Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjestätkö samanlaiset juhlat ylioppilaalle ja ammattiin valmistuvalle? Entä arvostatko vieraana

Vierailija
11.05.2012 |

niitä yhtä paljon?

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin koko sisarussarja sai ihan ite järjestää juhlansa jos sellaset halusi. Aikuisia ihmisiä sentäs.

Vierailija
62/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on luonnollista kun amikseen suurimmalle osalle linjoista mennään huonommin arvosanoin ja kun ei haluta lukea.

Meidän paikkakunnallamme monille amiksen linjoille on vaikea päästä melko hyvälläkin keskiarvolla, koska hakijoita on niin paljon. Lukioon sen sijaan pääsevät käytännössä kaikki halukkaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut vieraana kumpaisissakin, eikä se vieraalta ole vaatinut erilaisuutta. Kunnioitetaan tilaisuutta ja nautitaan! :)

Vierailija
64/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi valistuisi vaikka peruskoulun jälkeen lähihihoitajaksi??? Mä en kyllä kehtaisi. Veisin ehkä lapsen syömään ja antaisin rahaa tai muun lahjan, juhlia en tod järjestäisi!

Vierailija
65/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kampaajiksi valmistuvia jennajanicoitaan ja viidessä vuodessa amiksen levyseppähitsaajapuolen kahlanneita nicopettereitään ei arvosteta.

kampaajalinjalle on nykyään keskiarvovaatimus jotain 8.5-luokkaa, kun taas lukioon pääsee kohta jo alle seiskan keskiarvolle, ellei jo pääse..

itse ainakin juhlisin ihan yhtä lailla, vaikka valmistuisi miksi tahansa. kyllä mä arvostan niitä levyseppähitsaaja-nicopettereitä koska nekin tekee merkitsevää duunia. toisaalta säälin sellaisia, koska se työ ei ole todellakaan mitään kivaa..:-D isä on koulutukseltaan levyseppähitsaaja, nykyään nosturiasentaja ja arvostan sen duunia yhtä lailla kuin vaikka niitä lääkäreitä.

säälin sellaista lasta, jonka vanhemmat eivät tue noinkin tärkeässä asiassa kuin opiskelu :( kaikille se lukiokaan vaan ei sovi, toisaalta ei kaikille sovi amiskaan.

Vierailija
66/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen rehellisesti sanottuna sitä mieltä, että ylioppilasta voidaan juhla kun se nyt on tapana, mutta muut juhlat on naurettavaa pelleilyä. Ammattiin valmistuneen kuuluu olla jo aikuinen, jole ei muut järjestä juhlia. Sama koskee maistereita. Tohtorit juhlikoot jos järjestävät itse juhlansa.

saman ikäisiähän amiksesta valmistuvat ovat kuin yot? ja harva päättää opintonsa siihen...

kyllä minä vieraana käyttäydyn ihan samalla tavalla molemmissa, vaikka ehkä yo-tutkinoa enemmän arvostankin.

Vierailija
67/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä paljon kuin ylioppilaita. Enkä järjestä mitään isoja juhlia. Joo, oma poikani valmistuu autonasentajaksi.....

Vierailija
68/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kampaajiksi valmistuvia jennajanicoitaan ja viidessä vuodessa amiksen levyseppähitsaajapuolen kahlanneita nicopettereitään ei arvosteta.

väitätkö että kaikki nipin napin A.n papereilla valmistuneet yo:t ovat ansainneet rutkasti enemmän arvostusta? :P

yo-tutkinto on nykyään läpihuutojuttu

Vierailija
69/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ylioppilas, mutta 3 vuotta minua vanhempi siskoni on. Hänelle pidettiin suuret ylioppilasjuhlat, vieraita oli kahtena päivänä aamusta iltaan. Itse kun valmistuin ammattiin, oli äiti tehnyt täytekakun, ja olisinkohan jonkin pienen lahjan saanut, en muista varmaksi. Näin meillä -90-luvulla.

Toisen tutkinnon kun sain suoritettua, pidin itse juhlat lähisuvulle, mutta kun siskoni suoritti lukion jälkeen ammattitutkinnon, ei häntä muistaakseni juhlittu mitenkään.

Mä valmistuin samaan aikaan vielä kahteen ammattiin. Kävin päivisibån toista linjas ja iltasin toista, suoritin näyttötutkinnot samasn aikaan. Kun tulin kotiin, opiskelin muualla, oli vanhemmat jättäneet mulle yhden ruusun, itse olivat kylässä.

Äitini oli lastenohjaaja, eli oli ruusun saanut joltain lapselta.

Itse kirjoitin nyt iltakoulusta ja aiomme miehen kanssa mennä ko päivänä juhlimaan, siinä kaikki.

Nuoruudesta jäänyt kytemään kyllä mäkin joskus ja eilen just hain lakinkin.

Vierailija
70/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen rehellisesti sanottuna sitä mieltä, että ylioppilasta voidaan juhla kun se nyt on tapana, mutta muut juhlat on naurettavaa pelleilyä. Ammattiin valmistuneen kuuluu olla jo aikuinen, jole ei muut järjestä juhlia. Sama koskee maistereita. Tohtorit juhlikoot jos järjestävät itse juhlansa.

Minkä logiikan mukaan tuon kirjoittajan mielestä 18-vuotiaana ammattiin valmistuva on aikuisempi kuin samanikäinen ylioppilas?

Meillä sekä ammattiinvalmistuva että ylioppilas osallistuvat itse omien juhliensa järjestämiseen.

Minä en todellakaan ole äiti, joka ottaisi työstään kaksi viikkoa vapaata juhlien järjestämiseen.

Meillä ilmeisesti sattuneista syistä tulee olemaan se tapa, että ensimmäistä valmistumista juhlitaan, olipa se sitten amiksesta tai lukiosta ja seuraavat jäävät sitten vähemmälle.

Vierailija
71/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ylioppilas, mutta 3 vuotta minua vanhempi siskoni on. Hänelle pidettiin suuret ylioppilasjuhlat, vieraita oli kahtena päivänä aamusta iltaan. Itse kun valmistuin ammattiin, oli äiti tehnyt täytekakun, ja olisinkohan jonkin pienen lahjan saanut, en muista varmaksi. Näin meillä -90-luvulla.

Toisen tutkinnon kun sain suoritettua, pidin itse juhlat lähisuvulle, mutta kun siskoni suoritti lukion jälkeen ammattitutkinnon, ei häntä muistaakseni juhlittu mitenkään.

Mä valmistuin samaan aikaan vielä kahteen ammattiin. Kävin päivisibån toista linjas ja iltasin toista, suoritin näyttötutkinnot samasn aikaan. Kun tulin kotiin, opiskelin muualla, oli vanhemmat jättäneet mulle yhden ruusun, itse olivat kylässä.

Äitini oli lastenohjaaja, eli oli ruusun saanut joltain lapselta.

Itse kirjoitin nyt iltakoulusta ja aiomme miehen kanssa mennä ko päivänä juhlimaan, siinä kaikki.

Nuoruudesta jäänyt kytemään kyllä mäkin joskus ja eilen just hain lakinkin.

Vierailija
72/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muttei amislaiselle.

Tää on ihan yleistä, jotenkin niitä amislaisia pidetään "kypsempinä". Kyllähän mä tolle siskolle sanoin että tosi törkeetä, vaan ei niin ei..

Minusta tärkeintä on se että nuori saa oikeasti jonkun itselleen mieleisen tutkinnon. Todella monet amikset jatkavat vielä kouluttautumistaan jopa sinne yliopistoon. Joten kannustakaa nuoria heidän saavutuksissaan!

Oma tyttö on nyt amiskassa, suorittaa kaksoistutkintoa (yo-merkonomi..). Olen todella ylpeä, sillä hän saa aivan huippuarvosanoja kaikilta kursseiltaan. Toisaalta olen myös ylpeä lähisukulaisesta, joka selätti vaikeat mielenterveysongelmat ja (ja siitä seuranneet päihdeongelmat) ja valmistui puusepäksi "vasta" 24-vuotiaana. Kaikki on niin suhteellista!

Vierailija
73/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kampaajalinjalle on nykyään keskiarvovaatimus jotain 8.5-luokkaa, kun taas lukioon pääsee kohta jo alle seiskan keskiarvolle, ellei jo pääse..

levyseppähitsaaja, nykyään nosturiasentaja ja arvostan sen duunia yhtä lailla kuin vaikka niitä lääkäreitä.

säälin sellaista lasta, jonka vanhemmat eivät tue noinkin tärkeässä asiassa kuin opiskelu :(

Näin meilläkin,että nimenomaan kampaajalinja on suosituin ja keskiarvovaatimus suosituimpien erikoislukioiden tasoa.

Tavalliseen lukioon pääsee jokainen jotenkuten peruskoulun läpi kahlannut, vaikka kuutosen keskiarvolla.

Vierailija
74/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi valistuisi vaikka peruskoulun jälkeen lähihihoitajaksi??? Mä en kyllä kehtaisi. Veisin ehkä lapsen syömään ja antaisin rahaa tai muun lahjan, juhlia en tod järjestäisi!

Kyllä, olen järjestänyt ja vieraatkin suhtautuivat aivan yhtä suurella kunnioituksella kuin ylioppilasjuhlissa.

Oletteko te ihan tosissanne, että vielä vuonna 2012 pelkkä ylioppilas on muka olevinaan jotain arvokkaampaa ja enemmän juhlan arvoista kun ammattitutkinnon suorittanut?

Siis viiden A:n ylioppilas on jotain parempaa kuin täysin kiitettävän papereilla ammattiin valmistunut asentaja?

Ymmärrän kyllä ylioppilaan lahjomisen kannustuksena seuraaviin opintoihin. Amiksesta valmistunuthan voi mennä ammattitöihin jo seuraavana päivänä.

Vierailija
75/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty mitenkään ymmärtämään tätä ajattelua, missä niin tarkkaan mietitään mitä saa ja ei saa juhlia. Minun mielestäni elämässä kannattaa aina juhlia, jos siihen vähänkin on aihetta. Juhliminen on kivaa :)

Lisäksi en tuijota pelkästään sitä tutkintoa, vaan ajattelen sitä _nuorta_, ja hänen saavuttamaansa virstanpylvästä.

Nuoren ihmisen ja hänen saavutustensa vähättelyä en ymmärrä pätkääkään.

Vierailija
76/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kuitenkin sellainen kerran elämässä -juttu. Erilaisiin ammatteihin voi kuitenkin valmistua vaikka 28 kertaa elämässä. Toki se ensimmäinen ammatin saanti on nuorelle iso asia ja sitäkin sietää juhlia. Silti arvostan enemmän ylioppilasjuhlia.

Vierailija
77/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttäreni valmistuu ensi viikolla ammattiin ja olen hänestä todella ylpeä. Hän itse oli sitä mieltä, että ei pidetä juhlia, koska sukulaisetkin asuvat kaukana vaan satsataan ne rahat autoon. No, auto on jo ostettu.

Vierailija
78/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jumittuneet jonnekin muinaisajalle ajattelutyylissään. Ei se ylioppilastutkinto oo niin iso juttu nykyisin enää oikeesti. Ennen sitä arvostettiin ja lakkia pidettiin sit koko kesä, koska läheskään kaikilla ei vaan ollut mahdollisuutta koko tutkintoon. Nykyään näitä uusia ylioppilaita sikiää liukuhihnalta ja kaikki pääsee johonkin lukioon jos haluaa.

Arvostan molempia tutkintoja yhtä paljon, amista ja yo ja molemmille pitäisin aivan yhtä suuret pippalot.

Vierailija
79/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä tiedä, mitä elämältään haluaa. Onko se sitten jotenkin hienompi saavutus? Ja tosiaan johonkin lukioon pääsee aina, mutta tiettyihin ammattikouluihin on vaikeampaa

Vierailija
80/113 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä tiedä, mitä elämältään haluaa. Onko se sitten jotenkin hienompi saavutus? Ja tosiaan johonkin lukioon pääsee aina, mutta tiettyihin ammattikouluihin on vaikeampaa

Joo-o, mutta eiköhän johonkin amiskaankin pääse helposti, kun taas tiettyihin lukioihin on vaikeampaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän