Vain runsas neljännes suomalaisista uskoo kristinuskon Jumalaan. Uskotko sinä?
Usko keskeisiin kristillisiin oppeihin on vähentynyt asteittain vuosikymmenten aikana
Neljäsosa uskoo Jumalaan
27 % ilmoitti uskovansa kristinuskon Jumalaan
21 % ilmoitti, ettei usko Jumalan olemassaoloon
23 % ilmoitti uskovansa Jumalaan toisin kuin kirkko opettaa
17 % ilmoitti olevansa jumalauskostaan epävarma
7 % epäili Jumalan olemassaoloa
5 % ei halunnut ilmoittaa kantaansa
84 % tykkää suvivirrestä koulun kevätjuhlassa
Lähde: Kirkon tutkimuskeskus
Vain runsas neljännes suomalaisista sanoo uskovansa kristinuskon Jumalaan, ilmenee Kirkon tutkimuskeskuksen teettämästä kyselystä. Vuodesta 2007 Jumalaan uskovien määrä on pudonnut kymmenellä prosenttiyksiköllä.
Kyselyssä yli viidennes vastaajista ilmoitti, ettei usko kristinuskon Jumalaan. Osuus on noussut kaikkien aikojen suurimmaksi.
Loput vastaajat sanoivat uskovansa Jumalaan toisin kuin kirkko opettaa tai he olivat jumalauskostaan epävarmoja tai epäileviä.
Vuonna 2007 noin 63 prosenttia piti oppia Jeesuksesta Jumalan Poikana vähintään todennäköisenä, vuonna 2011 vastaava luku oli enää 41 prosenttia.
Samassa tutkimuksessa suuri enemmistö suhtautui kuitenkin myönteisesti kristillisten kulttuuripiirteiden näkymiseen kouluissa. Valtaosan mielestä suvivirsi kuuluu koulujen kevätjuhlaan ja kristillinen ohjelma joulujuhlaan. Erittäin tai melko myönteisesti suvivirren laulamiseen koulun kevätjuhlissa suhtautui 84 prosenttia kyselyyn vastanneista. Koulujen uskonnonopetukseen suhtautui myönteisesti 60 prosenttia vastaajista. Myös vankila- ja sotilaspappien työhön suhtaudutaan myönteisesti.
Kirkon tutkimuskeskuksen tutkijan Hanna Salomäen mukaan kyselyn tulos ei ole yllätys. Oppiin pitäytyvien osuus laskenut useita vuosikymmeniä sekä Suomessa että kansainvälisestikin. Sen sijaan uskonto on monelle osa suomalaista kulttuuria, perinnettä ja elämäntapaa.
TNS Gallupin toteuttama kysely tehtiin marraskuussa internetpaneelina. Siihen vastasi lähes 5 000 iältään 15 – 75 –vuotiasta suomalaista.
YLE
Kommentit (44)
myös ateisti on uskovainen
Minä olen ateisti, minulta puuttuu usko jumaliin.
Olen henkilökohtaisella tasolla sitä mieltä, että jumalaa ei ole, mutta en voi ikinä todistaa asiaa kenellekään muulle.
En myöskään tarvitse "tieteellistä todistusta jumalan olemassaolemattomuudesta", koska mielestäni koko vaatimus on järjenköyhä.
koska uskoo, että jumalaa ei ole. Filosofisesti ajatellen tämäkin on uskon asia. Tieteellisesti jumalan olemassaolemattomuutta ei voida osoittaa todeksi, kuten ei jumalan olemassaoloa.
Koska spagettihirviöiden olemassaolemattomuutta ei voida tieteellisesti osoittaa todeksi niin on uskovaisuutta olla uskomatta näihin olioihin?
toisin kuin Raamattu opettaa. Naisena en voi hyväksyä niin perin juurin sovinistista sepustusta kuin mitä Raamattu on. Se on miesten kirja miehille, ja olisi typeryyttä ajatella että lyse olisi vain "aikansa tarinasta". Eikös tosiuskovaiset halua sanoa että Raamattu on totta sanasta sanaan. Isä, poika ja pyhä henki... ei siis mitään minulle.
Koen uskonnolliset asiat mielenkiintoisina niin historiallisessa kuin myyttisessäkin mielessä.
--
Uskonnosta on enemmän hyötyä kuin haittaa.
Sano tuo sille kivitetylle/poltetulle. Historiallisessa mielessä uskonnosta on etenkin ollut vielä enemmän haittaa.
Tottakai uskon, ja usko on elämän paras asia. Ja hitsit, kun naurattaa kaikki en voi uskoa, kun ei ole todisteita jne jutut. Senhän takia Jumala onkin USKOMISTA. Uskon Jumalan lisäksi toivoon, rakkautteen, armoon, iloon, rauhaan... ihan ilman tiedekirjoja :-D
juuri kaikkein stereotyyppisimmästä viestistä, minkä uskovaisen voisi kuvitella kirjoittavan.
Itse asiassa saattaisit olla trolli, mutta epäilen.
Minusta on kiva kun on vielä jokin valtiovaltaan läheisessä suhteessa oleva instituuutio, kirkko, joka huolehtii naisten alistamisesta kaikin mahdollisin keinoin.
Uskoni perustuu kokemukseen, eikä omia kokemuksia voi perustella kenellekään. Eli en ala väittelemään. Olen vain puhtaasti iloinen ja onnellinen, että uskon.
kristinuskon Jumalaan kun sellaista ei ole! Kristinusko opettaa trio-jumalaa mutta Raamattu yksikön 1.persoonaa Jumalana. Kuka olikaan alfa ja omega?? Tässähän on huikea ristiriita opetuksissa. Jopa Jeesus sanoi isä on minua suurempi.
Lukutaitoiset ihmiset eivät ole niin vaan petettävissä!
Mielenkiintoista, että kieltävästi vastaavat näyttävät pönkittävän vastaustaan pitkillä pilkkapölötyksillä tai jyrkillä perusteluilla. Miksei pelkkä vastaus riitä? Itselleenkö vakuuttelevat?
Mielenkiintoista, että myöntävästi vastaavat näyttävät pönkittävän vastaustaan pitkillä sekavilla litanioilla tai jyrkillä perusteluilla. Miksei pelkkä vastaus riitä? Itselleenkö vakuuttelevat?
Mielenkiintoista, että myöntävästi vastaavat näyttävät pönkittävän vastaustaan pitkillä sekavilla litanioilla tai jyrkillä perusteluilla. Miksei pelkkä vastaus riitä? Itselleenkö vakuuttelevat?
Uskon kaikkialla läsnäolevaan jumalalliseen energiaan, luovaan ja parantavaan voimaan, joka on myös meissä itsessämme. Uskon elämän ikuiseen kiertokulkuun, jälleensyntymään ja kuoleman jälkeiseen elämään.
Ja minulle tämä ei ole varsinaisesti usko, vaan tieto, joka on sisälläni. Se on jumalallinen tieto, joka minussa on herännyt ja se vaikuttaa elämässäni kaikkeen. Olen tavannut kuolleita ihmisiä ja jutellut heidän kanssaan, joskus näen toiseen ulottuvuuteen, olen poistunut kehostani lukuisia kertoja, saan "väläyksiä" tulevasta, näen usein ihmisten auroja, aistin muiden tunnetiloja (joskus jopa ajatuksia), teen energiahoitoa. Hienointa ja arvokkainta tässä on se että voin joka päivä auttaa ihmisiä, se tekee minut todella kiitolliseksi ja iloiseksi.
Enkä mihinkään muuhunkaan jumalaan.
Uskon Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen Jumalan poikana, hänen tekoihinsa ja hänen opetuksiinsa.
Koen Jumalan ´pelastaneen minut kuolemalta joka kävi lähellä. Rukoilin apua ja selviämistä hengissä ja niin kävi.
Missä viestissä? Löydätkö enemmän kuin yhden?
et käytä aivojasi.
Ehkä kyse ei olekaan ainoastaan tästä yhdestä ainoasta viestiketjusta...
A-haaa!!!
Pyydettiinkö sanaa joo tai ei? On ihanaa lukea perusteluja!
Tuo otsikko on kyllä siitä hämäävä, että kristinusko on paljon laajempi ilmiö kuin Suomen evankelisluterilainen kirkko! Luterilaisuussa usko on monilta osin hyvin erilaista kuin esim. helluntailaisuussa tai katolilaisuudessa, vaikka perusteet ovatkin samoja.
Tottakai uskon, ja usko on elämän paras asia. Ja hitsit, kun naurattaa kaikki en voi uskoa, kun ei ole todisteita jne jutut. Senhän takia Jumala onkin USKOMISTA. Uskon Jumalan lisäksi toivoon, rakkautteen, armoon, iloon, rauhaan... ihan ilman tiedekirjoja :-D
juuri kaikkein stereotyyppisimmästä viestistä, minkä uskovaisen voisi kuvitella kirjoittavan.
Itse asiassa saattaisit olla trolli, mutta epäilen.
Hmmm... Kuuluikohan alkuperäinen kysymys, että, mitä mieltä muiden uskosta tai uskon puutteesta? Vai oliko kysymys, että uskotko?
USKON.
Meitäkin paimennetaan median ynnä muun kevyen aivopesun avulla tälläkin hetkellä.
Itsenäiseen ajatteluun ei auta kuin itsenäinen ajattelu, mutta jos on iso joukko ihmisiä, joilta tämä ei luonnistu, niin minkäs teet.
Ei se silti uskontojen puhtaista versioista (pyri olemaan hyvä ihminen) huonoja tee.