au pairit lontoossa
myötähäpeä
mä en ainakaan tollasia juoppoja,teinejä ja todellisuudesta irtautunutta vanhaapiikaa ottaisi kotiini.
Kommentit (196)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 15:34"]
Huomaa että nää kitisijät täällä ovat kaikki jotain riihimäkeläisiä joiden suurin seikkailu on käydä junalla helsingissä. Itse lähdin fiksuna ja kypsänä 19-vuotiaana manchesteriin au-pairiksi ja itkin kuin pikkuvauva ekan puoli vuotta. Oli ikävä, ei ollut kavereita, en yhtäkkiä tuntunut enää osaavan kieltäkään. Au perheen vanhempien odotukset oli kovat ja se duuni oikeasti tuntuisilloin tosi raskaalta, vaikka nyt kun olen itse äiti en voisi kuvitella niiden kotitöiden kovin rankkoja olevan. Helppo huudella kun ei ole itse nuorena ja epävarmana hypännyt tuntemattomaan. Nuorena tekee tyhmiä asioita, kuten vaikka lähtee auppariksi väärin motiivein. Näin se menee. Näin se elämä opettaa ja koulii, ei se siellä kotisohvalla mitään opeta.
[/quote]
Mä olin vähän päälle kaksikymppisenä kesän Englannissa töissä yhdessä järjestössä vapaaehtoisena. Yksi työtehtävä oli kerran viikossa hoitaa ruoat kymmenelle muulle vapaaehtoiselle ja kun ei ollut hirveesti mitään kokkaillut, niin oli se haastavaa ja tuntui vaikealta, varsinkin, kun isolle joukolle piti niitä surppuja keitellä ja yksi oli kasvissyöjä ja jätkät ei tietenkään syöneet mitään rehuja...
Lisäksi saimme järjestöä pyörittäneeltä pariskunnalta ihan liian vähän rahaa sellaisen porukan ruokkimiseen. Siinä oli kaupassa sormi suussa, kun ei oikein tiennyt, miten pitää sakki kylläisenä ja tyytyväisenä.
Oman lukunsa peliin toi se, että yhteiskeittiön uuni, astiat, jne oli ihan järkyssä sotkussa. Afrikkalaista ja kreikkalaista työntekijää ei tuntunut haittaavan yhtään, että ruskeanvihreää rasvamömmöä roikkui uunin seinämistä. Me sitten yhden ruotsalaistytön kanssa yritettiin jynssätä sitä keittiötä...
Oli se haasteellista.
mira ei siksi voinu hakea muita töitä,koska ohjelma on "aupairit lontoossa",mikä aupairi se sitten on jos on duunissa baarissa? jos olis aloittanut jossain muualla kuin perheessä,olisi joutunut lähtemään sarjasta pois,koska se ei ohjelman tuotantoon sopinut.
Itsekin lähdin lukion jälkeen Englantiin ravintolahommiin ja rankkaa oli paikoittain.
Varmasti oon ollu samanlainen teinipelle, mutta silti myötähäpeä vaivaa tuota ohjelmaa katsoessa... O.o
Valitaanko kaikkiin ohjelmiin ihmiset ulkonäön perusteella? Miks nämäkin on kaikki tämmösiä hyvännäköisiä/laihoja jne? Missä meikäläisen kaltaiset likinäköiset pullukat? :(
Katsoin areenasta viimeisetkin jaksot. Haluaisin vain tietää onko Hilla vielä poikaystävänsä kanssa. Kaikki viittaa siihen että suuria ongelmia on luottamuksen kanssa ja ei tuosta tule mitään. Ihana sarja oli kyllä.
Mikä se Jasminan oikea syy oli lähteä pois? Koti-ikäväkö?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 22:55"]
Mikä se Jasminan oikea syy oli lähteä pois? Koti-ikäväkö?
