Häät tulossa, lapsi pitäisi jättää kotiin
Kesällä on mieheni siskon häät, joihin ei toivota lapsia. Häät ovat kahden tunnin ajomatkan päässä. Vauvamme on silloin vajaa 3kk ikäinen. Äitini pystyy hoitamaan lasta kotona, mutta emme saa järjestettyä hoitoa lähellä hääpaikkaa. Kannattaako lähteä vai onko parempi jos vain mies menee?
Imetän lastani ja haluaisin vastauksia joiltain joilla on kokemuksia vastaavanlaisista tilanteista.
Kommentit (79)
Meillä vauvat on olleet vielä tuossa iässä täysimetyksellä. En ole edes opettanut niitä pullolle ja korvikkeelle.
Joten en menisi miehen siskon häihin. Mies voisi mennä yksin. Osallistuisin toki lahjaan ja toivottaisin miehen siskolle ja hänen miehelleen onnea.
Tuskinpa olisi suuri ongelma, koska uskoisin näkeväni miehen siskoa ja hänen puolisoaan myöhemminkin. He varmaan pääsisivät naimisiin ilman minun läsnäoloanikin.
kokemuksella vastaan, että jäisin kotiin vauvan kanssa.
Tämä yksi lapsi oli vielä tuossa iässä niin kiinni rinnsaassa, ettei koko päivän erossaolo olisi onnistunut.
Ajomatkat mukaan luettuna olette koko päivän pois kotoa. Siis aamusta iltaan. Mielestäni se on ihan liian pitkä aika olla pois 3kk ikäisen vauvan luota, vaikka ravinnon saanti olisikin ok. Tuon ikäinen vauva on täysin symbioosissa ensisijaisen hoitajansa kanssa ja tuo on tosi raju hylkäys....
Ei voi olla totta! Raju hylkäys! Älä nyt viitsi puhua pötyä. Kohta varmaan jo yön mittainen ero jolloin vauva ja vanhempi nukkuu on jonkun mielestä hylkäys.
veljen sylivauvaa ei hyväksytä. Tuon ikäinenhän nukkuu vielä tosi paljon. Lapsettomat häät käsitän niin, ettei sinne haluta juoksevia ja vinkuvia kakaroita häiritsemään.
muutaman tunnin kerrallaan. Lypsin äidinmaitoa etukäteen, ja he joivat sitä pullosta, joten ei ollut ongelmia. Jos vauva ei suostu juomaan pullosta, voi maitoa antaa myös esim. pikkulusikalla tai lääkeruiskulla. Maitoa voi myös hörppyyttää lääkemukista.
Minä en jättäisi häitä väliin, kun kerran saisin lapselle luotettavan hoitajan.
Minulla ei ole avecia ikinä mukana missään, ei pikkujouluissa, häissä, hautajaisissa, ristiäisissä, aina menen yksin,
häihin, hautajaisiin tai ristiäisiin koko perheenä? Pikkujoulut ei tietenkään ole lasten juhlat. Mutta ei meillä noihin muihin mennä yksin, vaikka lastenhoitokin olisi mahdollista järjestää. Pitäähän lastenkin päästä joskus juhliin. Lapsettomia häitä toki järjestetään, mutta harvemmin lapsettomia hautajaisia puhumattakaan lapsettomista ristiäisistä!
Lapsi aistii, että tilanne on outo ja voi kieltäytyä pullosta tavallista helpommin, etenkään, kun ei alusta asti ole oppinut.
Itselläni alkoivat muuten kuukautiset heti, kun olin 8 h imettämättä. Ja se alku oli niin voimakas, että Manu vaatteiden läpi heti. En ole muilta kuullut vastaavaa, mutta en olisi kyllä halunnut silloin olla häissä.
"lapsikiellolle" voi olla sekin, että juhlissa on kovaäänistä musiikkia. Kannattaa siis kysyä miehen siskolta, voiko vauvan ottaa mukaan.
Minä en olisi voinut olla 6 kk vauvasta erossa noin pitkään, sen tiedän!
Lapsi aistii, että tilanne on outo ja voi kieltäytyä pullosta tavallista helpommin, etenkään, kun ei alusta asti ole oppinut.
Itselläni alkoivat muuten kuukautiset heti, kun olin 8 h imettämättä. Ja se alku oli niin voimakas, että Manu vaatteiden läpi heti. En ole muilta kuullut vastaavaa, mutta en olisi kyllä halunnut silloin olla häissä.
Ai samalla sekunnilla? Ihankohan se munasolu arvasi pari viikkoa ennakkoon irrottautua?
joutuisin lypsämään ainakin kaksi kertaa tuona aikana eli menemään oikeasti jonnekin sivuun pois juhlaväen seurasta. Se ei välttämättä onnistuisi kaikkialla. Toisaalta en ole ollenkaan varma, haluaisinko totuttaa lapsen siihen, että tuttipullolla ruokitaan. Hän on muutenkin "laiska imemään" eli helppo pulloruoka saattaisi maistua siitä eteenpäin. Joutuisin lypsämään ja syöttämään, kiitos ei.
2 kuukauden sekä 2,5 kuukauden iässä n. klo 17-02 ensin oman äitini, sitten anopin hoidossa. Ensimmäisellä kerralla olivat kurssini valmistujaisbileet, toisella kaverini lapsettomat häät.
Molemmilla kerroilla kaikki meni hyvin, lapsi joi pullosta pakastettuja maitoja ja oli ollut tyytyväinen. Ainoastaan anoppini ei osannut noudattaa hänelle annettuja ohjeita, ja nukuttamisen kanssa meni vähän läskiksi, mutta muuten suurempaa hätää ei ollut (lapsi ei ollut itkenyt kuulemma kertaakaan kummallakaan kerralla).
Tyhjensin tissit kerran juhlan aikana ja imetin aamukuudelta ensimmäisen kerran, kun viimeisestä juodusta alkoholiannoksesta oli 6-7 tuntia aikaa.
Koko päiväksi en minäkään lasta olisi raaskinut jättää, joku tuollainen 6-8 tuntia on aika maksimi. Toki siitäkin ajasta lapsi nukkuu jo aika paljon.
Kannattaa ehkä järjestää hotelli tai vastaava hääpaikan läheltä ja pyytää hoitaja sinne, toki esim. pakastemaitojen säilyttäminen ja lämmittäminen on tuolloin hieman haastavampaa.
Minusta on hassua, kuinka moni ehdottaa, että ottakaa hotellihuone ja anoppi sinne vahtaamaan lasta.
Kai se anoppi haluais mieluummin sinne tyttönsä häihin mennä kuin katsoa ap.n vauvaa.
Olettaisin, että ihmisillä on sukulaisiin niin läheiset välit, että voi selittää, ettei halua lähteä ja opettaa vauvaa pullolle. Tai ei ehkä jaksakaan. Joskus voi olla vaikka melko väsynyt kun vauva on vasta 3kk.
Kyllä minulle olisi riittänyt, että veljeni ja äitini olisi ollut häissäni. Pahemmalta olisi tuntunut jos äiti olisi mennyt hoitamaan veljen vauvaa, että veljen vaimo pääsee häihin. Olisin kyllä pitänyt veljen vaimoa itsekkäänä.
en ymmärrä, mikä ihmeen hinku sitä on juhlimaan kun vauva on pieni. Kai sitä ehtii myöhemminkin.
Jos se on mäntti, se sanoo vain voivoi, mutta jos se on fiksu, se sanoo että höpsis, tottakai te tulette vauvan kanssa!
Soitapa heti ja kokeile mitä sanoo. Tuu sitten kertomaan meille.
Omaa lastani on roudattu ympäri kaupunkia jo vastasyntyneestä lähtien, mutta häissä on kyllä sen verran hälyä, ettei välttämättä siellä viihtyisi.
Itse joko menisin ilman vauvaa, tai en menisi ollenkaan.
Ja eikö se ollut ap:n äiti, joka lasta oli tulossa hoitamaan, ei miehen äiti?
Jos se on mäntti, se sanoo vain voivoi, mutta jos se on fiksu, se sanoo että höpsis, tottakai te tulette vauvan kanssa!
Soitapa heti ja kokeile mitä sanoo. Tuu sitten kertomaan meille.
No musta päinvastoin on aika mänttiä kaikkia muita vieraita kohtaan se, että tämä häiden lapsettomuus ei koskekaan yhtä ihmistä, vaan kaikkia muita, joista osa on saattanut jopa tosissaan odottaa juhlia, joissa ei tarvitse sekunttiakaan kuunnella yhdenkään lapsen kitinää (tai pelätä, milloin se alkaa kitisemään ja onko vanhemmalla tilannetajua viedä lapsi muualle huutamaan, ettei se häiritse muiden keskittymistä ohjelmaan tai ihan vaan keskusteluun).
