Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttäviä sanoja, sanontoja, puhe-/kirjoitustyylejä

Vierailija
09.05.2012 |

Eli pistetään pinoon nyt mitkä kaikki sanat ja tyylit tänä keväänä meitä ärsyttää! :D

-TISSIMAITO!!: en osaa perustella. On niin ärsyttävä sana.

-tissitakiainen: tulee mieleen joku rintasairaus (takiaisen näköinen juttu rinnassa)

-"me ollaan jo alettu käyttää pottaa": AI IHANKO TOTTA! On se hyvä, että sinäkin äiti-ihmisenä osaisit ihan pottaa/vessaa käyttää!

-vuosikas, esikko: tulee mieleen vasikka.

-esim. "meillä kyllä _syödään rintaa_": siis te kaikkiko syötte sitä sinun tissiäsi, sinappihuntukin kenties? Vai syötte kananrintaa? Tuo "rinnan syöminen" tuo mieleen vaan vauvan haarukan ja veitsen kanssa raastamassa paloja äidin rinnasta. Ei ehkä ärsyttävä, mutta hauska mielikuva!

Keksikää lisää!

Kommentit (165)

Vierailija
121/165 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää mm. 50% facebookissa luettavissa olevista tilapäivityksistä. Lauserakenteet on ihan käsittämättömiä ja kirjoitusvirheitä 10 lauseessa. Noh, eipä nuo vielä mitään. Eniten verenpaine nousee nyt raskaaksi tultuani kun joutuu lukemaan/kuulemaan muiden äitien viljelemiä muka-söpöjä sanoja. Ehdottomia inhokkeja ovat

-Masuasukki (mikä vika vauvassa on?)

-Äippä, mami, äityli (se on ÄITI)

-Tissittely ja muut oksettavat termit imetykselle

-Esikko (se on kukka)

-Suppari (tulee mieleen subwoofer, vaikka tarkoittaakin supistusta)

-Täti (kun puhutaan kuukautisista)

-Plussatuulet

-Massu, masu

Jotenkin alkaa tuntua että suurin osa raskaana olevista naisista aloittaa lässyttämään heti kun kaksi viivaa ilmestyy tikkuun.

Vierailija
122/165 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalan kuulosta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/165 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teeppari. T-paita siis. Törmäsin ilmiöön huutonetissä.

En ihan heti edes tajunnut, että mikä prkln teeppari. Tee ite.

Vierailija
124/165 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- "Käsi sydämelle" - AAAAARRRRRGGGHHH!!!

- esikko (se on kukka eikä ihminen, oikea sana on esikoinen)

Muualla:

- asiasta kolmanteen (viidenteen ym.)

- automaaginen (= automaattinen)

- emäntä (= vaimo)

Sitten lisäksi joukko sellaisia sanoja, jotka on tässä ketjussa jo mainittukin (voimaannuttava, kaikki tissi-sanat ym.)

Vierailija
125/165 |
28.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän se tuli eli Jep! ja tupla-muoto Jepjep!

(puistatus)

Vierailija
126/165 |
28.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

apgreidata (engl. sanasta upgrade) esim. puhelin/lentopaikka/palkka

...mutta keksiikö joku tälle hyvän ja sujuvan käännöksen suomeksi, yhdellä sanalla?

Vierailija
127/165 |
28.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taapero, pinnis, syöttäri, puklurätti, teeppari, harkkasuppari..

Vierailija
128/165 |
28.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen savosta ja itselläkin puheesta kuultaa savon murre läpi hassuine painotuksineen jne. Silti inhoan joitakin savon murteen sanoja, kuten pottu. Oikein iho nousi kananlihalle kun kaupassa töissä ollessani joku asiakas tuli kysymään: "Missee tiällä on POTTULASTUJA?"

Mua jotenkin ärsyttää myös sanat PYIHE ja PYIHKIÄ sekä se, jos joku käyttää käsien pesemiseen SAEPOTTA.

Myös joidenkin savolaisten tapa muodostaa monikko on ihan kamala. Särähtää korvaan tosi pahasti, jos joku sanoo ostaneensa uusia lasija, mukija ja vatija sekä viljelleensä useita kaalija.

