Onko vanhalla ihmisille oikeus käyttää rahansa niin kuin haluaa?
Tarkoittaa sitä, että nostelee tililtä suuria summia, joita lahjoittaa hyväntekeväisyyteen ja antaa ihmisille, jotka käyvät hänen luonaan/auttavat siivoamisessa tms.
Kommentit (23)
vanhus saa käyttää rahansa ja omaisuutensa miten tykkää,maistraatistakin tulevat näin sanomaan.nykyään vahusta ei niin vaan saa edunvalvonnan alle ja sitäpaitsi jos saakin edunvaljoja käyttää rahat myös vanhukseen,ei säästä perillisille.tämäkin vaihtoehto hyvä.
jotka käyttävät joka kuukausi satoja euroja hyväntekeväisyyteen, eikä kaikkia muitakaan sen takia laiteta holhouksen alaiseksi. Jossain piireissä sitä pidetään jopa ihan hyvänä juttuna.
Minä olin aikoinaan erään kristillistä kehitysaputyötä tekevän perheen asioita hoitamassa, ja oli surullista saada kirje, missä ihan täyspäisen oloinen hyvin kirjoittava vanhus pahoitteli, miten ei enää saanut lahjoittaa rahojaan kun sukulaiset olivat saaneet hänet holhouksen alaiseksi. Minusta se on aika järkyttävää vanhan ihmisen uskonnonvapauden rajoittamista.
Ihan oikeasti on vanhuksia, jotka hassaavat rahansa ymmärtämättömyyttään hyväntekeväisyyteen, antavat muuten vaan käteistä kavereille. Puhelinmyyjät kauppaavat vaikka mitä turhaa.
Ongelma on se, että sitten yks kaks rahaa ei olekaan laskuihin, lääkkeisiin, jopa ruokaan.
Itse vanhustyötä tekevänä olen nähnyt että liian kauan menee ennenkö peli saadaan poikki. Hyväksikäyttäjiä ei välttämättä ole, vaan vanhus itse tuhlaa rahansa, kun ei enää ole realiteettia sen käyttöön. Saatetaan käydä joka päivä kaupassa ja ostaa se 5 maitopurkkia 3 leipää yms pilaantuvaa jotka sitten heitetään menemään, kun ei ehdi syödä.
Kaapista saattaa löytyä kymmeniä kauraryynipaketteja, kahvia niin että riittäisi vuosiksi...
Sitten ollaankin yhtäkkiä tilanteessa jolloin on laskuja maksamatta, tilillä ei senttiäkään rahaa.