Surne jo valmiiksi yo-juhlia
vaikka ensimmäiset on aikaisintaan 3v kuluttua.
Järjestäisin mielelläni juhlat, mutta kun ei ole ketään, joita voisi niihin kutsua!
Suku on pieni ja asuu 600-850km:n päässä. Mummut on kuolleet ja ukit ovat liian huonokuntoisia matkustaakseen. Mies ei ole veljensä kanssa tekemisisissä yli 10 vuoteen. Siskonikaan tuskin lähtee matkustamaan noin pitkä matkaa, etenkin kun samana päivänä on omien lastensa koulun päättäjäiset. Kummeja ei ole, tuttujakin hyvin vähän ja nekin asuvat eri paikkakunnilla.
Juhlitaan varmaan vain oman perheen kesken.
Kommentit (17)
Ja lapsen kaverit esim. harrastuksista kyläilee juhlapaikoissa. Myös naapurit yleensä vierailee onnittelemassa. Eli vieraita kyllä voi tulla :)
Tai jos juhlitte oman perheen kesken, voitte vaikka lähteä syömään johonkin fiiniin ravintolaan. Älä sure etukäteen!
vaan se laatu. Omissa yo-juhlissani oli hirveä lauma ihmisiä joista hädin tuskin tunsin puolet. Oli sekin vähän kurjaa.
eli isovanhemmat tulevat matkojen takaa paikalle lauantaina, kutsuttuna on myös naapurit ja lasten kavereita, siis niitä, joilla juhlat jo lauantaina.
ymmärrän sua! Mutta muista vanha sanonta: Kun vieraat vähenee, pidot paranee. Omalla väelläkin voi viettää iloiset juhlat. Meillä juhlitaan kolmen vuoden päästä ammattiinvalmistujaisia ja tilanne voi olla se, että kemuissa on minä, lapsi ja vanhempani. Mutta en usko, että se on surullinen tilaisuus.
Hyvää syötävää ja kivoja lahjoja. Pukeudutte parhaimpiinne. Siitä se tunnelma syntyy.
Ystäviä, perhetuttuja, naapureita, ylioppilaan omia ystäviä vanhempineen jos on sellaisia, jotka eivät juuri nyt kirjoita jne.
Lisäksi sanoisin varmaan jo hyvissä ajoin, tyyliin vuotta aiemmin siskolle, että sinulle olisi erittäin tärkeää, että he tulisivat ja voisivatko he ajatella tulevansa vaikka matka on pitkä. Majoittaisitte heidät tarvittaessa tai osallistuisitte hotellikuluihin kaikessa hiljaisuudessa jne.?
Ja jos ei todella ole ketään, joita tunnette, niin teillä on 3 vuotta aikaa rakentaa verkostoa ympärillenne ja tutustua ihmisiin ;)
Järjestäisin mielelläni juhlat, mutta kun ei ole ketään, joita voisi niihin kutsua!
Suku on pieni ja asuu 600-850km:n päässä. Mummut on kuolleet ja ukit ovat liian huonokuntoisia matkustaakseen. Mies ei ole veljensä kanssa tekemisisissä yli 10 vuoteen. Siskonikaan tuskin lähtee matkustamaan noin pitkä matkaa, etenkin kun samana päivänä on omien lastensa koulun päättäjäiset. Kummeja ei ole, tuttujakin hyvin vähän ja nekin asuvat eri paikkakunnilla.
Juhlitaan varmaan vain oman perheen kesken.Eikö ukkeja voisi hakea paikan päälle? Onko siskosi lapsilla myös yo-juhlat? Jos ei, niin voisivatko kuitenkin tulla paikan päälle? Hyviä perhetuttuja kannattaa myös kysyä, vaikka asuisivatkin eri paikkakunnilla. Mites naapurit? Lapsen kaverit, jotka eivät kirjoita ylioppilaaksi?
vaikka haettaísiinkin. Ja olisi aikamoinen matka hakea, toinen 600km ja toinen 850km päästä. Ja esim. miehen isä ei jaksanut mennä vuosia sitten toisen poikansa poikien lakkiaisiin, vaikka välimatka oli vain 200km.
