Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenen hyväksi tekisin testamentin? (Yksinäisen ihmisen ongelma.)

Vierailija
03.05.2012 |

Olen ainoa lapsi, ei omia lapsia. Olen perinyt edesmenneiltä vanhemmiltani asunnon ja kesämökin. Etenkin kesämökki on rakas paikka, koska olen viettänyt siellä koko lapsuuteni ajan kesät ja muut lomat. Se on nykyään aika arvokaskin, koska se sijaitsee lähellä Helsinkiä ja se sopisi asuinkäyttöönkin.

Olen nyt ajatellut tehdä testamentin, koska luonnollisia perijöitä ei ole. Sukulaisten kanssa en ole tekemisissä, joten joku muu pitäisi keksiä. Olin salaa toivonut, kun eräs ystäväni sai iltatähden, että minua olisi pyydetty kummiksi. Olisi ollut mukava seurata lapsen kasvamista ja hän olisi ollut sopiva sitten perimään omaisuutenikin. Ystävälläni on kuitenkin useampi sisarus, joten heistä löytyivät kummit. Eivätkä he oikeastaan pidä yhteyttä muutenkaan (eivät mm. kutsuneet ristiäisiin).

Jokin yhdistys voisi olla ok, mutta etenkin kesämökki olisi kivempi jättää jollekulle tutulle ihmiselle.

Mitäköhän tekisi?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nauttisin ja ressaisin.

Vierailija
2/67 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän perintövero menee tuossa. Jos mökin saajan maksettavaksi tuleekin niin suuri vero että mökki täytyy myydä niiden maksamiseksi? Joku hyväntekeväisyyskohde voisi olla hyvä, jos ei sopivia tuttuja ole. Myyvät mökin ja rahat menevät hyvään tarkoitukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli myyminen ei ole ajankohtaista. Pääsen kyllä matkustelemaankin.

AP

nauttisin ja ressaisin.

Vierailija
4/67 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla varmaan saisi verot maksettua. Tietysti eihän perijä välttämättä haluaisi sitä mökkiäkään pitää, mutta joka tapauksessa verot saisi varmasti maksettua.

AP

Vierailija
5/67 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukiperheenä olemista. Siis tutustuisit lapsiin, jotka käyvät sun luona joinain viikonloppuina. Tutustuisit. Ehkä joku olisi kiva perijä?

Kasvattilapsi?

Vierailija
6/67 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään läheistä?

Vierailija
7/67 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli se sitten löytökoirille, kirkon ulkomaanapuun tai jonkun kunnan vanhustenhuoltoon tms. Minusta olisi hienoa ajatella, että tilanteessasi voit saada aikaan paljon hyvää testamenttaamalla omaisuutesi jollekin järjestölle esimerkiksi.

Vierailija
8/67 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukiperheenä olemista. Siis tutustuisit lapsiin, jotka käyvät sun luona joinain viikonloppuina. Tutustuisit. Ehkä joku olisi kiva perijä?

Kasvattilapsi?

Näin mä itse voisin ajatella tekeväni. Alat jonkun lapsen hyväksi haltijattareksi :)

Vierailija
9/67 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä joku muukin lapsi tietysti kävisi. Tuttu perhe vain olisi ollut luontevampi. Muiden tuttujen lapset alkavat olla isoja.

Yhdistys tai järjestö tuntuu kasvottomalta.

AP

Vierailija
10/67 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat sydämelliseltä ihmiseltä. Mitä jos hakeutuisit johonkin vapaaehtoistoimintaan? Hakisit vaikka lastenkotiin jonkun lapsen tukihenkilöksi? Saattaisit muuttaa jonkun lapsen/nuoren elämän ihan totaalisesti jo ihan elinaikanasi, ja lisäksi vielä mitä mahdollinen tuleva perintö voisi sitten tehdä lapselle, joka ei ole itse voinut mitään sille, että minkälaiseen perheeseen on syntynyt.

Vierailija
11/67 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sellainen nuori, jolla ei ole suvun tukiverkkoa todella osaisi arvostaa tuota aikanaan.

Todella ihanalta vaikutat. Suomessa on paljon lapsia joille sinulla olisi varmasti hirmuisesti annettavaa ilman rahallistakin panostusta jo. Kun katselet ympärillesi, löydät varmasti sopivan kohteen.

Vierailija
12/67 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska esimerkiksi se tuttavaperhe on mielestäni tosi kiva ja olisin halunnut olla enemmän osa sitä. Ymmärrän kyllä, että heillä on lähipiiriä omastakin takaa ja että eivät ehdi paljon olla yhteyksissä lapsimääränsä takia. Kummina olisin voinut päästä joskus esimerkiksi synttäreille. Minusta olisi niin hauskaa ostaa pienelle tytölle vaatteita ja kaikkea muuta tarpeellista.

