Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas yksi helvetillinen iltatappelu.

Vierailija
13.05.2012 |

Ja aina se alkaa vanhemmasta lapsesta. Tai sillä on kaikki avaimet käsissään tehdä illasta järkevämpi.

Se tunaa ja tuslaa, äsryttää pikkusisarusta, höhöttää, hössöttää ja tekee tämän kaiken n. 10 kertaa. Häntä kielletään tekemästä tätä n. 10 kertaa, ja annetaan ohje mennä iltapesulle. Ei, se jatkaa niin pitkään, että isällä tai äidillä napsahtaa, ja kakara revitään kädestä pitäen ja päin naamaa karjuen iltapesulle.

Vittuuntunut pikkusisarus aloittaa sitten puolestaan oman riehumisensa, potkii ja raivoo. Menee nukkumaan vasta sitten kun se on sinne väkisin viety. Nyktin se on peittonsa alla hiestä märkänä raivosta ja vihasta, ja sinne ei todellakaan ole mitään asiaa mennä tyynnyttelemään.

Ja sitten ihmetellään, miksi esim. minä olen aina totaalisen vittuuntunut kaikkeen joka hetki. En mä ennen ollut, olen joskus ollut ihan positiivinen ja kiva ihminen.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no eikö aikuisella ole mahdollisuus muuttaa tuota kaavaa?

Vierailija
2/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vetäsis vaan suoriltaan kakaroita turpaan? Ehkä niitäkin alkais edes joskus vähän pelottamaan, ja tottelisivat heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se sitten on kun vanhemmat taantuu lasten tasolle, ja lähtee lasten sekoiluihin mukaan.

Vierailija
4/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän te annatte....

Vierailija
5/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin niissä perheissä joissa vanhemmat saa perseensä sohvalta ylös ENNEN KUIN SE HERMO MENEE!

Vierailija
6/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se sitten on kun vanhemmat taantuu lasten tasolle, ja lähtee lasten sekoiluihin mukaan.

koskaan, niin mä kerron sulle että se ei ole todellinen. Vai oletko sä aina viilipytty joka tilanteessa, jaksat niiden lasten temppuilua illasta toiseen hermostumatta? Hohhoijaa näitä oman kruunun kiillottajia

Vierailija
7/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pystyt olet vaikka yhden yön yli ystävällä, hotellissa tai jossain. lepäät ja keksit itsellesi jotain kivaa, rentoudut.

sitten kun tulet kotiin muutat teidän totutut tavat reagoida asioihin. kerrot lapsille selkeät säännöt ja mitä seuraa jos eivät tottele. (seuraukset oltava kohtuullisia, ei mitään ylilyöntejä, mieti jo valmiiksi etukäteen).

pidätte miehenne kanssa itsenne rauhallisina, vaikka kuinka kiristäisi. teidän tehtävä on näyttää lapsille mallia että asiat voidaan hoitaa huutamattakin ja rauhassa. jos meinaa hermo pahasti mennä, niin vaihdatte miehen kanssa vuoroa.

asettakaa rajat kohtuullisiksi, että lapset pystyvät niitä noudattamaan. pidätte niistä määrätietoisesti kiinni, rauhallisesti ja lempeästi mutta päättäväisesti. aina ennen rangaistusta varoitus mitä käy jos ei uskota. kun lapsi/lapset ovat rauhallisia, voitte kertoa säännöt ja perustella ne.

hyvin menneistä hetkistä kehukaa. muistakaa myös halata ja osoittaa välittämistä. kertokaa että lapset ovat rakkaita ja pidätte heistä, vaikka huonosta käytöksestä ette pitäisi.

tsemppiä! meillä alkaa pitkä työ vihdoin tuottaa tulosta.

