Kuinka paljon vitutusta avioliitossa pitää kestää?
Sitä tässä mietin, kun on taas kolmatta päivää puhevälit miehen kanssa kateissa, että mikä on "normaali" mökötyksen määrä avioliitossa. Montako prossaa päivistä saa olla sellaisia, että ainoa kommunikointi, mitä mies harrastaa, on lapsille karjuminen ja nyrkillä uhkailu (Ei siis lyö, uhkaa vaan.) ja vaimolle silmien pyörittely ja ihmettely, että mikä sua nyt _taas_ vaivaa, kun olet noin säikky?
Jos vaan olen hiljaa, niin homma menee ohi yleensä vähintään viikossa ja sitten on ihan kiva ja hellä ja mukava ihminen taas. Jos koitan keskustella hänen käytöksestään, menee heti lukkoon ja heittäytyy marttyyriksi.
Kommentit (3)
Tee työsi äitinä ja suojele lapsia. Mene miehen ja lapsien väliin kun nyrkki nousee ilmaan. Mitä se muka tekee sitten, lyö sua? Vai käskee sua olla puuttumatta hänen ja HÄNEN lapsiensa välisiin asioihin, aivan kuin ne eivät olisi myös sinun lapsia? Kaipa se sanaisan arkkunsa avaa sitten. Jos se nyrkki osuu sinuun niin sitten on sinun vuoro olla hiljainen ja vihainen, oikeutetusti. Älä helpolla anna anteeksi jos asiat menevät niin pitkälle.
Riitatilanteessa ei saa myöskään sanoa mitään mikä vie riitaa pidemmälle, eli vältä henkilökohtaisia loukkauksia, sellaisia joista toisen on vaikea perääntyä ilman että näytää munattomalta pelkurilta.
Totean miehelle, että hänen on nyt syytä poistua, kun tilanne kärjistyy. Lopputulos on yllensä, että poistuu toisalle mököttämään, tai sitten, harvemmin, että päädymme karjumaan toisillemme että poistu itse.
Ongelma on se, että asiasta ei voi keskustella. Keskuteluyritykset päätyvät järjestään riitaan. Jos olen puhumatta, tilanne rauhoittuu ja sitten on taas pitkään, joskus puolikin vuotta, kaikki ihan ok.
Tiedän, että syynsä on erinäisillä stressitekijöillä. Hänellä on työpaikka yt:t ja jos työt lähtee, niin se on sitten jo kolmas kerta. Itse jäin työttömäksi viime kesänä. Velkaa on. Okei, ei raha merkitse kaikkea, mutta aika helvetin paljon silti.
Miksi olisin noin alistettu?
Miksi antaisin lapseni oppia tuollaisen mieskuvan?
Jos lapsi on tyttö, hän luulee että tuollaisia ne miehet on ja ei itse osaa muuta itselleen hakea, jos taas poika, siinä oiva miehen malli :(