Lähihoitajan näyttösuunnitelma, apua!!
Jos täällä on joku lähihoitaja tai muu alalla työskentelevä kuulolla, kaipaisin apua!
Opiskelen lähihoitajaksi oppisopimuksella ja yritän tehdä näyttösuunnitelmaa.. Tuntuu vaan jotenkin todella vaikealta "avata" noita kriteereitä. Ne tuntuu jotenkin niin teoreettisilta ja yritän tässä nyt sitten kovasti miettiä miten toteuttaisin ne käytännössä. Esim. "Tietää hoito- ja kasvatustyön prosessin ja suunnitelmallisen tavoitteellisen toiminnan periaatteita ja ottaa ne huomioon työssään"
Miten tämän nyt sitten selittäisi toteuttavansa? Pari vuotta olen päiväkodissa työskennellyt ja nyt tuntuu siltä etten osaakaan yhtään mitään! :D
terveisin ahdistunut opiskelija
Kommentit (35)
Noita kriteereitä lukiessa tuntui, että ne eivät olisi lainkaan suomeksi kirjoitettu.
Valmistumisesta on jo muutama vuosi aikaa, mutta vieläkin ahdistaa, kun ajattelen noita näyttösuunnitelmia, hensuja ja hopseja.
Tsemppiä urakkaan, kyllä se siitä!
olet tutustunut esim lapsen kasvatussuunnitelmiin (vasuun) ja osaat toteuttaa sitä siellä päiväkodissa (kerro sitten esimerkki siinä arviointikeskustelussa) jne
Eli eskarin puolella teen näytön ja päiväkodin puolella olen työskennellyt aiemmin joten vähän uuteen maailmaan tässä on astuttu. Kriteereistä vielä, että monet kriteerit on niin samanlaisia, että vaikeinta on ehkä erottaa mitä kirjoittaisi mihinkin ettei tulisi samaa tekstiä. Esim. suunnitelmallisesta työskentelystä:
"toimii työssään tavoitteellisesti perustaen toimintansa asiakkaan kasvua ja kehitystä tukevaaan kirjalliseen suunnitelmaan"
Miten tuo nyt sitten eroaa aiemmin mainitsemastani kriteeristä?
Hatunnosto kyllä kaikille niille jotka ovat tämän käyneet läpi =)
Eli jokaista samaa asiaa takaa-ajavaa pampulaa ei näyttöön tarvinnut avata erikseen vaan niitä sai yhdistellä järkevällä tavalla.
Arviointikeskustelussa piti toki olla valmis availemaan niitä pampuloita teoreettisesti jos sitä arvioijat ja näyttömestari halusi.
t. pph näyttötutkinnon suorittanut
ja juuri kyselin hänen opettajaltaan, että kuka nuo näyttösuunnitelmakaavekkeet on laatinut. OPH:sta ne kuulemma tulevat. Aivan järjetöntä jargonia! Totta kai kaavakkeen pitää soveltua monelle työalalle ja olla yleispätevä, mutta ottaen huomioon lh-tutkinnon tason (toisen asteen tutkinto), nuo erittäin abstraktit käsitekyhäelmät ovat omituisia.
t. luokanopettaja
Ensimmäinen esimerkkisi vaatii sen selittämistä, että tietää, miten lapseen ensin tutustutaan, sitten tehdään suunnitelma eli siis kasvatustyölle asetetaan tavoitteet (suunnitelman nimi tässä vasu tai ehkä jollakin HOJKS) ja sitten toteutetaan ja koko ajan arvioidaan, tehdäänkö oikeita asioita, onko lapsi edennyt kohti asetettuja tavoitteita, olisiko hyvä miettiä tavoitteet uusiksi jne.
Toinen esimerkkisi on käytännön toimintaa, kerrot siis esimerkein, miten toteutat käytännön työssä suunnitelmaa.
hienostelua nuo laput. onko kaavake sellainen missä vastaustila hyvin lyhyt?
Tässä esimerkki: 2v lapsi. Tavoite: Pottaharjoittelut, Keinot: Säännööiset pottakäynnit (kellon ajat) ym. Tavoitteiden toteuttamisen seuranta: Onko pissoja tullut pottaan jne jne.
ja aseta realistiset tavoitteet mihin voi pyrkiä. Voit kirjoittaa lappuun lyhyesti, mutta "avaa" ne sitten keskustelussa mitä tarkoitat niillä.Tärkeintä on osata havannoida eri-ikäisiä lapsia, heidän tarpeensa ottaen huomioon yksilöllisyyden, hallita kuitenkin ryhmää, leikin merkitys ikäkaudelle, rajat jne jne.
Ja aseta realistiset tavoitteet mihin voit pyrkiä. Voit kirjoittaa lappuun lyhyesti, mutta "avata" ne keskustelussa. Esim. lappuun huomioida lapsen yksilölliset tarpeet ikä huomioiden, rajat, ikäkakuteen sopivat leikit, mitkä taidot mihinkin ikään kuuluvat (tulisi harjoittaa), ryhmän hallinta, vanhempien vastaanottaminen jne. Nämä vain oikeisiin kohtiin.:)
Minä tuskailen parhaillaan tuon näyttösuunnitelman teon kanssa.
Täytyy sanoa, että onneksi olkoon opetushallitus, olette saaneet useamman vuoden alan töitä tehneen henkilön tuntemaan itsensä aivan vatipääksi ja täysin osaamattomaksi. En tajua noita, en osaa luetella päivittäisi työtehtäviäni kunkin laatikon kohdalla niin että osaamiseni niissä näkyisi.
