mielipiteesi siitä pitääkö jokaisen ihmisen ottaa vastaan sitä työtä mitä ON
Kommentit (50)
Nimim. "Liian pätevä" siivoojaksi...
ei tarvi mennä töihin jos ei halua.
mun mielestä hoitoalalle ei pitäisi laittaa sinne soveltumattomia ihmisiä, eikä muuallekaan missä on toisten ihmisten tai eläinten terveydestä kyse.
Ja toinen juttu on se, että jos ei ole autoa, omaisuutta auton ostoon, eikä joukkoliikenteellä pääse työpaikkaan, niin jos ei voida osoittaa esim.kimppakyytimahdollisuutta, niin työpaikka on mahdoton ottaa vastaan.
Toisaalta nykymaailmassa ei tada hirveästi olla töitä, joihin ei löytyisi ns. mitä vaan-työntekijää. Niitä ehkä enemmän, joihin pitäisi olla tietty osaaminen, jota kenellekään ei ole.
Onko oikein, että parisuhteen molemmat osapuolet osallistuvat perheen elättämiseen? Vai saako toinen heittäytyä toisen elätiksi nirsoillakseen duunin suhteen?
Mun mielestä kaikkien pitää ottaa vastaan työt, joita saa.
Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että esim. korkeasti koulutetun olisi pakko mennä siivoomaan tai kaupan kassalle. Todennäköisesti heitä ei edes valittaisi kyseisiin tehtäviin, joten sinänsä nuo tilanteet jäävät kysymyksen asettelun ulkopuolelle.
Omalta alalta jos mietin, niin palkkaisin johtamaani henkilöstöravintolaan tiskariksi todennäköisesti tiskarin/keittiöapulaisen töitä tehneen täysin kouluttamattoman henkilön mieluummin kuin esimerkiksi kauppatieteiden maisterin, jolla ei ole päivääkään kokemusta keittiöstä.
mun mielestä hoitoalalle ei pitäisi laittaa sinne soveltumattomia ihmisiä, eikä muuallekaan missä on toisten ihmisten tai eläinten terveydestä kyse.
Ja toinen juttu on se, että jos ei ole autoa, omaisuutta auton ostoon, eikä joukkoliikenteellä pääse työpaikkaan, niin jos ei voida osoittaa esim.kimppakyytimahdollisuutta, niin työpaikka on mahdoton ottaa vastaan.
Toisaalta nykymaailmassa ei tada hirveästi olla töitä, joihin ei löytyisi ns. mitä vaan-työntekijää. Niitä ehkä enemmän, joihin pitäisi olla tietty osaaminen, jota kenellekään ei ole.
Ap:n kysymyksenasettelu oli aika hauska; siinä kaikkivoipa ihminen valitsee itse, mihin työhön menee tuosta noin vain. Jokainen tietää ettei se pidä paikkaansa.
Ei ole kenenkään etu, että työhön otetaan ihminen, joka ei siihen sovellu. Ei myöskään ole yhteiskunnan etu, että työstä saa niin pientä palkkaa, ettei sillä elä, vaan ihminen joutuu hakemaan osan tuloistaan edelleen sossusta. Työ, josta ei ole varaa maksaa kunnon palkkaa, ei ole kannattavaa eikä sitä ole järkeä teettää palkkatyönä.
Jos nämä kriteerit täyttyvät (=ihminen soveltuu työhön ja saa siitä palkkaa jolla elää JA HÄNELLÄ ON MAHDOLLISUUS PÄÄSTÄ TEKEMÄÄN SITÄ TYÖTÄ) niin tuntuu oudolta ettei hän sitä työtä tekisi. Sen sijaan on ihan ok olla työtön, jos elämässä on sillä hetkellä joku pitemmän tähtäimen suunnitelma, joka on järkevä ja maksaa itsensä takaisin.
vai sitä mitä haluaa?
kauan kuin minä olen veronmaksaja, niin ehdottomasti sitä työtä mitä ON!
Nirppanokkaiset kustantakoot loismaisen elämäntyylinsä 100% itse.
aina tämä iänikuinen minä maksan veroja kuka käskee maksaa? tee pimeenä työt jos niin paljon ahdistaa.
En myöskään menisi niin pienipalkkaiseen työhön, että olisi kannattavampaa nostaa ansiosidonnaista työttömyyskorvausta.
Ollut useamman vuoden tässä työpaikassa, vakipaikkanakin. Palaan äitiysloman jälkeen takaisin ja olen päättänyt kouluttautua toiselle alalle mille aikanaan luin.
Minusta ei pitäisi nostaa tukia jos ei ole valmis elättämään itseään. Itse en ainakaan omalta moraaliltani sietäisi niin tehdä ja jotenkin säälittää että joku olisi valmis hengaamaan kotonaan vaan kun ei nappaa työnteko. Se kertoo minusta jotain ihmisestä, vähän kuten kuva kertoo enempi kuin tuhat sanaa..
Jos työttömällä on mahdollisuus mennä väliaikaisesti hanttihommiin kun omalla alalla sattuu olemaan vaikea työtilanne, niin mielestäni se paikka on otettava tai pärjättävä esim. säästöillään. Ihmistä ei kuitenkaan saisi orjuuttaa, pompottaa ja nöyryyttää vain siksi, ettei ole työpaikkaa. Esimerkiksi ammattitaitoisen ihmisen perusteeton kurssittaminen/"työharjoitteluun" painostaminen karenssin uhalla ja monet työvoimatoimiston vaatimat selvitykset on jotain aivan käsittämätöntä.
En myöskään menisi niin pienipalkkaiseen työhön, että olisi kannattavampaa nostaa ansiosidonnaista työttömyyskorvausta.
entä sitten kun ansiosidonnainen loppuu
Tulisin hulluksi kotona.Kyllä kaikkien muittenkin pitäisi keinolla millä hyvänsä löytää itselleen edes jotain työtä juuri tästä hulluksi tulemisen pelosta.
Mä en menis työhön missä palkka ois saman verran ku työttömyystuet. En myöskään menis työhön missä joutusin käsittelee kauheesti kemikaaleja tai kasveja (allergia ja atopia).
ja mun mielestä sitä voi hakea vuoden kaikin mahdollisin konstein. Jos oman alan töitä ei löydy millään, sitten pitäisi hakea kaikkia mahdollisia töitä..
On kamalaa haaskausta kouluttautua maisteriksi vuosikausia ja päätyä lopuksi ikää kaupan kassalle. Yhteiskunnalle on kannattavampaa tukea maisterin pääsyä koulutusta vastaaviin töihin vaikka maksamalla työttömyyskorvauksia työnhakuajalta.
Itse olin työttömänä ja tosi lyhyissä pätkätöissä (oman alan) noin vuoden. Hain hädissäni myös hanttihommia. Niihin minua ei kutsuttu edes haastatteluun. Sitten työllistyin omalle alalleni ja siitä lähtien on ollut töitä. Ei olisi kannattanut pitkällä tähtäimellä ajateltuna jumahtaa siivoamaan junan vessoja tms. Täyttä työpäivää tekemällä en olisi kyennyt panostamaan työnhakuun. Sinnikkäällä ja viimeiseen asti hiotulla työnhaulla lopulta se oman alan työ urkesi.
ole useinkaan varmaan kyse siitä että otanpa tuon työn vaan mihin työhön minut otetaan, eli mikä on työnhakijan koulutus ja työhistoria yms. Täytyy muistaa, että työttömissä on monia, jotka ovat työhaluisia, mutta joiden koulutusta vastaavaa työtä ei vaan löydy. Nykyään lähes joka työhön vaaditaan jonkinlainen koulutus, ei ole niin yksinkertaista vaan ottaa työtä kuin työtä, sitä työtä pitää osata myös tehdä. Mutta eri asia sitten on jos työttömällä ei ole mitään haluja työhön tai esim jatkokoulutukseen, silloin kyllä on tosi ongelmaista, sillä sellaiseen asenteeseen on vaikea ulkopuolisen saada muutosta.
aina tämä iänikuinen minä maksan veroja kuka käskee maksaa? tee pimeenä työt jos niin paljon ahdistaa.
tässä mitää kreikkalaisia olla.
Ja se taitaa olla ihan joku muu kuin minä ketä ahdistaa...
Ajatellaan nyt vaikka, että tarjolla olisi opettajan, lähihoitajan, putkimiehen, toimittajan, valokuvaajan, lääkärin ja lastentarhanopettajan työt. Kysymykseen, pitäisikö jokaisen ottaa vastaan mikä tahansa näistä töistä - EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA! Töihin pitää rekrytoida oikeasti sopiva ja osaava ihminen, ei "kuka tahansa joutomies kortistosta". Työpaikkojen idea ei ole estää ihmisiä saamasta ilmaista työttömyyskorvausta, vaan työpaikkojen idea on tarjota töitä osaaville ihmisille, jotta tietyt asiat yhteiskunnassa hoituisi asiantuntevalla ja osaavalla otteella.
Yhteiskunnan pitää olla vastuussa siitä, että millekään alalle ei kouluteta liikaa työntekijöitä. Jos tuo pettää, niin yhteiskunta on vastuussa siitä ja kauan opiskelleen ei ole pakko ottaa mitä työtä vaan.
Olisi kohtuutonta, että työtön tekniikan tohtori laitettaisiin grillimyyjäksi. Tai edes DI tai insinöörikään.
kauan kuin minä olen veronmaksaja, niin ehdottomasti sitä työtä mitä ON!
Nirppanokkaiset kustantakoot loismaisen elämäntyylinsä 100% itse.