Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjestätkö samanlaiset juhlat ylioppilaalle ja ammattiin valmistuvalle? Entä arvostatko vieraana

Vierailija
11.05.2012 |

niitä yhtä paljon?

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleissivistys kunniaan.

Vierailija
22/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleissivistys kunniaan.

amislaisia dissattu. Ja sitä yleissivistystä voi hankkia muullakin tavoin istumalla koulun penkillä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleissivistys kunniaan.

kun tasa-arvo kunniaan! Jos sitä yleissivistystä löytyy niin ei kuuluis olla niin tyhmä että pitää itseään amiksia parempana vaan siks kun on ylioppilas.

Vierailija
24/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten miksi tahansa. Ja ihan yhtä suurella sydänellä onnittelen ammattiin valmistuvaa kuin ylioppilastakin. Ei ole tarpeen erotella ihmisiä koulutuksen mukaan.

Vierailija
25/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin, sain arvostetun työpaikan.. ja viisi vuotta kärvistelin sillä tiellä kunnes uskalsin tehdä sen mitä olisin alunperinkin halunnut eli hankin pieneläinhoitajan tutkinnon oppisopimuksella. Nyt olen pienituloinen mutta järjettömän onnellinen pieneläinhoitaja :)

Vierailija
26/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lukio on haastavampi kuin ammattikoulu. Ammattikoulussa on muutama oikeasti vaativa linja (esim. helikopteriasentaja) jotka vaatii älyä ja sisua. Katsokaa vähän noita amiksen oppilaita ja verratkaa lukion oppilaisiin, amiksen puolella on enemmän tätä autorassari ja pissisporukkaa. Mikä on luonnollista kun amikseen suurimmalle osalle linjoista mennään huonommin arvosanoin ja kun ei haluta lukea. Tämä kommenttini ei tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi mennä lukioon tai että amisammatit ei ole tärkeitä, mutta siitä ei päästä yli eikä ympäri että lukion tarjoamaa laajaa yleissivistystä ei amiksesta saa - ja yleissivistyshän korreloi vahvasti yleisen fiksuna pidettävyyden kanssa. Aina ei mene näin, mutta monesti kyllä, tarkoitan lähinnä näitä nuoria jotka menee amikseen "kun johonkin on mentävä."

Itse kysymykseen, yo-juhlista järjestäisin kyllä isommat. Mutta menisin molempiin juhliin tottakai.

Vierailija
27/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas amislaisten äidit yrittää dissata ylioppilaita. yleissivistys kunniaan.

ei tässä keskustelussa kyllä ole dissattu ylioppilaita. ainoastaan amiksia. tai sitten on pidetty yhdenvertaisina. mutta senhän kyllä tiesitkin, kunhan provoat.

hyvää viikonloppua kaikille tasapuolisesti.

Vierailija
28/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lukio on haastavampi kuin ammattikoulu. Ammattikoulussa on muutama oikeasti vaativa linja (esim. helikopteriasentaja) jotka vaatii älyä ja sisua. Katsokaa vähän noita amiksen oppilaita ja verratkaa lukion oppilaisiin, amiksen puolella on enemmän tätä autorassari ja pissisporukkaa. Mikä on luonnollista kun amikseen suurimmalle osalle linjoista mennään huonommin arvosanoin ja kun ei haluta lukea. Tämä kommenttini ei tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi mennä lukioon tai että amisammatit ei ole tärkeitä, mutta siitä ei päästä yli eikä ympäri että lukion tarjoamaa laajaa yleissivistystä ei amiksesta saa - ja yleissivistyshän korreloi vahvasti yleisen fiksuna pidettävyyden kanssa. Aina ei mene näin, mutta monesti kyllä, tarkoitan lähinnä näitä nuoria jotka menee amikseen "kun johonkin on mentävä." Itse kysymykseen, yo-juhlista järjestäisin kyllä isommat. Mutta menisin molempiin juhliin tottakai.

Minusta on hienoa, että nuori ylipäänsä valmistuu ja haluan kannustaa häntä eteenpäin juhlistamalla valmistumista. Aivan sama onko sitten huippunero etuajassa tohtoriksi valmistuminen vaiko amiksesta valmistuva nuori, tärkeintä on olla nuoresta ylpeä ja osoittaa se hänelle. Mites sitten kun lapsia on useampi ja jokainen kouluttautuu mihin itse haluaa: toisille järkätään hienot juhlat ja toiselle korppukahvit koulun haastavuuden mukaan vai?

