Väitöskirjaprosessi + raskaus?
Onko teillä kokemusta, mitä kaikkea vaaditaan sen jälkeen, kun väitöskirja on lähtenyt esitarkastukseen? Suunnittelen raskautta ja haluaisin tietää, kuinka vaativa tuo aika ennen itse väitöstä on, eli onnistuuko.
Kommentit (28)
Voin itse pahoin koko raskauden ajan. Väitöstilaisuus kestää tuntikausia, en olisi voinut olla oksentamatta sitä aikaa. Lisäksi olin tietysti tajuttoman väsynyt. En myöskään siirtäisi väitöstä raskauden jälkeen, koska ei tiedä kuinka synnytys menee: itse en pystynyt istumaan kunnolla 1,5 vuoteen synnytyksen jälkeen ja periaatteessa jos oikein huonosti käy niin voit vaikka paskoa housuusi lopun ikää... kivaa varmaan olla vaipat housuissa omassa väitöstilaisuudessa kaikkien edessä.
Älkääkä sanoko, että tuo on äärimmäisen harvinaista jne. Kyllä niitä sattuu joka vuosi jollekin! Turha riski.
Väitöstilaisuutta voi aivan hyvin siirtää parilla kuukaudella tai pitempäänkin, jos todella voi niin pahoin, ettei pysty siihen. Useimmat ovat raskauden keskivaiheilla elämänsä vedossa ja loppupuolellakin ok. Sitä paitsi väitöstilaisuus on vain muodollinen tapahtuma. Tärkeää on se kirja. Ainoa syy lykätä raskautta on, jos kirja on tehty rimaa hipoen ja pelkää esitarkastajien vaativan huomattavasti lisätöitä. Muuten työt on tehty ja perhe voi alkaa, kun kirja menee esitarkastukseen.
mutta varaudu siihen, että mitä vaan voi sattua! Mä en saanut edes graduani tehtyä, kun lapsi syntyi 2 kk etuajassa ja siitä starttasi sitten pitkä ja raskas sairaalaelämä. Hyvät oli suunnitelmat mulla :D.
yrittää toista lasta vasta, kun väitös oli onnellisesti takana, koska tiesin ensimmäisen lapsen perusteella, että pahoinvointi ja väsymys on kamalaa alussa. Minulla kesti esitarkastuksesta väittelemiseen 7 kuukautta. Väittelin keväällä vuosi sitten. Nyt olen viimeisilläni raskaana.
Nuo käytännöt taitaa olla yliopisto- ja tiedekuntakohtaisia, joten hankala antaa yksityiskohtaisia arvioita.
Minä olen raskausviikolla 20 ja juuri lähetin esitarkastukseen, tavoitteena väitellä ennen synnytystä. Kiirettä siis pitää, mutta esitarkastajat tietävät tilanteen ja ovat lupautuneet tekemään osansa nopeasti, samoin vastaväittäjäksi mietitään henkilöä, jonka kanssa ajankohdan sopiminen kävisi helposti. Ohjaaja on suhtautunut tosi kivasti. Hommaa tässä on varmasti vielä paljon edessä, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, että suurin stressi tulee yliopiston uudesta tohtorikoulusta, jonka byrokratiaa ei tajua vielä kukaan ja hommat ei etene sillä taholla. Kun on järjestänyt jonkun verran muitakin juhlia, en usko, että karonkan järjestäminen muotoutuu ylivoimaiseksi...sen palvelut kun varmaan ostetaan ravintolasta eikä väännetä mitään itse kuten esim. häissä. Pukeutuminen tietty aiheuttaa jonkin verran päänvaivaa, mutta ehkä siitäkin selvitään.
Tämä on kuitenkin vain minun henkilökohtainen mielipiteni, sillä raskautta ja sen kulkua ei voi ennustaa. Me päätimme miehen kanssa antaa pienelle mahdollisuuden tulla jos on tullakseen, asia kun ei ole täysin omissa käsissämme. Kyseessä on toinen lapsi, ja vaikka väsyttääkin kovasti, on raskaus ollut muuten ihan kohtuullisen helppo. Tieto raskaudesta toi erilaista motivaatiota viimeistelyyn ja on yksi huomioon otettava seikka väitöstä ja koko prosessia mietittäessä, ei mielestäni este. Tsemppiä kaikille väikkärin tekoon ja viimeistelyyn ja onnea vauvahaaveiden toteutumiseen!
Kyllä meillä on jatko-opiskelijat pitäneet ihan normaalisti äitiyslomaa kesken väitöskirjan teon :)
Itse aloittelin väitöskirjan (tai no johdanto-osuus artikkeleihin) kirjoittamista suunnilleen samaan aikaan kun tulin raskaaksi. Tarkoitus olisi väitellä kun olen viikolla 36+6. Eihän se varmaan kivaa ole, mutta toisaalta onpahan jotain muutakin ajattelemista, niin jos se väitöstilaisuus ei niin kauheasti jännittäisi. Laitoksella on joustettu paljon ja esitarkastajatkin oli tosi reippaita; heille on virallisesti varattu 8 viikkoa aikaa jättää lausuntonsa, mutta kun heille kerrottiin tilanteestani niin he lähettivät kommenttinsa alle kolmessa viikossa. Esitarkastukseen jätin väitöskirjan helmikuun alkupuolella ja väitös on huhtikuun alussa, eli kyllä se onnistuu nopeastikin JOS kaikki on tietoisia tilanteesta ja pystyvät hoitamaan hommansa nopeasti. + jos korjauksia ei tarvitse tehdä paljon! Mun ohjaajat olivat kyllä jo aika raa'asta versiosta sitä mieltä, että paljoakaan ei tarvitse enää viilailla, ja taittoonkaan ei tarinnut käyttää aikaa kun käytössä oli valmis pohja.
Mä olen ajatellut vaan ravintolaillallista väitöksen jälkeen illalla, ei varsinaista karonkkaa.
Vastailin tässä ketjussa aiemmin...mä tein lapsen kesken väitöskirjan ja olin pois vuoden, palasin hoitamaan väitöksen ja aloittamaan uuden projektin ja jäin uudestaan vähäksi aikaa kotiin lapsen kanssa. Ei tullut mieleenkään että tämä olisi ollut jotenkin paha juttu, ja ohjaajani onnitteli todella lämpimästi ja mm. lähetti sairaalaan hienon kukkalähetyksen ja oli kiinnostunut lapseen liittyvistä jutuista. En ole lähityöpiirissä kuullut, että kukaan olisi kokenut huonoa kohtelua. Luulen että tässä on ihan sama kuin muillakin aloilla, riippuu täysin työpaikasta, esimiehestä/naisesta ja tutkimusryhmän ilmapiiristä.
Olen itse kyllä hyvin naisvaltaisella alalla, että jos ohjaajat alkaisivat syrjiä naisjatko-opiskelijoita, niin huonosti kävisi.
varsinaiseen väitökseen kuluu alasta ja tilanteesta riippuen varmaan keskimäärin 4-7 kk. Käytännön järjestelyjä on kyllä paljon, mutta mielestäni niihin oli riittävästi aikaa. Pari viikkoa juuri ennen väitöstä oli kyllä todella hektisiä, ja itse väitöspäivä on tietysti vaativa ja stressaava. En usko, että olisin selvinnyt siitä, jos olisi ollut paljon raskausoireita, esim. voimakasta väsymystä (en ollut raskaana väitellessäni, ja raskauteni ovat olleet oireettomia).
Kun saat esitarkastajien kommentit niin hankit tdk-neuvostolta väittelyluvan. Kun se on saatu niin kannattaa varmaan sopia vastaväittäjän kanssa päivästä, varata ravintola tai juhlatila ja pitopalvelu (jos pidät karonkan) ja tietysti tehdä esitarkastajien esittämän korjaukset, ja kirja pitää saada painoon (taittaminen oli rasittavaa). Sitten karonkkakutsut, valmistautuminen itse väitökseen, vastaväittäjän matkat ja majoitus ja viihdyttäminen, väitöksen jälkeinen kahvi tms. tilaisuus.
Parhaiten saat varmaan tietoa, kun kysyt äskettäin väitelleiltä oman alasi tutkijoilta käytännön kiemuroista.