Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö puheterapiaa korvata mitenkään?

Vierailija
04.05.2012 |

Ollaan käyty monta kk pojan kanssa, kaupunkiin on pitkä matka ja ei ole rahaa joka viikko maksaa linkkua, silti siellä piyäs köydä. Eikö kela korvaa tai anna mitään tukea tässä? Tänäänkin joudun kävelemään sinne työntäen tuplavaunuja ja laittaa esikoinen pyöräilemään 10 km matka yht. Hemmetti.

Meillä on lapsilla vielä tapiolan lapsivakuutus ja yllätys yllätys se ei kata juuri puheterapiaa... Mitä hiton hyötyä tuostakin on!

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä kolmen lapsen äiti olet tärvännyt paljon enemmän verovaroja kuin mitä olet niitä maksanut.

Synnytykset, kolme äitiyslomaa, hoitovapaita jne.

Vierailija
22/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuilta:

Tuen saaminen edellyttää, että sairaan tai vammaisen lapsen hoidosta, huolenpidosta ja kuntoutuksesta aiheutuu perheelle vähintään 6 kuukauden ajan tavanomaista suurempaa rasitusta ja sidonnaisuutta verrattuna vastaavanikäiseen terveeseen lapseen. Vammaistuki on porrastettu kolmeen ryhmään rasituksen ja sidonnaisuuden määrän mukaan.

Pelkällä puheterapialla ei kovin helposti vammaistukea saa. Aina voi toki yrittää, ja päätökset on hieman kuntakohtaisia, mutta se on yllättävän vaikea sitä tukea saada, ellei ole joku ihan selkeä tietty diagnosoitavissa oleva "tauti".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetäni välitäkään mutta muitten lasten pitää lähteä sinne joka viikko, ja töihin paluustakin ollaan puhuttu kun rahat niin tiukissa mutta mö en vaan pysty olemaan töistäni pois mitenkään kesken päivän tai ottamaan vapaata, vai korvaako kela ansiomenetyksen. . ,? Tarviiko kelan matkakulu hakemukseen laittaa joku lääkärin todistus? Ja tämä puheterapeutti on yksityiseb lääköriaseman terapeutti, on tullut kunnalle vaan helpottamaan tätä ruuhkatilannetta kuulemma.

Ja opettaisinkin jos saisin vain harjoituksia. Opetinhan esikoiseni 5 v neuvolasta saadun ärräharjoitus lapun mukaan r kirjaimen vartissa.

Ap

Vierailija
24/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatana, laskekaa itse ne omat rahanne ennen kuin väännätte muotimäärän mukuloita!

Vierailija
25/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitä ärsyttää että oleb verorahoja tuhlannut. Eli jos teen lapsia niin tuhlaab teidän rahoja. Ekös tämä yhteiskunta niin toimi,ethän sinäkään voisi käydä kunnalla lääkörissä jos minö en maksaisi äp rahasatni veroja. Joka asiasta kuule joutuu maksamaan jotta tietyt asiat on halvempia.

Vierailija
26/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sinä olet jo kuluttanut moneen kertaan ihan itse ne omat roposi - ja vielä muiden päälle.

Ja tosiaan, joka asiasta joutuu maksamaan eli mitä helvettiä vingut täällä?! Mene ilta-, yö- ja viikonlopputöihin, jos on rahasta tiukkaa.

Vierailija
27/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terapeutilta todistus että lapsi on käynyt siellä aj sitten lsitattuna kaikki käyntipäivät.

Vierailija
28/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kela korvaa vaikka vammaisen lapsen vanhemmille mitään, että oma vika jos synnyttää vammaiseb vai? Mitäs ei käyttäny ehkäsyä ja synnytti vammasen, näinkö elämää elät? Jos jostain rahaa saa nii kai sitä voi kysyä että saako, kyllä mä jumankauta otan kaiken rahab minkä saa, vain hullu kieltäytyy rahasta jonka saa vain sen takia että itse pitäs pärjötö omalla rahalla.!! Ei kai ois pitänyt nostaa äp rahaakaan vaan eläö sekin aika säästöillä...

Vierailija
29/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä siinä ole kyse siitä, että muuttaa korpeen ja vääntää liikaa mukuloita resursseihinsa nähden.

Minä esimerkiksi sain astmalapsesta vammaistukea 80 euroa kuussa. Eipä se ollut _missään_ suhteessa menoihin: Lapsi sairasti parhaimmillaan 27 päivää kuussa, jatkuvia sairaalakäyntejä (yöllä ja kiireessä eli taksilla), lääkitystä jne.

Eli jos sinä nyt joudut lampsimaan kerran viikossa ilmaiseen puheterapiaan niin et nyt viitsisi inistä.

Minkä kaiken rahan?? Eli olet vääntänyt nuo rakkaudenhedelmät tukien lypsämiseen? Mitä väliä sillä sitten on, sorauttaako ne vai möllöttääkö mykkinä?

Sitäpaitsi kirjastossa on pilvin pimein puheterapiaoppaita. Hae sieltä ja opeta itse, kun kerran guru olet.

Vierailija
30/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ärrän opettaminen on "hieman" eri asia kuin se, että saisit puhumattoman lapsen puhumaan, siihen voivat syyt olla moninaiset, varmaankin tuo puheterapia on nyt alku jossa tarkastellaan mistä puhumattomuus voisi johtua. Sinä et voi lasta millään harjoitteilla opettaa puhumaan, oletan, että puhut ja olet vuorovaikutuksessa hänen kanssaan ihan muuten.

Ja tuosta bussikortista, kannattaa varmaan mennä sossuun jos ette pysty maksamaan sitä 50 e bussikorttia. Joku tässä nyt mättää pahasti.

Vierailija
31/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukekaa nuo kirjoituksenne ennenkuin laitatte ne varmenteet. Nyt on ihan järjetön määrä näppäilyvirheitä niin ap:n tekstissä kuin vastauksissa. Niitä on tosi ärsyttävä lukea.

Lisäksi ap: mitä on äp loma? Äitiyspäiväloma? Äitiyspakkausloma?

Vierailija
32/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sitten niin saatanan kiitollinen, että asiaa tutkitaan noin ripeästi ja IHAN ILMAISEKSI!

Vierailija
33/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOTTA KAI sinä saat kysyä, millaisiin tukiin olet tapauksessasi oikeutettu! Mikä helvetin "verovaroilla eläjä" sinusta tulee, jos käytät niitä palveluita, joita yhteiskunta tarjoaa? Vai onko tuo "verovaroilla elämisestä" kitisijä muka itse sellainen, joka ei käytä mitään yhteiskunnan verovaroin kustannettuja teitä, urheilupalveluita, kirjastoja, terveydenhoitoa, kouluja...? No TUS-KIN.

Joten voit jättää heti omaan arvoonsa tuon neurootikon pölinät, sillä on aamulääkkeet ottamatta.

Asiaan.

Kelan vammaistukihakemukseen tarvitaan lääkärin lausunto. Jos neuvola on teidät ohjannut puheterapiaan, teillä on olemassakin jokin lääkärilausunto, kysypä terapeutilta tai neuvolasta. Ilmeisesti neuvolan lääkäri on lapsenne tavannut? Terapeutinkin lausunto on todennäköisesti riittävä, juttele hänen kanssaan.

Vammaistuki on kuukaudessa 89,18 euroa kuukaudessa (perustuki, korotettua ette saa). Sitä haetaan siis Kelasta täältä löytyvillä ohjeilla ja kaavakkeella:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/140508131716HL?OpenDocument

Huom - pelkästään terapiakäynnit eivät ole lain tarkoittama merkittävä haitta, joten kannattaa hakemukseen selvittää yksityiskohtaisesti, miten lapsen hoito on vastaavanikäisiä lapsia vaativampaa siksi, että hän ei puhu. Kyllähän se nimittäin ON hankalampaa ja lapsi vaatii varmasti sen vuoksi tarkempaa ohjaamista arjen toiminnoissa, eikö vaan? Kirjaa ne ylös, inhorealistisesti mutta valehtelematta.