Vierailija
8/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pystyt olet vaikka yhden yön yli ystävällä, hotellissa tai jossain. lepäät ja keksit itsellesi jotain kivaa, rentoudut. sitten kun tulet kotiin muutat teidän totutut tavat reagoida asioihin. kerrot lapsille selkeät säännöt ja mitä seuraa jos eivät tottele. (seuraukset oltava kohtuullisia, ei mitään ylilyöntejä, mieti jo valmiiksi etukäteen). pidätte miehenne kanssa itsenne rauhallisina, vaikka kuinka kiristäisi. teidän tehtävä on näyttää lapsille mallia että asiat voidaan hoitaa huutamattakin ja rauhassa. jos meinaa hermo pahasti mennä, niin vaihdatte miehen kanssa vuoroa. asettakaa rajat kohtuullisiksi, että lapset pystyvät niitä noudattamaan. pidätte niistä määrätietoisesti kiinni, rauhallisesti ja lempeästi mutta päättäväisesti. aina ennen rangaistusta varoitus mitä käy jos ei uskota. kun lapsi/lapset ovat rauhallisia, voitte kertoa säännöt ja perustella ne. hyvin menneistä hetkistä kehukaa. muistakaa myös halata ja osoittaa välittämistä. kertokaa että lapset ovat rakkaita ja pidätte heistä, vaikka huonosta käytöksestä ette pitäisi. tsemppiä! meillä alkaa pitkä työ vihdoin tuottaa tulosta.

Mutta anna neuvo siihenkin, kun se seuraamus tottelemattomuudesta on "ihan vitun sama, ei paljoa kiinnosta" tai "sä et mua määrää, mua ei kiinnosta sun sääntös".

-ap-

Vierailija
9/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lapset on sellaisia, ettei heille auta sanoa, että mene iltapesulle, vaan sinne on mentävä heidän kanssaan, autettava pyjamaa ylle, pestävä hampaita jne. Eli annettava vähän ekstrahuomiota väsyneelle lapselle.

Oletteko kokeilleet sitä, että et sano että nyt iltapsesulle, vaan vaan lähdet lapsen kanssa sinne pesulle, olet myönteinen, juttelet mukavia, silität hiuksia, kehut ja kyselet kuulumisia, mietitte yhdessä mitä luette iltasaduksi, jos lapsi on vielä siinä iässä. Ei meillä ainakaan lapset kiukuttele, jos heidät suorastaan hukuttaa myönteiseen huomioon ja hellyyteen iltatoimien yhteydessä, koska sitähän ne kiukuttelulla hakee.

Vierailija
10/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vetäsis vaan suoriltaan kakaroita turpaan? Ehkä niitäkin alkais edes joskus vähän pelottamaan, ja tottelisivat heti.

Vierailija
11/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä ois nyt annettava ,jos meinaatte pärjätä jatkossakin kun tuosta vielä kasvavat.

Istutte niiden kersojen kanssa jäähyllä tms. niin usein ja kärsivällisesti ,että tenavat tajuavat teidän olevan tosissanne. TE olette pomoja , joiden handussa on perheenne säännöt ja oleminen , ei lasten ;)

Vierailija
12/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei toisen sanomisen jälkeen tapahdu, niin sitten viedään kädestä pitäen. -Mutta ei revitä, eikä tarvitse karjua.

Mitä te teette silloin, kun lapsi tunaa ja tuslaa? Pistäkää iltaohjelmat nauhalle ja antautukaa sohvan pohjalle vasta kun ne kakarat on nukkumassa. Pääsette 10 kertaa helpommalla.

Sopikaa vaikka joka toinen ilta kun toinen vanhemmista antaa lapsille illalla aikaa, huolehtii hammaspesut ja iltasadut ja -pusut. (Tai mitä rutiineihinne sitten kuuluukaan)

Vierailija
13/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä joka ilta tuollaiset 'iltarutiinit'?

Minkä ikäisiä lapset ovat?

Muutos tuohon kuvioon tulee vain ja ainoastaan vanhemman tekemällä käytäntöjen muutoksella.

Meillä on toiminut se, että lasten kanssa on keskusteltu, että kenestäkään ei tommoinen riiteleminen tunnu kivalta. Sitten on mietitty miten tilannetta voitais muuttaa paremmaksi.

Lapsilta itseltään on usein tullut parhaat ehdotukset, kuten että ok, jos heitä muistuttaa vaikka puoli tuntia - 10 minuuttia ennen hammaspesulle menoa, että kohta ois aika, niin ehtivät lopetella leikit.