Tunnen itseni nyt huonoksi ihmiseksi kun menin haukkumaan omaa ja vanhempieni murretta, mutta nuo asiat särähtää pahasti korvaan. En vaan voi sille mitään. Mutta toisaalta nuo on tosi hauskoja piirteitä kaikessa junttiudessaankin ja murteethan on rikkaus. :)

Vierailija
129/165 |
01.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä sä haet takaa?"

Häh? Siis on olemassa sanonta "ajaa takaa", tai sitten vaan ilmaus "mitä sä tuolla haet?". Mutta "hakea takaa"? Mitä haetaan ja minkä takaa?

Vierailija
130/165 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

JÄÄTÄVÄ

puuma, kissa

...kaikki teini-ilmaisut aikuisilla. Inhoan radioasemia, joissa keski-ikäiset ikiteinit aikuistoimittajat jauhavat tyhjänpäiväisiä juttujaan leveänlaiskalla Espoo-stadilais -aksentilla kuin viivoitin suussaan sivuttain.

Vierailija
131/165 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä eniten ärsyttää yhdyssanavirheet, kaikki vaan kirjoitetaan erikseen, ihan kuin aikuiset ihmiset ei osaisi kirjoittaa oikein, vai mitä se oikein on?

Sitten kaikista ärsyttävimpiä sanoja: aivopieru, ovislima, ovisnippailu, teeppari, speksi, linkki (puhekielessä, heitä linkkiä kun kuulet jotain tms.). Myös se on raivostuttavan ärsyttävää, kun joku matkustaa "etelään" tai "pohjoiseen", ihan kun ei tietäisi tarkemmin minne on menossa, ilmansuunnan vain.

Vierailija
132/165 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketä > kuka

koska > milloin

skrodi > iso, suuri, kookas

rönkten > röntgen

teranssi > terassi

"käydä kakkosella" ,kun käy ulostamassa eli kakalla

"totta" sanalla kokoajan kommentoiminen toisen kertomaan

Ei minua kirjoitusvirheet haittaa yhtään tällaisissa epävirallisissa yhteyksissä, eikä murreilmaisutkaan. Murresanoilla on monesti kuvaavampi merkitys kuin kirja/yleiskielessä!

Vierailija
133/165 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ed.mainittujen lisäksi yöppi. Argh! Ja -kkin, esim tytöllekkin. Mutta mikä vika on parisuhde -sanassa?

Vierailija
134/165 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun avopuolisosta käytetään termiä POIKA/TYTTÖYSTÄVÄ. Aaarrghh! Jos asutaan_yhdessä eikä olla enää mitään 17v teinejä, toi on niin tragikoomista! Ihan mikä tahansa muu nimitys, mikään ei särähdä mulla korvaan niin pahasti kun tuo vähättelevä "poikkis". Oma mummini harrastaa tätä:

"Mites Heli, eikö se sinun poikaystäväsi päässyt käymään tänään?"

Siis oikeesti! äijä on nelikymppinen kahden lapsen isä :D Ehkäpä tämä on joku protesti sille, kun ei olla naimisiin ehditty. Ollaan sit ikuisesti pikkutyttöjä ja poikia :D

Kaikki muoti-ilmaisut mitä milloinkin tulee..

-Jebou! oli joku BB-hokema ja hävetti niin pirusti kun aikuiset ihmiset alkoivat työpaikalla toistella tätä.

-Kun puhutaan, että joku on hukannut/löytänyt sisäisen lapsensa.

-FB:ssä ja tekstiviesteissä kaikenlainen yletön sydänten lisäily! Jopa sellaisissa yhteyksissä, mihin se ei sovi. Ja niitä sydämiä laitetaan noin 10 per lause.

Nämä yllä mainitut mammattelu, tisuttelu, "Meillä imetään jo rintaa", yhdys sana virheet, INNOVAATIO sitä ja tätä (innovaatioyliopisto), KETÄ soitti? ja se, kun kirjoitetaan kaksi sanaa yhteen. Esim. "Mä olin ihan järkyttynyt" -> "molin ihan järkyttynyt".

Hyi olkoon :D

Vierailija
135/165 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mikä vika on parisuhde -sanassa?

ja kun sitä tarvitaan, silloin yleensä PUIDAAN PARISUHDETTA, etsitään parisuhteen kipupisteitä tai muuten vaan jauhetaan kyökkipsykologista kakkaa ääni naristen. :) Tai hoidetaan PARIsuhdetta. Miksei ihan vaan suhdetta? Ei mulla ole tapana puhua kellekään mun ja mieheni parisuhteesta, ja keskenään puhutaan meidän keskinäisestä suhteesta, ei meidän PARIsuhteesta.

t:39

p.s. Pahoittelut sinulle, joka inhosit sanojen korostamista tikkukirjaimilla... ;)

Vierailija
136/165 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun avopuolisosta käytetään termiä POIKA/TYTTÖYSTÄVÄ. Aaarrghh! Jos asutaan_yhdessä eikä olla enää mitään 17v teinejä, toi on niin tragikoomista! Ihan mikä tahansa muu nimitys, mikään ei särähdä mulla korvaan niin pahasti kun tuo vähättelevä "poikkis". Oma mummini harrastaa tätä:

Siis oikeesti! äijä on nelikymppinen kahden lapsen isä :D Ehkäpä tämä on joku protesti sille, kun ei olla naimisiin ehditty. Ollaan sit ikuisesti pikkutyttöjä ja poikia :D

-Jebou! oli joku BB-hokema ja hävetti niin pirusti kun aikuiset ihmiset alkoivat työpaikalla toistella tätä.

-FB:ssä ja tekstiviesteissä kaikenlainen yletön sydänten lisäily! Jopa sellaisissa yhteyksissä, mihin se ei sovi. Ja niitä sydämiä laitetaan noin 10 per lause.

Nämä yllä mainitut mammattelu, tisuttelu, "Meillä imetään jo rintaa", yhdys sana virheet, INNOVAATIO sitä ja tätä (innovaatioyliopisto), KETÄ soitti? ja se, kun kirjoitetaan kaksi sanaa yhteen. Esim. "Mä olin ihan järkyttynyt" -> "molin ihan järkyttynyt".

Siis tuota poika/tyttöystävä- hokemaa. Olen aina luullut, että se olen vain minä joka kokee tuon alentavana tässä elämänvaiheessa. Pikkumaista tai ei, mieheni on puolisoni ja elämänkumppanini, eikä mikään POIKKIS (siinäpä kammottava uusi ilmaisu)

:D

Vierailija
137/165 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mainituiksi monet omistakin inhokeista. Mutta listaanpa silti:

paituli, pussukka, äityli, äippä, tissit, tisut (ne on jumankauta rinnat), esikko (kun tarkoitetaan esikoinen) ja ja... No näitähän riittää! Ai niin se suolukka, jonka yhdestä ketjusta bongasin ...

Vierailija
138/165 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissittelystä tulee mieleen kaksi naista läpsimässä rintojaan yhteen

Vierailija
139/165 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- mahtavuutta, parhautta

- koiruus

- rakkauspakkaus (tosi omaperäinen ja nokkela ilmaus!)

- juurikin

- ompa, niimpä (ilmeisesti moni käyttää tätä koska se on "rentoa", tuskin niin moni oikeasti luulee että nuo sanat kirjoitetaan tuolla tavalla)

- "Nam!" kun puhutaan seksistä (ei se muuten ärsyttäisi, mutta kun se tulee niin kaavamaisesti aina siihen perään)

- fb-kulttuurissa kavereiden ylenpalttinen ja siirappinen hehkuttaminen ("Oot mieletön, ihana rakas beibe!!! ????? Raksu!! Ootan niin että nähdään !! ??" joka toiseen viestiin -ja sitten livenä kuitenkin käyttäydytään perinteiseen suomalaiseen jäyhään tyyliin :D)

Vierailija
140/165 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuota poika/tyttöystävä- hokemaa. Olen aina luullut, että se olen vain minä joka kokee tuon alentavana tässä elämänvaiheessa. Pikkumaista tai ei, mieheni on puolisoni ja elämänkumppanini, eikä mikään POIKKIS (siinäpä kammottava uusi ilmaisu)

:D

joukosta! Tyttis menee samassa kategoriassa. Yökköän kaikkia väkisinväännettyjä lyhenteitä. Kestoinhokkini on Turun moottoritiestä käytettävä Turtsa.