Sairastuin sitten kohdunkaulan syöpään
On levinnyt niin, että ei ainakaan tässävaiheessa voi leikata. Olen juossut kaikki magneetti-, tt- ja PET-tutkimukset ja maanantaina alkaa sytostaattihoidot. Tähänkö se elämä sitten päättyy, näinkö sen piti mennä? Mä en ole valmis lähtemään, lapset ja mies minua vielä tarvitsevat. Ja minä heitä. Niin älyttömän paljon. Olo on turta. En itke kuin salaa. Olen 35-vuotias nainen, jolla oli kaikki mitä elämältä halusia. Ei kai toiset saa näitäkään kokea. Kipua pelkään. Ja sitten ihan sitä loppua. En sääli itseäni. En kestä ajatusta, että lapset joutuvat elämään elämänsä ilman äitiä. Nyt itken...
Kommentit (78)
todella vahvoja ja riittävät tappamaan terveen ihmisen. Englannissa oli viime vuonna tapaus, jossa syöpädiagnoosin saanut 50-60-vuotias mies meni rankkoihin hoitoihin. Hoidot eivät auttaneet, mies kuoli.
Patologi ei löytänyt ruumiinavauksesta jälkeäkään mistään syövästä. Virheellisen diagnoosin saanut täysin terve mies kuoli niihin hoitoihin.
Miten sairautesi todettiin? Itsellä on juuri nyt kova pelko päällänsä kun kaksi vuotta sitten papa 2 ja kallellaan 3 päin. välissä sitten muutto paikkakunnalta toiselle ja lapsi. Nyt alavatsalla oikealla puolella munasarjojen kohdalla vatsan päältä palpoiden tuntuvaa "röpelöistä" Jotakin...ehkä vain kysta ehkä jotain muuta. papa otettu eilen ja 10.4 sitten ultraan katsastamaan tuo joku. ei oikeastaa muita oireita kuin tulevaa ja menevää alavatsan särkyä sekä todella rankkaa väsymystä ja ruokahaluttomuutta. Pelko on tietysti todella kova, etenkin kun on lapsia 10v, 9v ja tämä uusin 4kk.
Järjettömän epäreilua tuo sinun tilanteesi, otan osaa sanoinkuvaamattomaan suruusi ja pelkoosi ja toivon kovasti sinulle tsemppiä ja että jaksaisit kaiskesta huolimatta uskoa tulevaan. Itse sh:na työssäni olen huomannut että mielentilalla ja uskolla on kyllä iso voima <3 <3 <3
Olen tosi pahoillani tilanteestasi, osanottoni. Voimia.
Minulla itselläni diagnosoitiin rintasyöpä tämän vuoden helmikuussa ja olen parhaillaan sytostaattihoidoissa. Muutaman vinkin haluan antaa (toivottavasti niist hyötyä):
- anna tunteiden tulla. Itke kun itkettää. Hanki keskusteluapua, se auttaa. Vietä aikaa rakkaidesi, perheen ja ystäviesi kanssa. Diagnoosin ollessa näin tuore saat romahtaa, saat olla heikko, saat olla ihan kaikkea. Se kuuluu asiaan. Rakkaiden tuki kuitenkin kannattelee syvimmissäkin vesissä.
-älä menetä toivoasi, sitä on aina. Aina. Hoidot ovat rankkoja mutta oikeasti ne ovat kehittyneet ja edistyneet. Olen töissä hoitoalalla ja päivittäin tapaan potilaita joille hoidot tehoaa vaikka primaaritilanne on ollut todella vaikea. Aina ei tauti parane, mutta vuosien lisäaikaa saa (ja kenties sinä aikana tulee taas uusia hoitomuotoja). Siitä tulee ikäänkuin krooninen sairaus ja niidenkin kanssa ihmiset kummasti vain elää.
-hae second opinnion. Ihan vaan jo senkin vuoksi, että nyt on sun elämä pelissä. Itse kävin Docrtesissa ja en voi muuta kuin suositella. Mukaan kaikki tekstit, kuvat, lausunnot ym. Siellä ne pyydettiin etukäteen, jotta lääkärillä oli aikaa lukea ja katsoa kaikki läpi ennen vastaanottoa. Itse koin sen vastaanottokäynnin hyväksi. Se oli rauhallinen tapahtuma, jossa käytiin kaikki vielä läpi. Sain mielenrauhan koska kaksi kokenutta lääkäriä linjasi samat hoidot. Varatessasi aikaa kysy onkologia/gynekologia, joka on erikoistunut gynekologisiin syöpiin.
-ole itsekäs. Jos jokin aisa mietityttää, kysy. Jos olet tyytymätön johonkin tai jokin jäi kaivelemaan, kysy uudelleen, selvitä asia. Voit olla hankala ja vaativa potilas, sulla on syy. Hoitohenkilökunnan pitää se ymmärtää, kestää ja puskuroida.
