Miksi ihmiset eivät osaa käyttää LIENEE-sanaa?
Sehän on olla-verbin konditionaali, eli sisältää OLLA-verbin jo itsessään. Ei voi kirjoittaa ON LIENEE, siinä on olla kaksi kertaa peräkkäin. Eikä voi kirjoittaa saa lienee, oikea muoto on saanee. Että näin. Opetelkaa ensin suomi, ja kirjoittakaa sitten.
Kommentit (32)
olemassa sellainen ilmiö kuin lie-muodon käyttö partikkelina. Tätä esiintyy ainakin savolaismurteissa "Lie on sellanen".
Ap:n kuvaamaan käyttöön en ole koskaan törmännyt.
Ei ihme, että ihmiset tekevät virheitä potentiaalin (ei siis konditionaalin, kuten ap kirjoitti) kohdalla, koska se on aika harvinainen, eikä se myöskään ole samalla tavalla luonnollinen kuin muut modukset. Potentiaalia on toki myös puhutun kielen ilmiö, mutta ei samalla tavalla kaikki verbit kattava kuin kirjakielessä.
olemassa sellainen ilmiö kuin lie-muodon käyttö partikkelina. Tätä esiintyy ainakin savolaismurteissa "Lie on sellanen".
'Lienöö semmonen', sanoo savolainen. Pönttö kielentutkija sitten kuulee sen muodossa 'lie on' ja sanoo, että muoto on käytössä savolaismurteissa. :D
AP:n esimerkki on tuttu ja ärsyttävä!!
mutta edelleen mikä helvetti siinä on niin vaikeeta kirjottaa esim. syönen tai ehkä syön, miks pitää kirjottaa lienee syön. Kertokaa kakkonen ja kolmonen, kun olette niin viisaita ja kaikkitietäviä, kiitos.
'Lienöö semmonen', sanoo savolainen. Pönttö kielentutkija sitten kuulee sen muodossa 'lie on' ja sanoo, että muoto on käytössä savolaismurteissa. :D
Jos et usko, voit kääntyä vaikkapa muoto-opin arkiston puoleen. Lisäksi olen puoliksi savolainen, joten savon murre ei ole tuttu vain koulutuksen kautta.
"Lie" esiintyy kyllä muidenkin verbien yhteydessä, esim. "Lie tullunna sieltä".
Jos et usko, voit kääntyä vaikkapa muoto-opin arkiston puoleen. Lisäksi olen puoliksi savolainen, joten savon murre ei ole tuttu vain koulutuksen kautta.
"Lie" esiintyy kyllä muidenkin verbien yhteydessä, esim. "Lie tullunna sieltä".
mutta edelleen mikä helvetti siinä on niin vaikeeta kirjottaa esim. syönen tai ehkä syön, miks pitää kirjottaa lienee syön. Kertokaa kakkonen ja kolmonen, kun olette niin viisaita ja kaikkitietäviä, kiitos.
on lähinnä kirjoitetun kielen ilmiö ja siinäkin aika harvinainen. Se ei tule tutuksi, ja siksi tuntuu vieraalta eikä sitä osata käyttää.
huonoakin suomea. Sä oot törkee sananvapauden riistäjä. Pääasia on tulla ymmärretyksi.
missä päin Suomea tuollaista muotoa viljellään?
Onneksi en ole "allerginen" kielioppivirheille.
MENEPÄ KUULE MUOTO-OPIN ARKISTOON! :D
Lienee on olla-verbin epäsäännöllisesti muodostuva potentiaalimuoto.
Mä muistan, kun lukion ope pyysi mieluummin välttämään käyttöä, kun kukaan ei tuntunut osaavan. Mun ja muutaman muun oli sitten pakko käyttää koko ajan aineissa yms., kun tiedettiin osaavamme. Joo, oli typerää
Minä olen ap:n kuvaamaa käyttöä kyllä jonkin verran nähnyt.
Potentiaali on harvinainen modus, ja olla-verbin potentiaali muodostetaan poikkeuksellisesti eri verbivartalosta. Potentiaali on hyvin harvinainen puhutussa kielessä (yleisempi kai itämurteissa), joten se lähinnä opitaan koulussa, ei kotona. Tämän vuoksi harvan kielikorva kertoo, kuinka lie- ja lienee-sanoja tai potentiaalia ylipätään käytetään.
Deskritpiivinen näkökulma kielenkäyttöön on minusta monessa tapauksessa paljon hedelmällisempi kuin normatiivinen. Ainakin tällaisilla palstoilla.
ennenkin tällaista kielisaivartelua :/
Se ollee liian vaikea tavallisille tallaajille.
kertoa, missäpäin näin kökköä suomen kieltä käytetään? Säästyisi taas yhden tutkimuksen rahat, kun suoraan kerrottaisiin, missä tämä muoto ilmenee, ei tarvitse tutkimusrahoja haaskata tällaiseen aiheeseen.:)
enkä ole kuullut yhdenkään ihmisen sanovan "lienöö semmonen". Ärsyttävää miten ihmiset vääntävät savon murteen mitä omituisimpiin muotoihin välillä.
"Liekkö" on tuttu, mutta enemmän ihmiset ovat käyttäneet "toinna" sanaa.
Tuo "lienee" taitaa olla joko vanhempaa savoa tai sitten sen verran uutta savoa, että en osaa yhdistää tuota savon murteeseen.
Lie taitaa ollakin enemmän karjalan tai ehkä lapin suuntaan vievää murretta.
Lie taitaa ollakin enemmän karjalan tai ehkä lapin suuntaan vievää murretta.
on Nilsiästä, ja saattavat käyttää tuota "lie on sellanen" -rakennetta.
'Lienee' on potentiaali, ei konditionaali.:)