Miten kieltää kohteliaasti, ettei kynsisientä sairastava kaveri
saa mennä meillä saunaan ja suihkuun? Eräällä kaverilla on ollut joku sieni jaloissa ja kynnet on ollut vuosia keltaiset, sienen saastuttamat. Haluan välttää tartunnat. Taas on miehillä saunailta tulossa+ muuta pelien katsomista ja meidän saunaan ja pesutiloihin en halua sitä tartuttamaan...
Kommentit (54)
Joku varvasvälisilsa tietty eri asia..
Aika noloa olisi kieltää jos kaikki muut miehet sitten menee saunaan.
Eikä se mun mielestä ole sun tehtävä,vaan miehesi
siitä, kun on kertonut. Ne kynnet on ihan järkyttävän näköiset ja on useita lääkkekuureja käyttänyt sienen häätöön, mutta ei ole tehonnut. En siis tod. halua sitä kenellekään meille ja lapsella vielä diabetes eli jalkojen kunnosta pitää pitää erityistä huolta. Tyyppi itse epäilee saaneensa sen aikoinaan tallinnan laivalta (saunatiloista) oli ensin pesinyt jalkoihin ja sääriin vuosiksi vaikeana ihottumana ja vasta myöhemmin kynsiin.
ap
Joku varvasvälisilsa tietty eri asia..
Aika noloa olisi kieltää jos kaikki muut miehet sitten menee saunaan.
Eikä se mun mielestä ole sun tehtävä,vaan miehesi
olekaan kieltämässä, tässä vaan mietitty miten sen sanoisi kauniisti...siis mies sanoisi.
ap
Ei tuota nyt kovin monella tapaa voi sanoa..ihme urpo jos ei itse ymmärrä asiaa.
"No et mitenkään voi kieltää", totta helvetissä Ap voi kieltää jos sauna ja suihkutilat ovat heidän kodissaan eikä missään yleisessä tilassa!
Riippuu tietysti siitä miten haluat välit säilyttää mutta se ainakin toimii kun sanot että sulla ei ole saunaan ja pesutiloihin asiaa kynsisienesi takia. Ei ole vaikeaa.
Voisit ihan asiallisesti pyytää saunomaan kengät jalassa, siis uimakengät/crocsit tms. Käytetäänhän niitä uimahallissakin ja se että pelkäätte lasten saavan tartunnan on ihan asiallinen peruste. Jos kyseessä on asiallinen aikuinen niin ei loukkaannu vaan suojaa jalkansa.
Mulla on ollut kynsisieni. 5 vuotta sitä hoidettiin ihotautien poliklinikalla. Se oli ihan kamala. Levisi kynnestä toiseen. Olin teini silloin. Varon nykyään ihan hirveästi, ettei vaan tartu mulle enää tai mun perheen jäsenille.
Törkeetä mennä kenenkään saunaan, jos on kynsisieni. Typerys, jos menee sienineen yleisiin tiloihin tartuttelemaan sitä. Peseytyköön kotonaan ja hoitakoon sienensä. Nykyään on ilmeisesti joku syötävä sienilääke, joka on tehokkaampi kuin entiset, mutta vissiin maksaa ja on hyvin vahva, että ei voi olla muilla vahvoilla lääkityksillä samaan aikaan.
Eli sanot sille suoraan, että ei saa mennä teillä saunaan kun on sieni. Sano miehellesi asiasta myös.
Kyllähän sieltä se vesi hulahtelee lattialle sienen kautta. Ei auta, jos sieninen käyttää suihkussa jalkineita.
Ihan vaan selkeästi kiellät menemästä teidän suihkuun. Syy on todella ymmärrettävä.
Mulla oli luokkakaveri tekussa, jolla oli isovarpaankynnessä sieni. Se oli tuskallinen. Välillä kynsi lähti ja se joutui kävelemään kengillä, joissa etuosa oli auki, kun niin sattui. Joutui sattumisen vuoksi lopettamaan voimisteluharrastuksemmekin kesken.
Kyllähän sieltä se vesi hulahtelee lattialle sienen kautta. Ei auta, jos sieninen käyttää suihkussa jalkineita.
Ihan vaan selkeästi kiellät menemästä teidän suihkuun. Syy on todella ymmärrettävä.
Mulla oli luokkakaveri tekussa, jolla oli isovarpaankynnessä sieni. Se oli tuskallinen. Välillä kynsi lähti ja se joutui kävelemään kengillä, joissa etuosa oli auki, kun niin sattui. Joutui sattumisen vuoksi lopettamaan voimisteluharrastuksemmekin kesken.
älä päästä teillä saunaan. Mun apella oli myös (kuoli juuri) Varoin aivan hysteerisesti tartuntaa. Pidin heillä aina kengät jalassa. Kun saunoi meidän mökillämme, ostin sinne muovista lattiamattoa ja päällystin koko saunan lattian sillä. Vain lattiakaivon kohtaan jäi reikä. Sitten käärin maton pois, kun vierailu loppui. Samoin laitoin alalauteelle sitä.
Matto haisi kyllä kamalalta kuumetessaan, kun se oli ihan uutta.
Sisällä käskin sen aina pitää ulkokengät jalassa.
Tosin sieni ei kasva kunnolla elatusaineessa ja joudutaan ottamaan kolmekin kertaa näyte
Minun isälläni oli lapsuudestani saakka (kymmeniä vuosia) kynsisieni johon eivät lääkkeet tehonneet, ei tarttunut koskaan äitiin. Minulla ollut hyvin lievänä. Ihan satavarmasti käytettäisiin silti samoja pesutiloja ja kaikki lapsenikin jos isä vielä eläisi. Kovin pieni murhe tuo.
voit myös yrittää sanoa asian mahdollisimman ystävällisesti ja kohteliaasti ja vedota lapsen diabetekseen. Siitä huolimatta on olemassa riski, että miehesi kaveri loukkaantuu pahastikin. Jos ihminen on sitä tyyppiä, että vetää herkästi herneen nenäänsä, niin ei tuollaista asiaa sanota hänelle mitenkään kohteliaasti.
Toinen asia sitten on, että miten varjelet diabeetikkolapsesi bakteereilta, viruksilta ja sieniltä täysin tässä maailmassa. Jos haluat estää, ettei hän elämänsä aikana altistuisi kynsisienelle, sitten hän ei myöskään saisi mennä koskaan julkiseen uimahalliin. Uimahalleissa takuulla käy ihmisiä, joilla on kynsisieni.
Yksi vaihtoehto on, että desinfioit kylppärin lattian kunnolla vaikka kloorilla sen jälkeen kun tuo kaveri on käynyt.
opiskelija-aikoina ulkomaalaisella kämppiksellämme oli kynsisieni. Asuimme kaksi vuotta yhdessä, käytimme samoja pesutiloja, eikä tarttunut meihin kolmeen muuhun.
Tuollainen hössöttäminen on turhaa.
Toisaalta jos päätät kieltää, niin sitten vaan sanot, että olet yltiö bakteerikammoinen etkä päästä siksi saunaan.
Ukkolauman jälkiltä joudut kuitenkin pesemään saunan huolellisesti, eli järkevintä olisi ottaa järki käteen ja koittaa unohtaa oma neuroottisuutensa.
Ellei onnistu, niin sitten vaan tunnustat, mitä ajattelet ja sillä selvä.
sano kaverille että menee infrapunasaunaan.
Ystäväni sairasti yli 10 vuotta kynsisientä eikä mikään lääke auttanut.
Kävi sitten infrapunasaunassa 10 kertaa ja kynsisieni poistui.
kaikille vastanneille, saimme hieman apua täältä. Äiteihin voi luottaa siis aina, kiitos teille siitä! Mies sanoi vain soittaesaan kaverille, että lapsella on muutenkin jo jalkojen kanssa ongelmia ettei voi ottaa riskiä tartunnasta. On tulossa peli-iltaan, ymmärsi eikä loukkaantunut :).
ap
eikä ole tähän päivään mennessä tarttunut minulle tai lapsille.