Vierailija
29/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta enpä nyt tiedä todellisuudessa.

minä päädyin lukion jälkeen biologiselle alalle opiskelemaan.

jos multa nyt tullaan kyselemään esim. historiasta, fysiikasta, maantieteestä, kirjallisuudesta tai uskonnoista, niin enpä muista mitään, kun en ole päivittänyt ja ylläpitänyt "oppimaani".

siis ihan todella nollalinjalla on tiedot melkeinpä. eli ei se lukio autuaaksi tee. kyllä sitä yleissivistystä saa ihan seuraamalla esim. lehtiä, uutisia jne. jos ei kiinnostus riitä siihen niin ihan sama kuinka monta lukiota on takana.

häpeäkseni myönnän oman surkean yleissivistykseni.

oppimaani lainausmerkeissä yllä, koska lukiossa suurin osa painottaa kurssit omien kiinnostustensa mukaan, ja ne muut käydään siinä sivussa rehkimättä niiden eteen, kun on pakko. itsekin painotin biologiaan ja kemiaan.

Vierailija
30/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lukio on haastavampi kuin ammattikoulu. Ammattikoulussa on muutama oikeasti vaativa linja (esim. helikopteriasentaja) jotka vaatii älyä ja sisua. Katsokaa vähän noita amiksen oppilaita ja verratkaa lukion oppilaisiin, amiksen puolella on enemmän tätä autorassari ja pissisporukkaa. Mikä on luonnollista kun amikseen suurimmalle osalle linjoista mennään huonommin arvosanoin ja kun ei haluta lukea. Tämä kommenttini ei tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi mennä lukioon tai että amisammatit ei ole tärkeitä, mutta siitä ei päästä yli eikä ympäri että lukion tarjoamaa laajaa yleissivistystä ei amiksesta saa - ja yleissivistyshän korreloi vahvasti yleisen fiksuna pidettävyyden kanssa. Aina ei mene näin, mutta monesti kyllä, tarkoitan lähinnä näitä nuoria jotka menee amikseen "kun johonkin on mentävä."

Itse kysymykseen, yo-juhlista järjestäisin kyllä isommat. Mutta menisin molempiin juhliin tottakai.

Sulla on amiksista just tää kliseinen käsitys, on muka pissiksiä tai rassaillaan autoja amisviikset heiluen. Molemmat puolet nähneinä, sekä lukion, että amiksen voin sanoa, että näitä tapauksia löytyy molemmista. Ei oo mikään yksyhteen et amiksessa on just tietynlaisia ihmisiä ja lukiossa just sellasia toisenlaisia, molempiin mahtuu jos jonkimoista nuorta. Ja kauheasti toit esille tuon, että on näitä nuoria jotka valitsevat amiksen "kun johonkin on mentävä", entäs nämä lukiolaiset sitten jotka valitsevat lukion koska eivät tiedä mitä haluavat tehdä ammatikseen? Valitsevat lukion tasan vain siksi että saavat lisää miettimisaikaa.

Vierailija
31/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ylioppilaskirjoitukset olivat helppo nakki. Lintsasin melkein koko kolmannen vuoden, osan kirjoista avasin vasta lukulomalla ja kirjoitin aineita, joihin en ollut valmistautunut mitenkään. Valmistuin hyvin paperien ja menin yliopistoon, josta olen valmistunut ajat sitten. Tämä siis aikana, kun YO-kirjoituksia ei ollut vielä helpotettu ja pilkottu osiin.

Oma lapseni ei mennyt lukioon. Ensi vuonna minä järjestän hänelle hienot juhlat, koska hän valmistuu koulusta, oli koulu mikä tahansa. Hän meni sinne, minne eniten halusi.

Tämän tarkoitus ei ole vähätellä ylioppilastutkinnon arvoa vaan esittää vastakkainen mielipide sen haastavuudesta ja ammattitutkinnon vähäarvoisuudesta. Minulle ne ovat samalla viivalla.

Ammatiltani olen opettaja ja olen opettanut niin peruskoulussa, ammattikoulussa kuin lukiossakin.

mutta lukio on haastavampi kuin ammattikoulu. Ammattikoulussa on muutama oikeasti vaativa linja (esim. helikopteriasentaja) jotka vaatii älyä ja sisua. Katsokaa vähän noita amiksen oppilaita ja verratkaa lukion oppilaisiin, amiksen puolella on enemmän tätä autorassari ja pissisporukkaa. Mikä on luonnollista kun amikseen suurimmalle osalle linjoista mennään huonommin arvosanoin ja kun ei haluta lukea. Tämä kommenttini ei tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi mennä lukioon tai että amisammatit ei ole tärkeitä, mutta siitä ei päästä yli eikä ympäri että lukion tarjoamaa laajaa yleissivistystä ei amiksesta saa - ja yleissivistyshän korreloi vahvasti yleisen fiksuna pidettävyyden kanssa. Aina ei mene näin, mutta monesti kyllä, tarkoitan lähinnä näitä nuoria jotka menee amikseen "kun johonkin on mentävä." Itse kysymykseen, yo-juhlista järjestäisin kyllä isommat. Mutta menisin molempiin juhliin tottakai.

Vierailija
32/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

!

Vierailija
33/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt lukion lisäksi kauppaopiston ja pian valmistun ravintola-alan koulusta,arvostan amiskoulutusta huomattavasti enemmän.Ylioppilaan papareista ei ole ollut mitään hyötyä.

Vierailija
34/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

He sentään valmistuivat johonkin! Useimmat haave ammattiin!

Vierailija
35/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme myös olleet yo-juhlissa ja ammattiin valmistuvan juhlissa samalla tavalla puettuna ja saman verran rahaa annettu lahjaksi.

Minusta on hienoa, että nuorille pidetään juhlat, koska se on juhla puurtamisen palkaksi ja arvostuksen osoittamiseksi!

Vierailija
36/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aion pitää juhlat aina kun lapseni pääsee minne haluaa, valmistuu tai jotain muuta ihanaa tapahtuu. Mun kaikki jutut on otettu itsestäänselvyytenä, se harmittaa

Vierailija
37/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs vitonen (ja muut samoilla linjoilla olevat), jos sinulla olis vaikka kaksoset, joista toinen valmistuisi samaan aikaan ammattiin ja toinen kirjoittaisi ylioppilaaksi? Kehtaisitko sanoa tälle ammattiin valmistuvalle, että hänen suorituksensa ei ole minkään arvoinen? Ja juhlisitte siis vain toista kaksosista?

Muutama vuosi takaperin hyvä ystäväni kirjoitti ylioppilaaksi samaan aikaan kun kaksoisveljensä valmistui ammattiin. Vanhemmat järjestivät molemmille kotona juhlat, juhlittiin kuitenkin vasta lauantaina kun ystäväni sai silloin "virallisesti" pitää lakkia.

Noo, kaksosten isoäiti antoi ylioppilaalle 200e ja onnitteli suuresta saavutuksesta ja sanoi ammattiin valmistuneelle veljelle, ettei pidä tämän suoristusta juuri minään. Isoäiti oli vissiin sitä mieltä, että kaikki nyt putkia osaavat rassata. Miten vain, mutta tämä veli ei ole ollut päivääkään työttömänä, kun ystäväni on juossut ties missä leipäjonoissa kun pisteet eivät riittäneet pääsykokeisiin jne.

Vierailija
38/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen rehellisesti sanottuna sitä mieltä, että ylioppilasta voidaan juhla kun se nyt on tapana, mutta muut juhlat on naurettavaa pelleilyä. Ammattiin valmistuneen kuuluu olla jo aikuinen, jole ei muut järjestä juhlia. Sama koskee maistereita. Tohtorit juhlikoot jos järjestävät itse juhlansa.

Vierailija
39/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen rehellisesti sanottuna sitä mieltä, että ylioppilasta voidaan juhla kun se nyt on tapana, mutta muut juhlat on naurettavaa pelleilyä. Ammattiin valmistuneen kuuluu olla jo aikuinen, jole ei muut järjestä juhlia. Sama koskee maistereita. Tohtorit juhlikoot jos järjestävät itse juhlansa.

Eli ammattiin valmistuvan kuuluu jo olla aikuinen, mutta samanikäinen yo-lakin saanut on edelleen nuori joka asuu äidin nurkissa ja syö äidin ruokia?

Vierailija
40/113 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ammattiin valmistuvan kuuluu jo olla aikuinen, mutta samanikäinen yo-lakin saanut on edelleen nuori joka asuu äidin nurkissa ja syö äidin ruokia?

Nää taitaa sekottaa nyt nää kaikki ammattiin valmistumiset yhteen. Kyse oli nyt ammattikoulututkinnosta ja yo-tutkinnosta (joita on tapana juhlia ja jotka on nuoren ensimmäinen opiskelupaikka peruskoulun jälkeen), ei ammattikorkeasta ja yliopistosta. AMK:hon ja yliopistoon ei edes pääse suoraan peruskoulusta et mä en ymmärrä miks nää laskee nää samalle viivalle amiksen ja lukion kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän