N aapurin ainokainen on juuri sellainen "kultamussu"...
joka saa tehdä muille mitä vaan, haluta mitä vaan ja saa sen, sanoa toisille mitä vaan jne.
Hän määräilee, pomottaa, narisee, arvostelee, vaatii, tekee ohareita jne...ja ikää pojalla 8v. Oksettavan itsekeskeisesti kasvatettu lapsi!
Kommentit (154)
Lisäksi mietin, että jos on huonosti käyttäytyviä lapsia kylässä tai omalla kadulla, niin eikö se ole jokaisen aikuisen vastuulla vähän kasvattaa samalla myös sitä naapurin muksua, jos huomaa, että nyt ei leikkihetki tms. mene ihan mallikkasti?
paljon kivempihan se on rynnätä imetyspalstalle avautumaan :)
Minulla sisko, jolla vakavia mt-ongelmia jo nuorena, ja olen saanut kärsiä hänen tempauksistaan koko ikäni.
Minunkin siskollani on ollut vakavia mt-ongelmia koulukiusauksen takia koko elämänsä, hän on todella laittanut minut jaksamisen rajoille mutta päivääkään en vaihtaisi pois. Siskoni on minua 4 vuotta nuorempi ja olen aina halunnut puolustaa ja hoivata häntä, ja nuorena hän oli elämäni "valo". Sisareni on kaikista "vioistaan" huolimatta ollut minulle aina rikkaus ja ylpeyden aihe.
Voisitko sinä oikeasti sanoa että olisit onnellisempi jos siskoasi ei olisi? Kyllä kylmää sydäntä minulla..
useasti puukottaa. Kyllä, siskoni on yrittänyt puukottaa minua harhoissaan, myös vanhempiani on yrittänyt puukottaa. Plus räkinyt minua, potkinut, lähettänyt herjauskirjeitä. Luojan kiitos on nyt suljetulla. Sielläkin käy hoitajien päälle. Joten pidäpä suusi kiinni, kun et mistään mitään tiedä!!!!!!!
Minun siskoni on hakannut minut, huoritellut, nimitellyt, huutanut äitilleni, lyönyt äitiämme kerran saadessaan kohtauksen. Lista jatkuu toivottoman pitkään. On ollut myös useasti suljetulla, ollut lepositeissä monet kerrat. Silti rakastan häntä. Kyllä minä näistä asioista tiedän, usko pois. Tiedän ettei se ole hänen vikansa, eikä häntä sitä tahalteen tee.
Tässä taas näkyy ero alempaan sosiaaliluokkaan.. ihmisistä ei välitetä, omistaan ei pidetä huolta. Ja sitten mietitään että mistä niitä huonokäytöksisiä lapsia tulee.
Otahan nyt järki käteen. Siskosi on sairas, ja hän tarvitsee sinua.
Sinä itse taidat olla sairas. Ihan kaikkea ei tarvitse sietää. Minä en mene katsomaan häntä, kun käy välittömästi päälle ja räkii. Ihan kaikkeen ei tässä elämässä tarvitse suostua ja olla lattia-luuttuna. Sinä voit toki vapaasti kiillottaa marttyyrin kruunuasi.
Minulla sisko, jolla vakavia mt-ongelmia jo nuorena, ja olen saanut kärsiä hänen tempauksistaan koko ikäni.
Minunkin siskollani on ollut vakavia mt-ongelmia koulukiusauksen takia koko elämänsä, hän on todella laittanut minut jaksamisen rajoille mutta päivääkään en vaihtaisi pois. Siskoni on minua 4 vuotta nuorempi ja olen aina halunnut puolustaa ja hoivata häntä, ja nuorena hän oli elämäni "valo". Sisareni on kaikista "vioistaan" huolimatta ollut minulle aina rikkaus ja ylpeyden aihe.
Voisitko sinä oikeasti sanoa että olisit onnellisempi jos siskoasi ei olisi? Kyllä kylmää sydäntä minulla..
useasti puukottaa. Kyllä, siskoni on yrittänyt puukottaa minua harhoissaan, myös vanhempiani on yrittänyt puukottaa. Plus räkinyt minua, potkinut, lähettänyt herjauskirjeitä. Luojan kiitos on nyt suljetulla. Sielläkin käy hoitajien päälle. Joten pidäpä suusi kiinni, kun et mistään mitään tiedä!!!!!!!
Minun siskoni on hakannut minut, huoritellut, nimitellyt, huutanut äitilleni, lyönyt äitiämme kerran saadessaan kohtauksen. Lista jatkuu toivottoman pitkään. On ollut myös useasti suljetulla, ollut lepositeissä monet kerrat. Silti rakastan häntä. Kyllä minä näistä asioista tiedän, usko pois. Tiedän ettei se ole hänen vikansa, eikä häntä sitä tahalteen tee.
Tässä taas näkyy ero alempaan sosiaaliluokkaan.. ihmisistä ei välitetä, omistaan ei pidetä huolta. Ja sitten mietitään että mistä niitä huonokäytöksisiä lapsia tulee.
alemmat sosiaaliluokat välittävät ja ylemmät ei? aijaa...
Kasvatus se on mikä määrää.
itse olen 4-lapsisen perheen kupus. Meillä oli todella kova kuri kotona. Ystäväni muistelee sitäveiläkin "kauhulla". Mielestäni osaan ottaa toiset huomioon yms.
Vanhemmista sisruksistani 2 ensimmäistä lellittiin varsinkin ensimmäistä.
Nämä elävät vieläkin sellisella asenteella ettei meillä kahdella nuoremmalla ole niin väliä.
Mieheni on perheensä ainokainen. Tyypillinen itsekäs mies. Ajatuksissa ensimmäisenä on vain hän itse ja hänen äitinsä. lapsemme toki mahtuu myös ajatuksissa kärkipäähän varmaan johonkin hänen työnsä rinnalle.
lastamme on sanottu aina sosiaaliseksi. Päiväkodissa ollessaan hän aina otti uuden lapsen huomaansa ja leikki tämän kanssa. Kun muut lapset huomasivat lapsemme leikkivän tämän uuden lapsen kanssa hyväksyivät hekin tämän uuden tulokkaan. (tämän tarinan ovat tarhan ltot ja lh:t minulle kertoneet).
Nyt koulussa jatkaa samaa syteemiä. Luokalle tuli uusi opilas ja heti lapsemme on ottanut hänet leikkiinsä ja oli aivan innoissaan kun pääsi istumaan tämän uuden lapsen viereen.
Olen pyrkinyt kasvattamaan lapsestamme epäitsekkään ihmisen. pienestä asto on opetettu ettei kädestä saa ottaa,vuoroa pitää odottaa,karkkipussista pitää jakaa.
Muutoin luonne on hänellä aina ollut avoin.
Usein yleistetään ainoat lapset itsekkäiksi ja useamman lapsen perheiden lapset sosiaalisiksi.
työtoverini on 3-lapsisesta perheestä. Ajatuksisa ainoastaan hän itse. jos vaikka sanoo että ulkona sataa saa hän jotenkin käännettyä asian niin että puhe on hänestä itsestään.
Jos toisella on työt kseken ja hän voisi autaa ei hän sitä kuitenkaan tee kun on mukavampi vain ottaa ihan omaa aikaa itselle,vaikka se että toisella on työt kesken johtuisi siitä että joutui odottamaan häntä aamulla kyytiin 30min jonka seurauksena myöhästyttiin töistä.
Ainoa kommentti autoon tullessa oli et hyvä ku soitit ja herätit. Koskaan ei anteeksi pyynnön hiventäkään. Ja koko matkan töihin puhelee aina vain hänestä itsestään.
tuttavan 3-alpsisen perheen lapset ovat aika kurittomia. Luokanope äiti ei ole osannut kasvattaa omia lapsiaan.
Ottavat toisilta lapislta kädestä,viskovat hiekkaa päälle,lyövät ämpärillä muiden lapsia päähän ja äiti vain holjaa toteaa älä nyt viitsi tehdä tuollaista ei tuo ole kivaa...
Yhteenvetona saadaan ,että kaikki riippuu kasvatuksesta.
kyse sisaruksesta?? Eli pitää vain ymmärtää, kun veljeni on narkomaani ja pahoinpiteli mummumme sairaalakuntoon, kun mummu ei antanut rahaa(huumeisiin), on myös varastanut automme ja kuskannut sillä huumeystäviään. Pitääkö minun vain hymyillä ja antaa veljelle rahaa? Olette te kipeitä osa täällä. Minulla ei ainakaan ole enää veljeä ja hänestä ei ole muuta ollut minulle kuin pelkkää surua.
Meillä yksi lapsi, ja toimii ihan samalla tavalla. Menee heti tekemään tuttavuutta uusien lasten kanssa.
MÄ MÄ MÄ MÄ HALUUUUN. "HEI, nyt mä suutun jos sä et tee niinku mä haluun ja sit mä en oo sun kaveri enää".
- yrittää erottaa sisarukset toisistaan kylvämällä riidan
- usuttaa huutelemaan muille tyhmiä, tyyliin jos et sano Millalle että haista vittu, niin mä lähden sisään enkä oo sun kaveri enää
- pienen hetken yhdessäolon jälkeen alkaa haastaa riitaa, kaveri ei saa enää koskea mihinkään tavaraan eikä tehdä mitään
Viimeksi mainitun jälkeen lapsemme tulevat yleensä kotiin.
Ja mainittakoon että lapsemme kyllä tulevat mainiosti toimeen muiden lasten kanssa.
Mutta kun lapsi on saanut kaiken mitä rahalla voi saada ja on kaikkien silmäterä, niin 6v-päivien kynnykselläkään ei osaa olla reilu kaveri toisille.
" hei anna se mulle mä HALUUN sen sä saat sen sitten kun olen ensin leikkinyt" tai " jos mei ei leikitä tätä mitä mä haluun niin mä lähden sit kotiin"...hyvin huomaa että kotonaan saa ihan yksin päättää mitä tehdääb, milloin tehdään ja miten tehdään.
Meillä 3 lasta ja osaavat olla myös hemmetin ärsyttäviä sille päälle sattuessaan mutta ovat jo aikapäiviä sitten oppineet ettei jyräämällä saa mitään mutta neuvottelemalla ja jakamalla saa!
t. 3 lapsen äiti joka huomannut että sisarukset kasvattavat myös toinen toistaan.
Mahtaako johtua juuri siitä että on ainokainen. Mä tiedän tosi mukavia lapsia jotka on ainoita lapsia. Rauhallisia ja iloisia lapsia.
Sitten esim. eräs tyttöni kaveri on juuri ap:een kuvaileman lapsen kaltainen. Hänellä on kaksi pienempää sisarusta.
Mun on pakko sanoa että mä en voi ymmärtää miten sillä riittää kavereita? Se on kohtelee välillä todella huonosti kavereitaan, mutta silti on hyvin suosittu lapsi.
Mä olen tullut siihen tulokseen että jotkut vaan on pomottavia, mutta silti ne saattaa olla niin kivaa seuraa kaikessa uskaliaisuudessaan ja rohkeudessaan että ovat suosittuja kaikesta ilkeilystään huolimatta.
En sitten tiedä kun tyttö kasvaa, kun kavereillakin rupeaa olemaan järkeä enemmän päässä, niin mitäs sitten? Onko niin että sitten se seura ei olekaan enää niin suosittua, kuka haluaa olla nimittäin sellaisen kanssa joka vaan komentaa ja pomottaa, vaihtaa kaveria lennosta?
Vain yksi kaveri voi olla kerrallaan ja muut ajetaan haistatellen pois. Ihan pelleä käytöstä. Mut kun MINÄ haluan vain yhden kamun ja muut on liikaa. Isompien perheiden lapset tajuaa että porukallakin voi keksiä kivaa tekemistä.
ainakin täällä meidän naapurissa kun olisi aina tulossa meille aamusta ja lähdössä vasta illasta...itsekäs ei ole niinkään mutta huomionhakuinen kyllä.
eskarissa ettei ole ihan koulukypsä kun ei vieläkään osaa viitata eikä odottaa vuoroa ruokalan jonossa.Kaverini tosin ei tästä välitä vaan sanoo että hänen lapsensa on silmätikku eskarissa.
suurperheissä kasvaneet jyräävät ja kiusaavat eniten. Ovat oppineet nujakoihin ja jyräämisiin kotona. Kaikki opettamani ainokaiset olleet rauhallisia ja kilttejä, jopa hieman "huonoja" pitämään puoliaan. Kognitiiviset taidot olleet aina loistavat, johtuen siitä, että saavat vanhemmilta paljon huomiota. Itsellä 2 lasta.
...joku suurperheen äiti, joka kantaa syyllisyyttä siitä ettei pysty antamaan lapsilleen yksilöllistä huomiota, vänkytä jotain näitäkin AMMATTILAISTEN kokemuksia vastaan.
Eiväthän mitkään tutkimukset tai opejen kokemukset VOI OLLA totta, kun munkin naapurissa on itsekäs ainokainen. Nii-in... se SUN NAAPURUSTOSI onkin maailman napa?
Onhan sitä rahaa toki eri tavalla sille ainokaiselle. Mutta ei ole kiva kun esim. toinen poika tuli viime kesänä rannalle ajamaan uudella pyörällään ja leuhki, että maksoi niin ja niin paljon, eipä teillä ole varaa tällaisiin kun teitä on niin monta.
Tai toinen, joka käy jotain kalliimpaa luistelukoulua. Lällätti tytöllemme, että eipä teillä ole varaa tällaisiin, lälläää, luistele sinä vain koulun kentällä.
Kummallakaan näistä ainokaisista ei ole enää oikein kavereita kun kukaan ei jaksa niiden kehumista.
en osaa sanoa johtuuko siitä ettei ole sisaruksia vai siitä ettei vaan osata kasvattaa mutta on oikeasti kuin suoraan helvetistä koko lapsi.
Kaiken saa aina heti, uusimmat ja kalleimmat vempeleet joilla rehentelee tuossa pihalla ja ivaa niitä jotka käyttävät isukin vanhaa puhelinta ja serkun vanhaa pyörää. Tämä sama lapsi etuilee, muuntelee leikin sääntöjä oman mielensä mukaan, ottaa toisilta esim potlulaudan alta jos vaan haluaa, hän myös käyttää toisia hyväkseen eli kaveeraa kun hänelle sopii ja jos ei sovi niin sitten tehdään myös niitä ohareita.
Kieltämättä usein tulee mieleen että millainen olisi jos olisi muutama sisarus siinä äidin ja isän rahoja jakamassa ja palauttamassa maan pinnalle!
meillä ainokainen ei todellaan saa kaikkea mitä haluaa. Natinaa ja vaatimista en kestä eikä nillä meillä saa mitään. Ohareita meillä ei tehdä kenellekään. Ihmisten arvostelusta en tykkää ellei siihen liity huonoa käytöstä.
Tarhassa on saanut ikäistensä seuraa, joten ei pääse turhaan pomottelemaankaan ja määräilemään. Pienempiään hoitaa tarhassa.