Vatt:n uudella ylijohtajalla naseva mielipide kotihoidontuesta
Tänään Hesarissa:
"Kaikista meistä on kivaa olla kotona, mutta pitääkö tätä ihanaa velttoilua rahoittaa veronmaksajien rahoilla niinkin kauan kuin kolme vuotta?"
No, mammat, mitäs mieltä?
Jutussa kyse siitä kuinka saada suomalaiset töihin.
Kommentit (77)
ja se työssäkäyvä äiti kuluttaa enemmän kuin mitä maksaa veroja... Että en ihan hirveästi sillä nyt hehkuttelisi!
Mielellämme luovumme kotihoidontuesta ja vaihdamme sen perheverotukseen.
Ennen lapsia vietin toistakymmentä vuotta pätkätyöläisen/keikkatyöläisen elämää. Lasten välissä en ole palannut töihin, koska minulla ei ollut vakipaikkaa mihin palata ja raskaana olevia ei palkata niinpä jäin kotihoidontuelle.
Pitäisikö ennemmin miettiä joku raja pätkätyöläisyydelle, olin Hkin kaupungilla 5 vuotta pätkätöissä.
Ei kai sitä pakko ole rahoittaa, vaihtoehtoisesti voi rahoittaa kunnallista päivähoitoa, joka maksaa enemmän.
Jos nainen maksaa veroja tonnin kuussa ja käyttää verovaroin maksettuja palveluja kolmella tonnilla kuussa, hän pyörittää kyllä rattaita, mutta ei hän tuota yhtään mitään, vaan tulee pirun kalliiksi.
HELVETIN KALLIIN SUOJATYÖPAIKKAkoneiston keinotekoinen ylläpito ei ole kannattavaa.
Jos nainen maksaa veroja tonnin kuussa ja käyttää verovaroin maksettuja palveluja kolmella tonnilla kuussa, hän pyörittää kyllä rattaita, mutta ei hän tuota yhtään mitään, vaan tulee pirun kalliiksi.
HELVETIN KALLIIN SUOJATYÖPAIKKAkoneiston keinotekoinen ylläpito ei ole kannattavaa.
kotihoidossa oleville tulisi maksaa korvausta yhtäpaljon kuon päivähoitopaikka kunnalle maksaa, jos hoidossa kaksi lasta niin kaksinkertaisena. Tuo olisi helppoa sekä yhdenvertaista.
ni varmaankin todella omakohtaista kokemusta kotiäitinä olemisesta!
Jos sitä kuormittamasta saataisiin pois kaikki turhien todistusten hakijat ja päivähoidon pöpöjä potevat, lääkäri- ja hoitajapula helpottaisi.
Päivähoidosta ylijäävät hoitajat voisi kouluttaa vanhustenhoitoon.
Jos sitä kuormittamasta saataisiin pois kaikki turhien todistusten hakijat ja päivähoidon pöpöjä potevat, lääkäri- ja hoitajapula helpottaisi.
Päivähoidosta ylijäävät hoitajat voisi kouluttaa vanhustenhoitoon.
Mä olen juuri itsekin kouluttautumassa lastenhoitajaksi kun vanhustenhoito ei nappaa enää.
Jotenkin tuntuu että Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen ylijohtajalla on tilastoja, asiantuntemusta ja perspektiiviä tarkastella täsä asiaa yhteiskunnallisena ilmiönä isommassa mittakaavassa kuin yksittäisen lähihoitajan kannalta.
Täällä aina lasketaan ykisilmäisesti että päivähoito maksaa kunnalle niin ja niin paljon ja jos olisin töissä maksaisi veroja niin ja niin paljon ikään kuin sen yksilön verot pitäisi korvamerkitä jotenkin juuri siihen oman lapsen päivähoitoon. Eihän tästä ole asiassa kyse, vaan ihan yleisestä tuottavuuden kasvusta. Ei läheskään kaikki kotihoidontuella olevat äidit ole kouluttamattomia tai matalapalkkaisia kuntatyöntekijöitä vaan siellä on paljon korkeasti koulutettua väkeä jonka osaaminen työelämässä kasvattaisi yritysten menestystä ja menestyvä yritys maksaa enemmän yhteisöveroa joka taas hyödyttää kaikkia. Lisäksi on tietenkin kulutuksen kasvu.
Perheverotus olisi mielestäni ihan hyvä vaihtoehto.
Mielestäni ukkeli on ihan oikeassa. Ja tämä kotihoidontukihan ei lainkaan ollut sen jutun kärki, vaan hän esitti lukuisia vaihtoehtoja saada suomalaiset paremmin työelämään: Omistusasumisen verokohtelun kiristäminen, kiinteistöveron nosto, eläkeiän nosto, palkkojen alentaminen. Hän sanoi että tässä on keinoja, poliitikot valitkoon näistä.
Jotenkin tuntuu että Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen ylijohtajalla on tilastoja, asiantuntemusta ja perspektiiviä tarkastella täsä asiaa yhteiskunnallisena ilmiönä isommassa mittakaavassa kuin yksittäisen lähihoitajan kannalta.
Täällä aina lasketaan ykisilmäisesti että päivähoito maksaa kunnalle niin ja niin paljon ja jos olisin töissä maksaisi veroja niin ja niin paljon ikään kuin sen yksilön verot pitäisi korvamerkitä jotenkin juuri siihen oman lapsen päivähoitoon. Eihän tästä ole asiassa kyse, vaan ihan yleisestä tuottavuuden kasvusta. Ei läheskään kaikki kotihoidontuella olevat äidit ole kouluttamattomia tai matalapalkkaisia kuntatyöntekijöitä vaan siellä on paljon korkeasti koulutettua väkeä jonka osaaminen työelämässä kasvattaisi yritysten menestystä ja menestyvä yritys maksaa enemmän yhteisöveroa joka taas hyödyttää kaikkia. Lisäksi on tietenkin kulutuksen kasvu.
Perheverotus olisi mielestäni ihan hyvä vaihtoehto.
Mielestäni ukkeli on ihan oikeassa. Ja tämä kotihoidontukihan ei lainkaan ollut sen jutun kärki, vaan hän esitti lukuisia vaihtoehtoja saada suomalaiset paremmin työelämään: Omistusasumisen verokohtelun kiristäminen, kiinteistöveron nosto, eläkeiän nosto, palkkojen alentaminen. Hän sanoi että tässä on keinoja, poliitikot valitkoon näistä.
Pikemminkin se lisää sosiaalitoimen kuluja kun ihmiset eivät elä pienillä palkoillaan.
Kannattaa myös muistaa että ne kotiäitien työpaikat ei suinkaan ole siellä tyhjän panttina odottamassa, vaan niihin on palkattu sijainen joka muuten olisi työtön. Suomessa on n. 300 000 työtöntä ja avoimia työpaikkoja n. 60 000. Suurin osa noista työttömistä haluaisi töihin, kaikille ei kuitenkaan töitä tunnu riittävän. Kotiäidillä sentään on siellä kotona edes joku syy olla, hänen sijaansa siellä voisi olla myös joku jolla ei ole mitään tekemistä.
jos halu puuttuu. Tiukat karenssit päälle ja tuet pois niin eiköhän ala työ maittaa.
jos halu puuttuu. Tiukat karenssit päälle ja tuet pois niin eiköhän ala työ maittaa.
Oletko sitä mieltä, että sullekin vaan karenssia , että alat tekemään sitä mistä et yhtään tykkää? Mä en ihan usko, että olet yhtä ankara itsellesikin.
Kannattaa myös muistaa että ne kotiäitien työpaikat ei suinkaan ole siellä tyhjän panttina odottamassa, vaan niihin on palkattu sijainen joka muuten olisi työtön. Suomessa on n. 300 000 työtöntä ja avoimia työpaikkoja n. 60 000. Suurin osa noista työttömistä haluaisi töihin, kaikille ei kuitenkaan töitä tunnu riittävän. Kotiäidillä sentään on siellä kotona edes joku syy olla, hänen sijaansa siellä voisi olla myös joku jolla ei ole mitään tekemistä.
koska kaikki eivät ole työkkärin kirjoilla ja tuosta luvusta on siivottu koulutuksessa olevat pois
Haluaisitko että sinua tai läheisiäsi hoitaisi henkilö joka on pakotettu vanhustenhoitajaksi, silloin kun itse olet vanha ja suojaton? Tuolle alalle ja hoitoalalle yleensäkkin pitäisi mielestäni olla ennemminkin tiukempi seula sen suhteen kuka sinne otetaan töihin, kuin päin vastoin.
Ei hoida edes lapsia, vaan pelkästään vetää lonkkaa. Tällaisia nuoria on jo kymmeniätuhansia. Milloin Vattin "asiantuntija" kiinnittää huomion siihen kuinka paljon tällaiset täysin syrjäytyneet nuoret tulevat maksamaan ja mitä pitäisi tehdä että heidät saataisiin mukaan yhteiskuntaan? Entä kuinka paljon maksaa nämä burnoutit ihmiset, jotka puurtavat hampaat irvessä ollakseen tehokkaita ja lopulta sairastuvat ja masentuvat ja pahimmassa tapauksessa joutuvat eläkkeelle tämän takia? Heitä lienee jo satoja tuhansia. Mitä voitaisiin tehdä heidän jaksamisensa parantamiseksi? Ja entä paljonko maksaa ne työttömät, jotka haluaisivat tehdä töitä, mutta töitä ei vaan ole? Ja paljonkohan maksaa nämä päivähoidetut lapset, joiden vanhemmat ovat kotona työttöminä tai vanhemapainvapaalla?
Naisia on niin helppo syyllistää ja saada heidät keskenään tappelemaan. Nainen tekee aina väärin, olipa kotona tai töissä, aina löytyy asiantuntijoita syyllistämään ja naiset sitten kilvan kuorossa mollaavat niitä jotka ovat valinneet eri tavalla kuin itse.
Miksi yhteiskunnan ylipäätään pitää tukea mitään? Miksi tukea vaikkapa terveydenhoitoa, kun suuri osa sairauksista on ihan itse aiheutettuja? Jos loukkaantuu harrastuksessaan, niin miksi sitä pitää verovaroilla hoitaa? Miksi yksinhuoltajia pitää tukea, itsehän he ovat yksinhuoltajuutensa aiheuttaneet (paitsi lesket)?
Lähes kaikki äidit kai kuitenkin palaavat jossain vaiheessa työelämään. Itse olin 10 v kotiäitinä ja sitten ryhdyin yrittäjäksi, työllistän 3 työntekijää ja todellakin toivon, että jos saavat lapsia jäävät kotiin. Yrittäjän kannalta on todella rasittavaa kun työntekijä on vuoroin äitiyslomalla, vuoroin töissä. Työajastaan hän on suuren osan pois kun lapset sairastaa. Yksi tällainen pienten lasten äiti olikin yrityksessäni töissä ja varmaan puolet työajasta pois korvatulehduskierteisen lapsen kanssa ja muut sairaudet päälle, onneksi hän jäi pois kotiin kolmannen lapsen synnyttyä. Tilalle tuli nainen, jonka lapset jo isoja, ei ole ollut poissaoloja juuri lainkaan.
Minä kyllä kannatan ehdottomasti ennemminkin eläkeiän nostoa, jos ihminen on terve, niin miksi ihmeessä pitäisi lopettaa työnteko jo 6-kymppisenä?! Omat vanhempani tekivät töitä yli 70-vuotiaaksi ja toivon, että itsekin kykenen samaan.
En minä halua moista moskaa ilmaiseksikaan elättää, joten sitten siivoamaan vaikka oksennuksia känniputkista tai jotain.
Miksi äidit sitten valittaa kuinka kotona seinät kaatuu päälle ja pitää päästä äkkiä töihin. Miksi useimmat työttömät hinkuvat töihin?
Ja missä ne vapaat työpaikat luuraa? Mullekin yksi kiitos.
kannattaa mennä töihin, jos kotonaolo on tuottamattomuuden lisäksi vielä kamalaakin ;)