Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tältä työpaikalta voi odottaa?

Vierailija
03.05.2012 |

Olen hakemassa töihin erääseen yritykseen, josta tuntuu paljastuvan koko ajan vaan oudompia piirteitä. Toivottavasti jaksatte lukea, vaikka onkin pitkä selostus.

Olen käynyt jo kolme kertaa työhaastattelussa, eivätkä esimiehet osaa vieläkään päättää ottavatko minut töihin vai ei. Toisessa haastattelussa kyseltiin kierrellen ja kaarrellen perhesuunnitelmista, johon vastasin fiksusti että en ole hankkimassa lapsia vielä moniin vuosiin.

Kun vihdoin piti tulla vastaus kysymykseen, onko töitä luvassa, tulikin kutsu kolmanteen ja toistaiseksi viimeiseen työhaastatteluun. Mahdollinen tuleva esimies kertoi, että johtoporras on kovin vanhoillinen, ja vaikka ei saisi syrjiä työnhakijoita sukupuolen perusteella, naisia ei kuulemma haluttaisi yritykseen ollenkaan töihin. Samalla kyseltiin siviilisäätyä, ja rehellisesti kerroin olevani naimaton. Hän lupasi vielä puhua mun puolesta.

Jokainen näistä työhaastatteluista on kestänyt jopa pari tuntia, ja joka kerta on kaikki asiat syynätty TODELLA tarkasti läpi. Lisäksi on puhuttu kaikkea diipadaapaa hyvässä hengessä, ja olen ymmärtänyt olevani tällä hetkellä viimeinen jäljellä oleva hakija ja paras vaihtoehto kaikista, sukupuolta lukuunottamatta.

Työsopimuksestakin on jo puhuttu, ja siellä oli yksi ehto, joka jäi minua vaivaamaan. Soitin liiton lakimiehelle, joka kertoi ehdon olevan sen verran laiton, että ehdosta osa on siitä on täysin lainvastainen ja mitätön lain silmissä, vaikka sen allekirjoittaisinkin.

Kaiken huippu oli se, että eräänä iltana tuossa klo 23 jälkeen mahd. tuleva esiemies lähetti tekstiviestin, jossa puhutteli minua ystäväksi ja kyseli olenko vielä hereillä. Soitin takaisin, ja tyyppi sano vaan että puhutaan lisää huomenna. Sitten kun myöhemmin puhuttiin lisää ihan päiväsaikaan, tuli tieto että firma on siirtänyt rekrytointipäätöstään vieläkin kauemmas, enkä vieläkään tiedä onko töitä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka kilpailukiellosta saisit? Tuo vuosikin on käsittääkseni niin pitkä aika, että työnantajan pitää kompensoida sitä riittävällä korvauksella.

Ihan ilmaiseksi en ainakaan itse allekirjoittaisi tuota kohtaa.

Sitä lakimieskin sanoi, että jos kilpailukielto on puolta vuotta pidempi, työnantajan pitäisi maksaa jokin korvaus sen allekirjoittamisesta. En ole kuitenkaan vielä kysynyt miten tämä hoituu.. Pitää selvitellä asiaa sitten jos neuvottelut vielä jatkuvat.

Vierailija
2/22 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka kilpailukiellosta saisit? Tuo vuosikin on käsittääkseni niin pitkä aika, että työnantajan pitää kompensoida sitä riittävällä korvauksella.

Ihan ilmaiseksi en ainakaan itse allekirjoittaisi tuota kohtaa.

Sitä lakimieskin sanoi, että jos kilpailukielto on puolta vuotta pidempi, työnantajan pitäisi maksaa jokin korvaus sen allekirjoittamisesta. En ole kuitenkaan vielä kysynyt miten tämä hoituu.. Pitää selvitellä asiaa sitten jos neuvottelut vielä jatkuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se tekstari ole voinut lähteä väärään numeroon... Tai niin itse ainakin pomona selittäisin ;)

Niin tosiaan, jäi tossa ensimmäisessä viestissä kertomatta.. Viestin jälkeen soitin tyypille takaisin ja kyselin mitäs asiaa oli, asia ei kuitenkaa selvinny vaa tämä ilmotti että puhutaan lisää huomenna. Tämän jälkeen tuli perään vielä toinen viesti, jossa toivoteltiin kauniita unia hymiöllä.

