Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitäs sanotte: höyrysulkujen tiivistys yläpohjassa,

Vierailija
07.05.2012 |

ja alapohjassa sähköputkien läpivientien tiivistys: taloyhtiön vai osakkaan asia?

(Normaali yhtiöjärjestys)

Meillä hallitus päättänyt äänin 2-6, että joudumme osakkaina palkkaamaan ammattilaisen omalla kustannuksellamme työhön.

Kuulema ei ole välttämätön tehdä, vaikka rakennusmestari suosittelee!!! (jos ei tehdä, pääsee likaista korvausilmaa huoneistoon, aiheuttaa allergiaa ja toki nostaa sähkölaskua sähkölämmiteisessä asunnossa).

Mihin tästä voi valittaa, ihan käsittämätöntä! Onko juristin palkkaaminen ainoa vaihtoehto, kannattaako? Työ maksaa nyt meille, osakkaille, n. 500-600 euroa. Kaiken siis kustannamme itse.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus voi pelkkä juristin laatima kirje (n. 200 e) auttaa, joskus täytyy mennä käräjille (arvio n. 2000-3000 euroa, vähintään). Kun tietäis, mikä noille riittää...

Kannattaako alkaa tappelemaan, vai tyytyä tähän järjettömään päätökseen?!

Asunto rak. v. -98, eli rakentajan vastuu päättynyt.

ap

Vierailija
2/28 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa tuosta nyt alkaa kallista juristia palkkaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduttiin myös maksamaan 1200 alustavasta tutkimuksesta, kun meillä veti. Taloyhtiössä sanoivat, että jos hometta löytyy maksaa tutkimuksen ja kosrjauksen taloyhtiö.

No, löytyi sitten pelkkä vetokohta, eli tiivistämättömät kohdat; niin eivät maksa. Järjetöntä?!

ap

Vierailija
4/28 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta voi olla ennakkotapauksiakin.

Vierailija
5/28 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juttu pitkittyy ja etenee oikeusriidaksi, joudut hävitessäsi maksamaan kaikki oikeudenkäyntikulut, myös vastapuolen juristi(e)n kulut ja todistelukustannukset. Menee helposti tuohon 3000 euroon silloin.

Minä tekisin remontin itse ja nuolisin haavat.

t:juristi

Vierailija
6/28 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei kanna vastuutaan. Läpivientien tiivistämättä jättäminen on rakennusvirhe, joten kannattaisikohan taloytiön yrittää saada rakennuttaja vastuuseen. Tiivistämättömiä läpivientejä on varmasti muillakin. Kosteutta pääsee yläpohjaan ja eristeet voivat homehtua.

Vierailija
7/28 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennuttajan vastuu myös päättynyt, mutta jos firmaa edes olisi, voisi yrittää.

Hakkaanko mä päätäni nyt ihan seinään, kun en meinaa tätä millään hyväksyä? Mun mielestä tää on ihan kauheen väärin!!!

ap

Vierailija
8/28 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme yhtiö!

Vierailija
9/28 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juttu pitkittyy ja etenee oikeusriidaksi, joudut hävitessäsi maksamaan kaikki oikeudenkäyntikulut, myös vastapuolen juristi(e)n kulut ja todistelukustannukset. Menee helposti tuohon 3000 euroon silloin.

Minä tekisin remontin itse ja nuolisin haavat.

t:juristi

tollasta rakenteisiin kajoavaa remppaa kun ei itse voi tehdä...

Vierailija
10/28 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en mäkään lähtisi käräjöimään. Sen sijaan laittaisin kämpän vähin äänin kuntoon ja muuttaisin pois. Jos nostaa äläkän, voi kämpän arvo laskea, ja kuka haluaisi talonyhtiöön, jossa asiat ratkotaan noin?

Outoa, etteivät noin pikkusummaa suostu talonyhtiön pussista maksamaan, vai pelkäävätköhän noita löytyvän lisää muiltakin. Ja jos löytyy kaikilta, niin sama summa tulee jokaiselle maksettavaksi, ainakin lähelle sama, veikkaisin.

Aina ei vaan voi voittaa, voi vaan häviä vähän tai paljon. Nyt loppukulut on ainakin tiedossa.

Vierailija
11/28 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai jo olemassa olevan tiivistyksen parantaminen?

Vierailija
12/28 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä ainoastaan tämä ongelma? vai onko se kaikissa osakkeissa? Jos kaikissa, niin taloyhtiö = osakkaat, eli kustannus tulisi kuitenkin olemaan se sama summa kuin mitä maksaa/osakas. Jos vain teillä, niin kyllä yhtiön vastuulla tämmöiset rakenteelliset seikat ovat. Ei kai tätä asiaa voi pelkästään hallitus päättää, jos se on yhtiölainvastainen. Minä löysin googlettamalla kerran osunto-osakeyhtiön vastuuluettelon ja siinä lueteltiin mikä on osakkeen omistajan vastuu ja mikä yhtiön. Etsipä se, ja kopioi oikea kohta hallituksen jäsenille.

dän osakkeessa aino

Vierailija
13/28 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aivan samanlainen tilanne kyseessä! Todellakin kuuluvat täysin yhtiön maksettavaksi nuo kulut, siitä ei ole epäilystäkään. Käräjillä tuosta ei tule kuin yhdenlainen lopputulos, ja se on se että yhtiö joutuu maksamaan kaiken. Vastuu rakenteista on yksiselitteisesti yhtiöllä.

Mutta kuulostaa siis pelottavan tutulta....täysin samat ongelmat meilläkin :(

Vierailija
14/28 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meillä siis se tilanne, ettei tiedetä, onko muissa asunnoissa sama tilanne!

Meillä asia tuli ilmi erään toisen tutkimuksen yhteydessä (kun siis sitä ilmavirtalähdettä paikannettiin, kun meillä veti niin hirveästi talvella tosta yhdestä nurkasta. Avattiin seinä, ja sieltä tuo löytyi. Ei varmaan ketään muita tässä yhtiössä huvita lähteä availemaan omia seiniään vain katsoakseen, löytyykö heiltä samaa...)

En oikein tiedä, mitä tehdä.

Pitäisikö palkata juristi, vai miten...? Maksanko kiltisti tuon yht. vajaa 2000 euroa, vai rupeanko ns. "hankalaksi", sitähän se näissä pienissä taloyhtiöissä tarkoittaa... Mahdotonta sopia mistään, kun "hallitus on nyt näin päättänyt".

Olen katsonut vastuutaulukosta, ja mielestäni kuuluu yksiselitteisesti yhtiölle. Varmasti ovat sen itsekin nähneet.

Näissä pienemmissä taloyhtiöissä vaan kun maallikot johtavat, käsitellään asiat ilmeisesti vähän eri tavalla; kaikesta pitää vängätä ja vääntää.

Huoh.

Mitä teen?

Vierailija
15/28 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meillä siis se tilanne, ettei tiedetä, onko muissa asunnoissa sama tilanne!

Meillä asia tuli ilmi erään toisen tutkimuksen yhteydessä (kun siis sitä ilmavirtalähdettä paikannettiin, kun meillä veti niin hirveästi talvella tosta yhdestä nurkasta. Avattiin seinä, ja sieltä tuo löytyi. Ei varmaan ketään muita tässä yhtiössä huvita lähteä availemaan omia seiniään vain katsoakseen, löytyykö heiltä samaa...)

En oikein tiedä, mitä tehdä.

Pitäisikö palkata juristi, vai miten...? Maksanko kiltisti tuon yht. vajaa 2000 euroa, vai rupeanko ns. "hankalaksi", sitähän se näissä pienissä taloyhtiöissä tarkoittaa... Mahdotonta sopia mistään, kun "hallitus on nyt näin päättänyt".

Olen katsonut vastuutaulukosta, ja mielestäni kuuluu yksiselitteisesti yhtiölle. Varmasti ovat sen itsekin nähneet.

Näissä pienemmissä taloyhtiöissä vaan kun maallikot johtavat, käsitellään asiat ilmeisesti vähän eri tavalla; kaikesta pitää vängätä ja vääntää.

Huoh.

Mitä teen?

Vierailija
16/28 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska rakennuttajan vastuu päättynyt... Nämä kaikkihan vaikuttaa korvauksien tms. määrään.

Ja muistahan tämä, taloyhtiö=osakkaat, eli ihan tässä sun omista rahoista on kyse maksoi sitten taloyhtiö tai sinä itse suoraan.

Mutta minä kyllä korjauttaisin itse, kivuttomin vaihtoehto tarkasteli miltä suunnalta tahansa.

Vierailija
17/28 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska rakennuttajan vastuu päättynyt... Nämä kaikkihan vaikuttaa korvauksien tms. määrään. Ja muistahan tämä, taloyhtiö=osakkaat, eli ihan tässä sun omista rahoista on kyse maksoi sitten taloyhtiö tai sinä itse suoraan. Mutta minä kyllä korjauttaisin itse, kivuttomin vaihtoehto tarkasteli miltä suunnalta tahansa.

Vierailija
18/28 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia menee niin, pinnat kuuluvat asukkaalle (tapetit, maalaukset, laatoitukset). Kun mennään rakenteissa syvemmälle niin loput kuuluu taloyhtiölle. Esim. kosteissatiloissa vedeneristykset. Teillä on jouduttu seinää rikkomaan et saadaan selville mikä on vikana, niin kuuluu ehdottomasti taloyhtiön maksaa. Onko teillä isännöitsijää taloyhtiössä? Hän kyllä tietää missä rajat menee.

Loppupelissä osakkaat maksavat tuonkin remontin, eli myös sinä kuulut siihen porukkaan, jos yhtiöllä ei ole rahaa millä maksaa remonttia niin siihen joudutaan ottamaan velkaa ja samalla se vaikuttaa vastikkeisiin. Mutta remontti kuuluu ehdottomasti yhtiön hoitaa kuntoon.

Vierailija
19/28 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, noinhan sen kuuluisi mennä, että yhtiö maksaa ja hoitaa.

Mutta jos on vaan esim. 8 asuntoa tai alle (pieni yhtiö), niin kyllä siellä usein hallitus jyrää, jopa lainvastaisesti. Siinähän sitten ihmetellään, että kannattaako juristia sotkea tähän vai ei...Hankala homma. Lainvastaistahan tuo on, se on selvää!!!

Vierailija
20/28 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä isännöitsijää taloyhtiössä? Hän kyllä tietää missä rajat menee.

Isännöitsijää ei ole, on vain hallituksen pj, ja hän äänesti että yhtiö maksaa. Mutta minkäs teet, käräjillekö?

ap