Siskoni lapset pääsevät 3v kuluttua 6. ja 2.luokilta, mutta koulunpäättäjäiset ovat heille tärkeitä. Voihan sitä kysyä. Naapureiden kanssa ei olla paljon tekemisissä. Tuttuja voi tietysti pyytää ja lapsen kavereita.
jos saat siskosi perheen paikalle, pari naapuria pistäytymään, jonkun perhetutun ja lapsen kaverin. Ja oma perhe. Onhan siinä jo varmaan 10 henkilöä äkkiä jos perheineen tulevat. Ja valjastat ne ukit ja muut soittamaan onnittelupuhelun valmistuneelle. Pääasia on että huomioitte ja itse olet sillä fiiliksellä että nyt on juhlat, vaikka vieraita olisi oman perheen lisäksi vaikka yksi!
vaikka ensimmäiset on aikaisintaan 3v kuluttua. Järjestäisin mielelläni juhlat, mutta kun ei ole ketään, joita voisi niihin kutsua! Suku on pieni ja asuu 600-850km:n päässä. Mummut on kuolleet ja ukit ovat liian huonokuntoisia matkustaakseen. Mies ei ole veljensä kanssa tekemisisissä yli 10 vuoteen. Siskonikaan tuskin lähtee matkustamaan noin pitkä matkaa, etenkin kun samana päivänä on omien lastensa koulun päättäjäiset. Kummeja ei ole, tuttujakin hyvin vähän ja nekin asuvat eri paikkakunnilla. Juhlitaan varmaan vain oman perheen kesken.
Eikö ukkeja voisi hakea paikan päälle? Onko siskosi lapsilla myös yo-juhlat? Jos ei, niin voisivatko kuitenkin tulla paikan päälle? Hyviä perhetuttuja kannattaa myös kysyä, vaikka asuisivatkin eri paikkakunnilla. Mites naapurit? Lapsen kaverit, jotka eivät kirjoita ylioppilaaksi?
vaikka haettaísiinkin. Ja olisi aikamoinen matka hakea, toinen 600km ja toinen 850km päästä. Ja esim. miehen isä ei jaksanut mennä vuosia sitten toisen poikansa poikien lakkiaisiin, vaikka välimatka oli vain 200km. Siskoni lapset pääsevät 3v kuluttua 6. ja 2.luokilta, mutta koulunpäättäjäiset ovat heille tärkeitä. Voihan sitä kysyä. Naapureiden kanssa ei olla paljon tekemisissä. Tuttuja voi tietysti pyytää ja lapsen kavereita.
asioita, jotka kenties tapahtuvat kolmen vuoden päästä ei todellakaan kannata murehtia! Elämää eletään nyt ja päivä kerrallaan. Voit aivan mahtavan paljon saada aikaan kolmessa vuodessa, jos alat elämään tätä päivää, murehtimatta eilistä ja huolehtimatta tulevaisuudesta. Voit saada verkoston ihmisiä, jotka haluavat tulla lapsesi lakkiaisiin. Jokainen ihminen, jonka tapaat, on ihminen, osa heistä aivan varmasti kaipaa kontaktiasi, ihmisyyttäsi, ystävällisyyttäsi. Älä ohita heitä, meitä, itseäsi ja ympäristöäsi nyt. Älä luule, ettei kukaan välitä, ellet sitten itse ole välittämästä mistään muusta kuin pienestä perhe- ja sukupiiristä. Tämä ei ole egoistista ja voiton maksimointi -ajattelua, tämä on sellaista elämää, joka antaa ja ottaa, tuo pettymyksiäkin, mutta myös sen elämän kirpeän ihanuuden.
Anteeksi nyt, mutta onhan se kummallista jos kenellekään perheessä ei ole ystäviä. Oltteko jotain erakkoja?
Juhlitaan varmaan vain oman perheen kesken.
Kolmessa vuodessa ehtii ihan hyvin luomaan välejä naapureihin, jos vain tahtoo. Aloittakaa vaikka tervehtimällä ja pienellää small talkilla säästä. Ja vaikka isovanhemmat, tädit ja sedät eivät pääsisi juhliin, niin jäähän jäljellä iso sakki muita kutsuttavia.