Tuo ei enää mene läpi selittelemällä jotain väärästä numerosta..

ap

Vierailija
4/22 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työhaastatteluvaiheessa lähetellä hyvän yön tekstareita. Ikinä.

Vierailija
5/22 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firma on pieni, ja vain muutama työntekijä koko yrityksessä. Tosin toimintaa on siitä huolimatta useammalla eri paikkakunnalla, joten en joutuisi juurikaan olemaan tekemisissä juuri näiden vanhoillisten johtajien kanssa, vain oman esimieheni.

Tekstarit ja muut ajattelin kyllä säästää jos tulee ilmi jotain muuta hämärää vielä.

Se laiton kohta on kilpailukielto, eli se kestäisi työsopimuksen mukaan kaksi vuotta, vaikka laki sallii maksimissaan vuoden kilpailukiellon.

ap

Tuo kilpailukieltokohta ei sinänsä niin paha, pieni firma niin ei välttämättä ole tajuttu että on laiton. Muuten itsellänikin on sopparissa joka tosin kirjoitettu vuonna 2000 2 vuoden kilpailukielto, vaikka siis suuri firma.

Mutta tuo muu juttu taas. Tuo VOI olla todella kiva ja rento työpaikka, jossa on joviaali meininki, tai sitten siitä tulee sinulle helv*tti jossa ihastunut esimies lähettelee sulle kännitekstareita vähän väliä ja muutenkin porukka suhtautuu epäammatillisesti. Ja kun on pieni firma ei välttämättä ole oikein tahoja minne valittaa jos näin käy.

Kannattaa tehdä omien vaistojen mukaan, että miltä tuntuu. Mä olin kerran nuorena pari vuotta myös yhdessä web design firmassa jossa vain 5 työntekijää, ja se oli tosi outo paikka, mm. porukka joi kaljaa ja viiniä pitkin päivää ja johto oli ihan änkyrät koko ajan, porukka pelasi pelikonsoleilla ja leikki mikroautoilla pitkin päivää - mutta se oli paras ja hauskin työpaikka mitä mulla on koskaan ollut :) Harmi että tyrin sen alkamalla seurustelemaan tj:n kanssa ja sitten kun tuli ero meni myös työ :( Mutta tuo sama paikka olisi voinut olla helvetti vääränlaiselle ihmiselle porukkaan, ei siellä paljon työelämän säännöistä piitattu.

Vierailija
6/22 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen piti tulla taas tietoa onko töitä luvassa vai ei.. Mutta eipä sieltä tietenkään mitään kuulunut. Toki täytyy myöntää että en välttämättä koko paikkaa enää haluaisikaan vaikka saisinkin sen.

ap

Vierailija
7/22 |
05.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin heti heräs "uskistutka" joka tarkoittaa sitä että joko kyseessä on joku lahkolaisfirma tai muuten vaan vinksahtanutta porukkaa.

Vierailija
8/22 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinuna tekisin nyt kaiken täysin lain mukaan.

Vierailija
9/22 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole kuin tuo tekstari klo 23 ystäväksi puhutteluin. Liekö ollut tyyppi ollut vähä ottanut kuppia ja tuli laitettua asiaton kännitekstari.... Ja etitty tuo laiton sopimuskohta, kannattaa ottaa puheeksi suoraan.

Mutta muuten, tuommoista se tuppaa joskus naisella varsinkin miesvaltaisella alalla olemaan että pelätään että se alkaa heti lisääntyä kun saa vakkarityösopimuksen allekirjoitettua. Ja tosiaan voi olla että tuo rekryprosessi pitkittyy juuri siitä syyst kun sanovatkin eli tätä tulevaa esimiestäsi ylemmät joiden pitää hyväksyä rekry eivät mielellään ottaisi naista vaan vielä katselevat jos joku sopiva mieskin löytyisi. Esimies ilmeisesti ottaisi sinut mielellään ja veikkaisin että ihan ok mahdollisuudet on tuo työ saadakin.

Vierailija
10/22 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmottaisin että jos eivät palkkaa sinua, lopetetaan molempien ajan haaskaaminen koska sinua on jo kyselty muuallekin töihin. Voisi tulla vipinää punttiin.

Vierailija
11/22 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minun pitäisi tarkistuttaa kaikki laittomuudet tähän asti tapahtuneista asioista ja kenties hieman uhata liitolla?

Sinänsä todella haluaisin tämän työpaikan, ja se harmittaisi jos tuollaisten typerien juttujen takia en sitä sitten saisikaan, varsinkaan jos alan nipottaa.

Vierailija
12/22 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minun pitäisi tarkistuttaa kaikki laittomuudet tähän asti tapahtuneista asioista ja kenties hieman uhata liitolla?

Sinänsä todella haluaisin tämän työpaikan, ja se harmittaisi jos tuollaisten typerien juttujen takia en sitä sitten saisikaan, varsinkaan jos alan nipottaa.

ap

Vierailija
13/22 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä niin oudolta sukupuolisyrjintäpolitiikkoineen ja muineen, että itse en ottaisi paikkaa, vaikka tarjottaisiin. Palkkaisivat sitten vaikka jonkun kolmikymppisen miehen ja kärsiköön nahoissaan sitten kun tämä jää hoitovapaalle.

Jos ottaisit paikan vastaan, niin miten luulet johtoportaan ja muun ympäristön asennoituvan sinuun siellä töissä, jos nytkin katsovat sukupuolesi ongelmaksi? Itse jättäisin suosiolla sellaisen työpaikan ilman pätevää tekijää.

Vierailija
14/22 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidät vaan tarkkaan huolen siitä, että sulla on kaikesta mustaa valkoisella. Säästä esim. tuo tekstari. Kaikesta paperit.

Minkälainen se laiton kohta on? Joku työvuorojuttu, vai mikä?

Vierailija
15/22 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaisit paikan vastaan, niin miten luulet johtoportaan ja muun ympäristön asennoituvan sinuun siellä töissä, jos nytkin katsovat sukupuolesi ongelmaksi? Itse jättäisin suosiolla sellaisen työpaikan ilman pätevää tekijää.

Jos on yhtään isompi firma niin tämä työntekijä tuskin joutuu niiden kanssa jatkossa mihinäkän tekemisiin edes.

Mulle oli kun tulin nykyiseen työpaikkaani vähän samantapaista, lähiesimies halusi minut tänne mutta sen yläpuolella oli porukkaa jotka oli sitä mieltä että nainen yleensä koko alalla on kummajainen, ja kolmikymppinen nainen on tikittävä äitiysriskipommi jota ei voi ottaa. Nykyinen esimieheni kuitenkin "juoni" minut sisään niin että keksimällä keksi mieshakijoista vikoja niin ettei kelpuuttanut heitä tiimiin ja lopulta minut otettiin. Mitään ongelmia ei ole ollut sukupuoleni takia tässä firmassa, jossa on noin 800 työntekijää.

Vierailija
16/22 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se tekstari ole voinut lähteä väärään numeroon... Tai niin itse ainakin pomona selittäisin ;)

Vierailija
17/22 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihanaa olla työttömänä kotona, niin ei tarvitse miettiä.

Vierailija
18/22 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firma on pieni, ja vain muutama työntekijä koko yrityksessä. Tosin toimintaa on siitä huolimatta useammalla eri paikkakunnalla, joten en joutuisi juurikaan olemaan tekemisissä juuri näiden vanhoillisten johtajien kanssa, vain oman esimieheni.

Tekstarit ja muut ajattelin kyllä säästää jos tulee ilmi jotain muuta hämärää vielä.

Se laiton kohta on kilpailukielto, eli se kestäisi työsopimuksen mukaan kaksi vuotta, vaikka laki sallii maksimissaan vuoden kilpailukiellon.

ap

Vierailija
19/22 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haastattelija on kiinnostunut ap:sta ja haluaa jallittaa tätä että paikka muka vielä olisi auki. että voisi nähdä ap:n mahd monta kertaa...friikki!

Vierailija
20/22 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tosiaan, jäi tossa ensimmäisessä viestissä kertomatta.. Viestin jälkeen soitin tyypille takaisin ja kyselin mitäs asiaa oli, asia ei kuitenkaa selvinny vaa tämä ilmotti että puhutaan lisää huomenna. Tämän jälkeen tuli perään vielä toinen viesti, jossa toivoteltiin kauniita unia hymiöllä.

Tuo ei enää mene läpi selittelemällä jotain väärästä numerosta..

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi