Karkkipäivä - blogi
Kommentit (886)
400:
TOIVOTTAVASTI ei sentään kateellisuutta ilmassa.
Miks yleensä kauneusbloggaajat ei oo mitenkään erityisen kauniita??
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 23:17"]
Rahka-gate se vain jatkuu. Voisin olla vakkarilukija, jos blogi käsittelisi kosmetiikkaa ynnä muuta jollain uskottavalla tasolla, mutta kaikki tämä analysointihalukkuus yhdessä kapeakatseisen ja tunnepitoisen lähestymistavan kanssa on ihan katastrofi. Nytkin on kyselyyn vastannut reilu 900 ihmistä, jotka ovat vhh-teemaisen blogin nuorenpuoleisia (nais?)lukijoita, ja tällä otannalla julistetaan totuuksia suomalaisten tottumuksista sen sijaan että esim. etsittäisiin myyntitilastoja. Erityisen luotaantyöntävää on omahyväinen lällättely niille, jotka aiemmin yrittivät selittää laajempaa näkökulmaa, jota bloggaaja ei vieläkään näemmä ymmärrä. Ja kommenteissa hurrataan "yliopistotason selvitystä"...
[/quote]
siis mikä juttu toi ylimielinen asenne laajempaa näkökulmaa kohtaan on? niin tarkasti en ole lukenut noita kaikenmaailman tilastointi- ja rahkapostauksia, saati niiden kommentteja. vastatkaa pliis, kiinnostaa nyt todella paljon.
Musta tuosta blogista on alkanut paistaa läpi sellainen pyrkimys päästä tekemään joitain oikeita toimittajan hommia. On kynsibloggaajan haastattelu, jossa on toistettu jokainen naistenlehtiklisee, on matkaraportaaseja kuvineen ja puuduttavan jaarittelevia ravintola-arvioita. Sanni (ja moni muukaan bloggaaja) ei vain ymmärrä, että ei kaikki toimittajat kirjoittele kivoja fiilisjuttuja vain itseään kiinnostavista asioista, vaan useimmiten raamit tulevat ylhäältä päin, eikä juttujen fokus ole toimittajassa itsessään. Teknisesti kuvat ovat ihan siedettäviä, mutta sisällöttömiä ja tylsiä, siksi ammattikuvaajat ovat erikseen. Ja ne ruokarajoitteisen saiturin ravintola-arviot menisivät ihan parodiasta. Rahkasta voi kirjoitella, mutta vaikka itse syö rahkaa tonnin viikossa ja tietää milligrammojen tarkkuudella hiilarimäärät, se on silti mielipide, ei tieteellinen tutkimus.
Ja joo, en lue enää kun ärsyttää liikaa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:47"]
Koko ajan toitottaa että hän priorisoi, säästää mm siinä ettei polta tupakkaa. Mun tuttavapiirissä ei kukaan polta tupakkaa ja ei me tehdä ulkomaanmatkoja joka kuu. Mä priorisoin vuokran, vakuutukset, puhelin+netti, syöminen ja sen jälkeen ei jääkkään käteen kun pari sataa, joilla sitten vaatetta, hygieniaa, häälahjoja ja matkustusta. Mutta oikeesti mulla keskituloisella suomalaisella olisi varaa ehkä yhteen viikon Sveitsin matkaan vuodessa. Ei reilaukseen, Kreikan viikkoihin, vaellukseen maailman kalleimmassa maassa, Tallinnan viikonloput jne. Jostain rahaa Sannille nykyään tulee, sitä ei tule priorisoinnista. Ilkeää tuollainen härnäys. Olisi sitten puhumatta rahasta ollenkaan.
[/quote]
Aamen. Ketjun paras kommentti. Luulen, että Sannin pääasiallinen työ on tosiaan blogin ylläpito ja siksi hänen on mahdollista työskennellä myös matkojensa aikana. Monelle etätyö lomalla ei kuitenkaan kuulosta houkuttelevalta eikä usein ole edes mahdollista.
Karkkipäivä oli joskus kiva kosmetiikkablogi, mutta nykyinen lifestyle-tyyli ei vetoa ainakaan minuun, joten en enää taida olla kohderyhmää. Onneksi on muitakin kosmetiikka-aiheisia blogeja. Ostolakossa-blogin jäi aikoinaan pois siitä syystä, että Virve jatkuvasti dissasi allergikoiksi itseään mainitsevia asiakkaita, vaikka allergiatesteissä ei oltu käyty. Kovin moni tuskin jaksaa myyjän mieliksi käydä testauttamassa itseään. Minusta siinä jupakassa huokui se että kun myyjän koulutuksella ajattelee tietävänsä terveydenhuoltoon kuuluvista asioista niin metsään mennään. Kosmetiikan eri raaka-aineiden käytön yhteisvaikutus voi myös altistaa erilaisilla ihoreaktioille, koska juuri yhteisvaikutuksia ei ole kovin tarkkaan tutkittu vaikka syytä olisi.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:52"]
Mä vähän ihmettelen että luottaa sokeasti johonkin hiilihydraattigrammoihin, jotka valmistaja on ilmoittanut, Onko koskaan tullut ajatelleeksi että ehkä se saattaa heittää gramman sinne tai tänne? Menisi varmaan maailma jos raiteiltaan, jos rahkan grammapitoisuudet heittelisivät ilmoitetusta. Ja vielä viikon yöpymiset 60e per yö tekee jo 420€. Toi Sveitsin reissu on tonnin luokkaa ainakin, vaikka mr olisikin maksanut muut yöpymiset. Sannilla on rahhoo, mutta tykkää köyhän imagosta, ehkä sillä saa enemmän sympatiaa. Mun mielestä fiksu bloggaaja ei kommentoi näitä nettikeskusteluja. Niinpä kalikka kalahti.
[/quote]
Noista hiilarimääristä, käsittääkseni valmistajan ilmoittamat hiilihydraattigrammat ovat keskimääräisiä arvioita eivätkä mitään absoluuttisia lukuja. Ihmettelen että kuinkahan monella tavalla maitorahkaa muka voisi tehdä niin että tavallisten, maustamattomien ja yhtä rasvaisten rahkojen hiilihydraattimäärä voisi oikeasti vaihdella valmistajien välillä... varmaan pitäisi jäljittää maidon reittiä lehmien syömään rehuun asti että todistetusti pystyisi sanomaan että rahkassa A on 0,97 grammaa vähemmän hiilihydraattia per 100g kuin rahkassa B.
Mutta jos joku haluaa lueskella pientä printtiä rahkatörppöjen kyljestä ja perustaa kaiken ruokailunsa kymmenesosaprosenttien vertailuun niin eihän se minulta ole pois. Täysin turhaa mielestäni kuitenkin.
En voi sille mitään, mutta jollain tasolla ärsyttää tuo narsismi. Aivan takuulla tietää, että on hoikka ja sitten kun kehutaan timmiksi niin vastaus "voi kiitos, kiva kuulla 3 vk juustomässäilyn jälkeen että näytän hyvältä"... :D Ja tuosta miehestä saa blogin perusteella aika huonon kuvan; toinen alkaa vihdoin kohottamaan kuntoaan ja sitten saa vain kuulla kuittailua miten "vaan hölkkää"...
Muakin toi kassialma-postaus vähän ihmetytti, minusta kun Sanni on "rähjäisenäkin" keskiverto kansalaista paremman näköinen. Enkä nyt siis tarkoita että suomalaiset on rumiluksia, mutta Sanni on niin luonnonkaunis, että vois suunnilleen painella aamulla suoraan sängystä ovesta ulos, ilman että monikaan varmaan ajattelisi hänen olevan jotenkin rähjäinen.
Vahvistaa vaan käsitystäni, että ehkä hällä tosiaan on joku kehonkuvanhäiriö.
Näin köyhänä (opiskelija, tulot kuussa n. 500€) vituttaa tuo Sannin itsensä alentaminen. Minä olen tänäänkin aina samalla tavalla pukeutunut kuin hän kuvissaan (farkut ja trikoopaita), mutta enpä ole ajatellut tyyliäni rönttätyylinä tai homssuisena. Olen luullut olevani ihan tavallinen opiskelija arkivaatteissa. Nyt sitä taas miettii, että pidetäänkö tätä kamalan näköisenä, jos kerran kauneusbloggaajan pitää tehdä vastaavasta tyylittömyydestä postaus. Näillä mennään, siitä huolimatta. Sanni voi häpeillä itseään rapujuhlilla, minä en ajatellut aloittaa vastaavaa angstailua.
Ja klassikkosana kateus mainittu taas blogissa. Hyvä nainen, tee itsellesi jotain! Miten ihminen voi olla noin onneton nahoissaan? Tuollainen tyytymättömyys ei muutu rahkadieetillä mihinkään. Hän ei tule koskaan olemaan kyllin laiha tai täydellinen itselleen. Ikävää katsoa toisen sairastamista blogissa. Pitäisi lopettaa lukeminen kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 14:52"]
Omat asunnot kaiken varalta.
[/quote]
Sillähän on se toinen asunto, koska se tykkää ahvenanmaasta niin paljon, eikä kaiken varalta.
Kontrollifriikki. Kontrolloi rahaa sentilleen, ruokia grammalleen ja shampoon käyttöä millilitralleen.
Parisuhde ei ole perhe. Omat asunnot kaiken varalta. Miehellä eri elintaso.
[/quote]
tää muakin ihmetyttää, mies tienaa enemmän ja heillä on aivan eri elintaso
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 16:05"]
Kontrollifriikki. Kontrolloi rahaa sentilleen, ruokia grammalleen ja shampoon käyttöä millilitralleen.
[/quote]
tää muakin ihmetyttää, mies tienaa enemmän ja heillä on aivan eri elintaso
[/quote]
Siis mistä tiedätte että heillä on aivan eri elintaso? Millainen on Sannin elintaso ja millainen miehen? Tekeekö mies siis jotain, mitä Sanni ei voi tehdä koska hänellä ei ole rahaa?
[/quote]
no joo, kieltämättä vähän kontrollifriikiltä vaikuttaa kun kaikki pitää laskea noin tarkkaan. mutta toisaalta en tiedä onko siinä mitään pahaa, tuntuu että kaikki tuo on entisaikoina kun oli niukempaa niin ihan normaalia. Eli rahoja laskettiin tarkasti ja pihisteltiin jne. Nykyään sitä tarvittaisiin enemmän, eikä niin, että kaikkea hamstrataan kun vain mieli tekee ja jos rahat loppuu kesken niin otetaan lainaa tai vippiä ja ollaan syvemmällä suossa.
Tuo syöminen on ainoa, joka hiukan huolestuttaa minuakin, mutta toisaalta kyllä Sannin ruokavalio minusta on silti järkevämpi kuin näiden fitnessmisujen maitorahkat ja raejuustot. Sanni kuitenkin käsittääkseni nauttii ruuasta ja syö ihan kunnolla, vaikka erittäin tiukasti jonkun dieetin mukaisesti.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 14:47"]
Eihän piheys tarkoita sitä että olisi köyhä, kun joku noin oli aiemmin kirjoittanut. Kirjoitin itse piheyskommentin, mutten tarkoittanut sitä niin että siinä olisi jotakin pahaa. Eihän se minulta pois ole? Mutta sen takia en vain ehkä enemmänkin kyseistä blogia lue, koska omat kulutustottumukseni ovat erilaisia. Miksi kaikkien mielestä ns kerskakulutuksessa (mikä sekin on hyvin vaihteleva käsite eri ihmisille, toisille jo kaksi paria kenkiä vuodessa voi olla sitä ja toisille taas ei riitä kahdet kengät kuussa..) on jotakin niin kamalan pahaa? Jokainen kuitenkin itse ansaitsee rahansa ja näin ollen päättää mihin ne käyttää. Samoin kuin jokainen on vastuussa omista valinnoistaan, se että joku esittelee tonnin laukkua blogissaan ei velvoita muita tekemään samoin. Kenenkään muun säästeliäs rahankäyttö ei ole minulta pois, kuin ei myöskään kenenkään muun runsaat & kalliit ostokset.
