Järjestätkö samanlaiset juhlat ylioppilaalle ja ammattiin valmistuvalle? Entä arvostatko vieraana
Kommentit (113)
Minä olen rehellisesti sanottuna sitä mieltä, että ylioppilasta voidaan juhla kun se nyt on tapana, mutta muut juhlat on naurettavaa pelleilyä. Ammattiin valmistuneen kuuluu olla jo aikuinen, jole ei muut järjestä juhlia. Sama koskee maistereita. Tohtorit juhlikoot jos järjestävät itse juhlansa.
Eli ammattiin valmistuvan kuuluu jo olla aikuinen, mutta samanikäinen yo-lakin saanut on edelleen nuori joka asuu äidin nurkissa ja syö äidin ruokia?
Minun tuttavapiirissäni homma menee juurikin näin. Esimerkiksi isosiskollani on 3 lasta, on 2 ylioppilasta ja 1 amislainen. Amistytön odotettiin muuttavan pois nurkista kun tutkinto oli valmis. Ystävälläni ei juurikaan odotuksia hänelle ollut, sanoi vain ihan suoraan että mene töihin. 2 ylioppilasta saivat taasen asua kotona niin pitkään kuin halusivat. Se mikä tilanteesta tekee hullunkurin on se, että amislainen jatkoi kauppatieteelliseen, toinen ylioppilas humanistiseen ja se toinen ylioppilas opiskelee shksi. Ei mun sisko pysty ymmärtämään että amiksestakin pääsee mihinkä vain kunhan on tarpeeksi hyvä. Juhlat tosiaan pidettiin vain ylioppilaille, itse kyllä vein tälle amislaisellekkin aivan samanlaisen lahjan kuin ylioppilaillekkin.
Jos toi olis ollut mun äiti niin pikkasen olisin kilahtanut sille!
ammattiinvalmistumisjuhlia, jos on lukion sijaan mennyt ammattikouluun. Olen ollut vain lukuisissa ylioppilasjuhlissa.
Sen sijaan sitten kun on valmistuttu yliopistosta, ovat taas pitäneet kekkerit.
Amisjulia en ole koskaan kuullut kenenkään pitävän.
ei nyt ota niitä helpoimpia kursseja vaan. Amis on siihen verrattuna todella helppo juttu.
Eli yo-tutkinto on mielestäni suurempi saavutus, etenkin kun sen jälkeen varmaan vielä menee johonkin muuhun opiskelupaikkaan.
Jos joku kutsuis amis-juhliin, pukeutuisin hyvin ja menisin samanlainen lahja kainalossa kuin yo-juhliinkin.
muutama vuosi sitten kaupassa kuulin, kun nuori nainen kinasteli vanhemman naisen kanssa. Lähemmäksi tullessaan selvisi, että ovat äiti ja tytär. Äiti halusi järjestää tyttärelleen valmistujaisjuhlat, johon tytär totesi et "eihän veljellennikään järjestetty, kun valmistui insinööriksi" johon äitinsä vastasi, et "niin, mut sähän valmistutkin lääkäriksi". Jäin tuota miettimään, että onpa omituinen arvomaailma, onneksi noihin kumpaankin valmistuvat ovat yleensä jo vähän vanhempia kun lukion/amiksen päättävät, niin osaavat suhtautua realistisemmin asioihin....
ja tärkeä virstanpylväs. Osoittaa, että ihmisellä on pinnaa ja älyä ryhtyä johonkin ja saavuttaa se. Amistutkinto taas on... no, se nyt vaan on amistutkinto. Ei siinä ole paljon juhlimista, siihen pystyy kuka tahansa mutta ylioppilaaksi ei pääse kuka tahansa. Vieraana en ole käynyt kuin yksissä amisvalmistuneen juhlassa ja koko tilaisuus oli jokseenkin nolo: tyyppi valmistuu VARTIJAKSI ja sitä juhlitaan sitten, huhhuh. Eli en paljon arvosta pelkän toisen asteen ammattitutkinnon suorittaneita.
Toivottavasti kohtalo ratkaisee asian niin. Olet hirveä ihminen.
ja tärkeä virstanpylväs. Osoittaa, että ihmisellä on pinnaa ja älyä ryhtyä johonkin ja saavuttaa se. Amistutkinto taas on... no, se nyt vaan on amistutkinto. Ei siinä ole paljon juhlimista, siihen pystyy kuka tahansa mutta ylioppilaaksi ei pääse kuka tahansa. Vieraana en ole käynyt kuin yksissä amisvalmistuneen juhlassa ja koko tilaisuus oli jokseenkin nolo: tyyppi valmistuu VARTIJAKSI ja sitä juhlitaan sitten, huhhuh. Eli en paljon arvosta pelkän toisen asteen ammattitutkinnon suorittaneita.
mieltä kuin joku toinen???
Tässähän nimenomaan kysyttiin mielipidettä eikä sitä, mitä mieltä joku toinen on jonkun toisen mielipiteestä.
(ilmeisesti lukion käyneitä kaikki) olla noin lapsellisen kapeakatseisia.
Meillä muuten pienessä kaupungissa pääsi lukioon jokainen, joka sinne halusi hakea, mutta lähimpiin ammattikouluihin ja kauppiksiin saattoi jäädä huonolla todistuksella rannalle ruikuttamaan.
Ja minä keskinkertaisuus selvitin lukion tosi hyvin tekemättä juuri mitään sen eteen, enkä ollut sen jälkeen vielä yhtään mitään.
Vastaus siis on, että arvostan todellakin nuorta, joka jo peruskoulun jälkeen tietää tarkkaan, mihin ammattiin haluaa ja opiskelee sen. Molemmille siis juhlat ja lahjat.
Olen myös peräkkäisinä vuosina sisaruksille vienyt tismalleen samat lahjat samanlaisiin juhliin. Toinen sai lakin ja toinen valmistui ammattiin. Molemmat jatkoivat ammattikorkeakouluun.
Mitäs vitonen (ja muut samoilla linjoilla olevat), jos sinulla olis vaikka kaksoset, joista toinen valmistuisi samaan aikaan ammattiin ja toinen kirjoittaisi ylioppilaaksi? Kehtaisitko sanoa tälle ammattiin valmistuvalle, että hänen suorituksensa ei ole minkään arvoinen? Ja juhlisitte siis vain toista kaksosista?
Jos olis kaksoset joista toinen voittaisi olympiakultaa ja toinen piirinmestaruuden? Juhlisitko samalla tavalla?
kampaajiksi valmistuvia jennajanicoitaan ja viidessä vuodessa amiksen levyseppähitsaajapuolen kahlanneita nicopettereitään ei arvosteta.
lapseni valmistuu kahden vuoden kuluttua unelmiensa ammattiin puusepäksi 19-vuotiaana, järjestän kyllä juhlat, ihan yhtä suuret, jos kirjoittaisi kuuden ällän ylioppilaaksi. Harmi vain, että meillä on hyvin pieni suku, mutta juhlitaan kyllä ja reilulla rahalahjalla lastani muistan.
Tohtoriäiti ja ylioppilas
ylioppilasta, mutta ihan samanlaiset juhlat kyllä olisin järjestänyt, jos lapseni olisi valmistunut amiksesta.
Olen tuttava- ja sukulaislapsia muistanut samanarvoisesti riippumatta siitä, mistä nuori valmistuu. Itse miellän juhlimisen aiheena olevan koulun päättymisen lisäksi aikuisuuteen astumisen.
Sitten kun omat lapset saavat maisterinpaperit, en luultavasti juhlia järjestä. Silloin he ovat aikuisia ja saavat itse järjestää juhlansa. Toki autan tarvittaessa vaikka rahallisesti, jos he sitä pyytävät. No, tuota on vielä pari vuotta aikaa pohtia.
Ammattin valmistuvia arvostan ja ehkäpä enemmän kuin ylioppilaita. En voi sietää aivan järjettömyyksiin paisunutta yo-hysteriaa ja nuorien eriarvoistamista sillä ettei amiksesta tms. valmistunutta juhlita monessakaan perheessä. Monelle omaan tuttavapiiriin yo:ksi lukemisesta on vaan ollut haittaa, kun ei olekaan päässyt jatkaamaan lukuja mihinkään.
Terv. yks ammattikorkean käynyt, joka aikoo omia lapsiaan juhlia meni ne sitten lukioon tai amikseen
Meilläpä juhli molemmat lapset (minä ja sisko) kun valmistuttiin ammattiin. Repikääs siitä! :D Ja järjestimme AIKUISINA (:D) juhlat ihan itse. Vieraat tulivat, onnittelivat ja toivat lahjoja ja rahaa ihan niin kuin ylioppilasystäville. Meillä olikin kyllä todella huiput todistukset ja niihin ei edes ne fiksut ylioppilaat meidän luokalta yltäneet. Päivääkään emme ole olleet työttöminä.
Juu, niinhän ne amikseen menevät ovatkin kaikki ihan pöljiä, jotka eivät muualle pääsisi. Ootte te hauskoja. Oma lukuaineiden keskiarvoni peruskoulun päättötodistuksessa oli yli 9, mutta valitsin amiksen. Ja siitä kouluun pääsemisen helppoudesta... Useisiin lukioihin riittää vaikkapa seiskan keskiarvo. Ammattikoulussa taas on useita linjoja, joihin sisään pääsee vain murto-osa hakijoista. Esimerkiksi aikoinaan itsekin pääsin parinasadan hakijan joukosta stylistiksi opiskelemaan. Sisään otettiin parikymmentä hakijaa.
Kysytkö sairaanhoitajilta miksi he eivät ole lääkäreitä? Kyseessä on kaksi eri ammattia. Aika harva muuten pieneläinalalla rahassa kierii muutenkaan, klinikan pyörittäminen syö aika kiitettäviä määriä rahaa.
Miksi et ole kovapalkkainen pieneläinlääkäri?
Ylläoleva vastaus siis tähän viestiin...
Minun tuttavapiirissäni homma menee juurikin näin. Esimerkiksi isosiskollani on 3 lasta, on 2 ylioppilasta ja 1 amislainen. Amistytön odotettiin muuttavan pois nurkista kun tutkinto oli valmis. Ystävälläni ei juurikaan odotuksia hänelle ollut, sanoi vain ihan suoraan että mene töihin. 2 ylioppilasta saivat taasen asua kotona niin pitkään kuin halusivat. Se mikä tilanteesta tekee hullunkurin on se, että amislainen jatkoi kauppatieteelliseen, toinen ylioppilas humanistiseen ja se toinen ylioppilas opiskelee shksi. Ei mun sisko pysty ymmärtämään että amiksestakin pääsee mihinkä vain kunhan on tarpeeksi hyvä. Juhlat tosiaan pidettiin vain ylioppilaille, itse kyllä vein tälle amislaisellekkin aivan samanlaisen lahjan kuin ylioppilaillekkin.