Häät tulossa, lapsi pitäisi jättää kotiin
Kesällä on mieheni siskon häät, joihin ei toivota lapsia. Häät ovat kahden tunnin ajomatkan päässä. Vauvamme on silloin vajaa 3kk ikäinen. Äitini pystyy hoitamaan lasta kotona, mutta emme saa järjestettyä hoitoa lähellä hääpaikkaa. Kannattaako lähteä vai onko parempi jos vain mies menee?
Imetän lastani ja haluaisin vastauksia joiltain joilla on kokemuksia vastaavanlaisista tilanteista.
Kommentit (79)
Meillä toimittaisiin (ja on toimittu) näin, että mennään molemmat ja sitten minä tulen kotiin joskus noin 00-02 ja mieheni katsoo tilanteessa jääkö vielä vai lähteekö kyydilläni pois.
Ihmettelen, että nykyään täytyy olla niin ääripää vauvanhoidossa. Ei se vauva siihen kuole, vaikka huutaisi patti punaisena koko ajan, mitä olette pois. Tuskin edes huutaa normaalia enempää, jos äitisi on hänelle tuttu muutenkin. Ja kohta joku kommentoi, että ei se muuhunkan heitteillejättöön tms. kuole...blaa blaa blaa, mutta nythän on kyse ihan luotettavasta hoitajasta ja ainutkertaisesta menosta(jos ei miehelläsi ole 10 siskoa :)).
Tapaan ajatella niin, että vauvojeni on hyvä joka tapauksessa tottua muihin ihmisiin. Ne ovat mielestäni perheeenjäseniä eivätkä minun henkilökohtaisia. Olen kahden lapseni kanssa "aina" mutta noin kerran viikossa on joku muutaman tunnin juttu, jonka teen ihan yksin, jolloin lapset ovat sukulaisilla tai kavereilla samassa tai eri paikoissa. Omalla kohdalla tämä parantaa kovasti omaa jaksamistani.
Mutta kuiteskin ap, jos tulet katumapäälle viime hetkellä, jää kotiin. Sinä saat päättää omista menoistasi.
Jos kutsussa sanotaan ettei lapsia niin sinne ei sitten tulla edes vauvan kanssa. Ilmoitatte hääparille, että ette pääse tulemaan ja sillä selvä. Uskon, että hääpari ymmärtää tämän aivan hyvin eivätkä siitä loukkaannu.
Silloin kun minulla on ollut sylivauva ja olen saanut tuollaisen kutsun, on morsian hyvin pian (ennen kuin kutsuun olen ehtinyt mitenkään reagoida) soittanut ja kertonut, että toki pienet vauvat ovat muutoin lapsettomiin häihin tervetulleita. Tilanteesta riippuen olen sitten joko ottanut vauvan mukaan, jättänyt kokonaan menemättä tai järjestänyt vauvalle hoitajan.
Totta kai hääpari päättää, ketä häihin tulee ja voivatko lapset tai edes pienet vauvat tulla. Silti en kertaakaan ole törmännyt sellaiseen hääpariin, joka tosissaan kuvittelisi, että ihan pienen vauvan voisi jättää hoitajalle koko hääpäivän ajaksi. Jos tuollaisen kutsun saisin, varmasti ajattelisin, että se kutsu on lähetetty minulle vain kohteliaisuudesta ilman, että minun todellisuudessa edes ajateltaisiin osallistuvan.
Minä en ainakaan haluaisi huudattaa omaa vauvaani tuntikausia sen takia, että "ei se siihen kuole". Aika ikävää on vauvalle, kun joutuu karjumaan äidin perään.3kk ikäinen ei tajua, että äiti on vaan väliaikaisesti pois.
Mutta AP: teet niin kuin sinusta hyvälle tuntuu.
Jos kutsussa sanotaan ettei lapsia niin sinne ei sitten tulla edes vauvan kanssa. Ilmoitatte hääparille, että ette pääse tulemaan ja sillä selvä. Uskon, että hääpari ymmärtää tämän aivan hyvin eivätkä siitä loukkaannu.
Silloin kun minulla on ollut sylivauva ja olen saanut tuollaisen kutsun, on morsian hyvin pian (ennen kuin kutsuun olen ehtinyt mitenkään reagoida) soittanut ja kertonut, että toki pienet vauvat ovat muutoin lapsettomiin häihin tervetulleita. Tilanteesta riippuen olen sitten joko ottanut vauvan mukaan, jättänyt kokonaan menemättä tai järjestänyt vauvalle hoitajan. Totta kai hääpari päättää, ketä häihin tulee ja voivatko lapset tai edes pienet vauvat tulla. Silti en kertaakaan ole törmännyt sellaiseen hääpariin, joka tosissaan kuvittelisi, että ihan pienen vauvan voisi jättää hoitajalle koko hääpäivän ajaksi. Jos tuollaisen kutsun saisin, varmasti ajattelisin, että se kutsu on lähetetty minulle vain kohteliaisuudesta ilman, että minun todellisuudessa edes ajateltaisiin osallistuvan.
vaan siitä, että täällä monet kirjoittivat siitä, että ottakaa vaan vauva mukaan häihin (ilman moriusparille ilmoittamista) vaikka kutsussa sanotaan ettei lapsia. On aivan eri asia, kun on saanut luvan morsiusparilta.
eikä menisi miehenikään jos meillä olisi noin pieni vauva ja lapset eivät olisi tervetulleita häihin. Minusta on ihmeellistä että lapsia kielletään osallistumasta! Ikinä en itse ole ollut häissä joihin ei lapset saisi mennä ja jos itse menen joskus naimisiin niin todellakin lapset ovat tervetulleita.
haapari.
Tottakai jäät kotiin lapsen kanssa, niin mä tekisin, 4lapsen kokemuksella ja 20häät nähneenä, häitä tulee ja menee.
Tuo ois paaljon helpompaa kuin viedä pieni sinne tai olla viemättä ja saada itse rintatulehdus.
Valokuvat ja videot juhlasta välitää tunnelman kyllä.
Ja tuo hääpari ymmärtää (vasta) sitten kun ovat itse vamhempia, miten paljon vaadittu ois jättää noin pieni kotiin...
Mukavaa kesää muutenkn, vauvan kanssa!
Minulla on kokemusta melkein täysin vastaavasta tilanteesta!
Häät olivat tosin kavereittemme, ja he sanoivat, että vauvan saa tuoda, mutta muuten oli kyse lapsettomista häistä. Vauva oli vanhemmillani hoidossa ja matkaa heille oli n. 2 h juhlapaikalta. Kaikki meni tosi hyvin! Äitini hoiti vauvaa ihan mielellään ja meillä oli ihanaa häissä. Oli tosi ihana päästä ottamaan pientä breikkiä vauvanhoitoon. Varsinkin kun meillä oli tuo alkuvaihe kovaa vatsavaivaitkua täynnä. Meilläkin vauva oli täysimetyksellä ja pumppasin tuota iltaa varten pikku hiljaa maitoa varastoon, niin ei tarvinnut antaa korviketta.
Joten jos hoitaja on täysin luotettava, niin menkää ihmeessä ilman vauvaa häihin. Tuossa iässä ei vauva edes vielä osaa sinua erityisemmin kaivata, sillä eroahdistus tulee kuvioihin vasta paljon myöhemmin.
Minulla on kokemusta melkein täysin vastaavasta tilanteesta!
Häät olivat tosin kavereittemme, ja he sanoivat, että vauvan saa tuoda, mutta muuten oli kyse lapsettomista häistä. Vauva oli vanhemmillani hoidossa ja matkaa heille oli n. 2 h juhlapaikalta. Kaikki meni tosi hyvin! Äitini hoiti vauvaa ihan mielellään ja meillä oli ihanaa häissä. Oli tosi ihana päästä ottamaan pientä breikkiä vauvanhoitoon. Varsinkin kun meillä oli tuo alkuvaihe kovaa vatsavaivaitkua täynnä. Meilläkin vauva oli täysimetyksellä ja pumppasin tuota iltaa varten pikku hiljaa maitoa varastoon, niin ei tarvinnut antaa korviketta.
Joten jos hoitaja on täysin luotettava, niin menkää ihmeessä ilman vauvaa häihin. Tuossa iässä ei vauva edes vielä osaa sinua erityisemmin kaivata, sillä eroahdistus tulee kuvioihin vasta paljon myöhemmin.
Niin ja meillä vauva oli 2,5 kk tuolloin, eli tosi samanikäinen kuin teillä.
T: edellinen
eikä menisi miehenikään jos meillä olisi noin pieni vauva ja lapset eivät olisi tervetulleita häihin. Minusta on ihmeellistä että lapsia kielletään osallistumasta! Ikinä en itse ole ollut häissä joihin ei lapset saisi mennä ja jos itse menen joskus naimisiin niin todellakin lapset ovat tervetulleita.
hän hoitaa ja te menette juhlimaan.
Meidät on kutsuttu lapsettomiin häihin, mutta näyttää siltä, ettemme pääse osallistumaan, koska lastenhoitoa ei saa järjestymään. Eihän sille mitään voi. Me emme mene kumpikaan, koska häät on tosi mälsät ilman avecia.
älä mene. Mistä ihmeestä kukaan voi tietää miltä susta tuntuu 3 kk kuluttua. Kaikki ihmiset on erilaisia. Muutenkin pitäs tehdä asiat oman mielen mukaan, muuten sitä vaan patoaa huonoa mieltä, joka sitten ryöpsähtää pahimmassa tapauksesa syyttömän puolison niskaan.
kyllä sylivauvan voi ottaa häihin, vaikka lapsia ei kutsuttaisiinkaan. Tai jos ei voisi, niin itse en tietenkään menisi ollenkaan. Vauva on tärkeämpi, enkä voisi nauttia häistä, jos olisin hänestä huolissani.
Tiedän mikä on (ainakin toinen) yleinen mielipide, mutta minusta on silti ihan järjetöntä jos joku ei halua 3-kuista veljentytärtään häihinsä.
Oletteko varmistaneet, että "lapsikielto" todella koskee myös teijän vauvaanne?
a) vauva juo pullosta
b) haluat(te) jättää hänet lähes koko päiväksi
Älytöntä, jos morsian ei halua veljensä pientä vauvaa häihinsä...
kokemuksella vastaan, että jäisin kotiin vauvan kanssa.
Tämä yksi lapsi oli vielä tuossa iässä niin kiinni rinnsaassa, ettei koko päivän erossaolo olisi onnistunut.
Onko alkoholin pakko olla kuningas?
kysy tuota kutsujalta. Hääparihan sen päätöksen on tehnyt lapsettomista häistä ja syistä, miksi häät ovat lapsettomat.
Yleensä lapsikielto ei koske imeväisiä eli vauvoja. Jos nyt jostain syystä koskee, niin jättäisin menemättä.
Voihan sen lapsen hoitoonkin jättää, mutta itse ei noin pientä jättäisi koko päiväksi. Muutama tunti tutun ihmisen kanssa on eri asia kun koko päivä ilman äitiä.
häihin itkemään kun lapsia ei toivottu. Alkoholia en kuitenkaan juo, että pääsemme yöksi kotiin ja voin heti kotona imettää. Vauvaa ei ole juotettu pullosta, joten en tiedä juoko. Tietenkään en mene jossei juo, mutta en vielä halua hämmentää vauvaa pullolla ettei imetys vaikeudu.
AP
jotta äitisi voi syöttää sitä vauvalle. Ei sinun tarvitse kotiin sen vuoksi jäädä. Eikä imetys lopu yhden juhlan aikana :)
roolia häissä, aivan sama onko se siellä vai vauvan kanssa kotona.