12-vuotias ei lue kokeisiin
meidän tyttö, vitosluokkalainen hädin tuskin lukee läksynsä saati kokeisiin.
Nytkin tytöllä on 15.45 lähtö harrastukseen josta kotiutuu 19.00 (harrastus josta ei suositella poissaoloja vetäjän toimesta).
Huomenna äidinkielen koe! Luettu=ei yhtään!
Itse olen töissä tällä hetkellä. Tytön kanssa sovittiin että tulee koulusta yksin kotiin ja lukee kokeisiin ja syö ennen lähtöä. Nyt tyttö soitti ja oli raahannut kaksi kaveria meille hyppimään trampalle.
Puhelimessa sanoin että laittaa kaverit kotiin ja piste. Mutta tiedän tytön eikä laita.
Jos joku ihmettelee miksi ei olla luettu aikaisemmin niin tässä on ollut kahden viikon koerumba takana ja viikonloppu pyhitettiin rentoutumiseen.
Tyttö on muutenkin luokallaan yksi "huonoimmista", matikassa 6, äikässä 7.... paras numero on 9 ja se on enkku. Kaikki muut noin 7. keskiarvo oli jouluna 7.3.
Pitääkö alkaa rankaisemaan, kotiarestia? Vai antaa olla?
Kommentit (36)
anna sen saada niitä seiskoja, ei ne maailmaa kaada. Ehtii se hikoamaan myöhemminkin. Nyt on se vaihe, kun luodaan itsetuntoa ja elintapoja ja trampalla voi olla niille enemmän positiivista merkitystä kuin koulupinkoilulla.
Töitä ei kotiin tuoda. Tunnilla ollaan 100% prosenttisesti läsnä, läksyt tehdään koulussa, läksy parkissa koulun jälkeen, jossa myös kertaillaan kokeisiin.
Totta hitossa rankaiset, jos ei noudat yhdessä sovittuja sääntöjä. Harrastus harkinnan alaiseksi, jos ei molemmista suoriudu.
Kieltämättä tämä kuulostaa aika huolestuttavalta jos jo ala-asteella ottaa tuon asenteen.
se tekee niiden tekemisestä vielä ikävämpää. Sen sijaan yrittäisin lahjoa jotenkin läksyjen tekemisestä, silloin niiden tekeminen ei ehkä olisi niin ikävää.
Mutta en kovin hyvin ole onnistunut oman lapseni kanssa, nyt 9. luokkalainen eikä todellakaan tee aina läksyjä, saati kuuntele edes tunnilla. Pärjää kohtalaisesti silti, ja lahjomalla olen saanut sen lukemaan edes kokeisiin vähän. (En kyllä itsekään aikoinaan ollut ahkera läksyjen tekijä/kokeisiin lukija, motivaatio sellaiseen tuli vasta aikuisena)
reaaliaineisiin. Ei seiska ole kovin huono, meidän tytön luokalla se on tavallinen numero.
Ja oliko pakko koko viikonloppu pyhittää rentoutumiselle? Näyttää siltä, että tyttösi rentotuu viikolla ihan tarpeeksi, viikonloppuisin voisitte tehdä yhdessä rästiläksyjä ja lukea kokeisiin.
taas suurin osa on 9-10 oppilaita. Siksi tyttöni seiskan keskiarvoilla erottuu massasta ja opettajakin on pyytänyt tytön säännölliseen tukiopetukseen matematiikassa viikottain.
Tytöllä on kausia kun ei ole kavereita ja siksi olen ajatellut että nyt kun on kausi kun kavereita on niin olen yrittänyt katsoa vähän sormien läpi läksyjen ym kanssa. Joka päivä siis on pakko tehdä läksyt mutta ei mitään säännöllistä aikaa...
ja harrastuksen lopettaminen ei ole ratkaisu. Tyttö kun lopettaisi vaikka kaikki harrastukset kunhan saisi olla kavereiden kanssa.
AP
mutta myös läksyt pitää hoitaa. Jos ei koulun jälkeen, niin iltaisin ja viikonloppuisin.
Matikan tukiopetukseen ei taida päästä, jos ei ole oikesti tarvetta. Pelkkä laiskuus ei riitä.
taas suurin osa on 9-10 oppilaita. Siksi tyttöni seiskan keskiarvoilla erottuu massasta ja opettajakin on pyytänyt tytön säännölliseen tukiopetukseen matematiikassa viikottain.
Tytöllä on kausia kun ei ole kavereita ja siksi olen ajatellut että nyt kun on kausi kun kavereita on niin olen yrittänyt katsoa vähän sormien läpi läksyjen ym kanssa. Joka päivä siis on pakko tehdä läksyt mutta ei mitään säännöllistä aikaa...
ja harrastuksen lopettaminen ei ole ratkaisu. Tyttö kun lopettaisi vaikka kaikki harrastukset kunhan saisi olla kavereiden kanssa.
AP
äikän kokeisiin on tosi vaikea lukea... ettekö tiedä ?
Minun tyttö oli ala-asteella vähän samanlainen eli ei oikein ollut hyvä koulussa. Yläaseteella päätti ITSE parantaa ja 9.lla oli keskiarvo jo 8.4 Tällä hetkellä lukiossa ja saa kokeista 8 ja 9:jä
Eli ei mitään merkitystä 5 luokan kokeilla....
viikonlopun vietosta, jos yhtenä päivänä olisi tunnin keskittynyt äidinkieleen. Minulla on vilkas nyt 6-luokkalainen, ei lukisi taatusti koskaan kokeisiin ellen järjestelmällisesti valvoisi sitä. Ja todellakin niin, että vaikka sitten sunnuntaina lukee kokeisiin esim. klo 10-12 ja loppupäivän voi hyppiä vaikka päällään trampalla. Katson itsekin koealueen läpi ja kyselen ja keskustelen aiheista ihan vaikka ruokapöydässä tai kerrtataa vaikka vartti ennen nukkumaanmenoa. Eihän se maailmaa kaada jos alaluokalla saa seiskoja, mutta esim. matematiikassa kärryiltä putoaminen on kyllä kohtalokasta. Vähän sama noissa äidinkielen asioissa, ylemmillä luokilla oletetaan että ne jo hallitaan.
äikän kokeisiin on tosi vaikea lukea... ettekö tiedä ?
i]
aineista, mihin löytyy netistä paljon harjoitustehtäviä juuri noihin alaluokin asioihin.
Töitä ei kotiin tuoda. Tunnilla ollaan 100% prosenttisesti läsnä, läksyt tehdään koulussa, läksy parkissa koulun jälkeen, jossa myös kertaillaan kokeisiin. Totta hitossa rankaiset, jos ei noudat yhdessä sovittuja sääntöjä. Harrastus harkinnan alaiseksi, jos ei molemmista suoriudu.
tämän kirjoittaja on varmaan vienyt lapsensa jo 1 vuotiaana kymmeneen harrastukseen ja seuraa kuin haukka koulunkäyntiä ! Puistatus
Ps. minua ei koskaan kiinnostanut koulu, ekan kerran luin kunnolla vasta yo-kirjoituksissa ja sain kaikken ällistykseski ällän paperit ja pääsin heti kauppakorkeaan. Minun läpi kouluajan jatkuneella 7 keskiarvolla ei ole nykyään mitään merkitystä (ei ole ollut koskaan)
aloituksenkin aiheesta. Numerot alkaneet huonontua. Mielessä vain kaverit ja ulkona juokseminen. Kuuluuko ikään vai mitä? Millä aisoihin moinen tapaus?
kauhee "äiti" Töitä ei kotiin tuoda. Tunnilla ollaan 100% prosenttisesti läsnä, läksyt tehdään koulussa, läksy parkissa koulun jälkeen, jossa myös kertaillaan kokeisiin. Totta hitossa rankaiset, jos ei noudat yhdessä sovittuja sääntöjä. Harrastus harkinnan alaiseksi, jos ei molemmista suoriudu.
tämän kirjoittaja on varmaan vienyt lapsensa jo 1 vuotiaana kymmeneen harrastukseen ja seuraa kuin haukka koulunkäyntiä ! Puistatus Ps. minua ei koskaan kiinnostanut koulu, ekan kerran luin kunnolla vasta yo-kirjoituksissa ja sain kaikken ällistykseski ällän paperit ja pääsin heti kauppakorkeaan. Minun läpi kouluajan jatkuneella 7 keskiarvolla ei ole nykyään mitään merkitystä (ei ole ollut koskaan)
Tässä on nyt joku piilomerkitys, jota en ymmärrä. No, olisi pitänyt varmaan tavoitella alle seiskan keskiarvoa.
aloituksenkin aiheesta. Numerot alkaneet huonontua. Mielessä vain kaverit ja ulkona juokseminen. Kuuluuko ikään vai mitä? Millä aisoihin moinen tapaus?
paljon huolestuttavampaa olisi, jos nuori istuisi kotona kaiket illat ja lukisi kokeisiin.....
paljon huolestuttavampaa olisi, jos nuori istuisi kotona kaiket illat ja lukisi kokeisiin.....
Kun sulla on vain lapsen oma sana siitä, missä hän itse asiassa on?
kauhee "äiti" Töitä ei kotiin tuoda. Tunnilla ollaan 100% prosenttisesti läsnä, läksyt tehdään koulussa, läksy parkissa koulun jälkeen, jossa myös kertaillaan kokeisiin. Totta hitossa rankaiset, jos ei noudat yhdessä sovittuja sääntöjä. Harrastus harkinnan alaiseksi, jos ei molemmista suoriudu.
tämän kirjoittaja on varmaan vienyt lapsensa jo 1 vuotiaana kymmeneen harrastukseen ja seuraa kuin haukka koulunkäyntiä ! Puistatus Ps. minua ei koskaan kiinnostanut koulu, ekan kerran luin kunnolla vasta yo-kirjoituksissa ja sain kaikken ällistykseski ällän paperit ja pääsin heti kauppakorkeaan. Minun läpi kouluajan jatkuneella 7 keskiarvolla ei ole nykyään mitään merkitystä (ei ole ollut koskaan)
Tässä on nyt joku piilomerkitys, jota en ymmärrä. No, olisi pitänyt varmaan tavoitella alle seiskan keskiarvoa.
Pointtihan oli ihan selvästi se, että numeroilla mitä ala tai yläaseteella saa, ei ole mitään merkitystä. Väännänkö rautalangasta
aloituksenkin aiheesta. Numerot alkaneet huonontua. Mielessä vain kaverit ja ulkona juokseminen. Kuuluuko ikään vai mitä? Millä aisoihin moinen tapaus?
paljon huolestuttavampaa olisi, jos nuori istuisi kotona kaiket illat ja lukisi kokeisiin.....
Eli kavereiden tapailua ennen hoitaisi myös läksyt ja kokeisiin lukemisen. No, av-mammat näkevät asiat yleensä mustavalkoisina...
joku merkitys on. Luodaanhan siellä pohjaa esim. vieraiden kielten sanastolle, äidinkielen opeille (pronominit yms.) Ei sinänsä kovin kiva, että on noista ihan ulkona heti alusta pitäen.
Ensinnäkin sinun pitää korjata tuo ongelma, että tyttö ei tottele sinua. Siihen ei auta kuin johdonmukaisuus,eli kerrot hänelle mikä rangaistus tulee jos hän ei tottele. Sitten myös toteutat sen jos tyttö uhmaa. Kyllä hän sitten oppii sen, että toteltava on tai rangaistus tulee. Jos vain uhkailet, etkä toteuta, ei käytös muutu ikinä.
Läksyjen lukeminen taas näkyy sitten noissa koulunumeroissa. Siihen säännöllisyys eli aina edellisenä iltana käytte läpi seuraavan päivän aineiden läksyt. Näin kokeisiin lukukin on helpompaa kun sitä oppia on kerrytetty pikkuhiljaa.
Ja miksette eilen lukeneet kokeisiin?