N aapurin ainokainen on juuri sellainen "kultamussu"...
joka saa tehdä muille mitä vaan, haluta mitä vaan ja saa sen, sanoa toisille mitä vaan jne.
Hän määräilee, pomottaa, narisee, arvostelee, vaatii, tekee ohareita jne...ja ikää pojalla 8v. Oksettavan itsekeskeisesti kasvatettu lapsi!
Kommentit (154)
ja kaiken maailman tutkimuksia. Johan se on nähty näistä ruoka-ainetutkimuksista joiden mukaan tulokset sitten vaihtuvat joka vuosi :D:D:D
Olispa muuten kiva nähdä tuo tutkimus ja tietää millä tavalla siinä on itsekeskeisyyttä tutkittu ja määritelty.
ei ole koskaan havaittu vastakkaisia väitteitä. Siis tutkimuksissa. On vain yleinen uskomus, että ainoa lapsi ei olisi yhtä sosiaalinen.
Mikä ei siis pidä paikkaansa.
naapurissamme asuu lestadiolaisperhe jossa 7 lasta enkä ole viekä koskaan tavannut niin empatiakykyisiä ja muita huomioon ottavia lapsia missään!
Sitä on ihan ilo seurata miten osaavat ottaa toiset huomioon ja omaavat kauniit käytöstavat! Ainakaan heidän ei tarvitse päsmäröidä eikä pomottaa ketään eikä etuilla missään...niin hienosti osaavat aina jonottaa tohon trampallekin että pakko ihmetellä!
Ihan samaa ei voi sanoa naapurikadulla asuvasta ainoasta lapsesta joka ei ihan niin usein odota sitä vuoroaan...
koska niitä tulee pilvin pimein ja usein jopa tehdään samanlaisia tutkimuksia täysin erilaisin tuloksin.
Mitä tulee omaan elämänkokemukseeni ja lapsiin niin ainakin mun tuttavapiirissäni ne itsekeskeisimmät lapset ovat valitettavasti ainoita lapsia. Tosin heidän vanhempansa ovat ihan yhtä itsekkäitä itsekin :D
kaikkein itsekeskeisimmät tulevat suurperheistä. Koulukiusaamistapauksissa kaikkein pahimmat nälvijät ovat niitä, joilla on monta sisarusta, siellä on osattu hioa jo loistava kiusaamistekniikka.
ja kyllä hän siihen 7 ikävuoteensa asti oli äärimmäisen itsekäs lapsi. Ihan surutta repi kynät kädestä, pomotti yritti aina valita parhaat asiat päältä. Ei ymmärtänyt ollenkaan esim sitä ettei juuri hän saa valita sitä parasta jäätelöä jos vaihtoehtona ja kaksi erilaista...
Nyt kun ikää pian 11v niin on onneksi jo vähän kasvanut ja kehittynyt näissä asioissa.
naapurissamme asuu lestadiolaisperhe jossa 7 lasta enkä ole viekä koskaan tavannut niin empatiakykyisiä ja muita huomioon ottavia lapsia missään!
Sitä on ihan ilo seurata miten osaavat ottaa toiset huomioon ja omaavat kauniit käytöstavat! Ainakaan heidän ei tarvitse päsmäröidä eikä pomottaa ketään eikä etuilla missään...niin hienosti osaavat aina jonottaa tohon trampallekin että pakko ihmetellä!
Ihan samaa ei voi sanoa naapurikadulla asuvasta ainoasta lapsesta joka ei ihan niin usein odota sitä vuoroaan...
asuvat lestakakarat ovat keskenään pihalla ja kukaan ei valvo. Nämä lapsukaiset ovat aina kiusaamassa muita.
Toki kuka tahansa voi olla koulukiusaaja jne mutta itsekkyys on sitä kun mennään kyynärpäät edellä joka paikkaan, ei osata odottaa vuoroa ja halutaan kovasti aina määrätä kaikesta. Nimenomaan tämä on joskus se ainoiden lasten ongelma.
Minä olen kasvanut 4-lapsisessa perheessä eikä mun lapsuudessani olisi tullut kyseeseenkään että esim olisin voinut mennä ottamaan toisten tavaroita käsistä tai vaatia että JUURI MINÄ saan sen parhaan tikkarin. Olisin saanut aikamoisen sakinhivutuksen niiltä 3lta muulta :D elämä opettaa!
ja kyllä hän siihen 7 ikävuoteensa asti oli äärimmäisen itsekäs lapsi. Ihan surutta repi kynät kädestä, pomotti yritti aina valita parhaat asiat päältä. Ei ymmärtänyt ollenkaan esim sitä ettei juuri hän saa valita sitä parasta jäätelöä jos vaihtoehtona ja kaksi erilaista...
Nyt kun ikää pian 11v niin on onneksi jo vähän kasvanut ja kehittynyt näissä asioissa.
on aina ollut kaikkien suosikkikaveri, kiltti ja avulias kaikille ja koskaan ei kiusannut. Sen sijaan koulun pahin kiusaaja tuli lestaperheestä.
Minulla itsellä 3 lasta ja itse kasvanut 4 siskon kanssa. En silti typeränä täällä länkytä. Kun KASVATUS merkitsee. Te muuten, jotka nauratte tutkimuksille, oletteko huomanneet, että juuri teillä on ilkeä ulosanti ja todella paljon kirjoitusvirheitä. Mistähän se kertoo?
se ei tarkoita sitä että olisivat ilkeitä. He vaan ovat vähän kyvyttömiä odottamaan ja jakamaan koska sitä ei ole tarvinnut tehdä aikaisemmin. Kyllä hekin tosin sitten viimeistään koulussa yleensä oppivat :D
Toki kuka tahansa voi olla koulukiusaaja jne mutta itsekkyys on sitä kun mennään kyynärpäät edellä joka paikkaan, ei osata odottaa vuoroa ja halutaan kovasti aina määrätä kaikesta. Nimenomaan tämä on joskus se ainoiden lasten ongelma.
Minä olen kasvanut 4-lapsisessa perheessä eikä mun lapsuudessani olisi tullut kyseeseenkään että esim olisin voinut mennä ottamaan toisten tavaroita käsistä tai vaatia että JUURI MINÄ saan sen parhaan tikkarin. Olisin saanut aikamoisen sakinhivutuksen niiltä 3lta muulta :D elämä opettaa!
ja siellä nimenomaan oppi jyräämään, tai jäi ilman sitä tikkaria, isommat veljet ehti muuten ensin. Suurperheessä pätevät viidakon lait.
Pahimmat kiusaajat olivat kuulemma lestadiolaisia. Uskon täysin, eihän sellaista laumaa pysty kukaan kasvattamaan kunnolla.
se ei tarkoita sitä että olisivat ilkeitä. He vaan ovat vähän kyvyttömiä odottamaan ja jakamaan koska sitä ei ole tarvinnut tehdä aikaisemmin. Kyllä hekin tosin sitten viimeistään koulussa yleensä oppivat :D
Huono kirjoitustyylisi ja hymiö perässä paljastavat.
Vielä kerran, useat tutkimukset osoittavat, että ainoa lapsi on yhtä sosiaalinen ja ei ole sen enempää itsekäs kuin isossa perheessä kasvaneet. Älä nyt nolaa itseäsi enempää.
Terv. 2 lapsen äiti, tulen perheestä, missä minulla oli 1 veli ja 1 sisko
Vuonna 1987 kvantitatiivinen tutkimus osoitti ainokaisten väitetyt sopeutumisongelmat perättömiksi. Tutkimuksessa ei löydetty ongelmia, joita hemmottelu olisi ainokaisille aiheuttanut. Tutkimuksen tärkein löytö oli se, etteivät ainokaiset juurikaan eroa lapsista joilla on sisaruksia. Ainut löydetty eroavaisuus osoittautui ainokaisten eduksi: heillä on sisarusparven lapsia suurempi motivaatio onnistumista kohtaan. Tämä siksi, että ainokaiset saavat sisarusparvea suuremman määrän huomiota vanhemmiltaan, jolloin vanhemmat ohjaavat esimerkiksi koulutyötä voimakkaammin.
Toinen tutkimus osoitti, että ainokaiset, esikoiset sekä lapset joilla on vain yksi sisarus ovat verbaalisesti lahjakkaampia kuin lapset joilla on useita sisaruksia tai jotka ovat esikoista myöhemmin syntyneitä. Ainokaisten testitulokset osoittautuvat paremmiksi juuri vanhemmilta saadun huomion ja sitä kautta parempien kehittymismahdollisuuksien vuoksi.
pelottaako että joku joskus toteaa juuri sinun ainokaisesi olevan himpun verran itsekäs?
Ainokaisen on vaikeampi oppia ottamaan muita huomioon koska ei ollut siihen tarvetta mutta oppivat kyllä jos vaan mammulit vähän kiinnittävät siihen asiaan huomiota. Ja toki se on luonteestakin kiinni. Jotkut ovat sosiaalisempia kuin muut. Ainokaisuus silti altistaa varmasti itsekkyydelle sen olen kyllä huomannut kun paljon lasten kanssa olen ollut tekemisissä.
Tutkimuksia muuten on monenlaisia.Ettei tämäkin vain olisi niitä tutkimuksia joissa on haastateltu ainokaisia itsejään :D? Kuka sitä nyt itseään menisi itsekkääksi arvioimaan...
pelottaako että joku joskus toteaa juuri sinun ainokaisesi olevan himpun verran itsekäs?
Ainokaisen on vaikeampi oppia ottamaan muita huomioon koska ei ollut siihen tarvetta mutta oppivat kyllä jos vaan mammulit vähän kiinnittävät siihen asiaan huomiota. Ja toki se on luonteestakin kiinni. Jotkut ovat sosiaalisempia kuin muut. Ainokaisuus silti altistaa varmasti itsekkyydelle sen olen kyllä huomannut kun paljon lasten kanssa olen ollut tekemisissä.
Tutkimuksia muuten on monenlaisia.Ettei tämäkin vain olisi niitä tutkimuksia joissa on haastateltu ainokaisia itsejään :D? Kuka sitä nyt itseään menisi itsekkääksi arvioimaan...
En ole itse ainoa lapsi ja minulla on 2 lasta, mutta teet itsestäsi jo pellen.
eli opeta ja taas opeta, miten jaetaan, odotetaan omaa vuoroa, huomioidaan toista, ja toisten tunteita. Kasvatuksesta kiinni!
Jos vanhemmat osaavat suhtautua lasten riitoihin oikein ja rakentavasti, mikään ei ole parempi tapa oppia sosiaalisuutta, lojaaliutta, ongelmanratkaisua tai empatiaa kuin sisarusparvessa eläminen.
[/quote]
ja siellä nimenomaan oppi jyräämään, tai jäi ilman sitä tikkaria, isommat veljet ehti muuten ensin. Suurperheessä pätevät viidakon lait.
[/quote]
eiköhän tämän illan AV-hymiökiintiö ole nyt jo täysi...
:D
/Ohis
Terve itsekkyys on hyväksi, pärjää elämässä, eikä ole muiden tuupittavana.
tekemisissä(mitä suuresti epäilen, että olisit edes työelämässä) koska vaikutat todella tyhmältä. Ei pahalla. Minulla on 2 lasta, mutta tunnen paljon fiksuja ja empaattisia ainokaisia. Se merkitsee se kasvatus, ei mikään muu.
On kyllä samanlainen. Pomottaa kaikkia muita, kaikki on "minun", "minä määrään", muut ei saa ottaa jne. Että en usko että se on kiinni ainokaisuudesta. Luonteesta ja kasvatuksesta kylläkin.