[/quote]ei trpeeksi omaa rauhaa. jos katsoo jaksot kunnolla niin on jasminan puolella
Anna vaikutti tosi herttaiselta ohjelman perusteella. Toivottavasti Hilla pääsee joskus takaisin maailmalle, ettei jää kotiin nyhjäämään loppuiäkseen. Hänellä vaikuttaa olevan siihen halua ja potentiaalia, kunhan ei anna perheen ja poikaystävän kahlita liikaa.
en tunne hillaa tai aleksia, mutta mielestäni ihmiset liioittelevat aleksin
mustasukkaisuutta. Jos miehenne olisi ulkomaankomennuksella ja
pyörisi yökerhoissa pukeutuen haluttavasti kyllä teiltä tulisi melkoista palautetta...
minusta sopivat toisilleen
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 23:10"]
Anna vaikutti tosi herttaiselta ohjelman perusteella. Toivottavasti Hilla pääsee joskus takaisin maailmalle, ettei jää kotiin nyhjäämään loppuiäkseen. Hänellä vaikuttaa olevan siihen halua ja potentiaalia, kunhan ei anna perheen ja poikaystävän kahlita liikaa.
[/quote]
Ei Hilla ihan niin maalta ole kun antaa ymmärtää.
Onko tää näyteltyä vai millainen ihminen antaa jonkun au pair tyttösen ajaa lapsensa kouluun oudossa maassa
84 jatkaa;
Olen siis katsonut kaikki jaksot ja silti jäi hieman epäselväksi Jasminen lähtö. Tottakai itse helppo sanoa, kun ei ole kokenut au pairina oloa, mutta tuntuu hieman mielenkiintoiselta, ettei sitä toista kahta kuukautta millään jaksanut. Tuossa olisi ehkä hieman tarvinnut enemmän miettiä, ennenkuin reissuun lähtee, sillä samalla järjestää isäntäperheelle ongelman etsiä heti uusi au pair.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 03:01"]
Mietiskelin tässä unettomana Au pairit-jaksoja katsoessani, että au pairin työ on todella vaativaa. Au pairilta vaaditaan hyvää psykologista silmää, empatiakykyä ja sosiaalisia taitoja, jotta tulee toimeen sekä isäntäperheen lasten että vanhempien kanssa. Työmoraalinkin pitää olla korkealla. Au pairin homma on oikeasti työtä. Vastuuntuntoisuutta vaaditaan myös paljon, kun au pair on lasten kanssa keskenään ja erilaiset turvallisuustekijät on pakko huomioida.
[/quote]
Jasminalta vaan puuttui henkistä kanttia ja kypsyyttä, jos minulta kysytään... Pilalle hemmoteltu mammantyttö taitaa olla, ja aika pinnallinen :)
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:05"]
84 jatkaa;
Olen siis katsonut kaikki jaksot ja silti jäi hieman epäselväksi Jasminen lähtö. Tottakai itse helppo sanoa, kun ei ole kokenut au pairina oloa, mutta tuntuu hieman mielenkiintoiselta, ettei sitä toista kahta kuukautta millään jaksanut. Tuossa olisi ehkä hieman tarvinnut enemmän miettiä, ennenkuin reissuun lähtee, sillä samalla järjestää isäntäperheelle ongelman etsiä heti uusi au pair.
[/quote]
Tähän oli siis tarkoitus vastata.
Jasminalta vaan puuttui henkistä kanttia ja kypsyyttä, jos minulta kysytään... Pilalle hemmoteltu mammantyttö taitaa olla, ja aika pinnallinen :)
Tuliko Hillalle ongelmia lopussa (vika jakso), kun puhui jotain että painostavat jäämään LASTEN takia? Että hänellä ei saisi olla omaa elämää suomessa?
Itsekin mietin, että ei tainnut vain kestää mahdollista stressiä ym. Tottakai ihmiseltä vaaditaan tuossa tilanteessa paljon, mutta ehkä se olisi ollut myös hyvä kasvun paikka Jasminalle. Jos oma lapseni olisi ollut tuossa tilanteesa, olisin ehkä kannustanut vielä jäämään ja ennen kaikkea puhumaan asiasta perheen kanssa ajoissa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:12"]
Tuliko Hillalle ongelmia lopussa (vika jakso), kun puhui jotain että painostavat jäämään LASTEN takia? Että hänellä ei saisi olla omaa elämää suomessa?
[/quote]
Olihan ne hostvanhemmat molemmat pettyneitä, kun Hilla päätti lähteä. Itse olen ollut au pairina nuorempana ja olen nykyään itsekin äiti. Ymmärrän, että lapsille halutaan mahdollisimman pitkäaikaisia hoitajia, ettei ihmiset lasten elämässä vaihdu koko ajan. Etenkin kun on pienistä kyse.
Hillan hostit vaikutti kyllä tosi mukavilta, ihan kivoimmasta päästä mitä au pairilla voi olla. Toki Hillakin hoiti työnsä kunnialla. Hänenä olisin kyllä jäänyt pidemmäksi aikaa.
Oon kyllä sitä mieltä, että useimmat au pairiksi lähtevät, joilla on poikaystävä, eivät sopeudu niin hyvin kuin täysin sinkut. Itselläni ei onneksi poikkista ollut kun lähdin ja nautin siitä puolesta vuodesta ihan täysin siemauksin!
Lestadiolaistytöt yleisesti käy au pairina ulkomailla jossain vaiheessa. Monet isäntäperheet ovat halunneet nimenomaan lestadiolaisia au paireja, koska he ovat tottuneet hoitamaan lapsia kotona jo, kun on pieniä sisaruksia paljon tai muuten sukulaisilla paljon lapsia. Muutenkaan lestadiolaisperheissä kasvaneet tytöt eivät ole niin itsekkäitä ja hemmoteltuja kuin esim. ainoat lapset tai muuten pumpulissa kasvaneet tytöt valtakulttuurista Suomessa.
Ei pidä tietenkään liikaa yleistää, tosi fiksuja ja vastuuntuntoisia tyttöjä on toki tavallisissakin perheissä Suomessa, mutta tämä lestadiolaisten au pairihomma on kuitenkin ihan tosiasia myös.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 10:47"]
Mira on aika kakaramainen, mutta toki hänen työajat olivat aika kohtuuttomat olettaen, että hän saa sen normaalin au pairin taskurahan (eli jotain 70 puntaa viikossa? Mitä lie summat nykyään). Myötätuntoa siksi tunnen. Tuo on käsittämätöntä, että perhe pistää pihalle samana päivänä, eikä anna esim. viikkoakaan aikaa löytää uutta isäntäperhettä. Mulla ei ois sydäntä tehdä noin vieraassa maassa yksin olevalle nuorelle tytölle!
[/quote]
MInustakin ne työajat eivät kuulostaneet reiluilta. Jos vanhemmat on oikeasti kellon ympäri poissa kotoa, niin silloin pitäisi palkata "oikea" täysipalkkainen lastenhoitaja, ammattilainen, eikä ottaa au pair-tyttöä, jonka olisi kuitenkin tarkoitus olla perheessä enemmän "isosiskon" roolissa ja kulttuurivaihdossa kuin joku raatava orja.
Ihmettelin myös sitä, että Miran piti lähteä heti samana päivänä. Taisi olla osoitus siitä kys. perheen äidin paljon puhumasta "kabbalistisesta hyväntekeväisyydestä".
Olkoonkin, että Mira ei ehkä ihan tiennyt minne päänsä pisti. Halusi vaan kovasti ulkomaille, mutta ei ehkä ole niin hänen hommia tuo lastenhoito... Ihmettelen vaan, kun kyseessä ammatti-ihminen, kokin paperit taskussa, miksei hän hae töitä ravintola-alalta tai hotelleista?! Palkkakin parempi, edes vähän, kuin au pairilla.
Hänhän voisi olla vaikka töissä siinä hostellissa, johon majoittui...?