Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kieltää kohteliaasti, ettei kynsisientä sairastava kaveri

Vierailija
10.05.2012 |

saa mennä meillä saunaan ja suihkuun? Eräällä kaverilla on ollut joku sieni jaloissa ja kynnet on ollut vuosia keltaiset, sienen saastuttamat. Haluan välttää tartunnat. Taas on miehillä saunailta tulossa+ muuta pelien katsomista ja meidän saunaan ja pesutiloihin en halua sitä tartuttamaan...

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttuu yleensä vain teini-ikäisiin (immuniteetti muuttuu jollakin tavalla), vanhuksiin ja perussairausiin (diabetes). Lapsellasi on siis selvä riski saada jalkasieni, vaikka jonkun toisen av-mamman kummin kaima ei ole saanut tartuntaa. Onneksi asia selvisi parhain päin. On todella vaikea hoitoinen.

Vierailija
42/54 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä ukkoa ottamaan uimakengt mukaan! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2012 klo 18:55"]

Jos jokainen kuivaisi jalkansa ja varsinkin varpaanvälinsä kuiviksi, ei sieni pysty tarttumaan.

Sieni tarvitsee kosteutta tarttuakseen.

Ei todellakaan tartu noin vaan teidän saunasta teihin kaikkiin. Saunomisen jälkeen olisit voinut pestä esimerkiksi klorillilla jolloin sieni oli tuhoutunut.

Ettekö AP muuten käy koskaan uimahalleissa tmv? Mietippä kuinka paljon jalka ja kynsisienisiä siellä käy...

[/quote]

Aika helvetin paljon, koska oon useamman kerran saanut jalkasienen sieltä. Joillekin ne sieet ei tartu helposti, mä kuuluun niihin joille tarttuu. Ja oon älyttömän huolellinen jalkojen pesun kanssa, mulla on mm. jaloille oma pesusieni ja saippua, pesen kädet aina huolellisesti jos oon kosketellut jalkojani, en koskaan pidä kenkiä ilman sukkia, pesen sukat korkeassa lämpötilassa, vaihdan sukat kerran tai kaksi päivässä jne. Silti se vaan joskus tarttuu. Vituttaa kaikki sienivarpaat, jotka ei voi pysyä halleista pois sienineen. Ja sitten on tietysti ne torvelot, jotka leittelee niitä sienisalvojaan paljain käsin, tai ronkkii muuten varpaanvälejään.

Vierailija
44/54 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynsisieni

Julkaistu 28.05.2010

Kynsisieni eli -silsa on kynnen sienitulehdus. Kynnessä oleva sieni-infektio ei ole hengenvaarallinen ja harvoin edes haittaa aiheuttava. Sienen infektoima kynsi voi kuitenkin aiheuttaa monenlaista harmia. Epämuodostunut kynsi voi estää tiukkojen kenkien käytön, repiä sukat rikki ja sieni voi tarttua muihin ihmisiin. Sienikynsi voi toimia myös infektioporttina bakteereille, jotka voivat aiheuttaa esimerkiksi ihonalaisia tulehduksia. Ennen kaikkea kynsisieni on esteettisesti ruma.

Kynsisieni

Vierailija
45/54 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tunnistat jalkasienen? Minulla on psoriasis, jota on varsinkin jallaterissä, käsissä, tosinmyös polvissa, kyynärpäissä, päänahassa yms. Kerran sain kommentit jaloistani, etten sais kulkea salin pukuhuoneessa paljain jaloin. Pitääkö mun laittaa paita kuntosalilla  " se on psoriasis, ei sieni"?

Vierailija
46/54 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on paljonkin haittaa. Luokkakaverini tekussa oli kynsisienen riivaama. Sen isovarvas oli niin kipeä, et se ei voinut käyyttää kuin edestä auki olevia tossuja kynsi irtosikin sitten.

Diabeetikolla hengenvaarallinen.

Vierailija
47/54 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös mielestäni kynsisienen kantajan kuuluisi kantaa vastuu ettei tartuta, vaik ei kärsisi vaivoista itse. yks vastuuton on oma ukkoni ja luojan lykky lapsiin ja minuun ei tarttunut n.8 vuoteen. joku lääkäri oli kuulema sanonu ettei tartu ja sitä uskominen. jep. sama mitä muut sanoo.

Vierailija
48/54 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös mielestäni kynsisienen kantajan kuuluisi kantaa vastuu ettei tartuta, vaik ei kärsisi vaivoista itse. yks vastuuton on oma ukkoni ja luojan lykky lapsiin ja minuun ei tarttunut n.8 vuoteen. joku lääkäri oli kuulema sanonu ettei tartu ja sitä uskominen. jep. sama mitä muut sanoo.

Vierailija
49/54 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä edes naistakaan, kun on tuollaiset kynnet? Luulisi olevan todellinen turn-off.

Vierailija
50/54 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se varmasti sieni? Minulla luultiin aluksi sienskis, mutta onkin psoriasis pustulosa. Ei se tartu.

Vierailija
51/54 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se varmasti sieni? Minulla luultiin aluksi sienskis, mutta onkin psoriasis pustulosa. Ei se tartu.

Vierailija
52/54 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette ihan hysteerisiä noitten kynsisienienne kanssa. Se ei tosiaan tartu kovin herkästi (toisin kuin jalkasieni). Molempiin sieni-infektioihin on myös hyvät ja tehokkaat lääkkeet.

Itse söin kynsisieneen varmaankin juuri sen "myrkky" lääkekuurin (kesti pari kuukautta muistaakseni) vuonna 2006. En saanut mitään sivuvaikutuksia, mutta raskaana oleville tuo kuuri ei sovi missään tapauksessa. Sieni lähti eikä ole sen jälkeen tullut, vaikka käyn usein uimahallissa, ja unohdan aina ne tossut kotiin).

Korostan, että tällä hetkellä jaloissani ei ole minkäänlaista sieni-infektiota, eli itse en tartuta ketään seillä uimahallissa.

Vierailija
53/54 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin nuorena  plikkana töissä eräässä hoitolaitoksessa. Pitkäaikaisasiakkaista melkein kaikilla oli kynsisieni, vaikka mielestäni hygienia taso esim siivousten osalta oli  korkea. Muistan kiinnittäneemme huomiota siihen, että täysin terveät jalat oli henkilöllä, joka halusi aina sisätiloissa kävellä paljain jaloin. Eli tästä vakuutuin, että pitkäaikainen kosteus on oleellinen tekijä taudin leviämisessä.

Vierailija
54/54 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on kynsisieni 1:ssä kynnessä (olen nainen), eikä se ole tarttunut 6 vuoden aikana mieheen ollenkaan, saatikaan lapsiin. Lisäksi olen kokeillut lääkekuureja, eikä ole lähtenyt, hieman on vähentynyt kynnestä (näkyy siis tervettä kynttä välissä), mutta kokonaan ei ole poistunut. Eikä myöskään ole levinnyt 1:stä kynnestä muihin kynsiin. Joten ei se nyt ihan niin helpolla tartu.