Täysin epätoivoinen olo:´(
Mitä tarkoittaa "työn perustana olevan tiedon hallinta"? tai siis tiedän toki mitä se tarkoittaa, esim lapsen kutakin kehitystasoa ja erilaisia taitoja mitä silloin on tai ei ole, mutta mitäs muuta ja miten tuollaisen otsikon alle saa niitä käytännön päivittäisiä työtehtäviä??
Opiskelen lähihoitajaksi ja vasta nyt kolmatta kertaa suunnitelmaa laatiessa ei ole tuntunut, että pitää heittää tietokone ikkunasta ulos. Itse ainakin ihan reilusti kysyin opettajilta että miten niitä kriteerejä pitää avata, ja sain asiallisia vastauksia. Ei minulla koskaan ole vielä ensimmäiset versiot menneet läpi. Aina on saanut korjata.
Voisiko joku osaava ja tietävä neuvoa edes vähän, minulla hajoaa pää ja koko vkonloppu mennyt pilalle kun stressaan niin että olen hermoraunio ja itkettää vaan. En tajua mitä noihin kohtiin muka osaisin enää lisätä tai korjata jos tuo versioni tuleekin bumerangina takaisin...
-16-
Ja 16 on kysynyt opettajaltaan niin sain vastaukseksi mutinaa että ei voi kertoa eikä neuvoa enempää ? ja työpaikkaohjaajakin vain hymisi että "onhan se haastava juttu" ja "kyllä siinä saa vääntää muistan".
-16-
Nro 16;
Itse olen otsikon alla olevat luukut avainnut periaatteella "koska tiedän, että blaa blaa, toimin niin ja näin, jotta saavutan sitä ja tuota" - tyyliin.
Esim. "Koska tiedän, että lapsen lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin vaaditaan monen eri osa-alueen (psykososiaalisfyysinen kokonaisuus) huomioimista, kiinnitän huomiota lasen psyykkiseen (mm. tunteet, persoona, temperamentti), sosiaaliseen (mm. ihmissuhteiden luomisen helppous - haasteellisuus) ja fyysiseen (ravinto, leikki, liikunta ja ulkoilu) hyvinvointiin. Näillä tiedoilla toteutan työtäni, tukien parhaani mukaan lapsentahtista kasvua ja kehitystä."
Sitten ihan yksinkertaisia juttuja; "Koska tiedän, että leikki on lapselle luontaista, sekä monipuolista kasvua ja kehitystä tukevaa toimintaa, pyrin työssäni antamaan lapselle hyvät mahdollisuudet leikin järjestämiseen ja toteutumiseen, esim. asettamalla lelut houkuttelevasti, huomioimalla lelujen laadun ennemmin kuin määrän ja pitämällä kunkin leikin lapsiryhmän koon pienenä." Jne..
Asioiden toistoa, yksinkertaisia asioita, selvittämällä miksi, miten, koska ja esimerkein. Hyvin se menee kun alkuun pääsee:)
Apua näihin kohtiin, kiitos:
- perustelee toimintaansa monipuolisesti tiedolla asiakkaan kasvua ja kehitystä tukevista toimintamahdollisuuksista sekä kasvua ja kehitystä tukevan toimintaympäristön luomisesta
- hyödyntää työssään perustellusti kasvua ja kehitystä tukevia luovan ilmaisun menetelmiä
Epätoivo iskenyt. :/
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:32"]
Apua näihin kohtiin, kiitos:
- perustelee toimintaansa monipuolisesti tiedolla asiakkaan kasvua ja kehitystä tukevista toimintamahdollisuuksista sekä kasvua ja kehitystä tukevan toimintaympäristön luomisesta
- hyödyntää työssään perustellusti kasvua ja kehitystä tukevia luovan ilmaisun menetelmiä
Epätoivo iskenyt. :/
[/quote]
Millä eri tavoin voit toimia eskarilaisten kanssa, voitko askarrella, piirtää, muovailla, musisoida, tutkia, kokeilla, rakentaa, lukea satuja, tutkia tietokirjoja, luontoa jne jne.? Voitko luoda eskarilaisille tilanteita ja paikkoja näille? voitko luoda rauhallisen, innostuneen, mielikuvitusrikkaan, turvallisen ympäristön?
Mitä eri luovuutta lapset voivat hyödyntää? Musiikkia, kuvataidetta, teatteria, satuja jne?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2012 klo 21:16"]
Eli jokaista samaa asiaa takaa-ajavaa pampulaa ei näyttöön tarvinnut avata erikseen vaan niitä sai yhdistellä järkevällä tavalla.
Arviointikeskustelussa piti toki olla valmis availemaan niitä pampuloita teoreettisesti jos sitä arvioijat ja näyttömestari halusi.
t. pph näyttötutkinnon suorittanut
[/quote]
joo, mut tää lähihoitajakoulutus on pikkasen eri asia ku muinoinen pph-koulu.
Ja ap: symppaan! Ei ole helppoja noi näyttösuunitelmat, näytöt ja arvointikeskustelut. Lähärikoulu on aikamoine tulikoe, ja kun kaikki 5-5 näyttöä ja harjoittelua olet suorittanut ja saat todistuksen käteen, voit todella tuntea olosi voittajaksi.
Itse tuskailen juurikin samojen juttujen kanssa tässä kuukauden sisällä. Alkoi jo ahdistaa valmiiksi, vaikka ihan fiksu ihminen olen ja jopa yliopistossa opiskellut. Nuo on silti kovin käsittämättömiä litanioita monet.
ikäkausiin ja kehitykseen. Osaat ottaa nuo asiat huomioon arjen eri tilanteissa. Esim. pottakoulutus, itsenäinen ruokaileminen, nukahtaminen, puhuminen, piirtäminen... Ja tuet lasta ikätasoaan vaativalla tavalla?? En tiijä.
T. lähäri =D