Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on kun koko ajan väsyttää?

Vierailija
04.05.2012 |

Olen 1,5 vuotiaan yksinhuoltaja, lukuunottamatta jokatoista viikonloppua (jos hyvin käy).

Lapsi on nukkunut puolivuotiaasta saakka täydet yöunet lukuunottamatta iltatuttipullosta vieroitusta, tutista vieroitusta, flunssakausia ja hampaiden tuloa.

Nyt on taas yöt normalisoitunut tutista vieroituksen jälkeen, mutta minä se en saa nukuttua. Nukahdan suht hyvin, mutta aamuyöstä alkaa pyöriminen ja hyöriminen. Milloin pitää nousta vessaan, milloin on liian kylmä tai kuuma. Sitten nukahdan paremmin vähän ennenkuin lapsi herää (6-7) ja oon ihan väsyksissä kun herään syvästä unesta. Vapaina viikonloppuinakin mieluummin olen kotona ja yritän nukkua, jotta en olisi niin väsynyt. Aamulla pitää väkisin laittaa itsensä tekemään perus aamuaskareet heti, kun noustaan ylös. Jos jään pötköttämään sohvalle tms. niin kokopäivän sikaväsy on taattu.

Päivät koostuu ihan perushommista. Pesuja, ruokaa, ulkoilua/kyläilyä/kaupassa käyntiä, ruokaa, päiväunia, ruokaa, ulkoilua/kyläilyä/kaupassa käyntiä, ruokaa, pesuja ja nukkumista. Sinne väliin sitten tiskaamista, vaatteiden pesua ja siivoamista aina kun tarvis. Ruokaakin teen niin, että ei tarvi joka päivä kokata.

Täytyy myöntää, että ruokailutottumukset on itsellä aika surkeat. Syön kaikkea vähemmän terveellistä, varsinkin silloin kun lapsi nukkuu. "Palkitsen" omaa jaksamistani sillä. Voisin kuvitella, että se on osasyy väsymykseen.

Usein iltaisin käy myös niin, että olen hurjan väsynyt niin kauan kunnes saan lapsen nukkumaan (8) sitten istahdan viettämään sitä omaa aikaa ja yhtäkkiä ei ookkaan enää väsy. Pitää aina katsoa kellosta, ettei nukkumaan meno veny paljon yli kymmenen.

Onko kohtalotovereita ja mitenkä tästä pääsisi yli. Jatkuvasta väsymyksestä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nukkunut syvästi ja autuaallisesti sen jälkeen kun tulin äidiksi -91. Sain nuorimman lapsen 6v sitten ja menetin rauahlliset yöuneni kokonaan lapsen vaativan sairastelun takia. Herään ihan aina 04-05 välillä.

Suurin syy on varmaan ihan vaan äitiys. Jotenkin sitä vaan on valppaana ja herkkänä kuulolla koko ajan.

Mitään viisasten kiveä ei ole sinulle antaa, mutta vihjasit itsekin ruokavaliosta. Väsyttää vähemmänpäivällä, kun syö pieniä annoksia ja vähentää hiilihydaatin mättämistä. En missään nimessä kannata karppaamista vaan tasaista ruokarytmiä, josta ei unohdu liha, kala, muna... Ylipäätään proteiini.

Varo sitä lohtusyömistä, se voi olla lihavuuden alku kuten minulla.

Liikunta piristää. Rasittava neuvo, mutta on se totta.

Jos yöunesi on tosi huonoa, pyydä reseptiä vaikka melatoniiniin. Käytän sitä, ei ole varsinainen unilääke.

Saatat myös olla tietämättäsi hiukan masentunut. Tee testi. http://xestia.net/testit/bdi.php

Saatko nukuttua päivällä päiväunia? Vuorottele miehesi kanssa hiukan, että saat otettua jossakin takaisin univajetta.

Vierailija
2/6 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile torkahtaa silloin kun lapsikin nukkuu. Laita edes silämt kiinni ja viltti päälle, ole ihan rentona. ed.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös huomannut tuon valppaana olon öisin. Siksi lapsi muuttikin aika nopeasti omaan huoneeseensa nukkumaan pienenä. Silloin kun lapsi nukkui samassa huoneessa kanssani niin heräsin joka tuhinaan ja kääntymiseen.

Olen pyrkinyt syömään aina silloin kun lapsikin syö ja sitä "terveellistä" kotiruokaa. Olen ollut lapsesta asti ylipainoinen ja tiedän kaiken laihduttamisesta ja oikein syömisestä. :) Siltikin on todella vaikea laihduttaa tai edes pitää painoa samassa. Nyt olen vuosia suurinpiirtein samanpainoisena, sain tuossa laihdutettua 12 kg, mutta kun lopetin tupakanpolton vuodenvaihteessa tuo pikku herkkujen syöpöttely astui taas kuvioihin ja painoa on tullut melkein puolet takaisin. Leivät olen jättänyt kauppaan, jo pian vuoden ja se sai aikaan kyllä ihan hyviä muutoksia kehossani.

Olen myös sitä mieltä että vähän on masennustakin tässä taustalla. Olen sen aina osannut aika nopeasti tunnistaa ja omin avuin siitä olen aina päässyt yli. Nyt en vain oikein tiedä mikä saa masentamaan, kun kaikki on ainakin näennäisesti kunnossa. Rahasta nyt on tiukkaa, mutta ei sitä kyllä koskaan ole paljon ollutkaan, kun olen pääasiassa opiskellut.

Pyöräilen tai kävelen päivittäin joten liikunta kuuluu kyllä elämään.

Päiväunet olen lopettanut, koska sitten olen entistä väsyneempi ja yöpuulle meno venyy silloin 12 ja kierre on taattu.

Kiitos vastauksestasi :)

Ap

Vierailija
4/6 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo kaikki liittyy siihen äitinä olon vastuuseen, koko elämän muuttumiseen, joskus vähän tarkoituksettomaankin oloon kun päivät toistuvat samanlaisina. Ilmeisesti sinulla on kuitenkin ystäviä ja jaksat lähteä pois sieltä kotoa, se on tosi hyvä!!

Kun jaksat, hanki mukavaa tekemistä ja ajattelemista harrastuksesta. Rupea käymään lapsen kanssa uimassa/ leikkitapahtumissa/ kuntosalilla/ konsertissa/ muskarissa. Ala itseksesi tehdä käsitöitä, askarrella postikortteja, tehdä koruja, huovutusta, ommella, maalata, sisustaa... Mistä ikinä tykkäät. Pyydä ystävältäsi tai vanhemmiltasi yksi parin tunnnin vapaailta viikossa, että pääset vaikka yksin harrastamaan jotakin.

Vierailija
5/6 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alhainen hemoglobiini?

Vierailija
6/6 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alhainen hemoglobiini?

mulla on kyllä ennen raskautta ollu aina tosi hyvä hemoglobiini, melkein liianki hyvä. Voishan tuotakin käydä mittauttamassa joskus.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä