Kysymys vl:lle, ottaisitko tässä tapauksessa ehkäisyn käyttöön?
Sinä ja miehesi saatte lapsen, jolla todetaan incl (rappeuttava muutamassa vuodessa kuolemaan johtava sairaus). Sairaan lapsen syntyminen teille kertoo siitä, että jommalla kummalla on sairautta aiheuttava geeni ja jokaisen lapsen riski sairastua on 25 %. Yksi neljästä syntyvästä sairastuu.
Lopettaisitko lapseteon?
Kysymys on siksi suunnattu lestadiolaisille, koska ehkäisyn/sterilisaation käyttäminen on heille iso kysymys. Osa heistä ei hyväksy sitä ollenkaan, osa joissain tapauksissa. Oletan että ei-lestadiolaisille tämä asia on incl-sairauden kysessä ollessa itsestään selvä.
Kommentit (45)
on se että saadaan kasvatettua lestadioalisten määrä "pöksylähetystyöllä"
http://freepathways.wordpress.com/2012/05/19/srkn-poksylahetyskasky/
seksihän tuossa lopetetaan eikä aloiteta ehkäisyä, jos ei haluta lapsia. pässit.
eikö tämä ole vl-säännöissä yhtä paha tai lähes yhtä asia kuin ehkäisy?
jokaisen syntyvän lapsen kohdalla riski on 25%.
Miten muuten vl:t suhtautuvat adoptioon? Eikö tuossa tapauksessa olisi hyvä adoptoida?
Olisi paljon paljon todennäköisempää että toinen lapsi olisi terve kuin että kaksi lasta syntyisi peräkkäin samoilla 25%:n geeneillä.
Ei pidä paikkaansa. Se ei vaikuta sairaan lapsen saamisen todennäköisyyteen, onko edellinen lapsi ollut perinnöllisesti sairas vai ei. yhteen ja samaan perheeseen voi syntyä vaikka mitne monta sairasta lasta. Jokaisessa raskaudessa on sama todennäköisyys, eli tässä tapauksessa tuo 75%.
Se on erittäin korkea todennäköisyys, ja henk.koht. pidän moraalittomana ja eettisesti kestämättömänä ratkaisuna tuottaa tieten tahtoen lisää lasten kärsimystä.
Ihmisen tehtävä on pyrkiä vähentämään kärsimystä, ei lisätä sitä. kenenkään biologinen lisääntyminen ei ole niin suuri oikeus että se oikeuttaisi lasten kärsimyksen.
jos haluaa saada itse synnytettyjä "biologisia" lapsia vaikka kantaa geenipohjaista sairautta, silloin ratkaisu on luovuttajilta satujen minasolun ja siittiöiden käyttö.
Tai sitten luopuu "biologisesta" raskaudesta ja adoptoi perheeseen lapsia.
Myös siitä tiedosta että vl usko pakottaa pariskunnan lisääntymään vaikka heillä jo on useita incl lapsia.
Hirvittäviä murheellisia asioita ihmiset tekevät kun on harhaisten oppien vallassa olevat uskonnolliset johtajat. Näistä, just näistä asioista pitäisi puhua julkisuudessa enemmän.
Ja sanoisin et ite tos tapaukses en vielä ehkäisis. Jos mahdollisuus kerran on vain yksi neljöstä. Tekisin toisen lapsen. Jos hänkin oisi sairas, en enää yrittäisi. jos taas terve, saattaisin alkaa ehkäistä koska on edes se yksi terve, ehkä en enempää "riskeeraisi".
Jokainen meista voi sairastua ja vammautua, yhden tuolla tavalla sairaan lapsen saaminen ei mua vielä saisi täydellisesti luopumaan haaveista saada lisää lapsia.
Mä olen itse monella tapaa pikkuvikainen 8ei vakavia juttuja, mutta asioita jotka vaatineet/vaativat hoitoa enemmän tai vähemmän aina ja yksi pikkuvika saattaa johtaa kuurouteenkin. Silti aioin yrittää lapsia, vaikka on todennäköistä et osalle lapsista periytyy joku pikkuvioistani.