Kutsutte kaikki perhetutut, lapsen ystävät, opettajat, naapurit, vanhempien läheisimmät työtoverit, pikkuserkut, vanhempien serkut... Tai jos teillä ei ole ketään kutsuttavia ylläolevasta listasta, niin kolmessa vuodessa ehtii paljon. Ainakin kaveripiiriä ehtii laajentamaan jokainen, jos vain yhtään on mukava ihminen. Ja jos suku on kaukana, niin miksette matkustaisi suvun luokse, jos suku ei matkusta teidän luokseen. Mielestäni kyllä aika tylsä suku, jos ei viitsi nähdä vaivaa ja saapua toisen juhliin. Pienessä suvussa niitä sukujuhlia, kun tuskin jokaiselle sormelle riittää.
Ps. kaikki minun tuttuni ovat kyllä mielummin valinneet lähisukulaisensa yo-juhlat kuin oman lapsen koulun päättäjäiset. Lapset ovat sitten saaneet todistuksensa postista. Omat kumminikin jättivät kevätjuhlat väliin minun juhlieni takia, vaikka he ovat itse opettajia ja heidän lapsillaankin olisi ollut kevätjuhlat.
johonkin kivaan matkaan! Voit olla varma, että ylioppilas tykkää. Varaa vaikka salaa matka ;) Anna viimeiseen asti ymmärtää, että olette menossa vain ravintolaan syömään ja sitten kun kokeiden tulokset ovat tulleet yllätä iloisesti: Ei kun pakkaamaan, me lähdemme lakituksen jälkeen koko porukka Italiaan!!
YO-juhlissani oli porukkaa kuin pipoa. Varmaan ainakin 60 ihmistä, jos riittääkään.
Oli myös paljon jotain kutsumattomia esim. äidin ja isän työkavereita tuli onnittelemaan, naapureita jne.
Voisitteko kutsua jotain tällaisia ihmisiä? Kavereita ym ym.
Eikä se määrä tosiaan ratkaise. Itsekään en sitten ehtinyt suurimman osan kanssa sanaakaan vaihtaa. Vähän noloa oli, kun kävivät onnittelemassa ja sitten häipyivät pihalle syömään ja lopuksi sitten vain lähtivät. Paljon mukavampaa olisi juhlia pienessä porukassa.
edes sitä että lapsesi kirjoittaa nimenomaan keväällä? Jos hän kirjoittaakin syksyllä niin ei ainakaan ole siskonlapsilla päättäjäispäivää samaan aikaan.
edes sitä että lapsesi kirjoittaa nimenomaan keväällä? Jos hän kirjoittaakin syksyllä niin ei ainakaan ole siskonlapsilla päättäjäispäivää samaan aikaan.
ja syksyn juhlat vietetään yleensä itsenäisyyspäivän aikoihin. Kouluahan niillä lapsilla silloin on.
Ehdotus: Menkää syömään johonkin hienoon ravintolaan, tai lähtekää pienelle lomalle. Itse oon kirjoittanut YO:ksi iltalukiosta, ja meillä oli juhlat jo perjantaina. Käytiin silloin ravintolassa syömässä, mielestäni se oli tosi juhlavaa, jopa juhlavampaa, kuin sitten ne perinteiset kekkerit, jotka mulla oli sunnuntaina vanhempieni kotipaikkakunnalla (mä olin siis muuttanut pari vuotta aiemmin Helsinkiin).
perhe tule noin kaukaa lakkiaisiin? Ei kai niitä siskonkaan suvussa liiemmin ole jos ei sunkaan. Kyllä minun siskoni perhe ainakin on tullut perhejuhliin 600 km päästä ja olen varma että olisivat tulleet kauempaakin.
Luulisi että siskosi tulisi paikalle jos tietää että se on sinulle (teille) tärkeää.
Eikö ukkeja voisi hakea paikan päälle? Onko siskosi lapsilla myös yo-juhlat? Jos ei, niin voisivatko kuitenkin tulla paikan päälle? Hyviä perhetuttuja kannattaa myös kysyä, vaikka asuisivatkin eri paikkakunnilla. Mites naapurit? Lapsen kaverit, jotka eivät kirjoita ylioppilaaksi?