Neuvolan lässytykset ärsyttää
Joku häthätää parikymppinen, lapseton vastavalmistunut th kysyy vaivoista ja nyökyttelee sitten "empaattisesti" että "voi miten ikävää".
Jokaisen asian saa selittää moneen kertaan eikä silti meinaa mennä perille, samat asiat kysytään seuraavalla kerralla uudestaan. Tulee tunne, että kysymyksiin pitää vastata ettei tyttöselle tulisi paha mieli ja saisi tuntea itsensä päteväksi.
Voiko turhempaa laitosta olla?
Kommentit (37)
me käydään siellä, koska meidän lapset on huomattavasti keskimittaa lyhyempiä, joten halutaan olla jossakin seurannassa, mutta ei yksityisellä kuitenkaan. Koska mielestäni edelleen lapset saa Suomessa asianmukaisiin tutkimuksiin ihan nopeasti julkisella puolellakin. No mutta, vaikka käydään neuvolassa kahdesti vuodessa (muut tän ikäiset käy kerran vuoteen), niin aina ne käynnit ottaa jo etukäteen päähän. Se lässytys siellä ja samaan muottiin tunkeminen. Ensin jankataan miten yksilöllisiä kaikki lapset on, ja miten ne pitää yksilöinä huomioida, mutta kunhan päästään päiväunien pituuteen, yöunien pituuteen, henkilön itsensä pituuteen tai painoon, niin johan alkaa yksilöllisyys loppua.
Terkkari ei voi tietää että olet niin saatanan fiksu ja tylsistynyt käynteihin. Seuraavan kerran jos/kun menet neuvolaan, aloita monologi. Esitä itsellesi ne kysymykset, jotka hän kysyy sinulta ja vastaa sitten niihin. Kysy lopuksi unohditko jonkin kysymyksen.
:D
Esimerkkejä neuvolan turhuudesta. Terveydenhoitaja ei ollut kuulemma koskaan kuullutkaan sellaisesta kuin Bisfenoli A. Ei minunkaan mielestä terkan tarvitse mikään kemisti olla, mutta jos sen verran olisi yleissivistystä, että olisi osannut yhdistää sen esim. tuttipulloihin jne. mutta hän oli ihan tietämätön. Onneksi osasi sitten ohjata kysymään muualta antoi ihan puhelinnumeron toiseen paikkaan.
Kysyin että kumpaa on enemmän epäilty narkolepsian syyksi: rokotteessa käytettyä adjuvanttia vai sairastuneiden kudostyyppiä. Tämä tieto olisi ollut erittäin tarpeen, kun yritin päättää otanko odotusaikana kausi-influenssa rokotuksen vai en. Tässä vaiheessa esim. THL oli saanut tutkimuksensa narkolepsian taustatekijöistä jo valmiiksi ja raportoinut niistä, mutta itse en ollut ehtinyt syventyä niihin kyllin perinpohjaisesti. Eikä ollut terkkakaan vaivautunut. Terkat vaan piikittää ja sanovat että kyllä rokotukset suositellaan otettavaksi. Jassoo, tuon ympäripyöreyden olisin itsekin tiennyt. Valitettavasti vain oli niin että Pandemrixiakin suositeltiin, mutta huonosti kävi.
Kun vauva sitten syntyi, ei neuvolasta ole neuvoja saanut, vaikka paikan nimi muuta antaisi ymmärtää. Jotkut "neuvot" ovat olleet jopa yleisten suositusten vastaisia. Minulle sanottiin että puolen vuoden ikäiselle pitäisi jo syöttää kiinteitä ruokia viidesti päivässä. Itse tiesin heti että ei se ihan noin mene.
ts. erittäin rasittava asiakas.
Näin oli / on meilläkin, että kemiat ei kohdannu terkkarin kanssa. Meillä oli monessa suhteessa melko spesiaali tilanne. Monikkoraskaus ja synnytyksen jälkeen paljon tilanteita, johon terkkarin ammattitaito ei kertakaikkiaan riittänyt.
Koska olin itse jaksamisen rajamailla ja kävelin vain zombiena eteenpäin, huumori ei piisannut turhaan lätinään, kun oikeitakin ongelmia oli. Kaksi kertaa kilahdin neuvolassa niin, että pakkasin rytmiryhmän takaisin vaunuihin ja lähdin kotiin. Kotimatkan kirosin mielessäni "**ttu mitä amatöörejä"!! Nyt tämä jo naurattaa, silloin ei naurattanut. Edelleekn sama terkkari - ja vieläkään ei lainkaan kartalla. Voi voi, nykyään lähinnä säälittää, kun ei saa 4-vuotiaista mitään otetta kontrollissa.
te, jotka sanotte th:n olevan lapseton, niin mistä tiedätte sen? Kertooko hän itse? Oletteko kysyneet? Vai oletteko kuulleet muuta kautta?
eivät siis koskaan ole itse olleet missään hommassa noviiseja? Hiton hyvä tietysti niin.
Pakkoko sinne neuvolaan on sitten mennä, jos noin suunnattomasti kyrsii? Jättäkää väliin ja todetkaa vaikka, että koska olen niin s-tanan fiksu, kaivan itse mieluummin tiedot netistä ja lähetän mahani/lapseni jatkotutimuksiin silloin, kun katson tarpeelliseksi.
Esimerkkejä neuvolan turhuudesta. Terveydenhoitaja ei ollut kuulemma koskaan kuullutkaan sellaisesta kuin Bisfenoli A. Ei minunkaan mielestä terkan tarvitse mikään kemisti olla, mutta jos sen verran olisi yleissivistystä, että olisi osannut yhdistää sen esim. tuttipulloihin jne. mutta hän oli ihan tietämätön. Onneksi osasi sitten ohjata kysymään muualta antoi ihan puhelinnumeron toiseen paikkaan.
Kysyin että kumpaa on enemmän epäilty narkolepsian syyksi: rokotteessa käytettyä adjuvanttia vai sairastuneiden kudostyyppiä. Tämä tieto olisi ollut erittäin tarpeen, kun yritin päättää otanko odotusaikana kausi-influenssa rokotuksen vai en. Tässä vaiheessa esim. THL oli saanut tutkimuksensa narkolepsian taustatekijöistä jo valmiiksi ja raportoinut niistä, mutta itse en ollut ehtinyt syventyä niihin kyllin perinpohjaisesti. Eikä ollut terkkakaan vaivautunut. Terkat vaan piikittää ja sanovat että kyllä rokotukset suositellaan otettavaksi. Jassoo, tuon ympäripyöreyden olisin itsekin tiennyt. Valitettavasti vain oli niin että Pandemrixiakin suositeltiin, mutta huonosti kävi.
Kun vauva sitten syntyi, ei neuvolasta ole neuvoja saanut, vaikka paikan nimi muuta antaisi ymmärtää. Jotkut "neuvot" ovat olleet jopa yleisten suositusten vastaisia. Minulle sanottiin että puolen vuoden ikäiselle pitäisi jo syöttää kiinteitä ruokia viidesti päivässä. Itse tiesin heti että ei se ihan noin mene.
ts. erittäin rasittava asiakas.
Kuulostat aivan todella järkyttävältä persoonalta. Ns. hiekkapillun stereotyyppi.
jossa saa verenpaineensa mitattua, pissan tutkittua ja sydänäänet kuunneltua. Vauvan syntymän jälkeen rokotukset ja mittaukset. Kaiken maailman vuorovaikutuslässytykset ovat täysin turhia.
joten sen puolen voisi todellakin jattaa pois!
Terkka kysyy imetätkö, onko maito riittänyt. Vastaan että maito riittää, mutta imetys on sellaista että syödään ja itketään, syödään ja itketään. Tähän ei tullut mitään vasta kommenttia tai kysymystä.
Terkka tutkii vauvan päätä ja mainitsen että siellä on karstaa ja sitä on yritetty saada sieltä jo kahteen otteeseen pois, mutta vaikeaa on.
Vastaus: varmasti onkin kun on vauvalla on noin pitkät hiukset. Asianmukainen vastakommentti, mutta tässä kohtaa olisi voinut lausua myös sen neuvon, jolla olisin päässyt ongelmasta yli. Olisi joskus kiva saada vastaus kasvotusten joltakulta ilman että täytyy itse ryhtyä pitkään ja vaivalloiseen selvitystyöhön.
Miksi se karsta piti saada pois?
....suurimmalle osalle siellä kävijöistä oikeastaan turha paikka. Tietysti hyvältä neuvolakäynniltä voi saada tsemppiä, voimia, vinkkejä, ajateltavaa tai vähintäänkin virkistystä, mutta mitenkään elintärkeää neuvolassa käyminen ei suurimmalle osalle ole.
Neuvolan työ on suurimmaksi osaksi ns seulovaa terveyden edistämistä, eli kun kaikki mitataan ja kaikilta kysytään tietyt samat asiat niin löydetään se pienen pieni vähemmistö odottajista tai lapsista jotka todella tarvitsevat apua (tai hoitoa) johonkin vakavaan tilanteeseen. Ja mitä aiemmin se huomataan sen parempi.
t. neuvolantäti
Kuten myöskin muille hoitoalan ihmisille. Ja tarhan tädeille! Ja opettajille! Ja tk-lääkäreille!
Kiitos! Arvostan työtänne todella paljon!
jossa saa verenpaineensa mitattua, pissan tutkittua ja sydänäänet kuunneltua. Vauvan syntymän jälkeen rokotukset ja mittaukset. Kaiken maailman vuorovaikutuslässytykset ovat täysin turhia.
Lapsen kehityksen kannalta riittävän hyvä vuorovaikutus on oikeasti tärkeää. Puutteet siinä näkyvät sitten ongelmina myöhemmässä elämässä.