Harmittaa oman siskon puolesta, kun joutui tutun painostuksesta suostumaan, että yksi saa tuoda parikuukautisensa mukanaan häihin, kun tämä vieras oli nostanut kauhean metakan asiasta ja alkanut vaatia itselleen erityisoikeuksia. Hän on itse myös tosi harmissaan tästä asiasta, mutta ei sitten kehdannut sanoa että jättäkää tulematta sitten kokonaan (eivät ole edes erityisen läheisiä). Harmittaa varmaan myös muita, jotka ovat vaivalla hankkineet hoitopaikat hyvin pienillekin lapsilleen tai päättäneet jäädä kokonaan pois ja sitten huomaavat, että tämä sääntö ei koskenutkaan yhtä vieraista, vain koska hän oli röyhkeämpi kuin muut.
kyllä sylivauvan voi ottaa häihin, vaikka lapsia ei kutsuttaisiinkaan. Tai jos ei voisi, niin itse en tietenkään menisi ollenkaan. Vauva on tärkeämpi, enkä voisi nauttia häistä, jos olisin hänestä huolissani.
Tiedän mikä on (ainakin toinen) yleinen mielipide, mutta minusta on silti ihan järjetöntä jos joku ei halua 3-kuista veljentytärtään häihinsä.
Oletteko varmistaneet, että "lapsikielto" todella koskee myös teijän vauvaanne?
Olen ollut esikoisen ollessa reilun 2 kk iässä mieheni kansaa lapsettomissa häissä. Oli näin jälkeen päin miettiessä täysin turhaa. En pystynyt nauttimaan ja pumppauksesta huolimatta toiseen rintaani tuli tulehdus. Vauva ei harjoittelusta huolimatta osannut oikein juoda pullosta ja "oksensi" kaaressa hoidossa.
Toisaalta olen ollut 2 v lapsen ja 3 kk vauvan kanssa miehen veljen häissä. Piti imettää yksin jossain loukossa pitkiä aikoja.
Eli jos nyt olisin samassa tilanteessa kuin sinä niin en menisi häihin lainkaan ja olisi salaa tyytyväinen, että kyseessä on lapsettomat häät ettei tarvitse selitellä pois jääntiä.
AP, ÄLÄ MENE. ANNA NÄIDEN ONNELISTEN IHMISTEN VIETTÄÄ OMA HÄÄPÄIVÄ IHAN ILMAN VAUVOJA TAI LAPSIA. SINUA TUSKIN KUKAAN KAIPAA. JOS UKKOSI EI OSAA MENNÄ YKSIN, NIIN JÄÄKÖÖN TISSIÄ PITÄMÄÄN.
Mikä tässä on niin vaikeeta ymmärtää. Huoh!
T. kolmen äiti, joka ollut lapsellississa ja lapsellisissa häissä. AINA juhlaparin ehdoilla!!!
Joo huudan, kun risoo niin.
me ollaan oltu lapsettomissa häissä vauvan kanssa (ihan oli hääparin ehdotus) lähdin sitten aikaisin pois ja mies jäi juhlimaan.
Muuten en menisi jos en saisi hoitopaikkaa lähelle. Koko päivän erossaolo noin pienestä tuntuu liian pitkälle, pariksi tunniksi voisin jättää.
Ainakin mun lähipiirissä on itsestäänselvää, että lapsettomiinkin häihin voivat sylivauvat tulla äitinsä mukana. Itsellä on vauvat aina häiden aikaan sattuneet olemaan jo sen verran vanhoja, että olen jättänyt hoitoon, mutta muilla vierailla on ollut pikkuvauvoja muutoin lapsettomissa häissä mukana.
Toki se on hääpari, joka asiasta päättää, mutta ei kai kukaan hääpari tosissaan odota, että joku voisi jättää vastasyntyneen hoitoon? Onneksi ainakaan mun tuttavapiirissä ei kenelläkään ole niin todellisuudesta vieraantunutta käsitystä pikkuvauvan hoidosta.
Hääpari on kutsunut aikuisia vieraita, niin silti sinä menisit häihin lapsen kanssa? Aika itsekästä toimintaa. Kyllä hääpari saa päättää keitä haluaa vieraikseen, ja syitä lasten kutsumattomuuteen voi olla paljon muitakin kuin lasten huuto ja mekastus.
Juu, kannattaa miettiä kumpi on tärkeämpää, hääparin oma toivomus omista juhlistaan vai itsekkään äidin piittaamattomuus kutsujien toiveille.