[/quote]
Joku ehkä ajattelee itsensä lisäksi myös muita, ja siksi kerskakulutus on pahasta. Maailmassa on jo aivan liikaa tavaraa, ei ole ekologista että sitä tuotetaan jatkuvasti lisää eikä ole missään mielessä järkevää, että ihmiset ostavat tavaroita ja vaatteita yli tarpeen. Hinnalla ei sinänsä väliä, eli ihan sama ostaako kympin vai tonnin laukun, mutta jos niitä ostaa vuoden aikana vaikka viisi tai kymmenen, vaikka kuinka olisi varaa, niin paheksun sitä siksi että se on täysin turhaa, kun vähemmälläkin tulee toimeen (ja normaali-ihmisen ei tarvitse hankkia laukkua sävy sävyyn jokaisen asuvaihtoehdon kanssa). Ei se ole minulta pois, mutta esim. lapsiltani todennäköisesti on.
Mua ilahduttaa blogissa eniten sen aitous. Muut bloggaajat toistelevat aivan samanlaisia juttuja: viljelevät samoja korulauseita ("moikka moi! Tehtiin vapaapäivän kunniaksi brunssi, kun ei ollut kiire mihinkään. Kuppi kahvia kruunasi kokonaisuuden. Oi kun päivä alkaa niin paljon paremmin, kun saa nautiskella kaikessa rauhassa aamupalaansa..."), ottavat hämmästyttävän paljon selfieitä, tunkevat ylipäänsä Instagramia bloginsa täyteen kaikenmaailman yhdentekevillä kuvilla ja juoksevat samojen merkkituotteiden perässä — ja perustelevat kalliiden asioiden ostoa aina yhtä typerillä argumenteilla tyyliin "käsilaukku on sijoitus".
Sannin blogissa on paljon sellaista, mistä inspiroidun oikeasti ja sisältöä voi jäädä miettimään pidemmäksikin aikaa. Tykkään paljon hänen ennakkoluulottomasta asenteestaan matkusteluun ja couchsurfing-harrastukseen — kyllä vaan mun olisi vaikea olla niin rohkea, että lähtisin yksin reissaamaan samalla tavalla kuin hän! Lisäksi hän kirjoittaa usein äärimmäisen lämpimästi ystävistään ja tutuistaan blogissa ja ihan ilman korulauseita.
Grammalleen punnitut ruokapostausjutut skippaan, koska ne eivät kiinnosta, mutta olen silti poiminut blogista muutamia huippuja reseptejä arkikäyttöön. Luonnonkosmetiikkaakaan en juuri harrasta, mutta "tavallisesta" kosmetiikasta kertovat postaukset, erityisesti sellaiset, joissa on jotain suosituksia, luen mielelläni. En äkkiseltään keksi blogimaailmasta toista blogia, joka olisi niin rehellinen ja omannäköinen kuin Karkkipäivä, ja vaikka tavallaan olen myös ihmetellyt joitain tässä ketjussa mainittuja juttuja (kuten sitä kontrollointitarvetta), ei mulla kuitenkaan ole Karkkipäivästä juuri mitään pahaa sanottavaa.