T. lastenpsykiatriaa opiskellut
me käydään siellä, koska meidän lapset on huomattavasti keskimittaa lyhyempiä, joten halutaan olla jossakin seurannassa, mutta ei yksityisellä kuitenkaan. Koska mielestäni edelleen lapset saa Suomessa asianmukaisiin tutkimuksiin ihan nopeasti julkisella puolellakin. No mutta, vaikka käydään neuvolassa kahdesti vuodessa (muut tän ikäiset käy kerran vuoteen), niin aina ne käynnit ottaa jo etukäteen päähän. Se lässytys siellä ja samaan muottiin tunkeminen. Ensin jankataan miten yksilöllisiä kaikki lapset on, ja miten ne pitää yksilöinä huomioida, mutta kunhan päästään päiväunien pituuteen, yöunien pituuteen, henkilön itsensä pituuteen tai painoon, niin johan alkaa yksilöllisyys loppua.
tällasesta en ole kuullukaan!
Sen sijaan mua ärsyttää ne ruokavaliolässytykset joiden "suositukset" on vuodelta miekka ja kirves -
perehtymättä asiaan suorilta vaan väitetään että tutkittua tietoa ja niipähän onkin! Oikein lähteenä Marttaliiton reseptivihko!
Mutta väsytystaktiikka toimii, harva jaksaa ottaa itse selvää vaan menee propagandan perässä...
Vasta jos osuu omalle kohdalle saattaa tulla tilanne heureka: ahaa! Liimakorva/nielurisaongelmat saattavat johtua maidon juonnista! Ei tarvita putkitusta tai leikkausta!
->miksei kukaan kertonut aiemmin... "noku ei me lueta ees niitä lähdejuttuja, ne vaan tulee meille"
etkä tunnusta, että todella olet aivoton. Mun mielestä raskaus ja äitiysloma vastaavat keskivaikeaa dementiaa.
Joka muuta väittää, valehtelee.
terveisin,
3 lapsen äiti
Olen raskaana, en aivoton idiootti. Mulle ei tarvi lässyttää samalla tavoin kuin vauvalle tahi koiralle. Ihan sais terkkarikin kohdella mua niin kuin aikuista ihmistä.
Ja kyllä on huomannut nuoren (ilmeisesti lapsettoman) th:n olevan välillä ihan pihalla, kun jostain syystä nyt viidettä odottaessa olen pikkasen paremmin selvillä hommista (ja kysymykseni ovat sen mukaisia) kuin esikoista odottaessa... Eipä tahdokaan enää vastauksia löytyä, vaan tulee jo kehotus kysellä suoraan synnäriltä :-/
Voisko joku kertoa? Esim tämän alkuperäisen kommentin esittäjä. Karstastahan ei oo mitään haittaa ja sieltä se sitten hiljalleen häipyy.
Terkka kysyy imetätkö, onko maito riittänyt. Vastaan että maito riittää, mutta imetys on sellaista että syödään ja itketään, syödään ja itketään. Tähän ei tullut mitään vasta kommenttia tai kysymystä.
Terkka tutkii vauvan päätä ja mainitsen että siellä on karstaa ja sitä on yritetty saada sieltä jo kahteen otteeseen pois, mutta vaikeaa on.
Vastaus: varmasti onkin kun on vauvalla on noin pitkät hiukset. Asianmukainen vastakommentti, mutta tässä kohtaa olisi voinut lausua myös sen neuvon, jolla olisin päässyt ongelmasta yli. Olisi joskus kiva saada vastaus kasvotusten joltakulta ilman että täytyy itse ryhtyä pitkään ja vaivalloiseen selvitystyöhön.Miksi se karsta piti saada pois?
Lapsen kehityksen kannalta riittävän hyvä vuorovaikutus on oikeasti tärkeää. Puutteet siinä näkyvät sitten ongelmina myöhemmässä elämässä.T. lastenpsykiatriaa opiskellut
Montako opintoviikkoa opiskelit? Yhden? Liiallinen vuorovaikutuksen tyrkyttäminen, kuten sinäkin teet "myöhemmän elämän ongelmina" johtaa siihen, että vauvat ovat aivan ylivirittyneitä. Juostaan jumpissa, muskareissa, vauvauinnissa, värikylvyissä ynnä muissa hömpänpömpässä, eikä tajuta, että paras vuorovaikutus olisi pitää vauvaa lähellä. Ei siinä mitään opetusta tarvita.
Mun neuvolan terkkarissa ärsyttävintä on se, ettei hän kuuntele. Esittää aina samat kysymykset samassa järjestyksessä, mutta ei kuuntele mitään mitä olen jo hänelle sanonut. Alkukysymyseen "miten on mennyt" vastasin viimeksi, että vauva nukkuu vain vieressä, imetän, sillä hän ei huoli pulloa, soseita syö. Hetken päästä terkka kysyy samat kysymykset: " nukkuuko vauva omassa sängyssä?" "Joko hän syö soseita?" " Vieläkö imetät?" Samalla kaavalla meni koko raskauskin.