Sitten muistutetaan, että kun menevät reippaasti pesulle, niin sen jälkeen luetaan satu. Se kumpi on eka saa valita sen sadun.

Ja satu kanssa luetaan.

Aluksi voi lapset ihmetellä ja koetellakin, voiko tämmöinen rutiininmuutos pitää paikkansa. Silloin aikuisen pitää jaksaa säilyttää malttinsa. Missään vaiheessa ei uhkailuja eikä repimisiä, vaan lupaus siitä sadusta.

Viimeinen juttu on, että jos kaikesta kärsivällisyydestä huolimatta pesut ei suju, sanotaan, että ok, sitten joutuu menemään ilman pesuja ja ilman satuja nukkumaan.

Asiaa selventää vielä se, jos toinen sisaruksista on ollut reippaampi ja vain hänelle luetaan satu. Se usein motivoi sitä toistakin reippaammaksi palkinnon toivossa.

Vaatii hieman kärsivällisyyttä ja hermojenhallintaa, mutta palkitsee varmasti viisaan vanhemman.

Voimia!

Vierailija
14/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin aikuisilla on isoimmat avaimet tehdä illasta järkevämpi.

Ei meillä kielletä samasta asiasta 10 kertaa illassa. Toisen kiellon jälkeen kerrotaan että viimeinen varoitus ja jos ei nyt tottele niin tulee rangaistus. Rangaistus on tilanteeseen sopiva eli iltatappelusta seuraa iltatoimien nopeutus ja vauhdilla sänkyyn ja ei iltasatua eikä lupaa lueskella illalla hetkeä sängyssä. Jos iltatoimet menee erityisen hyvin niin keretään lukea / kertoa tavallista pidempi iltasatu tai pari. Eipä juuri tarvi iltaisin tapella.

Muutenkin on tärkeää valita mitä lapsilta vaaditaan mutta se mistä vaaditaan niin siitä pidetään sitten kiinni (silloinkin kun vanhempia väsyttää). Vanhemmat voi keskenään neuvotella sopivat rangaistukset tai ottaa lapsetkin mukaan neuvottelmaan rangaistusista jotka tulee sääntöjen rikkomisesta.

Edellisten lisäksi pyydetään lapsia syliin päivittäin tai tarjotaan muuten lapsen kaipaamaa läheisyyttä (meillä esim. vanhin tykkää katsella jotain eläinohjelmia ym. vanhempien kainalossa). Huolehditaan että lapsi syö riittävästi ja riittävän hyvää ruokaa ja nukkuu riittävästi. Vielä jos virikkeitä on sopivasti niin varmaan useimmat lapset käyttäytyvät näin ihan ok.

Tietysti on sitten niitä lapsia joilla on jokin fyysinen tai psyykkinen vaiva diagnoosilla tai ilman tai joku muu syy miksi tulee jatkuvasti iltatappeluita ym. ongelmia.

Jaksamisia ap:lle.

Vierailija
15/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat 7v. ja 13 v.

-ap-

Vierailija
16/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina se alkaa vanhemmasta lapsesta. Tai

Se tunaa ja tuslaa, äsryttää pikkusisarusta, höhöttää, hössöttää ja tekee tämän kaiken n. 10 kertaa. Häntä kielletään tekemästä tätä n. 10 kertaa, ja annetaan ohje mennä iltapesulle. Ei, se jatkaa niin pitkään, että isällä tai äidillä napsahtaa, ja kakara revitään kädestä pitäen ja päin naamaa karjuen iltapesulle.

Vittuuntunut pikkusisarus aloittaa sitten puolestaan oman riehumisensa, potkii ja raivoo. Menee nukkumaan vasta sitten kun se on sinne väkisin viety. Nyktin se on peittonsa alla hiestä märkänä raivosta ja vihasta, ja sinne ei todellakaan ole mitään asiaa mennä tyynnyttelemään.

Ja sitten ihmetellään, miksi esim. minä olen aina totaalisen vittuuntunut kaikkeen joka hetki. En mä ennen ollut, olen joskus ollut ihan positiivinen ja kiva ihminen.

sillä on kaikki avaimet käsissään tehdä illasta järkevämpi.

Ei, ne avaimet EI ole sen lapsen käsissä, vaan vanhempien. Niin makaat kuin petaat.

Vierailija
17/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina se alkaa vanhemmasta lapsesta. Tai Se tunaa ja tuslaa, äsryttää pikkusisarusta, höhöttää, hössöttää ja tekee tämän kaiken n. 10 kertaa. Häntä kielletään tekemästä tätä n. 10 kertaa, ja annetaan ohje mennä iltapesulle. Ei, se jatkaa niin pitkään, että isällä tai äidillä napsahtaa, ja kakara revitään kädestä pitäen ja päin naamaa karjuen iltapesulle. Vittuuntunut pikkusisarus aloittaa sitten puolestaan oman riehumisensa, potkii ja raivoo. Menee nukkumaan vasta sitten kun se on sinne väkisin viety. Nyktin se on peittonsa alla hiestä märkänä raivosta ja vihasta, ja sinne ei todellakaan ole mitään asiaa mennä tyynnyttelemään. Ja sitten ihmetellään, miksi esim. minä olen aina totaalisen vittuuntunut kaikkeen joka hetki. En mä ennen ollut, olen joskus ollut ihan positiivinen ja kiva ihminen.

sillä on kaikki avaimet käsissään tehdä illasta järkevämpi. Ei, ne avaimet EI ole sen lapsen käsissä, vaan vanhempien. Niin makaat kuin petaat.

Eihän sen tarvitsis kuin totella kerrasta, kahdesta tai edes kolmannesta ja häipyä pesulle. Ei olis tästäkään illasta näin persemäinen tullut, jos tämä ensiksi komennettu olisi totellut. -ap-

Vierailija
18/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina se alkaa vanhemmasta lapsesta. Tai Se tunaa ja tuslaa, äsryttää pikkusisarusta, höhöttää, hössöttää ja tekee tämän kaiken n. 10 kertaa. Häntä kielletään tekemästä tätä n. 10 kertaa, ja annetaan ohje mennä iltapesulle. Ei, se jatkaa niin pitkään, että isällä tai äidillä napsahtaa, ja kakara revitään kädestä pitäen ja päin naamaa karjuen iltapesulle. Vittuuntunut pikkusisarus aloittaa sitten puolestaan oman riehumisensa, potkii ja raivoo. Menee nukkumaan vasta sitten kun se on sinne väkisin viety. Nyktin se on peittonsa alla hiestä märkänä raivosta ja vihasta, ja sinne ei todellakaan ole mitään asiaa mennä tyynnyttelemään. Ja sitten ihmetellään, miksi esim. minä olen aina totaalisen vittuuntunut kaikkeen joka hetki. En mä ennen ollut, olen joskus ollut ihan positiivinen ja kiva ihminen.

sillä on kaikki avaimet käsissään tehdä illasta järkevämpi. Ei, ne avaimet EI ole sen lapsen käsissä, vaan vanhempien. Niin makaat kuin petaat.

Vierailija
19/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa siltä, että lapset janoavat teidän aikuisten huomiota ja ottavat sen sitten vaikka olisikin negatiivista.

Telkkari kiinni, tietokone pois päältä. Yhteinen rauhallinen iltapala, iltapesut yhdessä positiivisessa hengessä. Rauhoittuminen sängyn luona; vanhemmat peittelevät ja lukevat iltasadun ja juttelevat lapsen kanssa päivän jutut puhki.

Lapsille pitää kertoa, että ilta on rauhoittumisen aikaa ja vanhemmat antavat esimerkkiä kuinka toimitaan.

Vierailija
20/59 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat 7v. ja 13 v.

-ap-

ja rupesi vituttamaan nuo "sano, ettet lue satuja jos eivät käyttäydy"-neuvot.

Yleensähän ne 3-vuotiaat huutaakin vittua ja saatanaa, kun ap jo sanoi. Teräviä havaintoja tekevät av-mammat taas.

Kunnon jonne btw se sun vanhempi lapses.

Ei mulla muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä