Päivähoito-vaihtoehdoista, kokemusta ja apua!
Kohtapuoliin pitäs pojan (melkeen 2v) alottaa jonkinlainen päivähoito meidän molempien vanhempien alottaessa työt.
Mikä hoitomuoto? Kerro omasta valinnasta hyvät ja huonot puolet!
Hoitopäivän pituus tulis olemaan n.10 tuntia pitkien työmatkojen takia, joka tuntuu aika paljolta. Kuinka kauan teillä tän ikäset on?
Muutenkin tukea ja vahvistusta tähän päätökseen! Jotenkin vaan huolestuttaa tuo hoitopäivän pituus ja mikä hoitomuoto ois paras...
Oon aatellu ihan kunnallista päivähoitoa sen helpon valinnan takia mutta pitäskö koittaa jotain muutakin???
Kommentit (27)
tuossa tilanteessa itse...
1. mikäli asuisin pk-seudulla tai jossain jossa kaupunkin avustaa hoitajan palkkaamisessa niin hankkisin hoitajan kotiin joko yksin tai toisen perheen kanssa.
2. tarjoaisin lastani naapurin tädille hoitoon.
3. miettisin hyvää pph:ta lähellä
tuo hoitopäivän pituus on kieltämättä ongelma mikäli meinaat päiväkotiin viedä. ei varmaan päiväkodin puolelta mutta lapsellesi. Meillä 3 ja 1v lapset yksityisessä päiväkodissa (18 lapsen) jossa ovat 7-8h/5 pv vko. Noiden päivien jälkeen molemmat ovat AIVAN väsyneitä. Siis virikkeellisyys sen tekee. Kuten sanotaan että hoitopäivä on päiväkodissa lasten työpäivä.
Itse mietin takaisin kotiin jäämistä jos en keksi lapsille jotain muuta helpotusta meidän pitkään päiväkoti päivään.
Onnistuisiko teillä selkeä työaikojen porrastaminen? Meillä nimittäin on myös aika pitkät työmatkat, itselläni melkein tunti suuntaansa, miehellä puolisen tuntia. Nyt 2-vuotias tyttö on yksityisellä pph:lla, jolla viihtyy todella hyvin. Meillä peruskaava on se, että herään itse kuudelta ja olen toimistolla 7:30. Mies vie lapsen hoitoon kello 8 ja on töissä ennen yhdeksää. Minä lähden töistä kello 15-15:10 ja haen lapsen noin kello 16. Mies kotiutuu yleensä ennen kuutta. Perheen yhteistä aikaakin jää sentään vähän, ja mies ja lapsi nauttivat kiireettömistä aamuista kahdestaan. Itse en voi väittää nauttivani aamuista, mutta siinähän se menee.
Alussa kuulin paljonkin ennustuksia tyyliin " niinhän sä luulet että voit lähteä kolmelta" , mutta mikäs, hyvinhän se onnistuu kun on pakko! Tarvittaessa vaihdetaan miehen kanssa vuoroja, jos esim. minulla on tärkeää loppupäivän ohjelmaa. En yleensä sovi palavereja alkamaan myöhemmin kuin yhdeltä, ja ne joiden kanssa teen enemmän töitä, tietävät tämän.
Ainakaan päin naamaa ei ole kukaan tullut arvostelemaan, ja kehityskeskustelussa esimies sanoi saaneensa minusta vain hyvää palautetta. Ilmeisesti syy on ns. yleisesti hyväksytty, eikä kukaan ainakaan tässä ay-maailmassa kehtaa ruveta siitä ääneen avautumaan, vaikka sisällään kiroilisikin. Se taas ei mua jaksa hetkauttaa ;)
Yksityisellä pph:lla kannattaa muuten ottaa huomioon, että varahoitopaikkaa ei välttämättä ole. Joskus on, joskus ei - kannattaa siis selvittää! Jos varahoitopaikkaa ei ole, teidän täytyy kehittää joku muu systeemi niille päiville, kun hoitaja soittaa aamulla, ettei pystykään töihin...
