Miksi ihmiset eivät osaa käyttää LIENEE-sanaa?
Sehän on olla-verbin konditionaali, eli sisältää OLLA-verbin jo itsessään. Ei voi kirjoittaa ON LIENEE, siinä on olla kaksi kertaa peräkkäin. Eikä voi kirjoittaa saa lienee, oikea muoto on saanee. Että näin. Opetelkaa ensin suomi, ja kirjoittakaa sitten.
Kommentit (32)
enkä ole kuullut yhdenkään ihmisen sanovan "lienöö semmonen". Ärsyttävää miten ihmiset vääntävät savon murteen mitä omituisimpiin muotoihin välillä.
"Liekkö" on tuttu, mutta enemmän ihmiset ovat käyttäneet "toinna" sanaa.
Tuo "lienee" taitaa olla joko vanhempaa savoa tai sitten sen verran uutta savoa, että en osaa yhdistää tuota savon murteeseen.
Lie taitaa ollakin enemmän karjalan tai ehkä lapin suuntaan vievää murretta.
voiko sanoa 'lienen syönyt'?
Tarkoittaa ’ehkä olen syönyt’.
Presentiaali olisi siis syönen, mutta koska puhumme imperfektistä, niin muoto menee "söinen".
Presentiaali olisi siis syönen, mutta koska puhumme imperfektistä, niin muoto menee "söinen".
Ei naurata.
Potentiaalista on olemassa preesens ja perfekti, ei imperfektiä.
Ei naurata. Potentiaalista on olemassa preesens ja perfekti, ei imperfektiä.
No näin meilläkin on opetettu.
Syön > syönen
Söin > söinen
Ei naurata. Potentiaalista on olemassa preesens ja perfekti, ei imperfektiä.
No näin meilläkin on opetettu.
Syön > syönen
Söin > söinen
Tässä kuitenkin kerrotaan, mikäli joku epäilee:
http://users.jyu.fi/~pamakine/kieli/suomi/verbit/tapaluokat.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Potentiaali
se vaan lauseeseen muuten sopii ja tarkoitus tulee ymmärrettyä? Mä käytän lienee-sanaa aika usein, en tiedä teenkö sen oikein enkä välitäkään mutta kun se on niin näppärä sana ehkä sanan tilalle monessa yhteydessä. SUomen kieli elää ja muuttuu, ei kahlita sitä vanhaan kaavaan!
se vaan lauseeseen muuten sopii ja tarkoitus tulee ymmärrettyä? Mä käytän lienee-sanaa aika usein, en tiedä teenkö sen oikein enkä välitäkään mutta kun se on niin näppärä sana ehkä sanan tilalle monessa yhteydessä. SUomen kieli elää ja muuttuu, ei kahlita sitä vanhaan kaavaan!
väliä, jos kirjoittelet vaikka tänne foorumille tai sähköpostia kaverille. Vasta sitten sillä on jotain merkitystä, kun sun pitää kirjoittaa jotain uskottavasti.
väliä, jos kirjoittelet vaikka tänne foorumille tai sähköpostia kaverille. Vasta sitten sillä on jotain merkitystä, kun sun pitää kirjoittaa jotain uskottavasti.
Ei tuu yhtään esimerkkiä mieleen.
Mihin mun pitäisi kirjoittaa mitään uskottavasti? Ei tuu yhtään esimerkkiä mieleen.
hyvänen aika. En kirjoittanut tuota loukatakseni, vaan vastauksena kysymykseesi. Jos vaikkapa kirjoittasit työksesi jotain tai edustaisit kirjoituksellasi jotain firmaa tai yhteisiöä, pitäis osata kirjoittaa hyvää yleiskieltä.
ap viittaa kirjoitettuun tekstiin, esim. tällä palstalla esiintyvään.