lapsettomat haluaa sterilisaatio oikeuden jo 25vuotiaille,miksi??
Miksi pitää tarttua noin radikaaleihin keinoihin, musta on aika hurjaa että jos 25v voi tehdä sterilisaation ja sitten 10v päästä mieli muuttuukin. Ihan oikeasti,se mieli voi muuttua niinkuin monessa muussakin asiassa..kauhea höyryäminen sterilisaatiosta,kierrukkaa tms kehiin niin ei tarvitse ehkäisystä huolehtia :)
Kommentit (163)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 23:53"]
Pillerit, niitä on monenlaisia. Ja mitä oireita sinulla on? Monesti ihmiset laittavat ehkäisyn haittoihin syitä jotka johtuvat jostain muusta tai eivät ainakaan ole vaarallisia, kenties hiukan epämukavia.
Ja ainahan voi pidättäytyä. En ymmärtää miksi yhteiskunnan pitää maksaa jopa seksin ilotkin.
[/quote]
Kukaan ei ole sitä vaatinut. Vaan sitä että olisi LAILLISTA teettää se yksityisellä.
Miksi abortteja sitten tehdään julkisella? Eihän yhteiskunnan pidä maksaa seksin iloista.
Sterilisaatio olisi hyvä vaikka 20v lähtien. Ei opintoja viivästyttäviä ja sotkevia raskauksia.
Ei kotiäitiyteen tuhlattuja vuosia. Ja kotiäitiysputken jälkeistä arvottomuutta ja työttömyyttä.
Sukupuolitauti kustannukset jäisivät sitten yhteiskunnalle..
Maailmassa on jo liikaa ihmisiä, joten miksei strilisaatiota 25-vuotiaana. Moni kuitenkin jo tietää siinä vaiheessa, ettei lapsia halua. Sen ikäisenä pitää myös ymmärtää, että sitä ei sitten voi enää purkaa. Säästyy monelta pitkä penni sekä terveys, kun ei tarvitse ehkäisystä huolehtia.
Kannatan ihmisten itsemääräämisoikeutta ja ihmisten holhoamisen vähentämistä.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 14:24"]
mutta hei 25v vuotiaana sterilisaatio on jo aika hullua, ei 25v ihminen vielä voi tietää muuttuuko mieli 30v päästä. ei tää yhteiskunta nyt vaan toimi niin että sä et tee lapsia mä en tee lapsia tuo ei tee lapsia,nih! :D
[/quote]Itse asiassa toimii. Ihmisellä on pitäisi olla täysi itsemääräämisoikeus kehoonsa. Jos minä en halua lapsia ei minua voida siihen pakottaa. Samoin kuin sinua ei voida pakottaa olemaan hankkimatta lapsia. käytä tollo vähän aivoja.
Itse olen alle tuon maagisen 30 ikävuoden rajan, lapsia on kaksi. Nuorempi lapsista on neljä-vuotias. Lapsia en kadu, mutta viimeiset neljä vuotta olen odottanut että olisin tarpeeksi vanha sterilisaatioon, vielä reilu kaksi vuotta pitää miehen kanssa ehkäistä kondomilla, kun hormonaaliset ehkäisyt ei käy.
Typerältä tuntuu 15 vuotta kestäneessä parisuhteessa käyttää kumia. Kumpikaan meistä ei missään nimessä enempää lapsia halua. Ja olisin valmis maksamaan vaikka itse tuon toimenpiteen. Joten ei ne ole ainoastaan lapsettomat jotka tuota asiaa haluavat.
Ja tosiaan, ei se itsestäänselvää yli kolmekymppisellekään ole. Ystävä oli 33-vuotias saadessaan neljännen lapsensa ja aika kovaa sai vääntää ennen lähetteen saamista...
No sitten toi 25 vuotiaan vetoomus ei koske sinua. vai olitko teiniäiti?
Ai kaikki alle 25-vuotiaana lapsen saaneet ovat teiniäitejä? :D Ootko sä ikis?
No jos on kerennyt saada lapsen ja kokeilla kaikki muut ehkäisymuodot. Eikäjs niitä pidä kokeilla kuukausia. Teini- ikä päättyy 19 v, ja siihen päälle 9 kk odotus, kenties jokunen kuukausi toipumisen , ja sitten mkaikkien eri ehkäisymuotojen kunnollinen kokeilu, kyllä siinä varmaan jo ikää tulee... Ja luultavasti edlliselläkn oli useampi lapsi... Ja kuten sanoin, kyllä lääketieteellisistä syistä s voidaan myöntää.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 16:44"]
Mä olen kyllä lukenut, että katujia on melkein kolmasosa. Näistä suurin osa on juuri nuorena sterilisaatioon menneitä, joten mitään syytä ei ole laskea ikärajaa. Ehkäistä voi muutenkin. Esim. kierukka toimii monta vuotta ja varmuus on sama kuin sterilisaation.
[/quote]
http://www.tohtori.fi/?page=3669292&id=5317722
Tuossa on ilmaistu " Noin 5 % katuu tehtyä toimenpidettä." ja seuraavassa "Alle 30-vuotiaana steriloiduista joka kolmas on ajoittain katunut päätöstä ja joka kuudes hakeutuu sterilisaation purkuun.".
On hyvä muistuttaa, että alle 30-vuotiaana saa sterilisaation, jos on 3 lasta tai syynä hyvin vakavat terveydelliset seikat. Eli toisin sanoen katujat ovat todennäköisesti lapsirakkaita ihmisiä, jotka luulivat lapsiluvun olevan jo täynnä.
Ajatelkaa jos kysyttäisiin vanhemmilta:
- joko olet alkanut katua lastasi?
- joko kadut ja teet abortin?
- joko kaduttaa teini-ikäinen ja teet lasun itsestäsi ja pyydät huostaanottoa?
Tätä samaa se on velojen suuntaan. Todella moukkamaisia kysymyksiä. Jokaisen keho kuuluu ihmiselle itselleen.
Kumpi on pahempi tilanne?
1) 15-vuotias päättää hankkiutua raskaaksi, tekee lapsen ja jättää sen heitteille tai rääkkää hengiltä.
2) 25 vuotias saa sterilisaation ja elää onnellista ja tasapainoista elämää vahingoittamatta muita.
Olen tiennyt 15-vuotiaasta asti etten halua lapsia. Olisin halunnut sterilisaation jo 26-vuotiaana mutta sitä ei sallittu. Nyt 45 eikä todellakaan ole mieli muuttunut. Miksi lasten tekeminen sallitaan alle 30-vuotiaana vaikka se ei ole peruttavissa, mutta sterilisaatiota ei? Lakihan on aivan älytön, mitä hyötyä koko toimenpiteestä on hedelmällisten vuosien jälkeen tai kun vahinko on jo tapahtunut?
Ei yhteiskunnan pidä yksityisten ihmisten panemisia ja ehkäisyjä maksaa. Kantakoot itse vastuunsa, yksityiseltä sen saa helposti
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ihminen ei saa päättää omasta kehostaan ja ehkäisystään. Olen velojen puolella.
t. kolmen äiti
Kysymys kuuluu, kuka maksaa laittamisen ja purkamisen? Kierukan kustannukset on joitakin satoja kun sterilisaatio maksaa tonneja. Samoin toisinpäin.
Miksei? Mieluummin sterkka, kuin pumpata itsensä ikuisesti täyteen keinotekoisia hormoneja, jotka vaikuttavat mm. aivojen rakenteeseen ja mielialaan haitallisesti. Ja btw myös ympäristö kärsii siitä. Miesten hedelmällisyys on laskenut radikaalisti. Todennäköisesti vesistöissä on jo niin paljon näitä hormoneja. Kalatkin kärsivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ihminen ei saa päättää omasta kehostaan ja ehkäisystään. Olen velojen puolella.
t. kolmen äiti
Kysymys kuuluu, kuka maksaa laittamisen ja purkamisen? Kierukan kustannukset on joitakin satoja kun sterilisaatio maksaa tonneja. Samoin toisinpäin.
Kustannetaanhan nuorille ilmainen ehkäisy. Sekö ei muka maksa? Entä lastensuojelun kustannukset, joita aiheutuu, kun vanhemmiksi kelpaamattomat lisääntyvät? Tai he, jotka eivät halua lapsia, mutta eivät osaa huolehtia ehkäisystä?
Vierailija kirjoitti:
Miksei? Mieluummin sterkka, kuin pumpata itsensä ikuisesti täyteen keinotekoisia hormoneja, jotka vaikuttavat mm. aivojen rakenteeseen ja mielialaan haitallisesti. Ja btw myös ympäristö kärsii siitä. Miesten hedelmällisyys on laskenut radikaalisti. Todennäköisesti vesistöissä on jo niin paljon näitä hormoneja. Kalatkin kärsivät.
Sittenhän voi olla panematta. Seksin tarkoitus on ajaa ihmisiä lisääntymään
Olen vela. Pyysin jo nuorena naisena sterilisaatiota. Ei annettu, koska voin vielä muka katua. Mulla on myös hankala endometrioosi. Nyt olen jo melkein 45-v. enkä kertaakaan ole edes harkinnut lapsia. Ihan turhaan yhteiskunta on kiduttanut minua kaikki nämä vuodet ja pakottanut turhaan käyttämään hormoneita ehkäisynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän voi olla panematta. Seksin tarkoitus on ajaa ihmisiä lisääntymään
Raiskatulle ja siitä raskautuneelle 13-vuotiaalle onkin hyvä setämiehen sanoa "mitäs panit".
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 23:20"]
Yleensä kyllä ihmiset, jotka eivät halua lapsia, osaavat myös ehkäistä. Minulla on useampikin vapaaehtoisesti lapseton yli 40 v ystävä, ja ehkäisy on heiltä kaikilta onnistunut ihan hyvin. Nykyään on tosi luotettavia ehkäisykeinoja, joten en ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa joidenkin ehkäisy.
[/quote]
Kukaan ei ole sitä vaatinut vaan sitä että sellaisen saisi teettä yksityisellä. Nyt laki kieltää sen.
Miten mies ehkäisee? Kondomi ei ole vaihtoehto koska seksi ei tunnut miltään ja ne hajoaa lähes aina seksissä.