Montako reikää hampaissasi on ja ikäsi?
Itsellä 13 reikää, joista kaksi on mennyt juurihoitoon ja yksi pahasti tulehtunut poistettu, yksi alkava nyt suussa ja ikää vastaa 31!!
Masentavaa!
Kommentit (51)
Ei yhtään reikää, ei ollut reikiä aikoinaan edes maitohampaissa.
Ja ikää on 43v.
paikattu yksi reiän alku. Nyt olen 36v.
vuotta. En ole pysynyt laskuissa siitä kuinka monta on paikattu, mutta on saatettu saman hampaan eri puolet paikata kolmekin kertaa. Kouluvuosina muistan, että olisiko ihan pari kertaa että ei ollut yhtään reikää hampaissa, yleensä oli 2-3. Enimillään on ollut 8 reikää! Siis vuoden tauko edelliseen käyntiin. Varmaan paikkoja on tullut useampi kuin yksi per hammas, eikä taida olla yhtään sellaista hammasta jossa ei olisi paikkaa. Juurihoito on tehty vaan kolmeen hampaaseen, yksi on poistettu koska oli mennyt niin huonoon kuntoon. Kerran tuli reikä myös vanhan paikan alle, siis hampaan sisälle.
Reikiä 0! Ei ole ikinä porattu eikä paikattu. Enkä hoida hampaita mitenkään huolellisesti, mutta ilmaisesti edes joku osa geeneissäni on hyvää, eli olen perinyt loistoluokan hammasluun. Hammaslääkärissä on aina kiva kuulla kehuja purukalustosta :)
Mutta: Mulla on takana oikomishoito, jossa aivan täysin vinksin vonksin olevat hampaat on oikaistu lapsuudessa sekä alhaalta että ylhäältä, hampaita on revitty suusta sekä pysyviä että maitohampaita ja rautojen takia on ikenet vuotaneet verta ja niskat olleet kipeänä, että kyllä mullakin on kurjia hammaslääkärimuistoja. Muistan kun porukka panikoi viisaudenhampaiden poistoa ja lähdin vähän siihen itsekin mukaan, mutta itse tilanteessa tajusin että "been there, done that".
Olen 40 v.
Just tulin hammaslääkäristä ja olen ihan maani myynyt. Mulla on kaks reikää. Mun hampaidenhan piti olla teräshampaat... jännittää hirveesti mennä poraukseen. :/ Ikää 25 vuotta kertynyt.
(joo maailman pienin murhe tämä :))
Lisäksi 3 aikuisena juurihoidettua hammasta.
Eka oli sellainen, että hampaasta lohkesi pieni pala, joka ei haitannut mitenkään, mutta sitten sitä alkoi pikku hiljaa särkemään ja mä en todellakaan halunnut mennä hampitohtorille ERITTÄIN pahan kammon takia. Mutta pakkohan se sitten oli..
Toinen taas oli pieni reiänalku, joka oli ollut samanlaisena lukioikäisestä asti.. Ei kuulemma tarvinnut koskaan paikata, mutta särky olikin sitten sitä luokkaa, että tulehtunuthan tuo oli..
Ja kolmas hammas on täysin mysteeri mitä sille oli käynyt. Ulkoisesti täysin ehjä ja terve hammas, sisältä kuitenkin melkein kuollut.
Ja tämän kanssa saikin oikeasti vääntää kättä, kun toi venakko ei halunnut ymmärtää mitään vaan väitti kiven kovaa, ettei juurihoidettua hammasta säre. No, EI niin, mutta kun tämä oli seuraava hammas.. Puoli vuotta kävin useamman kerran lekurissa ja sitten vasta kuvasi.
Ja ikää melkein 30v.
ikää 31v. Ei muuten ole miehellänikään, ikää 33v. ei myöskään lapsillamme 6v6kk ja 1v3kk... :)
paikkoja tosi paljon. Astma ja refluksi ei oikein tee hyvää hampaille ja siihen vielä huonot hammasgeenit päälle, niin ihanaa on!
Huolehdin hampaistani paljon paremmin kuin mieheni, mutta silti hänellä ei ole koskaan reikiä, mutta minulla on.
Ikää 31v.
paikkoja tosi paljon. Astma ja refluksi ei oikein tee hyvää hampaille ja siihen vielä huonot hammasgeenit päälle, niin ihanaa on!
Huolehdin hampaistani paljon paremmin kuin mieheni, mutta silti hänellä ei ole koskaan reikiä, mutta minulla on.
Ikää 31v.
etuhammas kyseessä. Johtui siitä kun ovat katkenneet ala-asteella ja oireilevat nyt. Reikiä ja alkavia alkaa olee kohta joka hampaassa ahkerasta pesusta ja purkanjauhamisesta huolimatta. Syy: nukun suu auki koska minun ollessa pieni ei kita- ja nielurisa leikkaus ollut "in" enkä enää aikuisena uskalla leikkaukseen mennä. Ikää 23v