Miten kieltää kohteliaasti, ettei kynsisientä sairastava kaveri
saa mennä meillä saunaan ja suihkuun? Eräällä kaverilla on ollut joku sieni jaloissa ja kynnet on ollut vuosia keltaiset, sienen saastuttamat. Haluan välttää tartunnat. Taas on miehillä saunailta tulossa+ muuta pelien katsomista ja meidän saunaan ja pesutiloihin en halua sitä tartuttamaan...
Kommentit (54)
kynsisieni jalassaan. Ei todellakaan ole mikään pikkuvaiva. Todella hankala, pitkäaikainen ja kivulias.
Hyvä, että uskoi kieltoa.
Kyllä minä hoidatuttaisin HETI perheenjäsenen, jos jollekulle sellainen tulisi.
Noiden välinpitämättömien vuoksi se tarttuu.
Toisaalta sienen hoito on usein tarpeen vain kosmeettisista syistä. Sienen tarttuvuus on hyvin vähäistä, ja ainakin lyhyissä kontakteissa olematonta. Aiheuttajasieniähän on ympäristössämme muutenkin.
Jos jokainen kuivaisi jalkansa ja varsinkin varpaanvälinsä kuiviksi, ei sieni pysty tarttumaan.
Sieni tarvitsee kosteutta tarttuakseen.
Ei todellakaan tartu noin vaan teidän saunasta teihin kaikkiin. Saunomisen jälkeen olisit voinut pestä esimerkiksi klorillilla jolloin sieni oli tuhoutunut.
Ettekö AP muuten käy koskaan uimahalleissa tmv? Mietippä kuinka paljon jalka ja kynsisienisiä siellä käy...
mutta tosiaan, kynsisieni ei tartu kovin helposti eikä yleensä naisiin.
Mun miehellä on kynsisieni ollut jo pari vuotta. Ei ole tarttunut meihin kehenkään (muut perheenjäsenet olemme naispuolisia). Ne vahvat suun kautta otettavat lääkkeet saattavat aiheuttaa vakavia sivuvaikutuksia. Siksi mun mies ei ole hakenut kuuria. Hän hoitaa erinäisillä paikallishoidoilla kynsiään. Ei ole levinnyt kaikkiin kynsiin eikä kynsistä mihinkään muualle kehossa.
En edes yleensä muista koko asiaa.. ei tulisi mieleenkään pyytää miestäni olemaan saunomatta meillä tai käymättä suihkussa jossain muualla.
kyllä uimahallissakin, meidän hallissa on se lievästi desinfioiva jalkasuihku jota kätetään mennen tullen. Lisäksi jalat desinfioidaan kotona vielä lapselta.
ap
Sain itse jonkun sienen Töölön uimahallista, keskti läääkitä 2 kk kunnes hävisi. Uimahalleissa on aina noita.
laita muksullesi aina muovipussit ja narulla kiinni jalkaan kun se menee suihkuun/uimaan
no hohhoijaa vaan... Suurella osalla urheilevista ihmisistä on kynsisieni. Varmaa tarttuu treenisalien suihkuista ja muhii treenikengissä. Eihän se varmasti mikään mukava vaiva ole, mutta ehkä tuo ap:n suhtautuminen on aavistuksen hysteeristä.
Mut kiva että kaverinne ymmärsi että ei voi teillä saunoa. Sienen saamiselta lastasi kuitenkaan tuskin voit varjella.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2012 klo 18:14"]
Mulla on ollut kynsisieni. 5 vuotta sitä hoidettiin ihotautien poliklinikalla. Se oli ihan kamala. Levisi kynnestä toiseen. Olin teini silloin. Varon nykyään ihan hirveästi, ettei vaan tartu mulle enää tai mun perheen jäsenille.
Törkeetä mennä kenenkään saunaan, jos on kynsisieni. Typerys, jos menee sienineen yleisiin tiloihin tartuttelemaan sitä. Peseytyköön kotonaan ja hoitakoon sienensä. Nykyään on ilmeisesti joku syötävä sienilääke, joka on tehokkaampi kuin entiset, mutta vissiin maksaa ja on hyvin vahva, että ei voi olla muilla vahvoilla lääkityksillä samaan aikaan.
Eli sanot sille suoraan, että ei saa mennä teillä saunaan kun on sieni. Sano miehellesi asiasta myös.
[/quote]
Kynsisienen tarttuminen vaatii aika monta juttua: alttiuden sen saamiselle, kostean ja lämpimän alustan, jossa joku jolla kynsisieni on on liikkunut juuri aiemmin (elää ilman ihmistä muutaman minuutin) ja iskun kynteen, että se vaurioituu jotta sieni pääsee tarttumaan. Eli AP:N tarttis olla altis ko. infektiolle, ja mennä käytännössä yhtäaikaa saunaan tämän vieraan kanssa JA potkaista varpaansa johonkin kynnykseen niin, että kynsi lohkeaa että saisi tartunnan.
Mulla on itselläni tuo alttius, samoi toisella lapsellani. Miehelläni ja toisella lapsella sitä ei ole, poika on nyt 8v eikä sieni ole multa tai isoveljestä häneen tarttunut. Eikä mieheenkään tän 24 vuoden aikana. Ihan samassa saunassa saunotaan joka viikko.
Terveyskirjaston sivulta lainattua:
Silsan leviäminen perhenjäsenestä toiseen on harvinaista, Kynsisilsan tarttuminen hyvin harvinaista.
Ap, haluatko nolata kaverin vain omien epäluulojesi takia? Tieto on valttia ja netin aikakautena myös hyvin helposti saatavilla. Ja nopeamin kuin vastaukset av:lla.
Kynsisienestä pääsee kyllä halutessaan eroon. Ihmeellisiä ihmisiä jos ei sieneään hoidata!
Kun sitä kynsisientä ei paranneta noin vaan! Itsellä ollut vuosia, lääkäri suositteli kokeilemaan ensin miedommat parannus menetelmät jotka tehoavat 6kk-12kk hoidon jälkeen, jos ovat tehotakseen. Nyt on raskaus suunnitelmissa niin en voi pitkään aikaan kokeilla lääkekuuria, eikä kaikki pysty sitä edes loppuun asti syömään sivuoireiden vuoksi/ ei sekään tehoa.
Minulla on vuosien kuluessa levinnyt hoidosta huolimatta lähes kaikkiin varpaan kynsiin, mutta kukaan läheiseni ei ole saanut tartuntaa. Pakkohan minun on peseytyä ystävieni luona jos lähden yökylään vieraalle paikkakunnalle. Mutta toki kerron heille vaivasta, että voivat suojautua tossuin tai puhdistaa kylppärin niin halutessaan. Tossuistahan ei tosiaan ole hyötyä tartuttajan jalassa kun vesi virtaa niiden kautta ulos, mutta teoriassahan ne suojaisivat sen terveen jalkoja suihkutiloissa,kun ei jalat koske lattiaan, uimahallissa tuskin suojaavat häntäkään kun altaan vesi pääsee sisään. Eli vierailun ajaksi omalle poppoolle tossut jalkaan ja vieraan lähdettyä lattian desinfiointi pesu varmaan aika hyvä suojaus jos tälläisen henkilön pakko päästä pesulle.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2012 klo 18:18"]
ei ollutkaan sieni vaan psori
[/quote]
Mullakin psori alkoi kynsistä. Kyllä tuon hepun pitäisi alkaa tutkia hommaa siltä kantilta kun on jo ollut ihottumaakin. Psori ei tartu.
Jep, jos on useita kuureja syönyt ja kynnet ihan pilalla, niin se luultavasti on psoriasis, ei sieni.
Vanha keskustelu. Sanoisin, että ei saa mennä saunaan eikä olla sisälläkään muuta kuin ulkokengät jalassa. Inhottavaa, ku ei hoida sitä pois, vaikka se työlästä onkin.
Mulla oli 5 vuotta kynsisieni sormenkynnessä. Eli kuivassa paikassa. Hoidettiin koko ajan.
Omenaviinietikla. Se kuulemma ok.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 22:05"]
Vanha keskustelu. Sanoisin, että ei saa mennä saunaan eikä olla sisälläkään muuta kuin ulkokengät jalassa. Inhottavaa, ku ei hoida sitä pois, vaikka se työlästä onkin.
[/quote]
ei saa tulla sisätiloihin ollenkaan, jos muut haluaa suojautua sieneltä. Sientä potevan on kuljettava pientareilla, ja kilkutettava pientä kelloa kulkiessaan. Ne ei saa käydä kuin siwoissa, ja heidän käyttämänsä autot on tuhottava, ei saa jälleenmyyjä.
Lakatkaa kynnet niin ei tartu niin helposti
miehellä on parissa kynnessä, ja mulle/ lapsille ei ole tarttunut. Olemme olleet yhdessä 16 vuotta.