Pidän blogista paljon, mutta Sannilla tuntuu olevan todella huono itsetunto. Mulle on jäänyt tosi vahvasti muistiin blogipostaus, jossa mm. kertoi ettei voi lukea muita blogeja, koska on kateellinen näille bloggaajille ja tuntee itsensä niin huonoksi heihin verrattuna. Ymmärrän jonkun tasoisen kateuden, mutta että se on niin vahva, ettei pysty lukemaan omasta mielestään kivoja blogeja? Tämä ei kuulosta kovin terveeltä.
Tuono huono itsetunto tuntuu olevan taustalla myös kontrollifriikkeudessä. Kropan pitää olla todella hoikka, ruoan kanssa ollaan menty äärimmäisyyteen ja lisäksi rahankäyttökin on todella tarkkaa.
Rahankäytössä mua ärsyttää, että Sanni valittaa rahanpuutteesta, vaikka on sen omilla valinnoillaan aiheuttanut. Harvallapa keskivertoihmisellä jäisi yhtään enempää rahaa, jos pitäisi kahta asuntoa, matkustelisi niin paljon kuin Sanni tekee ja söisi niin usein ulkona. Silti valittaa siitä, että on niin "köyhä", ettei ole muka varaa mennä Helsinkiin johonkin blogijuttuun. Priorisoinnistahan tuossa on kyse eikä köyhyydestä.
Mutta tosiaan blogista pidän. Kosmetiikka-arvostelut on todella asiapitoisia ja kattavia. Pidän myös Sannin meikkaustyylistä. Ruokajutut ei niin paljoa kiinnosta, mutta niitäkin välillä vilkuilen. Blogi siis on todella hyvä, mutta Sanni ihmisenä on antanut mulle itsestään todella epävarman kuvan..
Sanni on ihanan sympaattinen ja Karkkipäivä aidon oloinen blogi kuten edellä monesti todettiin. En ole kiinnittänyt huomiota minkäänlaiseen kontrollifriikkiyteen mutta mukavaa kuitenkin huomata täällä aihetta kommentoineista, että asiasta sanotaan jotakin enemmän huolestuneina eikä mollaten.
Sannista huomaa, että on lämmin ja hyväsydäminen ihminen.. toivon hänelle kaikkea hyvää.
Luen itse blogia enimmäkseen ammattimaisten, kattavien ja luotettavien kosmetiikka-arvioiden vuoksi. Tykkään myös kriittisemmistä postauksista, joissa kommentoidaan jotain ilmiötä.
En ole tuo joka eri elintasoista kirjoitti, mutta luulen että hän tarkoitti sitä kun he esim. matkustelevat niin S usein mainitsee kuinka mies maksaa enemmän esim. bensakuluja. Ja kun miehellä oli joku pukujuhla työn puolesta niin mies osti S:lle mekon..
Kateudesta
http://karkkipaiva.indiedays.com/2013/05/28/kateudesta/
Itsetunnosta
http://karkkipaiva.indiedays.com/2013/03/28/torstai-28-3-2013/
Rahasta
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:33"]Koiratko täällä haukkuu...?
Toivottavasti ei sentään kateellisuutta ilmassa.
Karavaani kulkee, Sanni kirjoittaa.
Luulisin kyllä, että keskustelu blogista on ihan tervetullutta? Blogistilla on todella kynä ja kamera hallussa, puhumattakaan siitä, mitä pipon alta löytyy!
Eikä sitä blogia sentään kenenkään ole pakko lukea :)
[/quote]
Miksi heti pitäisi olla kateellisuutta, jos jostain ei tykkää? Blogihan on vanha ja tietenkin muuttunut ajan kuluessa. Siinä seurauksena myös lukijat ovat muuttuneet tai todenneet, että blogi menee alamäkeen tietyiltä osin. Tästähän saa puhua, ei se heti tarkoita kateellisuutta, vaikka toki nuo reissaamiset sun muut voivat sitä aiheuttaa.