Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häät tulossa, lapsi pitäisi jättää kotiin

Vierailija
07.05.2012 |

Kesällä on mieheni siskon häät, joihin ei toivota lapsia. Häät ovat kahden tunnin ajomatkan päässä. Vauvamme on silloin vajaa 3kk ikäinen. Äitini pystyy hoitamaan lasta kotona, mutta emme saa järjestettyä hoitoa lähellä hääpaikkaa. Kannattaako lähteä vai onko parempi jos vain mies menee?

Imetän lastani ja haluaisin vastauksia joiltain joilla on kokemuksia vastaavanlaisista tilanteista.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai muu vastaava majoitus hääpaikan läheltä.

Me vuokrattiin aikanaan mökki samalta alueelta, jossa häät pidettiin. Anoppi hoita lasta ja kävin välillä imettämässä.

Vierailija
62/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en nyt ymmärrä miten häät ilman avecia on mälsät? Ei kai siellä sen puolison kanssa kylkikyljessä kyhnätä vaan tavaan muita?

Meillä on ollut jo viimeiset 6v se meiniki että käymme aina kaikkialla erikseen, kun meillä ei ole ketään kuka voisi hoitaa lapsia. Kumpikaan mummo ei hoida, eivät ole ikinä edes minuuttia jaksaneet hoitaa, ja muu suku asuu kaukana, eli ketään ei vaan ole. Meillä ei ole ollut esikoisen syntymän jälkeen kertakaan mahdollisuutta olla kahden ilman lapsia.

Jotenkin tähän vaan on tottunut. Alkuun oli kova pettymys siitä että kumpaakaan mummoa ei kiinnosta tipan vertaa lapsenlapset (eivät näe lapsia kuin kerran kolmessa vuodessa, he eivät "jaksa" kun terveenä eläkeläisenä pitää niin kovin harrastaa), mutta sitten vaan tottui siihen että kaikkiin juhliin mennään aina erikseen.

Minulla ei ole avecia ikinä mukana missään, ei pikkujouluissa, häissä, hautajaisissa, ristiäisissä, aina menen yksin, enkä ole huomannut että olisi mälsää. Ehkä en vaan ymmärtänyt että mitä se mälsä tarkoittaa (tämä ei ole kettuilua siis).

Ainoa paikka missä avecin puutetta on paheksuttu on firman pikkujoulut, jossa on sosiaalinen "pakko" tuoda puoliso mukaan, mutta sitten olen vaan kestänyt sen paheksunnan, koska puoliso vaan ei pääse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun imetät, omat olosi on melkoisen tuskainen ja rintatulehdusriski kasvaa maidon kerääntyessä. Joutuisit pumppaamaan pakosta, joten vaatekin pitäisi valita sen perusteella.

Vierailija
64/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienestä asti käytetty. Oma kuopukseni oli tällainen, jouduin lähtemään juhlista, kun vauva ei huolinut äidinmaitoa pullosta ja huusi itsensä tulipunaiseksi :(

Kannattaa ainakin varmistaa siis, että pullo kelpaa.

jotta äitisi voi syöttää sitä vauvalle. Ei sinun tarvitse kotiin sen vuoksi jäädä. Eikä imetys lopu yhden juhlan aikana :)

Vierailija
65/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kirkossa huutaa niin kävelet ovesta ulos sen kanssa. SAmoin hääjuhlassa, jos jonku ohjelman aikana möykkää niin sitte vaan lähdet vauvan kanssa pois paikalta.

Itse en jättäis, vaikka kaikki vauvani ovat osanneet pullosta juoda. Ja monet vauvat eivät osaa!! et voi jättää missään nimessä, jos et ala opettaan pullolle hyvissä ajoin.

Ja sitte niitä kauhu tarinoita on, että vauva päätti lopettaa rinnasta syömisen ko opetettiin pullolle... että mieti kumpi tärkeämpi.