-kirjaudu syöpäsäätöiöiden webisivuille www.cancer.fi. Siellä on hyvää ja asiallista keskustelua ja äärimmäisen tärkeää vertaistukea. Myös säännöllisiä tapaamisia järjestetään vaikka voi olla että ihan vielä et ole niihin valmis.Voimahaleja ja voimia hoitoihin toivottaa,
Krookus
Mä olen viime kesänä ollut sytoissa..halusin vastata sulle jotain, mutta huomasin että tässä Krookus olikin jo pukenut ajatukseni sanoiksi.
Itke kun itkettää.
Jos vertaistukea on vaikea saada niin esim. mä olen täällä...
Mulla oli syöpä munasarjoissa. Nyt on ennenaikaiset vaihdevuodet, tukka kasvaa takaisin jne - mutta tässä kuitenkin ollaan.
- Nina
Onkohan mulla kohdunkaulansyöpä? Mulle tulee joka päivä semmosta valkosta pikkareihin.... voiko se tulla jos itsetyydyttää?
Oliko sukupuolitautihistoriaa vai ihanko muuten tuli?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2012 klo 21:25"]Nyt viimeisin näytteen ottaja sanoi, että täällä kasvaa jotain ylimääräistä ja siitä sitten pyörä lähti liikkeelle ja pääsin parin päivän sisällä yo-sairaalan naistenklinikalle. Olivat ystävällisiä, kertoivat myös sen, että siellä hoidetaan myös monia alle 30-vuotiaita cervics-karsinoomapotilaita. Se, että tauti on jo laalalti levinnyt tarkoittaa käynnössä sitä että hoito on aika palliatiivista. Vaikka aikaa saisi lisää, tähän tautiin sitten kuitenkin lähdetään. Koko elämä muuttui yhden lauseen aikana. Mua oksettaa.
[/quote]
Voi ei, miten se noin nopeasti on levinnyt :o Aika harvinaista. Voimia ja toivotaan että kaikki menee hyvin! ♡
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="08.05.2012 klo 21:25"]Nyt viimeisin näytteen ottaja sanoi, että täällä kasvaa jotain ylimääräistä ja siitä sitten pyörä lähti liikkeelle ja pääsin parin päivän sisällä yo-sairaalan naistenklinikalle. Olivat ystävällisiä, kertoivat myös sen, että siellä hoidetaan myös monia alle 30-vuotiaita cervics-karsinoomapotilaita. Se, että tauti on jo laalalti levinnyt tarkoittaa käynnössä sitä että hoito on aika palliatiivista. Vaikka aikaa saisi lisää, tähän tautiin sitten kuitenkin lähdetään. Koko elämä muuttui yhden lauseen aikana. Mua oksettaa.
[/quote]
Voi ei, miten se noin nopeasti on levinnyt :o Aika harvinaista. Voimia ja toivotaan että kaikki menee hyvin! ♡
[/quote]
Oho, olikin vanha ketju. No toivotaan sitten että kaikki on mennyt hyvin...
[quote author="Vierailija" time="26.08.2012 klo 09:17"]Auringonvalosta saatava D-vitamiini vähentää naisten vaaraa sairastua rintasyöpään. Tutkimukseen osallistui 3 100 naista, jotka sairastuivat rintasyöpään vuosina 2003-2004 sekä 3 500 tervettä verrokkia. Kun naisia verrattiin toisiinsa sen perusteella, kuinka paljon he viettivät aikaa auringossa, runsas aurinkoaltistus liittyi selvästi pienempään rintasyöpäriskiin.
Verrattuna alle 6 tuntia viikoittain auringossa viettäneisiin yli 21 tuntia aurinkoa viikoittain saaneiden sairastumisriski oli noin puolet pienempi. Yhteydet pysyivät ennallaan riippumatta ruokavaliosta, liikunnasta tai vaihdevuosista. Tulokset julkaistiin American Journal of Epidemiology -lehdessä.
D-vitamiinia muodostuu ihossa auringonvalon (UVB-säteilyn) vaikutuksesta. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UV-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16. Aurinkorasvat estävät lähes kokonaan D-vitamiinin muodostuksen ihossa. Aurinkoa tulisi ottaa vähintään käsivarsiin ja jalkoihin.
""Tämän vuoden heinäkuussa julkaistun meta-analyysin mukaan runsas D-vitamiinin saanti pienentää rintasyövän riskiä. Tässä kiinalaisten tekemässä meta-analyysissä eniten D-vitamiinia saaneiden naisten väestön osalla (viidennes) oli 45 % pienempi riski saada rintasyöpä kuin vähiten D-vitamiinia saaneilla.""
http://www.pronutritionist.net/rintasyopa-ja-ruokavalio-onko-niilla-selvaa-yhteytta/
""Maailmanlaajuisesti 1,3 miljoonaa naista ja noin 13 000 miestä sairastuu vuosittain rintasyöpään. Se on naisten yleisin syöpätauti. Viime vuosikymmeninä hoidon tulokset ovat parantuneet huimasti, mutta silti joka neljäs potilas kuolee tähän tautiin. Ongelmana on, että "parantuneidenkin" potilaiden elimistössä lymyää syöpäsoluja. Suosittelen kaikille syöpäpotilaille tukihoidoksi ravintolisiä, joista kerron tässä katsauksessa.""
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=131
""D-vitamiinin puute on erittäin yleistä Suomessa. Monien kroonisten sairauksien syntymekanismissa D-vitamiinin puutteella on merkittävämpi osa kuin aiemmin on tiedetty. Lähes kaikissa elimistömme soluissa on D-vitamiinireseptoreita. Yleisimpiä syöpiä, autoimmuunitauteja, infektioita sekä sydän- ja verisuonisairauksia esiintyy enemmän niillä, joilla on D-vitamiinin puutos. On varsin ilmeistä, että näiden tautien kasautuminen ja viimeaikainen lisääntyminen Suomessa liittyy yleistyneeseen D-vitamiinin puutokseen. Voidaan myös todeta, että Suomessa ei olisi terveydenhuollon rahoituskriisiä jos D-vitamiinisuositukset neuvoloissa olisivat ajanmukaiset ja elintarvikkeiden D-vitaminointi olisi riittävällä tasolla tai jos väestön yleinen tietoisuus D-vitamiinin puutteen vaikutuksista ja tarvittavasta korvaushoidosta olisi edes kolesterolitietämyksen tasoa.""
http://www.dvitamiini.com/yksityiskohtaisesti.html
D-vitamiini ja rintasyöpä:
http://vitamindwiki.com/tiki-browse_categories.php?parentId=42&sort_mode=created_desc
Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247
Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm
[/quote] Kannattaa ottaa d vitamiinit purkista. Aurinkoa ottamalla saat helposti ihosyövän. Aurinko myös vanhentaa ihoa ja tulee ryppyjä..
Olipa pysäyttävä viesti. Itse juuri jännään omia tuloksiani 35v kontrollin jäljiltä. Näytteet otettu viimeksi vajaa 5v sitten. Mulla ei ole erään jutun takia mahdollisuutta ehkäisypilsuihin joten sellaista luonnollista kanavaa ajautua testeihin ei ole. Kuulemma 2 välein pitäisi ehdottomasti mennä. Toivottavasti ei nyt laiskuudestani sakoteta :/
Olisi todella mukava kuulla kuulumisiasi!
Meinasin purskahtaa itkuun kun luin tan itella parhaillaan jotain ihme vuotoa emattimesta ja aitille asiasta mainitsin etta verta tulee ja ei kyl oo menkat plus naa kivut. Aitini saikahi ja menen huomenna gynekologille tutkimuksiin toivon etta syy selviaa etten karsi mistaan vakavasta. Lomalle ollaan lapsen kans viikon sisaan menossa. Tuli huonoon sauamaan ikaa mulla 29 vuotta. Saako kysyy mitka oli oireet?
Saako kysyy keneltä? Ap ei varmaan täällä näin neljän vuoden jälkeen käy ketjua seuraamassa.
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyy keneltä? Ap ei varmaan täällä näin neljän vuoden jälkeen käy ketjua seuraamassa.
Tai sitten ei ole enää elossa. Ketju aloitettu keväällä 2012, levinnyt syöpä, ei voi leikata, sai ilmeisesti palliatiivista hoitoa (muistelisin, että se joka kertoi saavansa sitä, oli nimenomaan ap) -> Tuskin elossa liki 4 vuoden jälkeen, ellei liki ihmettä ole tapahtunut.
Toki ketjun lukeminen (mm krookuksella hyviä neuvoja) voi auttaa samasta tilanteesta itsensä löytäviä.
Ihan vaan tiedoksi, että kohdunkaulan syöpään voi sairastua myös vaikka seksikumppaneita on ollut tasan 1 !!!
terv. kohdunkaulan syövästä parantunut
Vierailija kirjoitti:
Äitini kuoli siihen vuodessa. Oli levinnyt, eikä voinut leikata, joka on ensisijainen hoitomuoto.[/i
Mikä oli motiivisi?Kysyn samaa: miksi kirjoitat kuolleesta äisistäsi?? Olet todella harvinainen moukka!!!!!!
Niin, ihanaa olen ainakin saanut nauttia hyvästä seksistä. Perhe meni, talo meni. Mutta nyt olen ainakin vapaa.
Mulla todettiin rintasyöpä, joka ei ollut vaivannut mua. Löysin rinnastani kivuttoman patin, joka todettiin syöpäkasvaimeksi. Se oli tavattoman ärhäkkä, vaikkei ollutkaan mua haitannut ja olo oli terve. Onneksi ei ollut levinnyt.
Sun kirjoituksestasi sain käsityksen, että mielestäsi mulla ei ollut mitään hätää, ja ennen leikkausta (ronkkimista) olin turvassa. Sitäkö tarkoitit?
Lääkäri oli aivan eri mieltä.