viikko ilman vaippaa ja lapsi pissaa edelleen vaatteet, matot, kaikki. Hermot menee!!
Kuinka kauan muilla on mennyt kuivaksi opettelussa, kun vaippa on vain yksinkertaisesti otettu pois? Meillä kolme vuotias on nyt viikon pissannut kaikkialle muualle kuin pönttöön. Ei vain yksinkertaisesti suostu pöntölle, potalle tai mihinkään muuallekaan. Apua! Kuinka kauan tässä menee, että toi oppii kuivaksi vai annanko vaan vaipan takas??
Kommentit (58)
Kuinka kauan muilla on mennyt kuivaksi opettelussa, kun vaippa on vain yksinkertaisesti otettu pois? Meillä kolme vuotias on nyt viikon pissannut kaikkialle muualle kuin pönttöön. Ei vain yksinkertaisesti suostu pöntölle, potalle tai mihinkään muuallekaan. Apua! Kuinka kauan tässä menee, että toi oppii kuivaksi vai annanko vaan vaipan takas??
Jos et tunne lapsen kehitystä tuon vertaa, niin olisi aika tutustua! Lapsi ei opi kuivaksi kuin vasta sitten kun oppii. Niin kauan kun vaipassa on jotain, hän ei ole vielä oppinut. Minä en ymmärrä tuollaista toimintaa yhtään. Sano vielä että oot lähihoitaja, niin ei huonommin olisi oppi voinut perille mennä! Ja vieläpä pahempi, jos lapsesi on alle kolmevuotias.
Oikeasti, ymmärrä pitää sitä vaippaa ja opeta lasta vain tunnistamaan pissan tulon. Sitten voidaan siirtyä vaiheeseen, jossa lapsi ilmoittaa, että pissattaa. kohta voidaan kokeilla vaipatta oloa jne.
Vielä tiedoksi että pissakeskus sijaitsee (kuulostaa vitsiltä) aivoissa. Kun siellä homma kehittyy tiettyyn pisteeseen, niin lapsi alkaa tiedostaa ja ennakoida asiaa. Vaikka teet mitä niin se pissa tulee vaippaan tai sun tyylillä housuun, teit mitä tahansa temppuja.
...mielestäni ketjussa käy ilmi, että lapsi tunnistaa kyllä pissahädän, mutta ei suostu potalle, eikä pöntölle ja siksi pissaa sitten lopulta housuun ja matoille.Ei vastauksissa tai ap:n kokeilussa siinä mielessä ole mitään sairasta.Lapsen ikäkin käy kyllä ilmi, kun lukee.Sairasta olisi ottaa 8kk vauvalta vaipat pois ja odottaa, että se oppii kuivaksi, kun riittävän usein kastelee housut ja sängyn.
Nykypäivän vaipat ovat niin mukavia ja imukykyisiä, että kärjistetysti ei pian kukaan yhdistä ikävää märkää tunnetta housuissa siellä aivoissa kaikilla piippaavaan pissahätään, jos tätä asiaa ei aktiivisesti opeteta.Hiukankin mukavuuteen taipuvainen lapsi kai mielummin jatkaa leikkiä tai videoiden katselua kuin keskeyttää ne mennäkseen vessaan ja tämä siis silloin, kun menossa on mukana oikein imukykyinen vaippa.
Kaikki..ihan pienet vauvatkin aistivat pissahädän.Kyky ymmärtää asiayhteyksiä kuitenkin kasvaa iän myötä, toisilla toisissa asioissa aiemmin, toisilla myöhemmin.Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että asioita ei tarvitse alusta alkaen vaatimustasoa ikään suhteuttaen opettaa.Kolme vuotiaalta voi jo vaatia pissahommien alkeita.Tämä pissahormoni, jota alkaa erittyä iän myötä on se,joka vähentää virtsan eritystä yöllä.Valtaosa meistä aikuisistakin kai käy edes kerran yössä vessassa?Kyllä siis hyvä alku tähän on se, että ei vain odotella sitä teini-ikää.
Mitä ihmisen koulutus näihin asioihin liittyy?On niitä lääkäreitä ja kasvatustieteiden maistereitakin,jotka hekin menevät peffa edellä puuhun monessakin kasvatuksellisessa asiassa, kun lapsen mieltä ei saa tietenkään pahoittaa, ei saa pakottaa, ei saa sitä, eikä saa tätä, ei saa korottaa ääntä, mistään ei tarvita rangaistusta jne.
Kaikkea voi kokeilla ja sinänsä viisasta kysyä neuvoa, kun viikon jälkeen jo huomaa, että "Hei, tämä menetelmä ei oikein toimi tai tunnu järkevältä."
Meillä käy 7kk vauvakin potalla kainaloista kannatellen muutaman sekunnin aina tutustumassa kyseiseen kapistukseen.Ei tarvitse sitten yhtäkkiä nakata siihen pylly paljaana.Mistään kuivaksi oppimisesta ei ole tässä vielä kysymys...vaan pottaan totuttelusta.
Aloitettiin totuttelu sitten ensin vaatteet päällä kirjaa lukemalla ja vähnnettiin vaatetta sitten.Tuntui kai pelottavalta upottaa paljas takamus siihen koloon.:)
ei suostu millään tekemään pottaaan? Aamulla heitän usein potalle heti ja kannustan. Pissaan itse. Hymyilen, seurustelen ja laitan vettä valumaan. Poika istuu naama kireänä pidätellen pissaa. Lopulta vaatii kitisemällä vaipan, jotta saa lorottaa sinne... Samoin eilen tuli mun luokse näyttäen vaippaa ja hokien siitä jotain. MÄ kokeilin kädellä päältä ja ehdin sanoa, että "kuivaltahan tää tuntuu", kun samassa alkoi lämmintä nestettä valua sinne. Tiesi pissahätänsä, mutta ei sitten millään potalle.
Sama kakan kanssa. Menee aina tiettyyn paikkaan talossa kakalle ja me sanotaan sitä nykyään "matin vessaksi", kun on tietyn nojatuolin takana kyykyssä.
Mitä ihmettä keksiä? Lapsella on selvästi pidätyskykyä ja usein aamuvaippakin on kuiva. Mutta potalle ei suostu ja jos istuukin siinä niin näyttää siltä kuin teuraaksi olisi menossa ja pidättelee kaikin keinoin.
Oppii nopeasti kun joka kerta kun lirahtaa lattialle, tunget hänelle pyyhkeen ja luutun käteen.
pienennysistuimen kans? Meillä kuopus tykkäsi mieluummin mennä pöntölle kuten aikuisetkin.
Molemmilta napattu vaippa pois n.2v iässä, esikoisella kesti opettelu varmaan n. viikon, vahinkoja kävi. Kuopus oppi nopeammin. Mutta yökuiva esikoinen oli vasta 5v, kuopus 3v. Yökastelu liittyy ainakin kypsyyteen ja hormoneihin. Minun mielestäni ap:n tapauksessa ei ole enää kyse siitä, vaan jostain potta-kammosta.
Jonkun isomman lapsen esimerkkikin voisi auttaa?
Ikää oli 2,5 v(päiväkuiva) ja 3 v tasan oli yökuiva. Ei kyl yritettykää aiemmin ku oli edellytykset.Pottailua oli pari kk ennnen vaipan pois jättämistä vaihtelevalla menestyksellä.
mutta tuli mieleen, että ehkä lapsesi ei vain fyysisesti ole siihen vielä valmis? Virtsaamiskeskus sijaitsee selkäytimessä ja siihen voidaan tahdonalaisesti vaikuttaa aivoista, mutta pikkulapsilla ne hermoyhteydet ei yksinkertaisesti ole vielä kehittyneet ja sen takia tietoinen virtsaamisen hallinta huonoa.
Että sanoisin että olkaa kärsivällisiä, ehkä kannattaa pitää vielä vaippaa jos tuntuu ettei se vielä vaan onnistu. Tuon pissaamisen kontrollointi voi olla lapselle vaikeaa, vaikka hän hiffaisikin että se oikea paikka on potalla. Mutta kun lapsi on vähän enempi kasvanut ja kehittynyt, sujuu varmasti paremmin.
Meillä tullut 1 - 2 pissavahinkoa vaipan poisjätön jälkeen, tosin asian kanssa ei kiirehditty eli yli kolmevuotiaita lapset olleet. Samalla kertaa jäänyt yövaippakin pois.
seisaaltaan pönttöön. Se on monista pojista paljon hauskempaa. Voi samalla tähtäillä. Mun poika oppi pissaamaan vallan niin, 3v 2kk iässä.
Johan tuosta vouhkaamisesta lapsesi stressaantuu.
Odota puoli vuotta. Tuskin se yo-juhlissaan vaippaa käyttää, jos on terve.
mennä lapsen ehdoilla. Siinä on kyse kypsymisestä, ei siitä että yhtäkkiä jätetään vaipat pois ja lapsen on vaan opittava kuivaksi. Niin ei se onnistu. Jos vaipat on usein kuivat ja lapsi osaa käydä jo potalla, niin ne on merkkejä siitä, että lapsi on valmis kokeilemaan ilman vaippoja. Mutta tuo teidän touhu kuulostaa siltä, ettei lapsi hallitse rakkoaan vielä yhtään. Eli vaipat takaisin ja odottelette ihan rauhassa.
Omat poikani alkoivat käymään potalla heti istumaan opittuaan. Ja kakkasivat pottaan 1-vuotiaasta lähtien iloisin mielin ja oppivat kuiviksi kaksivuosissynttäreillään.
Miksi ihmeessä ihmiset eivät aloita pottailua ajoissa. Aika karseaa kaapia kolmevuotiaalta kakat vaipasta, karseaa sekä lapselle että vanhemmille.
Omat poikani alkoivat käymään potalla heti istumaan opittuaan. Ja kakkasivat pottaan 1-vuotiaasta lähtien iloisin mielin ja oppivat kuiviksi kaksivuosissynttäreillään.
Miksi ihmeessä ihmiset eivät aloita pottailua ajoissa. Aika karseaa kaapia kolmevuotiaalta kakat vaipasta, karseaa sekä lapselle että vanhemmille.
Odottakaapa, kun lapsenne menee kouluun ja alkaa oppia asioita ja saattaakin oppia niitä TÄYSIN eri tahdissa kuin joku toinen luokalla. Oletteko te silloinkin väkisin opettamassa ja pakottamassa lasta!!?? Lapsi kehittyy aivan joka ikisessä asiassa omaan tahtiinsa. Asioita voi tuoda lapsen tietoisuuteen esim. sen potan näkyville vessaan, mutta mitään asiaa et saa lasta väkisin oppimaan! Vanhemman oma maltti on usein se ratkaisevin tekijä. t. ope
Meillä myös alussa sattui lähinnä vahinkoja. Ensimmäisen viikon ajan pissat tulivat varmaan kaikkialle muualle, kuin sinne pottaan. Kakkahädän taas pojasta näki jo "kauas" eli silloin oli helppo istuttaa poika potalle. N. kolme viikon ajan vahinkoja sattui enemmän tai vähemmän, mutta sen kolmen viikon jälkeen poika osasi sitten hakeutua potalle.
Me otettiin matot pois kokonaan opettelun ajaksi. Lisäksi me otettiin käyttöön tarrataulu eli jokaisesta pottaan tulleesta pissasta tai kakasta sai tarran ja kun oli tietty määrä tarroja koossa, sai vielä jonkun pikku palkinnon.
Itse kyllä uskon siihen, että päiväkuivaksi oppiminen on ihan opittavissa siinä vaiheessa, kun lapsi tunnistaa hädän (esim. menee kakkaa tekemään "piiloon" tms) Sitä vastoin yökuivaksi oppiminen on käsittääkseni hormoneista kiinni.
"pakottamista" eli vaippa vaan pois. Lapsi olis pantannut kakkaa vaikka viikon, lisäksi pissasi sinne ja tänne. Aikani sitä kestin ja lopulta laitoin vaipan takaisin. Lapsi oli silloin 3v. tuskailin ja stressasin pottailun kanssa, kuuntelin hyviä neuvoja ja pidin itseäni huonona äitinä. Maanittelin, lahjoin ja tein vaikka mitä jotta saisin "ison" lapsen potalle. Sitten yksi päivä poika itse jätti vaipan pois, oliskohan ollut 3kk tuosta vaipan poisjättämisestä, aika pian sen jälkeen kun lopetin ja luovutin yritykset opettaa poika potalle. Oli sitten kerralla kuiva, sekä päivällä että yöllä.
Toisen kanssa oli sama juttu, poika ei halunnut potalle eikä pöntölle. Nyt vaan olin viisaampi enkä tehnyt mitään pakkokokeiluja. Kysyin välillä josko tuo haluaa kokeilla pottaa ja kun ei halunnut niin se oli ok, laitettiin sitten vaippa. Taaskin vähän yli 3v. tämäkin poitsu jätti vaipan itse pois. Erona näillä kokeiluilla oli se että elämä oli paljon leppoisampaa kun ei itse stressannut pottailulla, väitän että se oli helpompaa myös lapselle kun äiti ei kiinnittänyt asiaan niin paljon huomiota vaan antoi lapsen kypsyä rauhassa.
Mä olen sitä mieltä että lapsella on oltava homma hallussa sekä lihaksissa (pidätyskyky) että aivoissa (oma halu mennä potalle). Jos näitä ei ole niin homma on vaikeaa. Ei ne lapset opi eikä kehity vain sillä että äiti niin haluaa ja kokee että lapsi on niin iso että pakkohan sen on jo osata. Jos ei osaa niin ei osaa.
Laita se vaippa takas ja kysele välillä että mentäskö potalle, anna lapsen rauhassa kypsytellä asiaa ilman liiallista painostamista. Väitän että tällä tyylillä teillä opitaan pottailu paljon helpommin kuin noilla pakkokeinoilla. Eikä tarvi siivota eikä stressata. Kesällä toki kannattaa käyttää pikkupöksyjä ulkosalla mahdollisimman paljon, mutta ei pakolla. Mene lapsen tahdissa.
Toiset ei haluu potalle ja pytyllä istuminen voi pelottaa ilman pienentäjää.meillä alotettiin niin,et sai pissata suihkutilan lattiakaivoon,toimi hyvin.Kun kieltäytyi myös kotona täysin potasta ja pytystä.päiväkodissa suostui pytylle.tarran sai aina onnistuneesta suorituksesta.muutaman kk:n jälkeen siirtyi kotonakin vaan pyttyyn asioimaan.
Kerroin selvästi miksi ei saa pissata tai kakata lattialle. Ymmärsi sen ja käy aina potalla. kerran kävi vahinko, en suuttunut vaan kerroin taas miksi ei saa pissata lattialle ja miksi pitää mennä heti potalle kun tulee pissa hätä. Myös kyselen aika ajoin onko pissa/kakka hätä. Olen siis päässyt aika helpolla.
Älä suutu lapsellesi kun tekee vahinkoja, tee siitä pottailusta miellyttävämpi juttu.
meillä lapsi aristelee vielä tuota kakkaamista, olemme laulaneet ja leikkineen, niin kakka on tullut ilman "paniikkikohtausta" olen iloinnut siitä ja kehunut todella paljon.
tsemppiä ja kärsivällisyys on kaiken a ja o.