Vierailija
66/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes tunniksi.

kyllä minä olen ollut niin kiinni noin pienessä ,että ei minun juhlistani olisi tullut mitään.

Oma lapseni oli 10kk kun oltiin ystävien häissä ja tuolloinkin lapsi oli mielestäni liian pieni olemaan koko päivän aamusta iltaan mummolassa.

Siis jälkikäteen en olisi jättänyt.

Kuopus olikin yli 1v. ennen kuin oli missään hoidossa.

Ja molemma tlapset ovat oikein reippaita ja sosiaalisia. Ovat nyt 8 ja 5v. Mummilassa ovat molemmat mielelllään yötä ja isompi on ollut leirillä ja kavereillaankin yötä.

Vierailija
67/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kirkossa huutaa niin kävelet ovesta ulos sen kanssa. SAmoin hääjuhlassa, jos jonku ohjelman aikana möykkää niin sitte vaan lähdet vauvan kanssa pois paikalta.

Itse en jättäis, vaikka kaikki vauvani ovat osanneet pullosta juoda. Ja monet vauvat eivät osaa!! et voi jättää missään nimessä, jos et ala opettaan pullolle hyvissä ajoin.

Ja sitte niitä kauhu tarinoita on, että vauva päätti lopettaa rinnasta syömisen ko opetettiin pullolle... että mieti kumpi tärkeämpi.

Jos kyseessä ovat lapsettomat häät niin sinne ei tuoda vauvojakaan! Mikä tässä on niin vaikea tajuta?

Vierailija
68/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpari toivoo, että saisivat omannäköisensä häät, se on heidän päivänsä, jonka eteen on nähty paljon vaivaa ja johon ladattu paljon odotuksia.

On todella itsekästä viedä sinne, heidän toiveesta huolimatta lapsia, olivat he minkä ikäisiä tahansa. Kohta niitä on ne kymmenen sylivauvaa.

Olisko siinä majoituksen hankkimessa mitään järkeä? Pois jääminenkin on vähän siinä ja siinä epäkohteliasuus näkökulmasta.

Vierailija
69/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina siellä on ollut muutama kota on imetetty. Nämä ihmiset ovat osanneet hoitaa hienosti asian, jos vauva itkee, äiti/isä poistuu vauvan knassa hetkeksi.

Eivät ole muutenkaan olleet pitkälle iltaan mutta ovat saaneet osallistua vauvan kanssa kuhan vauva ei ole häirinnyt mitenkään.

Itse tekisin niin että jäisin paikkakunnalle yöksi, ottaisin hotellihuoneet anopille ja vauvalle ja myös itselle. Niin voisin käydä imettämässä välillä vauvaa tai anoppi tuoda vauvan käymään juhlissa. Ei tarvitsisi ajaa yöllä takaisin ja molemmat pääsisi juhlimaan.

Vierailija
70/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 2,5 kuukautinen häissä mukana, ei todellakaan huolinut pulloa ja hyvin sujui. Kirkossa vähän ääntelehti, mutt isä sylkytteli hiljaiseksi. Hääpäikan pihalla autossa annoin tissiä, jouduttiin odotteleen siellä ja oli hyvää aikaa, ja nukkui siitä kolmisen tuntia putkeen. Nähtiin leikkejä ja saatiin ruokaa ja kakkua. Ainoastaan häätanssi jäi näkemättä kun koettiin, että on jo parempi lähteä (kello oli jo jotain seitsemän...)

Erittäin kivat häät oli ja ipana nukkui kauniisti melkein koko reissun.

Vierailija
71/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsettomiin häihin sai tulla sisareni vauva (taisi olla 2kk silloin) ja ystäväni 5-viikkoinen. Sen sijaan sisareni 2,5v oli ehdottomasti kiellettyjen listalla vaikka onkin kummityttöni. Halusin sisareni ja hyvän ystäväni häihini mukaan ja noin pientä ei tosiaan jätetä hoitoon. Eikä noin pienestä ole mitään haittaa. Yksi vapaaehtoisesti lapseton ystäväni piti vielä mieluusti sisareni vauvaa sylissä kun sisareni ja miehensä halusivat tanssia ja ystäväni ei. :)

Vierailija
72/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin läheiselle sukulaiselle pitää voida selittää tilanne ja kysyä, kuinka tärkeää on, että te tulette häihin.

Vierailija
73/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen siskolta kysäistä että voiko teidän vauva tulla. Sanot heti että mielelläsi tulisit, mutta et ole varma onnistuuko vauvan jättäminen koko päiväksi, ja ymmärrät kyllä jos vauvakaan ei voi tulla, mutta että sitten on mahdollista että mies osallistuu häihin yksin. Ei poisjääminen ole epäkohteliasta jos on este, ja tässä tapauksessa vauva voi olla se "este":)

Vierailija
74/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sylivauvan voi ottaa. jos vauva itkee, menette ulos tarvittaessa. kesä ja lämmin.

Vierailija
75/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vastaava tilanne. Vauva ei huolinut äidiltäni pulloa ollenkaan ja oli huutanut paniikissa monta tuntia. Äitini ei edes ilmoittanut asiasta minulle ollenkaan, vasta jälkeenpäin. Tuli tosi paha mieli ja harmitti aivan älyttömästi. Kadutti koko jutti, että olin lähtenyt.

Vierailija
76/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en nyt ymmärrä miten häät ilman avecia on mälsät? Ei kai siellä sen puolison kanssa kylkikyljessä kyhnätä vaan tavaan muita?

Sä olet sitten erilainen kuin minä. En halua ylipäätään mennä häävieraaksi ilman aviomiestäni ja vielä vähemmän tässä tapauksessa, kun en tunne näistä häistä kuin morsiamen. Suomessa ei noin vain lyöttäydytyä tuntemattomien häävieraiden seuraan ja heitetä läppää selvin päin. Ajatuksen tasolla se toimii, ei käytännössä. Olen kokeillut monta kertaa sinkkuaikoinani.

Vierailija
77/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajomatkat mukaan luettuna olette koko päivän pois kotoa. Siis aamusta iltaan. Mielestäni se on ihan liian pitkä aika olla pois 3kk ikäisen vauvan luota, vaikka ravinnon saanti olisikin ok. Tuon ikäinen vauva on täysin symbioosissa ensisijaisen hoitajansa kanssa ja tuo on tosi raju hylkäys.

Mieti myös sitä, miltä sinusta tuntuu olla niin kaukana vauvasta, pystytkö rentoutumaan? Pystytkö luottamaan siihen, että kaikki menee kotona hyvin?

Itse en olisi missään tapauksessa jättänyt vauvaa noin pitkäksi ajaksi vieraalle. Ja vieraita ovat kyllä kaikki, jotka eivät asu vauvan kanssa samassa taloudessa. Meillä ei myöskään pulloruokinta olisi onnistunut, ihan siksikään, että en millään olisi saanut lypsettyä koko päivän tarvetta etukäteen ja pakastemaitoa vauvat ei suostuneet juomaan. Korviketta en missään nimessä olisi noin pienelle antanut, ellei olisi ollut pakko.

Meillä juhliin menisi siis vain mies, jos edes sylivauvat eivät ole tervetulleita.

Vierailija
78/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se mies voi mennä yksin, hänen siskonsa hääthän ne ovat??

Vierailija
79/79 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäistä imetettävää vauvaa en edes pystynyt jättämään miehellenikään pariksi tunniksi. Meidän vauva kun huoli ainoastaan pulloa minulta (imetin vauvaa ja yritettiin myös treenata pullolla). Kerran jätin vauva mieheni kanssa ja lopputuloksena oli se, että vauva ei syönyt ollenkaan ja huusi niin paljon, että minun oli pakko lähteä takaisin kotiin.Tuon tapauksen jälkeen pysyin vauvan kanssa niin kauan, että aloitettiin kiinteät, joita mieheni myös pystyi antamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi