajia edes ideaalitilanteessa, vaan vuorot porrastetaan esim. niin, että joku on duunissa klo 6.30-14, toinen taas klo 10-17.30 jne.
Kannattaa kysyä, miten päiväkodissa toimii sijaistus. Monessa kunnassa sijaistus toimii alueellisten, liikkuvien tuuraajien systeemillä. Yhden tai kahden päivän sairaspoissaoloja ei välttämättä pystytä tuuraamaan aina, ei edes yleensä.
Mitä ei myöskään vanhemmat oikein ymmärrä on että tämä laskennallinen luku koskee KOKO päiväkotia, ei jokaista ryhmää erikseen. Aikaisemmin oli näin mutta laki muutettiin niin että päiväkoti pystyisi selviämään lakia noudattaen myös tilanteissa jossa ryhmät pitkiä aikoja toimii vajaa miehistöllä.
Ottamatta kantaa hoitajien määrään niin tuliko kellekään mieleen, että niillä lapsilla on nälkä? Meidän pk:ssa aamupala on klo 8 ja ap:n kuvaama tilanne oli juuri ennen klo 8:a. Kyllä meillä huudetaan ja melskataan ihan kotioloissakin kun kaikilla on nälkä. Puuroa naaman eteen ja kaikki istuu tyytyväisinä paikallaan.
On ihan oikeasti kunnallisia päiväkoteja joissa ryhmässä on 4 henkeä 20 lasta kohden. Näin varmaan ei ole Helsingissä tai jossain konkurssikunnassa. Vakavaraisissa kunnissa pystytään pitämään enemmän henkilökuntaa kuin se lakiin kirjattu minimi.
on lomia, koulutusta, flunssakaudella sairaslomia useampia.Ja aika harvoin päiväkoti on auki vain 7,5 tuntia päivässä... Joten hoitajat ovat aina vuoroissa, lakisääteistä miehitystä ei ole missään päiväkodissa paikalla koko aukioloaikaa.
Ainakin tätä hoitajatilannetta päiväkodissa jokainen vanhempi pystyy oman lapsensa kohdalla seuraamaa, ja pitäisi seurata.Erilaiset sumplimiset vaikeissa henkilöstö tilanteissa ovat jatkuvasti yleisempiä ja uskon että jos vanhemmat aktiivisia tätä koskevan tiedon vaatimisessa oman lapsen päiväkodissa, alkaa tämä pakostakin vaikuttamaan päätöksiin.
21 lapsen ryhmässä on 3 hoitajaa +avustaja. Lapsista kolmasosa tulee vasta 9:ksi, jolloin kaikki ovat jo tulleet töihin. Muutama lapsi on puolipäiviäisiä, eli lähtee jo 12.30. Päiväkoti suljetaan klo 17.
on lomia, koulutusta, flunssakaudella sairaslomia useampia. Ja aika harvoin päiväkoti on auki vain 7,5 tuntia päivässä... Joten hoitajat ovat aina vuoroissa, lakisääteistä miehitystä ei ole missään päiväkodissa paikalla koko aukioloaikaa. Sä vaan et ole ottanut asioista kunnolla selvää, tai sitten harrastat itsepetosta... mikä on aika ymmärrettävää, harvahan sitä mielellään itselleen myöntää, ettei se päivähoitopaikka ehkä KUMMINKAAN ole lapselle paras mahdollinen ;-)
Ensinnäkin, jos kyse on pienten ryhmästä, neljä aikuista on liian vähän 21 lasta kohden. Pitäisi olla kuusi aikuista.
Jos taas on kyse isoista lapsista, hoitajia on maksimissaan paikalla riittävästi päivällä, mutta koska pk aukeaa kaiketi jo seitsemältä ja menee kiinni viideltä, ennen klo yhdeksää ja klo kolmen jälkeen paikalla on vain puolet hoitajista - eli kaksi. Jos kolmasosa tulee klo 9, se merkitsee läsnä olevaksi 14 lasta eli nippa nappa tavoite - ja jos on lomia tai sairasteluja, vajetta tulee ilman muuta, sitä ei yksi tuuraaja auta.
Ja oliko se tuuraaja jo tuo sinun mainitsemasi avustaja? Joka välillä on myös pienten puolella?
On ihan oikeasti kunnallisia päiväkoteja joissa ryhmässä on 4 henkeä 20 lasta kohden. Näin varmaan ei ole Helsingissä tai jossain konkurssikunnassa. Vakavaraisissa kunnissa pystytään pitämään enemmän henkilökuntaa kuin se lakiin kirjattu minimi.
Koska olen lukenut Tehyn ryhmäkokoselvityksen.Koska sekvityksessä selkeästi ilmenee liian usein suuria puutteita juuri henkilökunta miehityksessä.
pienissä ja köyhissä kunnissa asiat olisi huonommin näissä asioissa. Voin kokemuksesta sanoa, että köyhätkin pikkukunnat on usein paljon parempia peruspalveluiden kanssa. Päiväkoti tai päiväkodit on pienehköjä ja poliittisistakin syistä siellä pidetään tietty porukka töissä. Perhepäivähoitopaikkoja on tarvetta enemmän, joten pph:nkin saa valita. Samoin vanhainkodit on pieniä ja henkilökuntaa ihan mukavasti. Terkkariin pääsee päivässä ja hammaslääkärille nopeasti. Sen sijaan täällä isossa kasvukeskuksessa on KAIKKI on niin pirun tiukalla. Terveyskeskukseen ei pääse, hammaslääkärille ei pääse kuin hoitajan lähetteen kautta ja sittenkin saa jonottaa kuukausia. Vanhainkodit on massiivisen suuria ja hoito ihan pepusta. Päiväkodit on isoja ja henkilökunta mitoitettu supertiukalle. Hoitopaikkaa ei tosiaan saa valita.
Minä sanon edelleen, että maalla on peruspalvelut paremalla tolalla kuin kaupungeissa. Toki, jos tarvit Alkoa tai Kelaa, niin käyt lähikaupungissa, mutta noin arkiset palvelut on kunnossa. Sitä paitsi useilta pikkupaikkakunnilta ajaa isompaan kaupunkiin 30-45 minuuttia eli saman verran kuin minä täältä lähiöstä ruuhka-aikaan keskustaan.
Ai niin, maalla ei ole parkkipaikkaongelmia ja parkkisakoista ei tietoakaan. Jos on asiaa kirjastoon tai vastaavaan, niin vaikka matkaa olisi muutama kilometri, sen hurauttaa autolla TODELLA nopeasti vs. jos minä joudun tuonne kaupungille hoitamaan asioitani, niin pelkästään parkkipaikan etsiminen on työ.
Maalla asumisessa on negatiiviset puolet myös, mutta on se helpompaa ja asiat hoituu nopeammin.
Itse en ainakaan katselisi moista.
Mun lapsen päiväkodissa on ns. vakisijainen joka on aina paikalla ja paikkaa siellä missä tarvetta on. Koskaan ei mennä alimiehityksellä.