Ja olennaista on kirjata ylös myös se, miten hankalan matkan päässä terapia on ja miten paljon se vie aikaa.

Tukipäätöksen saaminen kestää viitisen viikkoa, joten ole liikkeellä nopeasti.

Mitä tulee puheterapian hyödyllisyyteen, niin siitä on kyllä hyötyä, vaikka lapsi ei *simbsalabim* opikaan puhumaan. Terapeuttinne tarkoitti sillä, että puhumaan ei voi opettaa, että ei ole olemassa mitään simppeliä ja yhtä ainoaa harjoitetta, josta voisi antaa kotiin monisteen ja panna vanhemmat töihin (kuten äännevikojen kohdalla).

Mutta luota nyt vaan, että terapiasta on hyötyä.

Kotona voit lapsen kanssa jutella mahdollisimman paljon. Lukekaa kirjoja. Lorutelkaa. Kannustakaa vastavuoroiseen leikkiin.

Mitä tulee terapiaan pääsyyn, niin kuukausien odotus ei ole mitenkään poikkeuksellista. Kyse on usein siitä, että terapeutteja (Kela-korvattavia) on jollain alueella liian vähän suhteessa tarpeeseen, jolloin terapiaan pääsyä pitää jonottaa.

Voimia, on hienoa, että olet jaksanut noin hankalan matkan päässä käyttää lastasi terapiassa!

- erityislapsen äiti -

Vierailija
34/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä juttu että rahat noin tiukilla.

Oma lapsi ei oppinut ääntämään kaikkia äänteitä ja kulki puheterapiassa kunnallisella ennen koulun alkua, tai minä kuljetin. Omalla autolla noin 10 km /suunta.

Olisihan tuota itsekin voinut opettaa, mutta ei oma äiti ole aina paras opettaja eikä hermo tahdo riittää samalla tavalla kuin vieraalla, joka ei samanaikaisesti tuijota kaikkia tekemättömiä kotitöitä ja pölyä joka tasolla... se ajan löytäminen ja muistaminen. Kiva saada edes jotain tukea mitä lapsiin tulee, kun suku kaukana.

Yritin hoitaa samalla aina jotain muita asioita kaupungissa.

Vierailija
35/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallisesta vastauksestasi. En jaksa välittää noista verorahat urputuksesta, olen itse terveysalalla ja en mäkään sano tyypille joka tulee päivystykseen että minun verorahoilla käyt täällä näinkin pienellä terveyskeskus maksulla. Ja voisin tietty mennä töihin, ja laittaa nämä 3 lasta päiväkotiin jolloin se maksaisi teille veronmaksajille taas. 3 lasta kun maksaa kunnalle 3000 e kk että olkaahan vaan tyytyväisä että pidän kotona tämä surkealla kotihoidon tuella.

Ja me elämme nyt tiukoilla miehen työnpaikan menettömisen takia ,on nyt siis töissä taas mutta jokun aika sitten jouduttiin käyttää säästöt ja ottaa velkaakin kun ei meinattu pärjätä.

Puheterapeutti suositteli päiväkotiin hakemista , miten ihmees mun pitäs hakea päiväkotiib jos olen itse kotona, siitähä vasta taas hyökättäs kimppuun. Lisäksi en mä voi laittaa lasta hoitoon ja maksaa siitä 250 e kk tai edes osa hoitoon koska ei meillä ole varaa. Siksi kyselin näitä tukia.

Ja mä en ole käyttämättä lastani terapiassa vaikka rahaa ei olisi, johan olen sanonu että raahaan koko katraan sitten kaupunkiin. Ja syrjässä asumme juuri siksi että täällä halvempaa asua. Eli summa summarum mulla on rahaa laittaa linkkuun tok se taha mutta jos kel tms taho antaa rahaa siihen niin tietysti otan vastaan.

Kiitos paljon vastainneille, niille asiallisille, ei niille joilla huono päivä ja jotka purkaa omaa pahaa oloaan täällä.( yst.ihminen ei niin tee)...

Ap

Vierailija
36/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppaat siis myös palkkasi veronmaksajilta!

Uskomaton loinen!

Vierailija
37/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta pojallesi (ja muulle perheelle) tukiviittomia, niitä löytyy netistä. Tuliviittomat auttavat lasta puheen oppimisessa, kun saa jotain työvälineitä ensin kommunikaatioon. Monasti puhe alkaa tulla nopeastikin kun saa kädet mukaan eikä vaan yritä päässä muodostaa.

Vierailija
38/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuntouttavana. Jos lapsella on suurempaa häikkää, niin vaikeuksiin joudut hänen tullessaan isommaksi. Jos te siellä kotona vain nysväätte mahdollisen puhevammaisen lapsen kanssa, niin pian hän sitten on jo kouluiässä ja ihmetellään, että kun ei laps pärjää ja erityiskouluun pitäisi mennä.

Sinne sinulla vasta raijaaminen onkin. Vai ihan kotona ajattelit sittenkin opettaa?

Vierailija
39/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen tarvitsee lääkäriltä erillisen c-lausunnon, jotta voi hakea, joka itsessään on myös maksullinen. Eli jos haluat hakea tukea, niin pitää ottaa yhteyttä siihen neuvolalääkäriin ja pyytää häntä kirjoittamaan c-lausunto asiasta. Jos lapsi ei ihan oikeasti puhu, niin kumma, että ette ole päässeet muualle jatkotutkimuksiin. Jos taas lapsi puhuu epäselvästi, mutta jokseenkin ymmärrettävästi, niin silloin ymmärrän. Kovin helposti ei kyllä vielä välttämättä anneta 3 -vuotiaalle puheterapiaa, usein odotetaan ja vähän vielä katsellaan, että sen perusteella voisi kuvitella, että teillä on ihan todellista isoa vaikeutta siellä. Kerrotko ap vähän tarkemmin minkälaisesta vaivasta on kyse, niin voidaan arvioida mitä mieltä lääkäri on c-lausunnon kirjoittamisesta - saattaa nimittäin olla sitä mieltä, ettei kannata, kun ei niillä vaivoilla kuitenkaan tukea saa...

Vierailija
40/82 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietnhän tuo päiväkoti voi auttaa lasta puheessa? Päiväkoti kun on eimmäkssen perushoitoa, aamupala, ulos, lounas, unet, välipala ja sitten haetaan. Ja maksaakin sitten pitäs tuosta! Lapsi käy nyt kerhossa 3 krt viikko ja niiden kerho ohjaajien mielestä päiväkoti keskittyy enempi juuri tuohon hoitamiseen, kerhossa enempi vuorovaikutusta, leikkejä,lauluja ja loruja jne.

Joten emme kotona nysvää.

Ja päiväkoti paikan saaminen täällä lahdessa on tosi tiukalla. Pelkkien työssäkäyvien lapsetkaan eivät saa paikkaa saati sitten kotona olevien.

Lapsen kehityksestä sen verran että puhui muutamia sanoja 1 v eli ihan normaalisti alkoi tulemaan sanoja, aloitti sitten päiväkodin 1,5 v ja oli siellä 2 v asti kunnes otin pois, tuona aikana ei puhunu sanaakaan, lopetti puhumisen päiväkodin ajaksi täysinm tulkittiin neuvolans kanssa että hoitoon meno oli pojalle sen verran kova paikka että taantui siinä jotenkin.

Siellä mm pakotettiin potalle väkisin jne josta luulen pojan saaneen traumoja sitä paikkaa kohtaan.

, 5 v sanoja, nyt köytössä ehkä 10 selvää sanaa, monet