Itse emme edes harkinneet päiväkotia, koska tyttö oli vasta 1 v aloittaessaan päivähoidossa, aluksi vähän nykyistä lyhyemmällä päivällä. Haimme kunnallista pph-paikkaa ja olisimme saaneetkin, mutta päädyin kuitenkin yksityiseen. Kunnalliset ovat (ainakin omalla paikkakunnallani) useimmiten aika iäkkäitä, ja lisäksi halusin itse valita hoitajan lapselleni. Niinpä kävin kunnan päivähoidonohjaajan luona juttelemassa. Häneltä sain listan kunnan valvomista yksityisistä (jotka siis saavat täydet tuet) ja lisäksi " tiskin alta" arvokasta tietoa siitä, keitä ohjaaja piti hyvinä hoitajina. Vein lapseni sitten pph:lle, joka on koulutukseltaan lastentarhanopettaja! Koen saavani molemmista maailmoista parhaat puolet: kotihoitoa ammattilaisen toimesta listahintaan. Omassa pph:ssani on omat kommervenkkinsä (lähinnä vapaisiin liittyen, lisäksi on kova diagnosoimaan lapsilta tauteja), mutta lastani hän hoitaa todella hyvin ja ilmiselvällä rakkaudella, mikä on tärkeintä.
1. Hankkisin hoitajan kotiin
2. Hankkisin toisen perheen kanssa yhteisen hoitajan ja porrastaisin työpäivät miehen kanssa
3. Lapsi ryhmikseen ja tekisin lyhennettyä työpäivää
4. Lapsi PK:hon, max 80% ja tekisin lyhennettyä työpäivää
5. Lapsi PK:hon. max 80% ja palkkaisin osa-aikahoitajan hakemaan kotiin ja hoitamaan siellä kunnes itse/miehesi kotiutuisi.
En voisi todellakaan suositella 10 h tarhapäiviä tuon ikäiselle (enkä kyllä edes vanhemmalle lapselle). Mutta tämä on MINUN mielipiteeni.
Toivottavasti päädytte koko perheen kannalta hyvään ratkaisuun!
Lotta
Omani oli 1v2kk kun aloitti hoidossa ihanalla yksityisellä perhepäivähoitajalla. Olin aluksi töissä osittaisella hoitovapaalla eli pojan hoitopäivä oli pisimmillään 7 tuntia (itse töissä 6 tuntia). Tällä hetkellä olen palannut normaaliin työaikaan syksyllä ja poika nyt 2v.
Hoitopäivien pituus on vajaa 8 tuntia eli vien pojan n. 8-8.30 välillä (kotoa tosin lähdemme ennen kahdeksaa bussilla mutta en laske sitä hoitopäivään koska silloin on äiti vielä mukana) ja haen tai mies hakee pojan klo 16. Kerran viikossa joku hakee meistä (minä, mies tai mummo) pojan jo 15.30 (ja välillä muulloinkin) koska muskari alkaa jo klo 16.15 kotipuolessa jonne bussilla matkaa puolisen tuntia.
Ihan ehdottomasti mielestäni 10 tuntia on hurja aika olla pienen lapsen hoidossa. Jos ajatellaan, että lapsi nukkuu n. 12 tuntia niin ehditte siis nähdä lasta arkisin n. 2 tuntia eli viette aamulla hoitoon heti sängystä ja kun lapsi on haettu hoidosta niin melkein samantien iltapuuro ja nukkumaan?!
Omat ehdotukseni ovat:
1. Porrastakaa työaikanne miehen kanssa jos suinkin mahdollista
2. Voisiko mummo tai muu lähisukulainen hakea lapsen hoidosta aikaisemmin tai vaikka hoitaa kotonakin
3. Oma osittainen hoitovapaa (työnantajan on lähes pakko suostua - pienellä varauksella mutta periaatteessa on pakko) joko isälle tai äidille tai vaikka molemmille (onnistuu jos toinen lyhentää päivää aamusta ja toinen illasta).
4. Yksityinen hoitaja kotiin tai pph läheltä kotia.
Ihan tosi, eikö täällä oo ketään jolla tämän ikäinen lapsi hoidossa 10tuntia??
Siis oishan se tosi hienoa jos saisi työt järjestymään porrastetusti mutta molemmilla toimistotyö klo 8-16, ei oikeen voi muuna aikana mennä. Ehkä hoitopäivän sais johonkin 9 tuntiin oikeen yrittämällä.
En tiiä miks mutta jotenkin pph huolestuttaa. Ennakkoluuloja varmaan, myönnän. Tuntuu vaan et sieltä voi tulla " millanen vaan" ja jos ei kemiat kohtaa niin inhottavaa alkaa vaihtaan ym. Oon kuullu kai liikaa just vaan niitä huonoja kokemuksia.
Ilmoittautukaa muutkin, kiitos!
Ps. Mulla on kauhee syyllisyys ja huono olo tästä nyt...:(
ja lasten hoitopäivä on yleensä n. 9 h. Miehellä ja minulla kummallakin pitkä työmatka ja porrastamalla olemme päässeet tuohon n. 9 tuntiin. Lapset ovat sopeutuneet ja viihtyneet päiväkodissa hyvin. Varsinkin nuorempi sopeutui todella hyvin (yleensäkin kuulemma tuonikäiset sopeutuvat helposti). Hoitajat ovat tosi ihania ja meidän ujo poika on tosi paljon reipastunut syksyn aikana päiväkodissa. Hän on kovasti oppinut uusia lauluja ja juttelee kovasti kotona uusista kavereista. Siis yhteenvetona... meillä on oikeastaan vain positiivisia kokemuksia päivähoidosta!!!!
Minunkin mielestäni 10 h on aivan liian pitkä hoitopäivä. Tiesitkö, että teillä molemmilla vanhemmilla on lakisääteinen oikeus lyhennettyyn työpäivään? Eikö ainakin toisen työt joustaisi sen verran, että saisitte vähän pelivaraa?
Meillä 2,5-vuotiaalla tytöllä hoitopäivät noin 6,5 tunnin mittaisia. Ja tämä aika on mielestäni oikein passeli. Minä teen töissä 6 tunnin päivää ja aion tätä jatkaa niin kauan kuin mahdollista (eli toisen kouluvuoden loppuun saakka).
Valitsin yksityisen päiväkodin, koska pidin sen tunnelmasta ja lapsia ei ole ryhmitelty, vaan kaikki 19 ovat samaa ryhmää. Siellä on tosi mukava tunnelma aina, ei riehumista ym. levotonta. Mene rohkeasti käymään eri paikoissa (soita ja kysy milloin voisi mennä). Muistan itsekin kun tätä urakkaa suoritin viime keväänä, mutta se kannatti. Ainakin Espoossa on netissä tosi paljon tietoa päivähoidosta.
Meillä poika 1v4kk aloitti viikko sitten perhepäivähoitajalla ja on hoidossa viitenä päivänä viikossa ja n.9,5 tuntia joka pv... Pojan vien hoitoon aamulla n. klo 7.10 ja työmatkani pituuden vuoksi olen hakemassa lapsen hoidosta n. klo 16.45. Meillä tämä on tällä hetkellä pakon sanelema juttu. Tottakai mulla on paha mieli kun en voi olla taloudellisista syistä olla kotona naperon kanssa eikä ole varaa palkata hoitajaa kotiin. Ehkä kevään puolella pojan mumma tulee poikaa hoitamaan meille.
Meidän tyttö aloitti pph:n luona elokuussa (silloin 1v10kk). Pph löytyi asuinalueemme puistosta. Kävimme siis kotona ollessani isossa puistossa, jossa kävivät kaikki lähialueen hoitajat. Suosittelen lämpimästi. Siellä ovat sekä yksityiset että kunnalliset. Saat sisäpiirin tietoa avautuvista paikoista ja varsinkin siitä, millaisia hoitajat ovat. Paljon kertoo se, miten hän kohtelee muita hoitolapsia.
Sanoin hakiessani hoitopaikkaa, että tiedän, että tältä hoitajalta on lapsi lähdössä pois ja se paikka kävisi meille erityisen hyvin (kasa perusteluja). Huomioivat kyllä toiveet.
Meillä päin iso puisto toimii myös juorutoimistona eli vaikka et löytäisi puistosta hoitajaa niin löydät kyllä jonkun joka osaa arvioida hoitajat. Ei niitä nyt niin paljon ole, ettei aina joku tuntisi jotakuta.
Kyllä sille hoitopäivälle vaan tulee pituutta, kun työpaikka ei ole ihan vieressä. Minkäs sille voi, jos ei voi mitään.
Minusta on kiva, että vuorotyöni takia meidän ei ole tarvinnut vielä tyttöä hoitoon joka päivä ja joskus päivät on lyhyempiä. Mutta pari hoitokaveria on säännöllisesti 7-17 ja siinä taas etuna on säännöllisyys.
Jos päivät on noin pitkiä, en edes harkitsisi muuta kuin perhepäivähoitoa. On vähän rauhallisempi vaihtoehto kumminkin.
Meidän tyttö aloitti päiväkodissa elokuussa, oli silloin 2v1kk. Aloitus sujui hienosti ja tyttö viihtyy hyvin päiväkodissa. Juttelee kotona paljon muista lapsista ja " tädeistä" . Ryhmässä minusta hyvä fiilis, hoitajat mukavia, ja käsittääkseni lapset saavat paljon syliä ja haleja (niin paljon kun nyt päiväkodissa ehditään antamaan..).
Minullakin on jotenkin ennakkoluuloja (ehkä ihan turhiakin..) pph:sta, mieluummin laitoin tytön päiväkotiin. Tosin meillä ei oikein muuta vaihtoehtoa ollutkaan. Juuri tuo varahoitopaikkaongelma, ja se että tuntuu " turvallisemmalta" kun päiväkodissa on aina monta hoitajaa ja selkeät säännöt ja ruokalistat.
Meillä on sikäli hyvin mennyt, että työvuoromme vaihtelevat, ja aika usein jommallakummalla on iltavuoro jolloin ollaan viety tyttö myöhemmin hoitoon. Ja itselläni viikolla vapaapäiviä, n.3pv/kk, jolloin tyttökin saa olla kotona. Eli tarha-ajat vaihtelevat 6,5-9h välillä.
Sen olen huomannut, että pitempien, n.9h päivien jälkeen tyttö on kyllä tosi väsynyt. Ihan hyvin pärjäilee ja viihtyy tarhassa silloinkin, mutta eron huomaa kotona. Yleensä jopa pötköttää sohvalla ihan " raatona" puolisen tuntia, ennenkuin taas on oma vilkas itsensä! Tarhassa kuitenkin se meno on kovaa, hälinää ja liikuntaa tulee päivässä paljon.
Tuo 10h taitaa olla muuten maksimituntimäärä, ainakin meidän päiväkodissa, sen pitempiä hoitosopimuksia eivät tee ainakaan siellä. Onhan se pitkä päivä, mutta kyllä lapsi tietysti siitä selviää, vaikkakin on väsyttävää. Eihän sille mitään mahda, jos muuta vaihtoehtoa ei ole.
Voithan kuitenkin kysyä jos vaikka pystyisit tekemään lyhennettyä päivää alkuun? Tai jos sittenkin pystyisit lykkäämään töihinpaluuta vaikka puolella vuodella, ellei ole ihan pakottavaa tarvetta palata?
Tsemppiä joka tapauksessa päätöksentekoon, ainahan me äidit syyllistymme yhdestä jos toisesta asiasta, ei se helppoa ole.
Ja käykää tutustumassa etukäteen mahdollisiin päiväkoteihin, niin saatte vähän tuntumaa millaisia ovat ja mikä tuntuu mukavimmalta.
Tiesithän sen ettei Suomen lain mukaan lasta saa pitää päivähoidossa kuin max. 10 tuntia päivässä. Ja kyllä noin pienelle on hurjan rankkaa jos joutuu viitenä päivänä viikosta oleen 10 tuntia hoidossa. Koita nyt edes vähäksi aikaa miettiä joko hoitajaa kotiin tai lyhennettyä työviikkoa. Soita teidän alueen päivähoidon aluejohtajalle tms. ja keskustele hänen kanssaan, osaa varmasti parhaiten neuvoa sinua teidän tilanteessa.
Meillä kolme ihanaa suloista lasta.
Vanhin aloitti hoitouransa 10kk ikäisenä, ensin oli ½v tyttö hoitamassa kotona, mutta ei ollut hyvä juttu, ikuinen stressi kaikesta vanhemmilla. Sitten yksityisellä pph:lla joka myöskään ei onnistunut, lapsi pelkäsi hoitajan omaa lasta ja sitten ei ollut varahoitoa jne hötkyilyt. Saimme sitten vihdoin kunnallisen pph paikan, joka oli meille hyvä. Joustava hoitaja, joka olisi pitänyt lastamme vaikka yötä. Päivän pituus oli 9h-10h hän myös käytti lastamme srk:n kerhossa kahdesti viikossa jne. Päiväkotiin meni sitten eskariin. Nyt on meillä mitä mukavin 11v murkku, enkä koe, että olisi mitenkään kärsinyt hoitopäivistänsä, tosin olen edelleen erittäin onnellinen siitä hyvästä kunnallisesta, valvotusta pph:sta.
Keskimmäisemme meni myös pph:lle 11kk:den iässä. Homma ei onnistunutkaan sitten niin hyvin. Ensimmäinen vuosi ok, mutta sitten alkoi tulla oireita, itkuja mennessä ja iltaisin, taantui kuivaksiopettelussa jne. Pyynnöstämme saimme lapsen varahoitopaikkaan, kunnes jäin äippälomalle.
Nyt olen viemässä vuodenalusta 4v ja 1,5v hoitoon. Olemme muuttaneet, emme saa pph paikkaa, koska lapset astmaatikkoja ja allergisia eikä kunnastamme löydy allergiasaneerattua pph:ta. Olemme saamassa päiväkotiin sisarusryhmästä paikan ja olen siitä iloinen. Vanhempi varmasti viihtyy, nuoremmalle turvallinen, kuin ruokailu erikseen ja pitkä aukioloaika illalla.
Mielestäni hyvä pph on paras vaihtoehto pienelle ja kunnallinen on aina valvottu ja ohjattu. Sen olen oppinut, että vaatimalla ja perustelemalla saa palvelua ja hyvää hoitoa. Jos mahdollista, kysele hoitajista, millaisia ovat, mitä tekevät lasten kanssa; askartelut, monipuolisuus ulkoilussa, pienet erikoisuudet, joista lapset tykkää.
Mitäpä haluaisin sanoa, lue ja seuraa omaa lastasi. 2v viihtyy jo kavereiden seurassa, satunnaiset kiukuttelut ja eroitkut ovat norm. mutta jos kestää pitempään, tai tulee muita taantumia tai oireilua, niin silloin kannatta jo pysähtyä. Hoidon vaihto ei ole ollenkaan niin paha, kuin huono hoito. Niin, illat ovat meillä olleet lapsille " pyhitettyjä" , eli se aika mikä on leikitään ja syödään yhdessä ja kötitöitä tehdään sitten kun jaksetaan :))
Kannattaa myös miettiä varahoitopaikan järjestymistä, eli jos pph on sairaana/lomalla, niin mistä varahoitopaikka järjestyy- eli aiheuttaako varahoitopaikan järkkäämienn laspelle ja vanhemmille ylimääräistä stressiä.
En halua syyllistää, mutta kehoitan miettimään: lapsi on noin pieni vain ihan lyhyen aikaa! Tulet elämään sen huonon olon kanssa vielä pitkään, jos nyt laitat vastoin omaa tahtoasi ja oikeudenmukaisuuden tunnettasi pienen hoitoon 10 h / pvä.
Kuten joku kirjoittikin, sinulla on lakisääteinen oikeus osittaiseen hoitovapaaseen, se kannattaa ehdottomasti käyttää! Ja jos kyse on esim. lainan takaisin maksusta tms, ottakaa helpotettu ohjelma vielä vuodeksi tms, sitten lapsi on jo paljon isompi!
Kyllä oman lapsen hyvinvointi on tärkeämpi kuin mitkään maalliset taloudelliset asiat!
Meillä poika aloitti 2-vuotiaana kunnallisella pph:lla ja minä jäin osittaiselle hoitovapaalle, joten maksamme sen 80% hoitomaksuista ja päivän pituus on 6-7 tuntia maksimissaan. Lisäksi porrastamme miehen kanssa siten että pojat viettävät rauhallisen aamun yhdessä kun minä oln mennyt aikaisin töihin -> pääsen aikaisin pois. Meille tämä tuntuu erittäin toimivalta ratkaisulta! Suosittelen lämpimästi miettimään vielä kertaalleen mahdollisia ratkaisuja ongelmaan - sellaisia joissa lapsi ei joudu viettämään suurinta osaa hereilläoloajastaan vanhemmistaan erossa...
Ja vielä: tarkoitus ei ole syyllistää vaan rohkaista miettimään vaihtoehtoja, niitä kun on tarjolla!
Itse en millään jaksaisi kymmenen tunnin työpäiviä, en siis raaskisi vaatia tätä lapseltakaan. Meillä 2veen hoitopäivä on noin kuusi ja puoli tuntia, teen lyhennettyä työpäivää. Tämän lisäksi kun on vielä kaupassakäynnit ja ruuanlaitot sun muut hommat, kyllä jäisi lapsen kanssa vietetty aika lyhyeksi tuolla kymmenellä tunnilla. Nukkumaankin tarvii mennä aikaisin että lapsen saa taas aamulla tarpeeksi ajoissa hereille : (
Meidän lapsi on ollut yksityisellä pph:lla, ei tarvinnut viedä kenelle sattuu vaan sai itse valita.
ap. kirjoittaja (kuten kaikki täällä) ihan varmasti ajattelee lapsensa parasta. Joskus täytyy ottaa vain muutkin seikat huomioon.
En tiedä millaisissa töissä te olette jotka pystytte tekemään lyhyttä päivää, mutta te ette näköjään pysty asettumaan toisen saappaisiin - kaikille se vain ei ole mahdollista. Itse teen vaativaa asiantuntijatyötä, jossa on oltava 100% tai sitten ei ollenkaan - asiakas kun ei osta mitään puolikkaita resursseja kun kokopäiväisiäkin on tarjolla.
Tein itse aluksi töihin palatessani 6kk lyhennettyä työpäivää, sillä seurauksella että pyörittelin sormiani toimistolla koska kukaan asiakas ei halunnut henkilöä joka ei voi olla käytettävissä 8-16 välillä, omaan projektiinsa. Näin se vaan menee karussa maailmassa. Sitten tein päätöksen että aloitan täyden päivän, pidän työstäni kuitenkin kohtuullisesti ja kaipaan haasteita.
Tyttömme 2v on ollut pph:lla jo siitä asti kun täytti 10kk ja nyt siis 1,5v vanhasta joka päivä sen 8,5h. Piakkoin vaihdetaan päiväkotiin, meillä ei ihan ole synkannut hoitajan kanssa mutta lapsen parasta ajatellen olen hänet tuolla hoitajalla pitänyt. Hoitajissa on todella eroja, tämä on yksityinen (kutna tarjosi ainoastaan päiväkotia 10kk vanhalle...) ja ollaan kyllä saatu harmaita hiuksia noista varahoitojärjestelyistä. Varahoitaja on hoitosopimuksessa nimetty, mutta ainoastaan kerran sinne ollaan saatu viedä, muut kerrat on jouduttu itse järjestämään hoito (ja niitä on ollut 4* viikko!). Muutenkaan en ole ollut hoitajaaamme tyytyväinen.
Tyttö on kuitenkin viihtynyt hyvin, eikä mielestäni ole mitenkään erityisen väsynyt hoitopäivän jälkeen. Alussa oli kovin takertuvainen, mutta liittyi eniten muutokseen (tosin silloin tein sitä 6h/pv mutta toisaalta, tyttö oli 10kk, 2vuotta on jo ihan eri tilanne). MIelestäni kannattaa seurata tilannetta, ja jos vaikuttaa että päivä on liian pitkä niin pyrkiä järjestelyihin siinä vaiheessa. Etukäteen ei kannata ottaa liikaa syyllisyyttä; kaikki voi mennä kuitenkin ihan hienosti.
Mutta kun täällä niin ankarasti tuomitaan niin kukaan ei uskalla myöntää ;) ..no en tiedä..
Mutta itse varmaan yrittäisin lyhennettyä päivää sitä 6h, sinne 3v asti jos vain raha tilanne sallii, tosin siinä ei kuulemma kovin paljoa edes oikeesti menetä. Varsinkin jos tekee sitä 30h/vko kun silloin saa myös tarhamaksussa alennusta.
Tai hoitajaa kotiin.. Tosin on kyllä hoitajallekin aika pitkät päivät olla 10h..
Mun mielestä päiväkoti ei ole lainkaan huono vaihtoehto, miksi olisi? Tuntuu munkin mielestä että pph on huonoin mahdollinen vaihtoehto jos se hoitaja sattuu oleen " huono" .. Ja järjestelyä on hoitajan sairastuessa, lomien aikaan jne.. Mutta sitten..jos kohdalle osuu se aivan ihana pph niin et voisi parempaa hoitoa lapsellesi saada!!
Mielestäni voisit vähän kysellä ja kartoittaa pph vaihtoehdot teidän alueelta, entäs sieltä oman työpaikkasi lähistöltä? Sehän lyhentäisi myös hoitoaikaa?
Tai voisiko joku sukulainen/tuttava joskus hakea hoidosta päivän lyhentämiseksi?
Toki sitä ajattelee että lapsen näkökulmastahan se on lähdettävä järjestämään asioita ja itsekkin koen 10h olevan pitkä aika olla hoidossa mutta onko se sitten haitallista lapselle jos hoito sujuu ja lapsi viihtyy?
Innaa kysyi, onko 10 h hoitopäivä haitaksi lapselle jos lapsi viihtyy hoidossa ja ongelmia ei ole. Tähän ei varmaan ole yksiselitteistä vastausta. Voi hyvinkin olla ettei tästä kummempaa haittaa ole lapselle. Mutta lapsen ja vanhemman suhde siinä kiistatta kärsii. Lienee aika selvää että läheistä suhdetta ei pääse muodostumaan jos kotona ei ehditä olla kovin kauaa yhdess päivittäin. Ja siitähän niitä ongelmia voikin sitten tulla pidemmällä tähtäimellä.
Ymmärrän, että aina ei ole vaihtoehtoja, mutta itse pitäisin lasta hoidossa 10 h vasta kun se olisi todella viimeinen vaihtoehto.
hoidossa! Onko hänellä yhtään vapaapäiviä vai olisiko hoidossa 5 pvää/viikko?
Yksityinen/kunnallinen on tietysti yksi jako, toinen tapa jakaa päivähoitomuotoja on miettiä hoitomuotoja: perhepäivähoito, ryhmäperhepäivähoito, päiväkoti...?
Itse suosisin sinuna esim. osittaista hoitovapaata, jos se vain on työssäsi mahdollinen? Eli esim. 6h/päivä tai 30h/viikko. Saisit Kelalta sen noin 70e/kk korvaustakin siihen saakka, kun lapsi täyttää 3v. Lapsen hoitopäivä lyhenisi tai hänellä olisi ainakin se yksi vapaapäivä viikossa.
Meillä hoitopäivät ovat 4-7h, joten lapsi maksaa 80% kokopäivähoitomaksusta. Lisäksi on vielä 3 vapaapäivää kuussa, koska teen vuorotyötä. Hoidossa lapsi aloitti 1v3kk vanhana ryhmäperhepäivähoidossa, joka oli pienelle loistopaikka (kunnallinen). Nyt ollaan isossa ryhmässä päiväkodissa, joten minusta on ainakin tärkeää, että hoitopäivät ovat lyhyitä. Ja onneksemme lapsi saa aamuisin nukkua aina niin kauan kuin haluaa, eli emme joudu lasta herättämään.