Toki on paljon tarvitsevampiakin lapsia maailmassa.

AP

Vierailija
13/67 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kulki kaupungilla vanhempi mies - ja joka päivä kävelyllä ollessaan, hän antoi yhdelle pojalle ja yhdelle tytölle, molemmille 5€. Meidän lapset saivat tuon summan häneltä. Hän kertoi, että tekee sen joka päivä.

Hän oli jo iäkäs, hänellä ei ollut perillisiä ja niinpä hän oli eräänä päivänä alkanut tuon perinteen. Joka päivä hän sai itselleen hyvän mielen lasten ilosta ja pienen juttuhetken vanhempien kanssa.

Jostain syystä tuo tuli mieleen, kun mä ap:n kirjoituksen luin.

Vierailija
14/67 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän talon (kaupungin vuokra-asunto kerrostalo lähiössä) lapset saatiin kaikki toivomiamme joululahjoja. Järkeviä sellaisia, mäkin olin jo melkein lakannut uskomasta pukkiin, mutta kun se toi ihka uudet sukset, monot ja sauvat, oli pakko uskoa.

Äiti kertoi vuosien päästä, että yksi vanhempi nainen talosta oli pyytänet lasten äideiltä noita hyödyllisiä ja mieluisia lahjatoiveita.

Vierailija
15/67 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistys tai järjestö tuntuu kasvottomalta.

Mieti, tuntuisiko sinusta jonkun yhdistyksen/järjestön toiminta tärkeältä. Helsingissä on marras-joulukuun taitteessa järjestetty aina vapaaehtoistyön messut. Siellä on monenlaista toimijaa, ei tule aina edes ajatelleeksi, mitä kaikkea löytyy.

Itse seurassa työskentelevänä ja järjestöihmisiä tuntevana pidän järjestöjä ihan tavallisten ihmisten näköisinä.

Vierailija
16/67 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle lapselle opetetaan, että vierailta ihmisiltä ei saa ottaa rahaa eikä karkkia.

Siellä kulki kaupungilla vanhempi mies - ja joka päivä kävelyllä ollessaan, hän antoi yhdelle pojalle ja yhdelle tytölle, molemmille 5€. Meidän lapset saivat tuon summan häneltä. Hän kertoi, että tekee sen joka päivä.

Hän oli jo iäkäs, hänellä ei ollut perillisiä ja niinpä hän oli eräänä päivänä alkanut tuon perinteen. Joka päivä hän sai itselleen hyvän mielen lasten ilosta ja pienen juttuhetken vanhempien kanssa.

Vierailija
17/67 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niistä pienimmille voisi tulla vaikeuksia, jos ne saisivat yhtäkkiä jonkin parin millin potin käyttöönsä. Isot taas ovat niitä kasvottomia. Mökki ei oikein sovi esimerkiksi leiritoimintaan ja siksi se olisi kivointa jättää perheelle tai yksinäiselle henkilölle.

AP

Vierailija
18/67 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle lapselle opetetaan, että vierailta ihmisiltä ei saa ottaa rahaa eikä karkkia.

Hän siis jutteli ensin vanhempien kanssa.

Vierailija
19/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän siis jutteli ensin vanhempien kanssa.

Heh, mullekin oltiin opetettu noin ja kerran kun olin äitini kanssa ratikkapysäkillä joku vanha mies kysyi äidiltäni että voiko antaa mulle 10 markkaa. En kuitenkaan suostunut ottamaan sitä vastaan, mies taisi sitten antamaan sen äidilleni, joka sitten antoi sen minulle. Taisin vaikuttaa aika kiittämättömältä. :D

Mun mielestä oli hauska tapaus kun se joku suomalainen rikas oli testamentannut omaisuutensa Korkeasaaren sammakoille. :) Eli jos keksit jonkun tuollaisen itsellesi tärkeän jutun, niin siitä vaan, ei tartte olla mikään ison mittakaavan maailmanpelastushyväntekeväisyyskohde.

Vierailija
20/67 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut tehdä testamentin, jossa jätän kullekin kummilapselle tietyn summan rahaa. Sitten muuten ajattelin testamentata lopun kirkolle tiettyyn tarkoitukseen - esim. naisten turvakodin rakentamiseen, niistä kun kuuluu olevan pulaa.

Kirkolle siksi, koska minusta tuntuu, että se on ainoa taho, jossa ei päästä niin vaan vetämään välistä ja sosialisoimaan rahaa jollain konstilla toimijoiden omaan taskuun. Ja tiettyyn tarkoitukseen, ettei mene mihin tahansa pullakahveihin.

Näin ainakin siksi aikaa, kunnes on omia lapsia.

Tietysti voit määrätä, että kesäpaikkaasi pitää käyttää johonkin tiettyyn tarkoitukseen ja ettei sitä saa myydä eteenpäin.