Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsettomat haluaa sterilisaatio oikeuden jo 25vuotiaille,miksi??

Vierailija
15.02.2014 |

Miksi pitää tarttua noin radikaaleihin keinoihin, musta on aika hurjaa että jos 25v voi tehdä sterilisaation ja sitten 10v päästä mieli muuttuukin. Ihan oikeasti,se mieli voi muuttua niinkuin monessa muussakin asiassa..kauhea höyryäminen sterilisaatiosta,kierrukkaa tms kehiin niin ei tarvitse ehkäisystä huolehtia :)

Kommentit (163)

Vierailija
141/163 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tehtiin vuonna 2023 noin 2900 sterilisaatiota, joista 76% miehille.

Vastaavasti Suomessa tehtiin vuonna 2023 noin 8300 raskaudenkeskeytystä, näistä 57% käytössä olleen ehkäisymenetelmän (yleisimmin 44% kondomi) pettämisestä johtuen.

Sterilisaation purkuja tehtiin vuonna 2023 28 (16/12 m/n).

AP:n mielestä AP:n ikiomalla mututuntumalla iso ongelma on nyt siis se, että sterilisaation saaminen on liian helppoa ja "liian moni" katuu sterilisaatiotaan. 

Vierailija
142/163 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vela ja harkitsen sterilisaatiota.

Mutta aika monella sellainen pesänrakennusvietti herää siinä 30v paikkeilla, vaikka aiemmin ei olisi lapsia halunnut.

Itse tiesin jo teininä, ettei lapset ole mun juttu enkä ole kovista vauvakuumeista (n. 30v) huolimatta ruvennut lapsia hankkimaan. Joku muu voisi kyllä kääntää kelkkansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/163 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vela ja harkitsen sterilisaatiota.

Mutta aika monella sellainen pesänrakennusvietti herää siinä 30v paikkeilla, vaikka aiemmin ei olisi lapsia halunnut.

Itse tiesin jo teininä, ettei lapset ole mun juttu enkä ole kovista vauvakuumeista (n. 30v) huolimatta ruvennut lapsia hankkimaan. Joku muu voisi kyllä kääntää kelkkansa.

Hyvä että tiesit mitä halusit ja pidit siitä kiinni. Huolestuttaa, kun rikkaat julkkikset tekee lapsia ja vaikutusalttiit ihmiset seuraa esimerkkiä tajuamatta, että on ihan eri asia tehdä lapsi normaaleilla palkkatuloilla. Rikas voi teettää synnytyksen jälkeiset korjausleikkaukset yksityisellä, hankkia 24/7 lastenhoitajan, käyttää yksityistä lääkäriä jokaiseen lapsen mustelmaan ja ostaa haluamansa diagnoosit hänelle. Jos suomesta ei saa, niin äkkiäkös kipaiset ulkomailta ne. Ulospäin esitetään miten helppoa on olla täydellisiä vanhempia, kun siivooja hoitaa kodin, kokki tekee ruoan ja lastenhoitaja hoitaa lapset.  Ja sitten kysellään, että mikä on sinun tekosyysi näyttää räjähtäneelle vielä viikko synnytyksen jälkeen. :D

Vierailija
144/163 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on oikeus valita myös suomessa iästä huolimatta. 

Vierailija
145/163 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen koronaa töissä yksikössä, jossa tehtiin mm. sterilisaatioiden purkuja. Ikinä en ole turhempaa työtä tehnyt, täysin itseaiheutettu ongelma!

Vierailija
146/163 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaana saa mennä naimisiin, ajaa autoa, ostaa alkoholia, mennä armeijaan tai vaikka korjata sukupuolta (joka myös steriloi). Mutta on liian epäkypsä päättämään että ei halua lapsia?

Jos ihminen on kypsä harrastamaan seksiä ja lisääntymään, niin luonnollisesti on tarpeeksi kypsä myös päättää olla lisääntymättä. Sterioikeus heti 18v, nyt.

Vierailija
147/163 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyvä että voi täysin huoletta pyllistellä koko ajan joka suuntaa, eikä tarvitse miettiä muistiko ottaa jotain pillereitä.

Vierailija
148/163 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut sterilisaation heti täysi-ikäisenä, mutta en olisi osannut arvata kuinka paljon kärsimystä se olisikaan ehkäissyt ja yhteiskunnan varoja säästänyt. Koska mikään ehkäisykeino ei minulle lopulta sopinut, olen tullut vahingossa raskaaksi kolme kertaa: ensimmäinen lapsi kuoli myöhäiseen keskenmenoon joka traumatisoi minut pahasti, toinen lapsi syntyi vammaisena minkä takia jään loppuelämäksi työttömäksi omaishoitajaksi, ja kolmannella kerralla tein heti abortin koska tiesin etten pysty pitämään huolta monesta (erityis)lapsesta. Lopulta ainoa keino lopettaa vahinkolapsien syntyminen/ehkäisyn pettäminen oli ottaa ero ja lopettaa seksielämä kokonaan.

Kun olin täyttänyt 30v hain sterilisaatiota, mutta jäin jonoon jumiin. Hieman sen jälkeen Purra ilmoitti ettei julkinen terveydenhuolto enää tee sterilisaatioita hänen saksikiimansa tähden. Vammaisen lapsen omaishoitajana minulla ei tietenkään ole varaa yksityiseen, eikä edes mahdollisuutta parantaa taloudellista tilannettani jotta minulla joskus olisi muutama tonni ylimääräistä.

Että hienosti meni taas ttu. Aina väliinputoajana.

Vierailija
149/163 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tehtiin vuonna 2023 noin 2900 sterilisaatiota, joista 76% miehille.

Vastaavasti Suomessa tehtiin vuonna 2023 noin 8300 raskaudenkeskeytystä, näistä 57% käytössä olleen ehkäisymenetelmän (yleisimmin 44% kondomi) pettämisestä johtuen.

Sterilisaation purkuja tehtiin vuonna 2023 28 (16/12 m/n).

AP:n mielestä AP:n ikiomalla mututuntumalla iso ongelma on nyt siis se, että sterilisaation saaminen on liian helppoa ja "liian moni" katuu sterilisaatiotaan. 

Hei älä pilaa hyvää keskustelua faktoilla. :)

Mutta joo näinhän se menee. Sterilisaation katumisriski on marginaalinen, ja veloilla se on nolla. Vanhemmuutta sen sijaan voi katua jopa 20% (Saksassa näin). Monessa muussa maassa se on yli 10% tuntumassa. Enemmän pitäisi olla huolissaan vanhemmuudesta ja miten siitä tehtäisiin luvanvaraista koska lapset eivät ansaitse katuvia vanhempia. Lasten oikeus menee etusijalle.

Vierailija
150/163 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisoikeuksien ja terveyden lisäksi tähän voisi liittää ympäristönäkökulman. Ei ainoastaan se ettei tänne tehtäisi enää lisää ihmisiä kuormittamaan maapallon kantokykyä. Vaan voi laskea montako kierrätykseen kelpaamatonta muovista kortsua jää käyttämättä per henkilö jos vakituisessa suhteessa olevan ei tarvitse sellaista vuosikymmeniä käyttää. Tai vaihtoehtoisesti sen vähentäminen että teolliset hormonit valuu vesistöön. Joku järki pitäisi saada tähän ehkäisypolitiikkaan.

Vierailija
151/163 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18-vuotiaana saa mennä naimisiin, ajaa autoa, ostaa alkoholia, mennä armeijaan tai vaikka korjata sukupuolta (joka myös steriloi). Mutta on liian epäkypsä päättämään että ei halua lapsia?

Jos ihminen on kypsä harrastamaan seksiä ja lisääntymään, niin luonnollisesti on tarpeeksi kypsä myös päättää olla lisääntymättä. Sterioikeus heti 18v, nyt.

Tähän pitäisi saada tasa-arvoa. Sterilointioikeuden ja lapsenteko-oikeuden ikärajan pitäisi olla sama.

Se steriloinnin peruminen on tietty ko. henkilön itse kustannettava. Vastaavasti lapsen hoitaminen on henkilön itse kustannettava. Tai jos haluat lapsesta kokonaan eroon, niin maksat itse kulut.

Vierailija
152/163 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän pitäisi saada tasa-arvoa. Sterilointioikeuden ja lapsenteko-oikeuden ikärajan pitäisi olla sama.

Se steriloinnin peruminen on tietty ko. henkilön itse kustannettava. Vastaavasti lapsen hoitaminen on henkilön itse kustannettava. Tai jos haluat lapsesta kokonaan eroon, niin maksat itse kulut.

En komppaa koko kommenttiasi. Siinä vaiheessa kun se lapsi on jo syntynyt, täytyy ottaa huomioon sen lapsenkin oikeudet, koska tämä ei ole vanhempansa omaisuutta vaan erillinen ihminen. Jos yhteiskunta ei tule yhtään vastaan tulevien veronmaksajien kasvattamisessa tai vastaavasti niitä kustannuksia ei ole mitoitettu niin että tavallisessa perheessä on sellaiseen varaailman että täytyy asua kadulla, niin lapsia hankkii vain ökyrikkaat ja yhteiskunta kaatuu omaan mahdottomuuteensa. On lapsen ja yhteiskunnan edun mukaista että lapset saa hoitoa. Lapsesta luopumisen maksullisuus taas laittaisi lapset vaaraan mikäli heillä olisi parempi muualla kuin biologisten vanhempiensa huostassa, mutta siitä tekemällä tehtäisiin rahakysymys.

Vierailija
153/163 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valtio tukee synnytyksiä, saa tukea myös sterilisaatioita. Epätasa-arvoista suosia vanhempia muttei antaa sama etua muille.

Vierailija
154/163 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos valtio tukee synnytyksiä, saa tukea myös sterilisaatioita. Epätasa-arvoista suosia vanhempia muttei antaa sama etua muille.

Synnytyksistä joutuu tietääkseni maksamaan ainakin sairaalapäiviltä. Sterin sai ennen jollain 300€, mutta nykyään vain yksityiseltä 4000€. Tämä muutos täytyisi vähintään perua, koska nyt ehkäisy on pelkkä rikkaiden luksuspalvelu.

Vierailija
155/163 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempia, tai ehkä kuitenkin eniten sitä lasta jonka ei tarvitse kuolla synnytykseen kotona.

Vierailija
156/163 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat haluavat, että muiden lapset maksavat heidän eläkkeensä.

Vierailija
157/163 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytyksistä joutuu tietääkseni maksamaan ainakin sairaalapäiviltä. Sterin sai ennen jollain 300€, mutta nykyään vain yksityiseltä 4000€. Tämä muutos täytyisi vähintään perua, koska nyt ehkäisy on pelkkä rikkaiden luksuspalvelu.

Joko te palstanaiset unohditte oman hokemanne, jota aina miehille ulisette?

SEKSI EI OLE MIKÄÄN IHMISOIKEUS!!

Vierailija
158/163 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli muuten mielenkiintoinen, kun sterilointipakko poistettiin mm. rikollisilta, mt-ongelmaisilta ja vammaisilta ihmisoikeuskysymyksenä, mutta viimeisenä tälle listalle jäi sukupuolen korjaajat, kunnes se vaatimus nyt viimein poistettiin. Laki johti todella kohtuuttomiin tilanteisiin joissa jopa 18-vuotiaat transsukupuoliset ihmiset joutuivat päättämään haluavatko he ikinä lapsia (biologisia, koska adoptio transdiagnoosilla on käytännössä mahdoton byrokratiasyistä), koska juridisen sukupuolen sai vahvistettua vain jos oli lisääntymiskyvytön, ja siinä vaiheessa mm. hormonihoitojen myötä olisi varmaan jokaisen edun mukaista että passit ja muut viralliset paperit vastaa sitä sukupuolta mitä ulkoinen habitus on. Medikaalista syytä sille miksi transihminen ei voisi säilyttää biologisen lisääntymiskykynsä samalla kun hänellä on uudet henkkarit ei ole, tietenkään.

Eli samaan aikaan kun alle 30v transihmisiä on pakotettu päättämään lapsettomuudestaan heti tai koko terveydenhoito evätään, niin alle 30v naisille on sanottu että he ovat liian nuoria päättämään että eivät halua lapsia. Sitä että pyöräytti lapsen vaikka samantien ei nähty kummankaan osalta ongelmallisena.

Vierailija
159/163 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaation laskeminen esim 21 ikävuoteen olisi näin endometrioosista kärsivälle ilouutinen!

N28

Vierailija
160/163 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli muuten mielenkiintoinen, kun sterilointipakko poistettiin mm. rikollisilta, mt-ongelmaisilta ja vammaisilta ihmisoikeuskysymyksenä, mutta viimeisenä tälle listalle jäi sukupuolen korjaajat, kunnes se vaatimus nyt viimein poistettiin. Laki johti todella kohtuuttomiin tilanteisiin joissa jopa 18-vuotiaat transsukupuoliset ihmiset joutuivat päättämään haluavatko he ikinä lapsia (biologisia, koska adoptio transdiagnoosilla on käytännössä mahdoton byrokratiasyistä), koska juridisen sukupuolen sai vahvistettua va

Vaikea ymmärtää miksi itsensä mieheksi kokeva nainen haluaisi synnyttää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi